Alternativ till Raspberry Pi

Permalänk
Medlem

Alternativ till Raspberry Pi

Hej

Med tanke på väldigt osäkra leveranstider (om ens leverans går att få) på Raspberry Pi så försöker jag leta mig fram till vettiga alternativ. Målet är att skapa ett smart hem med home assistant och då rekommenderar dom Asus Tinkerboard alt. ODROID. Någon som har erfarenhet av dessa alternativ? Tillgängligheten på Asus och odroid är inte helt hundra heller och priset högre.

Jag är helt ny på enkortsdatorer så undrar också vad jag kan behöva tänka på. Tillbehör man alltid behöver köpa till etc.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ossmo:

Hej

Med tanke på väldigt osäkra leveranstider (om ens leverans går att få) på Raspberry Pi så försöker jag leta mig fram till vettiga alternativ. Målet är att skapa ett smart hem med home assistant och då rekommenderar dom Asus Tinkerboard alt. ODROID. Någon som har erfarenhet av dessa alternativ? Tillgängligheten på Asus och odroid är inte helt hundra heller och priset högre.

Jag är helt ny på enkortsdatorer så undrar också vad jag kan behöva tänka på. Tillbehör man alltid behöver köpa till etc.

Tillbehör som man i vart fall bör ha till enkortare är en låda, helst en som kan kyla den fläktlöst, en del lådor har även en fläkt men välj nått som normalt sett inte behöver köra fläkten. Argon gör trevliga lådor för RPI https://www.argon40.com
En passande nätdel är inte heller dumt och om möjligt undvik minneskort för de tål inte mycket skrivningar, en ssd är både hållbarare och snabbare (Argon har lådor med ssd plats för RPI) men det går ju även att ha en extern usb ssd.
Sedan lär du nog behöva en gateway eller annan typ av interface mot smartprylarna för de styrs oftast trådlöst (inte via wifi eller bt) så en passande gateway eller usbdongen så att prylarna kan kommunicera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kolla på tradera finns mängder med dell och hp datorer med t.ex. i5-6500 de går att få tag på för 600kr ibland, finns även massor av "företag" som säljer dom dyrare.

Om du vill ha dom små så kolla efter en begagnad intel nuc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av swesen:

Kolla på tradera finns mängder med dell och hp datorer med t.ex. i5-6500 de går att få tag på för 600kr ibland, finns även massor av "företag" som säljer dom dyrare.

Om du vill ha dom små så kolla efter en begagnad intel nuc.

Tack, tradera hade jag helt förbisett...
Finns ju några Raspberry där också även om det är mer eller mindre nypris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Tillbehör som man i vart fall bör ha till enkortare är en låda, helst en som kan kyla den fläktlöst, en del lådor har även en fläkt men välj nått som normalt sett inte behöver köra fläkten. Argon gör trevliga lådor för RPI https://www.argon40.com
En passande nätdel är inte heller dumt och om möjligt undvik minneskort för de tål inte mycket skrivningar, en ssd är både hållbarare och snabbare (Argon har lådor med ssd plats för RPI) men det går ju även att ha en extern usb ssd.
Sedan lär du nog behöva en gateway eller annan typ av interface mot smartprylarna för de styrs oftast trådlöst (inte via wifi eller bt) så en passande gateway eller usbdongen så att prylarna kan kommunicera.

Tack!

Permalänk

Jag köpte en lågoktanig NUC på tradera som tickar på med 4 gig ram och en liten SSD. Helt oanvändbar som windowsmaskin men verkar vara nästan overkill för HA.

Rekommenderar detta starkt istället för att bygga själv.

Permalänk
Avstängd

RPi är ju väldigt trevlig på många sätt, men behöver man inte all funktionalitet så känns det som om den börjar bli rätt dyr jämfört med typ en begagnad NUC eller liknande. Speciellt med tanke på allt man behöver köpa till för att få den "komplett". Behöver man en enklare server för lite olika containers eller liknande så är en NUC väldigt trevlig, liten och smidig och drar inte mycket.

Permalänk
Medlem

Blev lätt överprisat på tradera med begagnat. Blir en färdig hub istället för ändamålet. Blir några kronor dyrare men lite mer plug n play.

Permalänk
Datavetare

Nu är problemet löst, men kan annars nämna OrangePi som alternativ.

Har 4 GB varianten av "OrangePi4 LTS", är väldigt god tillgång på dessa!

Prestandamässigt är den i nivå med RPi4, den har två Cortex A72 mot RPi4 fyra st. Dock är OrangePi4 lite högre klockad, 1,8 GHz mot 1,5 GHz (har uppmätt 15-20 % högre single-thread prestanda mot RPi4). Vidare har OrangePi4 också 4 st Cortex A53, samma som man hittar i RPi3.

Likt RPi4 finns officiellt stöd för Ubuntu 22.04LTS. Finns både desktop och server, har själv bara kört med serverversionen och den fungerar bra bortsett från att initialt-konfig pekar ut ett kinesiskt universitet för paketuppdateringar. Fungerar men är tokslött. Inte supernybörjarvänligt, men bara uppdatera /etc/apt/sources.list till att peka på officiella Ubuntu-servers eller någon spegel i EU/Sverige.

OrangePi 4 LTS är en nedskalad version av OrangePi 4, man har tagit bort/ersatta delar som det var brist på. En lite udda sak är att man det även ersatte 40-pinnars I/O-headern med en 26-pin header motsvarande den i första RPi.

Ethernet är 1 Gbit/s och Wifi är 802.11ac (Wifi-5).

Slutligen är det trevligt att OrangePi 4 LTS har integrerad eMMC på 16 GB. Man måste installera OS på ett SD-kort, men går att flytta över det till den integrerade eMMC och efter det behövs inte SD-kort (eller så använder man det som extrautrymme).

Har precis också lanserats en OrangePi 5 med väsentligt mycket bättre prestanda, baserad på 4 st Cortex A76 (IPC i nivå med Skylake/Zen2, fast max-clock är 2,4 GHz). Den finns med 4 till 32 GB RAM.

Vidare har OrangePi 5 M.2 stöd, PCIe2.0 x1. Går att sätta en M.2 disk där, eller Wifi-krets (för att minska priset valde man bort Wifi stöd, lite märkligt kan tyckas men man behöll i alla fall 1 Gbit/s Ethernet).

Ska köpa mig en Orange Pi 5 för att testa lite, den ser trevlig ut!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd

Snubblade över denna när jag kollade runt lite. ~3500 är ju inte jättebilligt direkt men det är en komplett dator med minne, SSD och till och med Windows 11. Man kan få en NUC billigare än så förstås men då är det typ Celeron, i alla fall om man ska få med lagring och minne i budgeten.

Permalänk
Medlem

Hallå hallå!

Väcker denna tråd igen då jag letar för fullt efter en ersättare av RPi, då dessa är omöjlig att hitta.
Finns ju en hel del olika typer av enkortsdatorer men finns det någon här som har erfarenhet av dessa olika med Home Assistant?
Rullar Home Assistant idag i en VM på servern men funderar på att stänga ner den då den inte används så mycket längre..

Google är glest, finns några trådar men med ganska korta trådar..

Permalänk
Datavetare
Skrivet av mattera:

Hallå hallå!

Väcker denna tråd igen då jag letar för fullt efter en ersättare av RPi, då dessa är omöjlig att hitta.
Finns ju en hel del olika typer av enkortsdatorer men finns det någon här som har erfarenhet av dessa olika med Home Assistant?
Rullar Home Assistant idag i en VM på servern men funderar på att stänga ner den då den inte används så mycket längre..

Google är glest, finns några trådar men med ganska korta trådar..

Nämnda Orange Pi 4/5 fungerar då Home Assistant fungerar bra med Ubuntu Server. Orange Pi har officiellt stöd för Ubuntu 22.04LTS (både server och desktop).

Har själv bara erfarenhet av Orange Pi 4, har en sådan som jag kör Ubuntu server 22.04 LTS på.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Nämnda Orange Pi 4/5 fungerar då Home Assistant fungerar bra med Ubuntu Server. Orange Pi har officiellt stöd för Ubuntu 22.04LTS (både server och desktop).

Har själv bara erfarenhet av Orange Pi 4, har en sådan som jag kör Ubuntu server 22.04 LTS på.

Jag kan konstatera att Ubuntu server funkar med Home Assistant men det är faktiskt inte officiellt och har gett mig ganska mycket trassel över tid. Det som supportas är Debian om man inte kör en färdig image för Raspberry PI.

Därför fick jag till slut migrera till Debian och jag har nu löst ett antal problem där HA inte längre fungerade som det skulle längre. Det var bara att installera upp Debian, köra officiella installtionsskriptet samt köra en restore från den gamla installationen. Mindre än 1h job.

mvh
z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Datavetare
Skrivet av zonar:

Jag kan konstatera att Ubuntu server funkar med Home Assistant men det är faktiskt inte officiellt och har gett mig ganska mycket trassel över tid. Det som supportas är Debian om man inte kör en färdig image för Raspberry PI.

Därför fick jag till slut migrera till Debian och jag har nu löst ett antal problem där HA inte längre fungerade som det skulle längre. Det var bara att installera upp Debian, köra officiella installtionsskriptet samt köra en restore från den gamla installationen. Mindre än 1h job.

mvh
z

Fast varför inte bara köra HA via Docker?

Har inte ens reflekterat över vilket user-land som används i den officiella HA-docker-imagen, det har "bara fungerat" (kör den i Docker ovanpå Ubuntu 18.04 i nuläget, men då det är Docker kvittar det om host kör 18.04 eller 22.04).

Checkade nu, Docker image "homeassistant/home-assistant:stable" använder Alpine

$ docker exec -it homeassistant /bin/sh /config # cat /etc/issue Welcome to Alpine Linux 3.12 Kernel \r on an \m (\l)

Fast om det finns anledningar att köra Debian tar det inte speciellt mycket tid att utgå från en officiel Debian-image och lägga på HA för att skapa sin egen Debian-baserad Docker-image.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Fast varför inte bara köra HA via Docker?

Har inte ens reflekterat över vilket user-land som används i den officiella HA-docker-imagen, det har "bara fungerat" (kör den i Docker ovanpå Ubuntu 18.04 i nuläget, men då det är Docker kvittar det om host kör 18.04 eller 22.04).

Checkade nu, Docker image "homeassistant/home-assistant:stable" använder Alpine

$ docker exec -it homeassistant /bin/sh /config # cat /etc/issue Welcome to Alpine Linux 3.12 Kernel \r on an \m (\l)

Fast om det finns anledningar att köra Debian tar det inte speciellt mycket tid att utgå från en officiel Debian-image och lägga på HA för att skapa sin egen Debian-baserad Docker-image.

Jag körde på samma sätt men sedan uppgraderade jag till Ubuntu 22.04 och sedan gick det sämre och sämre...

Varje gång jag startade om HA fick jag manuellt fixa anslutningen med internet nu senast och då tog jag mig i kragen och gick över till Debian 11. Nu kommer jag försöka följa det så långt som möjligt.

Exempel på problem

Jag fick nog alla dessa tidigare på Ubuntu och lyckades inte nijna mig igenom alla problemen helt enkelt som uppstod över tid.

Så om jag ska rekommendera någon idag så kolla här Supported oprerating systems innan du kör igång installerandet för att slippa göra om det senare.

mvh
z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Nämnda Orange Pi 4/5 fungerar då Home Assistant fungerar bra med Ubuntu Server. Orange Pi har officiellt stöd för Ubuntu 22.04LTS (både server och desktop).

Har själv bara erfarenhet av Orange Pi 4, har en sådan som jag kör Ubuntu server 22.04 LTS på.

Skrivet av zonar:

Jag kan konstatera att Ubuntu server funkar med Home Assistant men det är faktiskt inte officiellt och har gett mig ganska mycket trassel över tid. Det som supportas är Debian om man inte kör en färdig image för Raspberry PI.

Därför fick jag till slut migrera till Debian och jag har nu löst ett antal problem där HA inte längre fungerade som det skulle längre. Det var bara att installera upp Debian, köra officiella installtionsskriptet samt köra en restore från den gamla installationen. Mindre än 1h job.

mvh
z

Skrivet av Yoshman:

Fast varför inte bara köra HA via Docker?

Har inte ens reflekterat över vilket user-land som används i den officiella HA-docker-imagen, det har "bara fungerat" (kör den i Docker ovanpå Ubuntu 18.04 i nuläget, men då det är Docker kvittar det om host kör 18.04 eller 22.04).

Checkade nu, Docker image "homeassistant/home-assistant:stable" använder Alpine

$ docker exec -it homeassistant /bin/sh /config # cat /etc/issue Welcome to Alpine Linux 3.12 Kernel \r on an \m (\l)

Fast om det finns anledningar att köra Debian tar det inte speciellt mycket tid att utgå från en officiel Debian-image och lägga på HA för att skapa sin egen Debian-baserad Docker-image.

Skrivet av zonar:

Jag körde på samma sätt men sedan uppgraderade jag till Ubuntu 22.04 och sedan gick det sämre och sämre...

Varje gång jag startade om HA fick jag manuellt fixa anslutningen med internet nu senast och då tog jag mig i kragen och gick över till Debian 11. Nu kommer jag försöka följa det så långt som möjligt.

Exempel på problem

Jag fick nog alla dessa tidigare på Ubuntu och lyckades inte nijna mig igenom alla problemen helt enkelt som uppstod över tid.

Så om jag ska rekommendera någon idag så kolla här Supported oprerating systems innan du kör igång installerandet för att slippa göra om det senare.

mvh
z

Tack för lite tips!

HA är ju ganska lätt att flytta runt mellan olika plattformar med backup/config. Jag tar en om dagen som går till min NAS.
Så det blir att beställa en apelsin paj och prova lite med Ubuntu och Debian.

Permalänk
Medlem

Conrad.se har 140-150 st Banana Pi M5 i lager för 1290 kr just nu, en liten prissänkning.
https://www.conrad.se/p/banana-pi-bpi-m5-2356173
Edit: finns nån säljare på amazon.se som har i lager med en leveranstid på 4-5 veckor för strax under 950 kr.
Funderar nästan på att köpa en till för att ev köra OMV6 på emmc, så har man en strömsnål NAS med Gb-nätverk och 4 st USB3-portar.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Kör med en Orange Pi 5, bra krut i denna. Köpt från AliExpress.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Conrad.se har 140-150 st Banana Pi M5 i lager för 1290 kr just nu, en liten prissänkning.
https://www.conrad.se/p/banana-pi-bpi-m5-2356173

Nu har dom 370 st, borde snart vara läge för en prissänkning.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Annars om man är ute efter en mediaspelare med Dolby Vision-licens och lämplig mjukvara så finns den rätt färska
https://www.homatics.com/products/box-r-4k-plus?variant=43212... och CoreELEC 21 som kommer att funka med DV, https://discourse.coreelec.org/t/coreelec-and-dolby-vision/20...

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.