Dator bygge i Australien

Permalänk
Medlem

Dator bygge i Australien

Hej
Jag bor numera i Australien och ligger nu i startgropparna för att bygga en ny dator här nere.
Jag är en nybörjare när det rör datorbyggen. Jag har byggt en dator som liknade vinterdatorn 2017.
Den nya datorn kommer användas för spel samt videoredigeringar.

En av mina frågor/funderingar rör kylning, eftersom det kommer krävas mer kylning här nere än i Sverige. Så frågan är vad ska man skaffa?
Sen undrar jag om det är någon som har erfarenhet av datorbyggen här nere? Finns det några butiker så som Inet eller komplett?

Jag är tacksam för alla hjälp jag kan få här nere.

Permalänk
Medlem

Scorptec och Mwave recomederas av endel enligt reddit. De flesta hem i Australien har väl AC så bättre kylning än i Sverige ska inte behövas.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem
Skrivet av JOMA_12:

En av mina frågor/funderingar rör kylning, eftersom det kommer krävas mer kylning här nere än i Sverige.

Eftersom du är på andra sidan klotet så kommer du ju behöva fläktar för den marknaden, de snurrar åt andra hållet jämför med de som säljs här på norra delen av jordklotet

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

Det är ju bara marginellt varmare, det är ju inte så det går skorpioner inomhus i 52 grader

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronnie60:

Scorptec och Mwave recomederas av endel enligt reddit. De flesta hem i Australien har väl AC så bättre kylning än i Sverige ska inte behövas.

Nja. Ingen AC i detta hus, där av frågan om kylning.
Tack för rekommendationerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JOMA_12:

Nja. Ingen AC i detta hus, där av frågan om kylning.
Tack för rekommendationerna.

Hur överlever du?

Permalänk
Skrivet av Ecthelion:

Hur överlever du?

Måste va varmt i Alice Springs!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gustav-P:

Eftersom du är på andra sidan klotet så kommer du ju behöva fläktar för den marknaden, de snurrar åt andra hållet jämför med de som säljs här på norra delen av jordklotet

Stämmer verkligen det? Det låter extremt märkligt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5900X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, Corsair RM850e, Noctua NH-D15, Corsair 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengean, Radeon 6700 XT, Ubuntu 22.04

Permalänk
Medlem
Skrivet av vlachos:

Stämmer verkligen det? Det låter extremt märkligt.

Va? Har du inte märkt hur de på södra sidan om ekvatorn, får hänga sina småprylar m.m. i fiskelinor så de inte ramlar mot det tomma intet? Allt är ju liksom upp och ned däran.

Värt att nämna dock, IIRC vädersystemen nedanför ekvatorn rör sig åt det andra hållet.

En bra start är ju att hitta ett rymligare chassi som är menad för underlätta för ett gott luftflöde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JOMA_12:

Nja. Ingen AC i detta hus, där av frågan om kylning.
Tack för rekommendationerna.

Man ska väl alltid ombesörja god ventilation och kylning så visst bör du ju kanske inte använda det sämsta utan bygga med bra grejer. Tror dock inte att du behöver något extremt. Bärbara datorer etc är ju identiska som våra för den marknaden. Även spelkonsoller vad jag vet så det räcker nog med hyffsad kylning och inget extremt.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem

Tror jag har koll på vad jag ska skaffa för chassi samt kylning nu.
Nu till den stora frågan vilken processor jag ska skaffa. Jag kommer skaffa en AMD processor dock är frågan om jag ska gå till 7000 serien eller stanna kvar i 5000 serien som mitt gammla bygge?
Om jag har förstått det rätt (kan ha fel) så kommer inte 5000 serien inom en framtid inte utvecklas mera och 7000 serien är den "nya". Som att köpan en tv med scartkontakt (5000 serien) mot en tv med HDMI (7000 serien)
Tacksam för alla förslag och tankar.

Permalänk
Medlem

Går du in på 7000 serien så kommer du att kunna uppgradera med 8 och 9-tusen processorerna sedan när de kommer.
På 5000 nivån så stannar du utan att kunna uppgradera i framtiden.

Det är lite vilken budget du vill lägga på dessa saker nu.
Jag hade gått in på 7000 serien och köpt OK moderbräda och 32/64 GB minne i medelsnabb hastighet så att jag kan ha kvar dessa saker när det ska uppgraderas till nästa processor serie (för mig hade jag nog hoppat över nästa och behållit 7000-series processorn tills jag verkligen behövde uppgradera för att klara av de jag pysslade med).

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

Då verkar det som jag har förstått rätt

Då kommer frågan vilken processor man ska köpa i 7000 serien? Alltid en djungel som man måste hitta igenom tills man har bestämt sig.

Tack för svaret

Permalänk
Medlem

Har du väntat så här länge så skulle du kunna vänta till slutet av månaden då X3d modellerna släpps.

Då kommer du se på tester om det är värt för dig att köpa en sådan modell eller inte.
Tror dock att det var topp modellerna som skulle släppas först, men du kan dra slutsatser på prestanda för en "lägre" modell som kanske börjar säljas lite senare.

Men om du inte ligger på gränsen att hela tiden behöva mer processor kraft så hade jag tittat på de modeller som finns ute nu.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

Så skulle denna processor vara en ok 7000 serie: AMD Ryzen 7 7700X 4.5 GHz 40MB?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JOMA_12:

Så skulle denna processor vara en ok 7000 serie: AMD Ryzen 7 7700X 4.5 GHz 40MB?

Just nu så hade jag väntat 2-3 dagar för att se vad X3D släppen av processorer gör på priserna på icke-X3D.
https://www.tomshardware.com/news/ryzen-7950x3d-listing-appea...

Detta bör ju släppas i dagarna.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

Nu till grafikkort. Kommer inte lägga pengar just nu på ett 4000 serie kort, utan kommer lägga pengar på ett bra 3000 serie kort. Har kollat lite på ett 3080 kort: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 3080 OC V2 är det ett ok kort eller finns det något annat?

Som vanligt tacksam för alla tankar och idéer

Permalänk
Medlem
Skrivet av JOMA_12:

Nu till grafikkort. Kommer inte lägga pengar just nu på ett 4000 serie kort, utan kommer lägga pengar på ett bra 3000 serie kort. Har kollat lite på ett 3080 kort: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 3080 OC V2 är det ett ok kort eller finns det något annat?

Som vanligt tacksam för alla tankar och idéer

Jag har exakt det 3080 kortet. Tycker det är utmärkt, spelar i 4k (60 fps) på min tv med DLSS på för de flesta nyare spelen. Utan dlss klarar det inte allt på max i 4k och hålla 60 fps men med dlss fungerar det bra!
Det har 10 vram och hogwarts legacy t.ex kräver mer för 4k ultra men dlss löser det.
När spelen kräver mer vram får man göra någon uppoffring som t.ex sänka textures från ultra till high eller ändra dlss till balanced istället för quality.

Kanske skriver osammanhängande det är sent och jag är trött! Kanske hjälper me ditt val iaf lycka till

Visa signatur

I5 13600k - 5600 MHz 36 CL Corsair DDR5 - Msi pro z690-a wifi ddr5 - asus tuf oc v2 3080 - corsair rmx 1000 psu - nh d15 - sn850X

Permalänk

Hur gick det för dig? Köpte du några delar i taget eller ska du försöka få till allt på samma inköp? Sitter och letar lite efter chassin till mitt bygge här nere också. Bor i NT så får hålla mig till onlinebutiker.

Asus 3080 TUF lär vara kanon

Visa signatur

7950X, X670E Hero, 64 GB 5200MHz
Macbook Pro M3 Max, 64 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobTheBiff:

Hur gick det för dig? Köpte du några delar i taget eller ska du försöka få till allt på samma inköp? Sitter och letar lite efter chassin till mitt bygge här nere också. Bor i NT så får hålla mig till onlinebutiker.

Asus 3080 TUF lär vara kanon

Hej.
Det blir lite delar i taget, har inte börjat bygga än de delar jag har just nu är chassi samt mina hårdiskar.
Tyckte bara det är svårt att bestämma sig vilken processor samt grafikkort jag ska skaffa mig. Men det börjar klarna lite nu.
Jag håller mig till onlinebutiker också, bor i NSW men inte i någon storstad.

Permalänk
Medlem

Gått ett tag och bygget har legat på is ett tag pga husköp.
Har dock nu köpt ett grafikkort blev ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4070 12GB GDDR6X OC Edition.

Har någon ett föralag på moderkort. ( kommer kör med en AMD 7000 CPU).

Permalänk
Medlem
Skrivet av JOMA_12:

Gått ett tag och bygget har legat på is ett tag pga husköp.
Har dock nu köpt ett grafikkort blev ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4070 12GB GDDR6X OC Edition.

Har någon ett föralag på moderkort. ( kommer kör med en AMD 7000 CPU).

Kolla in Hardware Unboxed genomgångar av AM5 moderkort vettja, b650:

https://youtu.be/ZtHOOyWYiic?si=3L8YgyvTfswYqusB

x670/x670e:

https://youtu.be/ibNjPksgaOA?si=N2vvkMIZ6bKYcrKn

Glhf!