Reportage: Bakom kulisserna hos Crazy Pictures

Permalänk
Melding Plague

Reportage: Bakom kulisserna hos Crazy Pictures

Bland årets juldagspremiärer syns UFO Sweden – en svensk Science Fiction-film. SweClockers besöker skaparna och spanar in tekniken som möjliggör en långfilm.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vilket spännande reportage, tack för det till morgonkaffet.

Permalänk
Medlem

Wow, sjukt kul länsning!

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem

Obegripligt att de använder så pass kassa skärmar för klippning och redigering.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Torrent, Gigabyte Z690 AORUS ELITE AX, 13600K, Corsair Venegeance 6000mhz, 1TB PCIE 4.0 Kingston, 1TB Corsair MP400, Gainward RTX 4090 Phantom.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Superkul reportage! Bra jobbat @wittwang!

Permalänk
Medlem

O_o

Visa signatur

Gigabyte G1.Sniper Z87 - Intel Core i7 4770K - MSi GTX 780 Ti Twin Frozr - Corsair Vengeance Pro 16GB
MSi Z97 Gaming 3 - Intel Core i5 4670k - MSi GTX 750 Ti - Cruical BallistiX 16GB
Desktop Win 8.1 Pro 64-Bit

Permalänk
Medlem

Den måste man ju se.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Såg filmen på Luciabio, ingen jag hade valt om jag fick välja själv men var helt ok nöjd efter! Kul att läsa om tekniken, tack!

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef

Bra jobbat @wittwang! Inte alls avis att du fått hänga med Crazy Pictures....

Permalänk
Medlem

Sett fram emot den filmen!

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Såg filmen igår på premiärdagen. Jävligt bra film. Visst det är ju ingen hardcore Hollywood film, med 100 miljoners skådespelare, feta IMAX kameror, 10-500 gånger större budget osv. Men dom filmerna har också en förmåga att göra en film så extremt orealistiskt som det bara går. Kan ej ha kameran still, utan den ska ändra vinkel i en action scen vart 50 ms. Folk som ska flyga som vantar när en bil exploderar med ett hav av tryckvåg som om en kryssningsrobot slog ner istället för att bensinen i tanken på bilen exploderade...

Nej här i Ufo Sweden så får du se mer realistiska biljakter med massa Volvo 944 i polis mundering. Låsa upp och hacka sig in i datorer från 90-talet. Riktigt coola effekter som inte alls blir urvattnad och du sitter nästan på helspänn hela filmen.

Visst du har inte Dwayne "The Rock" Johnsson med sin feta upp pumpade kropp utan vanliga personer som skapar det levande i filmen. Älskar "ta en mazarin" scenen så bra. Tror nog många här på Sweclockers kan själva relatera till den.

Kan gott rekommendera denna storslagna film och kan knappt vänta på nästa film dom gör.

Ps. Har sett typ 15.000 filmer i alla möjliga genrer. Och denna hamnar bland mina favoriter såsom Inception och The Dark Knight.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem

Men dra mig så fruktansvärt coolt!

Jag hörde talas om objektiven på ryktesvägar och jag blev inte besviken.
Crazy pictures är satans grymma!

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Tack för ett grymt reportage! @wittwang

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TobbeH94:

Obegripligt att de använder så pass kassa skärmar för klippning och redigering.

Vad är kasst? Kan du se på din skärm om en film är klippt på en svartvit skärm eller inte? Jag läste inte hela artikeln så förutsätter att gradeing inte utfördes på "en kass skärm" för det hade märkts. Till skillnad från klipp.

Är det 1440p 34 tummaren du anmärker på? Varför skulle det inte räcka? Materialet är antagligen klippt i 720 eller 1080p ändå och 34 tum är mer än nödvändigt. Mycket av det du ser på tv är klippt på 27tums iMacs.

Permalänk

Kul reportage!

@TobbeH94 och @first, står ju ”Cnema är en kommunal biograf i Norrköping, som också använts för att färgkorrigera filmen för att ge den bästa bioupplevelsen.” så det är inte enbart skärmarna som är nämnda som används för färgkorrigering

Permalänk
Medlem

Såg den igår. Väldigt underhålland film, spännande story, rolig, bra karaktärer, snyggt filmad och effekter och SMHIs dåliga prognoser.
Farsan blev nästan tårögd då han är uppvuxen i Norrköping och kände igen många ställen och dialekten som har en ganska stor roll i filmen.

Permalänk
Medlem

Jag har ju helt kopplat Crazy Pictures till Magnus och Christoffer, kul att se en helt annan sida av produktionen! @Wittwang strålande som vanligt!

Permalänk
Skrivmaskin

Superkul att läsa återkopplingen – nästan lika kul som besöket hos Crazy Pictures! De tekniska aspekterna blir extra imponerande när film- och berättarteknik kommer in i bilden, och jag hade utan problem kunnat stanna många timmar till

Den nördiga spetskompetensen var mycket djupare och täckte fler områden vad jag hade kunnat föreställa mig, så tiden på plats flög iväg (trots att jag drog över med 20 minuter). Därför hann vi exempelvis inte gå in i detalj på hårdvaran som används för att färgkorrigera, men att det är en vassare skärm än varianten som nämns i artikeln framgick i alla fall. Som nämnt används också bioduken och en särskild LUT direkt vid inspelning, som gör att materialet ändå ligger hyfsat nära slutprodukten rent färgmässigt. Även om det inte är referensskärmnivå, duger en Macbook Pro och många påkostade skärmar ändå ganska bra.

Om det finns några detaljfrågor är det fritt fram att ställa dem här i tråden. Jacob, som bidragit till artikelns innehåll, har nämligen möjlighet att dyka in och besvara och räta ut möjliga frågetecken

Klicka för mer information
Skrivet av TobbeH94:

Obegripligt att de använder så pass kassa skärmar för klippning och redigering.

Skrivet av first:

Vad är kasst? Kan du se på din skärm om en film är klippt på en svartvit skärm eller inte? Jag läste inte hela artikeln så förutsätter att gradeing inte utfördes på "en kass skärm" för det hade märkts. Till skillnad från klipp.

Är det 1440p 34 tummaren du anmärker på? Varför skulle det inte räcka? Materialet är antagligen klippt i 720 eller 1080p ändå och 34 tum är mer än nödvändigt. Mycket av det du ser på tv är klippt på 27tums iMacs.

Skrivet av Frystpingvin:

Kul reportage!

@TobbeH94 och @first, står ju ”Cnema är en kommunal biograf i Norrköping, som också använts för att färgkorrigera filmen för att ge den bästa bioupplevelsen.” så det är inte enbart skärmarna som är nämnda som används för färgkorrigering

Visa mer
Permalänk
Medlem
Skrivet av TobbeH94:

Obegripligt att de använder så pass kassa skärmar för klippning och redigering.

Okej. Det enda du bevisar med detta inlägg är att du inte har koll på hur mycket av TV och långfilm produceras. Det alla mesta i Sverige i dag redigeras på mycket enkla datorer / skärmar. Det stod också i artikeln att dom jobbar med LUTs direkt i kameran.. "För att förstärka detta ytterligare arbetar Crazy Pictures med en färgprofil redan från start, som matas in i kameran och justerar färgerna mot slutresultatet direkt." Detta gör att dom redan vet ganska bra hur slutresultatet kommer se ut. Sen gör dom, som också beskrivs i artikeln, den sista färgkorrigeringen med hjälp av bättre grejer.

Spännande artikel och jag är djupt imponerad av gänget bakom Crazy Pictures. Precis det dom beskriver, kombinationen av tekniska kunskaper, idéer och fantasi som växer fram när man inte har oändlig budget är så stark.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Bildexpert

Kul reportage!

Var ganska många år sedan jag själv pratade med någon ur teamet, var väl strax innan Den blomstertid nu kommer. Då fick de använda filtren för att få oval bakgrundsoskärpa. Att köra med dubbla objektiv för att få till anamorfen är INTE en lätt uppgift. Vet inte hur många svordomar jag själv yttrat över det. En eloge att de ändå gick den vägen nu och lyckades.

EDIT: Gällande monitorer så kan det allra mesta fungera rent praktiskt för klippning och lättare arbete. Finns dock gånger då särskilda krav kan ställas. T.ex. möjlighet att läsa in tidskoder vid inspelning, att kunna ha låg latens vid synk och mix av ljud etc. Finns egentligen inget som hindrar någon från att göra ett bra jobb vid klippning med en Ultrawide-skärm vars panel har en upplösning på 3440x1440.

Den blomstertid nu kommer vill jag minnas fick sin grade gjord av Ola Bäccman i hans egna svit. Med andra ord anlitar de inte vem som helst för det jobbet utan där ställd höga krav på både kompetens och utrustning.

Permalänk
DingDongerMcDongface

Fruktansvärt sugen på att se filmen nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Ps. Har sett typ 15.000 filmer i alla möjliga genrer.

Det motsvarar ungefär att lägga all ledig tid på att se på film i tio år, varje dag på året.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Skrivet av TobbeH94:

Obegripligt att de använder så pass kassa skärmar för klippning och redigering.

Vi flesta har en Dell UltraSharp U2715H som sekondär standardskärm och sen har vi lite olika skärmar beroende på vad vi behöver.
Till klippningen så är en ultra-wide väldigt skönt så man kan se mycket av tidslinjen. Materialet som klippes med är proxy-varianter av grovmaterialet i HD upplösning.

Jag som gör effekter behöver se färg väldigt korrekt och kör på en BenQ SW271 27" 4K.

Ljud teamet körde på konsument-skärmar 32" 4k (glömt vilket märke) då dom inte behöver exakta färger men vill se så mycket av alla ljudspår som möjligt så man inte beöhver skrolla runt för att hitta vad man letar efter.

//Jacob, VFX Supervisor för UFO Sweden.

Om ni har några andra specifika frågor så varar jag gärna

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacob_danell:

Vi flesta har en Dell UltraSharp U2715H som sekondär standardskärm och sen har vi lite olika skärmar beroende på vad vi behöver.
Till klippningen så är en ultra-wide väldigt skönt så man kan se mycket av tidslinjen. Materialet som klippes med är proxy-varianter av grovmaterialet i HD upplösning.

Jag som gör effekter behöver se färg väldigt korrekt och kör på en BenQ SW271 27" 4K.

Ljud teamet körde på konsument-skärmar 32" 4k (glömt vilket märke) då dom inte behöver exakta färger men vill se så mycket av alla ljudspår som möjligt så man inte beöhver skrolla runt för att hitta vad man letar efter.

//Jacob, VFX Supervisor för UFO Sweden.

Om ni har några andra specifika frågor så varar jag gärna

Snyggt av dig att hoppa in i tråden!

Jag har ingen specifik fråga men älskar det ni gör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det motsvarar ungefär att lägga all ledig tid på att se på film i tio år, varje dag på året.

Ja, har man dom problemen jag har så har jag gjort detta också, fast under snart 20 års tid. Samtidigt så har jag lärt mig engelska genom alla filmerna, något skolan inte lyckades med. Både prat, läsa och skriva.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem

Trevligt reportage. Skall nog se filmen i veckan men gillade Den blomstertid nu kommer så förväntningarna är väl försiktigt positiva

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Spännande artikel som jag uppskattade även om jag alltid vid liknande reportage hoppas på en (@JörgenS) städje-nivå i nördighet så var denna jättebra.

Permalänk
Medlem

Trevligt reportage, såg filmen på luciabio. Ganska bra film. 7/10 tyckte filmen kunde varit lite längre och grottat ned sig mer i pappans del om hur han upptäckte sambandet och uppbyggnaden.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Skrivet av jacob_danell:

Vi flesta har en Dell UltraSharp U2715H som sekondär standardskärm och sen har vi lite olika skärmar beroende på vad vi behöver.
Till klippningen så är en ultra-wide väldigt skönt så man kan se mycket av tidslinjen. Materialet som klippes med är proxy-varianter av grovmaterialet i HD upplösning.

Jag som gör effekter behöver se färg väldigt korrekt och kör på en BenQ SW271 27" 4K.

Ljud teamet körde på konsument-skärmar 32" 4k (glömt vilket märke) då dom inte behöver exakta färger men vill se så mycket av alla ljudspår som möjligt så man inte beöhver skrolla runt för att hitta vad man letar efter.

//Jacob, VFX Supervisor för UFO Sweden.

Om ni har några andra specifika frågor så varar jag gärna

Hur gjordes röken ur munnen när Deniz och Lennart ror båten? Om den är konstgjord, hur synkades den med talet?

Permalänk
Medlem

Jag var också med på ett litet hörn i produktionen, skulle gärna vilja visa lite bilder men av respekt för det utomordentligt duktiga filmteamet så inväntar jag att de blir preskriberade. 🙂