Permalänk
Medlem

För hög lägsta volym

Dagens i-landsproblem kanske men...

Barnen använder lenovo androidplator, generellt M10 i nån variant eftersom dom är billiga och klarar youtube kids utan problem. Nåt jag stör mig på som f*n, utöver all bloatware, är att volymen går i rätt stora steg och speciellt är den lägsta volymen alldeles för hög. Dom vill ofta ha paddan om dom har svårt att sova, vilket vi är okej med, men det hade ju varit trevligt om man inte väckte alla andra i huset samtidigt. Även om man drar i volymreglaget mauellt så "snappar" den till förinställda värden.

Nån som vet nån vettig, hyffsat enkel lösning? Jailbreaks och CLI-lösingar går bort.

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature

Permalänk
Medlem

Har inte koll på senare Android, Google brukar ju plocka bort funktioner ibland, men jag har både laddat ner "finkornigare" volyminställningar och equalizer - som med reglagen i botten sänkte volymen rätt mycket.

Ska se om jag hittar vad jag använde, men borde finnas flera olika varianter.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Tack, gärna det. Jag har inte hunnit kika mycket på det, testade nån volume controlapp men tyckte det var samma sak där, plus att man får reklam i fejset.

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature

Permalänk
Medlem

Tyvärr så går inte detta att modifiera utan att ändra i systemfiler som du normalt sett inte får ändra i på en Android-enhet. Det krävs att du root:ar enheten med Magisk och exempelvis installerar en Magisk-modul som ändrar på detta, exempelvis denna -> https://github.com/wacko1805/Volume-steps-magisk

Men det är inget enkelt jobb i sig då du måste låsa upp enheterna, extrahera boot-partitionen som avbildning, använda Magisk appen för att modifiera in Magisk i boot-partitionsavbildningen och därefter skriva detta tillbaks med fastboot. Det finns kines-rootlösningar såsom KingRoot men jag avråder ifrån att använda dessa då det aldrig går att garantera att de inte modifierar eller installerar annan skit på plattan när den ändå får root-åtkomst.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem

Finns inte någon app för detta? Hade samma problem fast med ljusstyrka och det kunde google play erbjuda en effektiv lösning på.

Permalänk
Medlem

Tejpa högtalaren?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MCRJ:

Tejpa högtalaren?

Hehe jag gjorde exakt det. På med tape och in i ett skal.

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature

Permalänk
Medlem

Min Lenovo Tab4 10 Plus har en Dolby Atmos app som man kan justera ljudet och skapa olika ljudprofiler i, går säkert sänka ljudet i den på något sätt.