Elbilar vs Bränslebilar - Diskussionstråden

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ostbullen:

Den sämsta bilen på listan har ju dock en räckvid på 180 mil, så det är knappast som att den 21 snålaste bilen har en räckvid på 50 mil. Så jag står fast i att det inte är ovanligt med bränslebilar som har en verklig räckvidd på 120-150 mil.

Tja, samtidigt är det ju enligt NEDC-cykeln så väldigt långt från verklig förbrukning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Tja, samtidigt är det ju enligt NEDC-cykeln så väldigt långt från verklig förbrukning.

Lugnt, du kan få dra bort 30% om det får dig att sova bättre på natten

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag har inte skrivit artikeln, men jag gissar att den lägre siffran är för nya bilar medan snittsiffran per län/område är just ett snitt av alla bilar där.
Tja, jag vet inte hur jag ska förklara det. Min nuvarande Passat har på pappret en snittförbrukning för blandad körning på 0,46 medan jag ligger runt 0,7 beroende på hur mycket stadskörning jag har gjort, kör jag bara försiktig motorväg eller landsvägskörning så kan den kanske gå ner mot 0,6 men det är svårt att hamna under det, däremot kan den ju gå väldigt mycket högre om jag kör hetsigt i stan. Min 240 var en GLT så lite kraftigare än den vanliga, och sannolikt högre förbrukning men jag hittar ingen data om den specifikt. Men jag gillar att gasa, och det kan absolut vara så att jag gillade det lite mer när jag precis tagit körkort och hade Volvon, men samtidigt är jag ju en mycket mer van förare nu och kan pressa på ganska bra vid behov, då var jag mer försiktig skulle jag säga.

Men jag har nog aldrig kommit under 0,6 milen på några längre sträckor oavsett bil och då har jag haft en Aygo och en Iq bland annat.

Edit: En aspekt är ju att jag sällan körde några långresor med min gamla Volvo. Då bodde hela min familj i samma stad och så, och jag åkte inte på bilsemester med den eller liknande. Däremot några festivaler och kanske en och annan ölresa till Danmark. Nu har typ alla i min familj flyttat minst 20 mil bort så det blir lite mer långkörningar.

Jag gissar att den som skrivit artikeln har noll koll och man kan inte använda den som en trovärdig källa.

Dina anekdoter innehåller förklaringen, om alla bilar du kör drar runt 50% mer än deras specifikation så är förklaringen din högra fot. Kan du inte få ner en Aygo eller IQ under 0,6 vid långkörning så kör du på tok för fort dessutom.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Mkt handlar ju om hur bilen används. Kyla, vikt/last, drag, däck, vägunderlag, bränsletyp (där kan diesel och diesel skilja) osv har större påverkan än vad man tror. Samma gäller ju även specifikationer.
Dagens fossilbilar där får man t.ex. direkt uppgifter att förbrukningen ökar om man väljer större fälgar osv, vilket är helt rimligt.

Permalänk
Medlem

Mina fem cent rörande el och fossilbil är att elbilen är överlägsen på många punkter men långt ifrån allt.

Det jag gillar är ju att vi slipper hela processen att ta upp olja från marken från främmande land, processa, skeppa och bränna i bilen.
Samma gäller ju även service, det är rätt många liter olja som byts ut varje år från våra fossilbilar.
Samt att i mitt fall så kan jag tanka på natten, de gånger jag kör längre än 20 mil i streck på ett år kan jag räkna på en hand.

Sen finns det ju problem som alla moderna bilar har idag(oavsett motortyp), uppdateringar till mjukvara t.ex, det är högst oklart hur länge tillverkare kommer supportera sina fordon och ingen vill åka runt med ett fordon som har buggar eller säkerhetsproblem.

Det jag ser fram emot är nästa generations lättare och mindre batterier, många av dagens elbilar är precis som många av dagens fossillbilar, stora SUV, tunga, sliter mer på vägar, påverkar miljön mer (t.ex. däckslitage).

Det jag inte förstår är varför vissa bara kan gilla en typ av bränsle, före elbilen var det "diesel vs bensin" som folk gnabbades om. Även där finns det för och nackdelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Den sämsta bilen på listan har ju dock en räckvid på 180 mil, så det är knappast som att den 21 snålaste bilen har en räckvid på 50 mil. Så jag står fast i att det inte är ovanligt med bränslebilar som har en verklig räckvidd på 120-150 mil.

Ja, den sämsta bilen av de bilar som är bäst.
Frågan är hur lång listan kan bli och vart gränsen för 100 mil på en tank hamnar.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

En framtids branch kommer räddnings och spec brandmän som stryker med efter brandbekämpning av Elbilsbränder ssmt de hus som brinner ner pga fel på batteri vid laddning eller laddning från vanliga Elsystemet i hus som blir överlastat om ej rätt instsallation,
Sedan har man vikten vid en krock som gör att medtrafikanter får stora skador eller avlider av att El bilar ofra kan väga 1 T mer än motavarande fosilbil.
Från 2027 kommer det att råda elbrist i landet med höjda elpriser och frånkoppling på landsbyggden och kommer ingen ny lag på att man som Elbilsägare måste ta ström från batteriet till almmäna nätet blir det ännu dyrare och mörkare.
Sedan kan ni kolla med hur många Ukraninska El bilar som kör omkring pga utslagna kraftverk,här räcker det med IT attacker för att slå ut elsystemet eller spränga ner några stora kraftledningar för att släcka sydsverige.

Som andra bil eller pendlarbil i storstad i södra SV, men makthavare har tänkt att även den snötäckta och kalla delen av landet där man har långa avstånd ska tvingas sluta jobba om man pendlar för där kan man ej belåna husen och köpa en El bil, och få ofentliga laddstolpar.
Börja med att bygga ny små Kärnkraftverk före höjningar av drivmedelspriser och bygga batterifabriker som även dom höjer dina elräkningar när merparten av batterierna expoteras till Tyskland där miljöpartiet lagt ner kraftproduktion och inporterat gas som bidragit till att Ryska ekonomin ej kollapsat och kriget kan pågå längre.

Nya batteiteknologier är på gång för att ej anv nuvarande miljöskadliga metaller när dessa kommer kanske jag köper en EL bil 2035 har ju EU bestämt att man ej ska få sälja fosilbilar och till dess lär den nya tekniken ej hamnat i privat ägda ELbilar.

Är det någon här som känt lukten och kraften efter ett 2032 batteri på några gram som exploderat kan ni föreställa er en elbrisexplosion eller brand även om det ej är samma ämnen men flera bostäder har fått omfattande skador av tex Hoverboard batteier som börjat brinna i lägenheter eller hus där är det några hekto mot flera hundra kilo eller upp mot ett ton på en stor elbil som idag får laddas tex i garage under flerbostadshus.
Laddning ska ske utomhus eller i friliggande garage från bostadshus där ev brandbilar kommer fram för släckning med tex sand för idag får flertalet ELbilar brinna upp för att förorena grundvattren och ytvatten.
Nu finns det ca 200.000 elbilar på vägarna så problemen är ej små vid tex krockar där ofta elbilen börjar brinna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ostbullen:

Lugnt, du kan få dra bort 30% om det får dig att sova bättre på natten

Jag bryr mig inte, det känns bara löjligt att påstå att man kommer över hundra mil generellt med fossilbilar, eller att man ofta gör det. Bilar som i verklig förbrukning drar under en halvliter milen är små, de har inte tankar på över 50 liter. Större bilar har större tankar men drar också mer, då kan man förstås ta snålvarianten med liten dieselmotor och på så sätt få upp räckvidden. Vilket stämmer in på alla bilar i den listan, det är inga småbilar utan stora sedaner och kombi (inga SUV:ar förstås) med små och relativt klena motorer.

Skrivet av Json_81:

Jag gissar att den som skrivit artikeln har noll koll och man kan inte använda den som en trovärdig källa.

Well, det är ändå en artikel från SR så de har väl kollat upp saker. Att du gissar att de har fel och är inkompetenta säger inte så mycket.

Men du tror inte på min förklaring om att nya bilar har en lägre snittförbrukning än alla bilar?

Citat:

Dina anekdoter innehåller förklaringen, om alla bilar du kör drar runt 50% mer än deras specifikation så är förklaringen din högra fot. Kan du inte få ner en Aygo eller IQ under 0,6 vid långkörning så kör du på tok för fort dessutom.

Aygo och än mer Iq lider ju av att motorerna är väldigt klena, även för deras låga vikt (well, Iq är rätt tung också) så man måste köra rätt "aktivt" bara för att hänga med i den normala trafikrytmen. Det är klart att man kan puttra runt på tomgång hela dagarna, men då kan man lika gärna skaffa sig en sparkcykel eller något.

Efter min Iq bytte jag till en Accord Diesel och pendlade samma sträcka, och den drog i princip samma, trots mycket större, bekvämare och kraftigare bil med mycket mer utrustning och så. Och jag körde ju inte långsammare med den, däremot behövde jag inte pressa den så hårt för att komma upp i 120 på motorvägen eller så. I stadstrafik däremot var ju Aygo och Iq mycket snålare, de drog inte mer än typ 0,75 i snitt hur man än gjorde. Tyvärr hade de varken förbrukningsmätning, räckvidd eller så, så det var ju svårt att hålla koll på enstaka resors förbrukning om jag inte tankade fullt före och efter och på så sätt mätte förbrukningen. Men jag nollade ju trippmätaren varje gång jag tankade och höll koll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Well, det är ändå en artikel från SR så de har väl kollat upp saker. Att du gissar att de har fel och är inkompetenta säger inte så mycket.

Men du tror inte på min förklaring om att nya bilar har en lägre snittförbrukning än alla bilar?
Aygo och än mer Iq lider ju av att motorerna är väldigt klena, även för deras låga vikt (well, Iq är rätt tung också) så man måste köra rätt "aktivt" bara för att hänga med i den normala trafikrytmen. Det är klart att man kan puttra runt på tomgång hela dagarna, men då kan man lika gärna skaffa sig en sparkcykel eller något.

Efter min Iq bytte jag till en Accord Diesel och pendlade samma sträcka, och den drog i princip samma, trots mycket större, bekvämare och kraftigare bil med mycket mer utrustning och så. Och jag körde ju inte långsammare med den, däremot behövde jag inte pressa den så hårt för att komma upp i 120 på motorvägen eller så. I stadstrafik däremot var ju Aygo och Iq mycket snålare, de drog inte mer än typ 0,75 i snitt hur man än gjorde. Tyvärr hade de varken förbrukningsmätning, räckvidd eller så, så det var ju svårt att hålla koll på enstaka resors förbrukning om jag inte tankade fullt före och efter och på så sätt mätte förbrukningen. Men jag nollade ju trippmätaren varje gång jag tankade och höll koll.

Vad spelar det för roll att det är SR, de skriver otydligt vad som menas och anger i sin tur ingen som helst källa till informationen.
Det som inte säger så mycket är artikeln.

Jag tror helt klart på att nyare bilar drar mindre än äldre jämförbara bilar. Att de skulle dra hälften så mycket i snitt som på 90-talet tvivlar jag starkt på och absolut inte att det skulle vara anledning till att det är färre mackar (vilket är var vi började).

Det spelar ingen roll hur mycket du tycker att du behöver använda högerfoten och försvarar det med "trafikrytm".
Vi har inte särskilt mycket 120-vägar i landet men jag antar att det var dem du höll dig på.
Dina resultat är representativt för din aggresiva körning, inte för bilarna.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Json_81:

Vad spelar det för roll att det är SR, de skriver otydligt vad som menas och anger i sin tur ingen som helst källa till informationen.
Det som inte säger så mycket är artikeln.

De ger ju källor, dock inte länkade eller så detaljerade: Källor: SCB, Trafikanalys, Trafikverket, SPBI (Svenska Petroleum och Biodrivmedel Institutet)

Men det är ju inte hemlig information på något sätt utan ganska välkänd. Till exempel: "Nya fordon som säljs idag i Sverige kan köra 50 procent längre på en liter bensin jämfört med nya fordon som såldes år 2000." från https://ekonomistas.se/2022/05/30/rekorddyr-bensin-men-histor... Så inte dubbelt utan bara 50%, men å andra sidan från 2000.

Citat:

Jag tror helt klart på att nyare bilar drar mindre än äldre jämförbara bilar. Att de skulle dra hälften så mycket i snitt som på 90-talet tvivlar jag starkt på och absolut inte att det skulle vara anledning till att det är färre mackar (vilket är var vi började).

Jag tror att det är en av anledningarna. Det finns fler bilar nu, men de går också lite kortare i snitt. Markpriserna har också ökat rätt kraftigt vilket gör det svårare med lönsamheten. Det har säkert skett förbättringar i arbetslagar som har ökat kostnader också, men tvärtom har ju också skett i viss mån med EU-anpassningar och så.

Citat:

Det spelar ingen roll hur mycket du tycker att du behöver använda högerfoten och försvarar det med "trafikrytm".
Vi har inte särskilt mycket 120-vägar i landet men jag antar att det var dem du höll dig på.
Dina resultat är representativt för din aggresiva körning, inte för bilarna.

Har du haft en Aygo eller Iq? Vad hade du för förbrukning i så fall? Annars är det dina spekulationer mot mina fakta. Sen nekar jag inte till att jag inte har ett "snålt körsätt", men aggressivt tycker jag verkligen inte att mitt körsätt är heller, och det varierar ju förstås. Ibland har man bråttom eller är irriterad, ibland har man gott om tid och så vidare. Jag körde budbil ett tag, vilket nog kan ge en lite mer aggressiv körning, men bilen drog ju inte mer när jag körde den än någon annan budförare liksom, så jag stod inte ut där. Men visst kör jag nog om mer än jag blir omkörd.

Men folk har en tendens att underskatta sin förbrukning, om de inte faktiskt kollar den. Många kastar ett öga då och då på mätaren, men tenderar att göra det när de inte gasar förstås för då har man inte tid att titta där, vilket förstås leder till att förbrukningen ser väldigt låg ut. Beroende på hur bilen presenterar informationen förstås. Min bil nu har en snittförbrukning över den senaste "resa" som nollas automatiskt efter två timmar med avstängd bil. Detta gör att förbrukningen ser väldigt hög ut i början och sen går den mer eller mindre linjärt neråt då start och ivägkörning drar mycket och körning drar mindre. Den kan ju också trigga en att försöka köra snålare/försiktigare för att försöka få ner den. Men många tittar bara på nuvarande förbrukning och ser ett lågt värde för de bara kollar på den just när de släppt gasen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

De ger ju källor, dock inte länkade eller så detaljerade: Källor: SCB, Trafikanalys, Trafikverket, SPBI (Svenska Petroleum och Biodrivmedel Institutet)

Men det är ju inte hemlig information på något sätt utan ganska välkänd. Till exempel: "Nya fordon som säljs idag i Sverige kan köra 50 procent längre på en liter bensin jämfört med nya fordon som såldes år 2000." från https://ekonomistas.se/2022/05/30/rekorddyr-bensin-men-histor... Så inte dubbelt utan bara 50%, men å andra sidan från 2000.
Jag tror att det är en av anledningarna. Det finns fler bilar nu, men de går också lite kortare i snitt. Markpriserna har också ökat rätt kraftigt vilket gör det svårare med lönsamheten. Det har säkert skett förbättringar i arbetslagar som har ökat kostnader också, men tvärtom har ju också skett i viss mån med EU-anpassningar och så.
Har du haft en Aygo eller Iq? Vad hade du för förbrukning i så fall? Annars är det dina spekulationer mot mina fakta. Sen nekar jag inte till att jag inte har ett "snålt körsätt", men aggressivt tycker jag verkligen inte att mitt körsätt är heller, och det varierar ju förstås. Ibland har man bråttom eller är irriterad, ibland har man gott om tid och så vidare. Jag körde budbil ett tag, vilket nog kan ge en lite mer aggressiv körning, men bilen drog ju inte mer när jag körde den än någon annan budförare liksom, så jag stod inte ut där. Men visst kör jag nog om mer än jag blir omkörd.

Men folk har en tendens att underskatta sin förbrukning, om de inte faktiskt kollar den. Många kastar ett öga då och då på mätaren, men tenderar att göra det när de inte gasar förstås för då har man inte tid att titta där, vilket förstås leder till att förbrukningen ser väldigt låg ut. Beroende på hur bilen presenterar informationen förstås. Min bil nu har en snittförbrukning över den senaste "resa" som nollas automatiskt efter två timmar med avstängd bil. Detta gör att förbrukningen ser väldigt hög ut i början och sen går den mer eller mindre linjärt neråt då start och ivägkörning drar mycket och körning drar mindre. Den kan ju också trigga en att försöka köra snålare/försiktigare för att försöka få ner den. Men många tittar bara på nuvarande förbrukning och ser ett lågt värde för de bara kollar på den just när de släppt gasen.

Den länken var bättre, där kunde man komma vidare till denna:
https://www.naturvardsverket.se/data-och-statistik/trafik-och...

Där kan man se att bensinbilar minskat förbrukningen med drygt 40% sen slutet av 70-talet, det låter rimligt.
På ungefär samma tid har antalet personbilar i trafik (påställda) ökat med närmare 60% enligt trafikverket.

Jag spekulerar inte, dina egna siffror (som var mer än bara Aygo/IQ) visar ju en kraftigt högre förbrukning när du kör fordonet än vad de bör ha om man inte kör aggresivt. Att det skulle vara fel på fordonen som följer dig genom olika modeller och tillverkare är omöjligt.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att egentligen så har motorerna blivit mer effektiva än vad förbrukningssiffrorna visar.
Förbrukning är en sak men dagens bilar är tyngre, innehåller mer elektronik som ska drivas, har större fälgar samt även avgasrening som ska hanteras. Allt detta ökar förbrukningen.

Sen är ju utsläpp inte oviktigt och det är ju inte bara Co2 vi pratar om heller.

"Bränsleeffektiviseringen motverkas till viss del genom att större bilar blir alltmer populära i Sverige"
Ska man jämföra så bör man kanske kolla på liknande fordon likt de jag postade innan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Json_81:

Den länken var bättre, där kunde man komma vidare till denna:
https://www.naturvardsverket.se/data-och-statistik/trafik-och...

Där kan man se att bensinbilar minskat förbrukningen med drygt 40% sen slutet av 70-talet, det låter rimligt.

Tja kollar man på siffrorna där så har det ju varierat lite, men från 1990 eller 91 exempelvis med en snittförbrukning på 9,2 så var vi nere på 5,1 sista året vi använde samma körcykel (och siffrorna var jämförbara). Så 45%, inte 50%, jag hade fel.

Citat:

På ungefär samma tid har antalet personbilar i trafik (påställda) ökat med närmare 60% enligt trafikverket.

Jo, och körsträckorna har gått ner något. Men menar du att vi hade haft samma antal mackar idag om förbrukningen hade legat kvar på 9,1 i snitt och de alltså hade sålt ungefär 80% mer bensin?

Citat:

Jag spekulerar inte, dina egna siffror (som var mer än bara Aygo/IQ) visar ju en kraftigt högre förbrukning när du kör fordonet än vad de bör ha om man inte kör aggresivt. Att det skulle vara fel på fordonen som följer dig genom olika modeller och tillverkare är omöjligt.

Det har jag inte sagt och det är inte vad som hänt. Det är lättare att närma sig förbrukningssiffrorna med lite större och kraftigare bilar då de har "mer att ta av" för normal körning jämfört med den väldigt försiktiga körningen som körcyklerna, speciellt de innan WLTP, innebär. Så en liten bil med klen motor drar relativt sina officiella siffror mer än en större bil, om man kör "normalt" vilket då är mer "aggressivt" än körcykeln, framför allt när gäller accellerationer. Jag kanske kör lite snabbare än snittet förstås, och således kanske denna diskrepans är större för mig, men med mer motorstarka bilar så ligger jag inte så högt jämfört med snittet inrapporterat av bilägare, medan jag kanske ligger lite högt för småbilar. Min bil jag har nu verkar ligga runt 7,2 i verkligt snitt och jag ligger lite under det exempelvis. Bilen innan dess var också lite större och kraftigare, men bensin, och där låg jag något över snittet, men inte mycket. För Aygo och Iq däremot ligger jag lite högt, även mot "faktisk förbrukning", vilket kanske säger mer om de som normalt har sådana bilar dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Tja kollar man på siffrorna där så har det ju varierat lite, men från 1990 eller 91 exempelvis med en snittförbrukning på 9,2 så var vi nere på 5,1 sista året vi använde samma körcykel (och siffrorna var jämförbara). Så 45%, inte 50%, jag hade fel.
Jo, och körsträckorna har gått ner något. Men menar du att vi hade haft samma antal mackar idag om förbrukningen hade legat kvar på 9,1 i snitt och de alltså hade sålt ungefär 80% mer bensin?
Det har jag inte sagt och det är inte vad som hänt. Det är lättare att närma sig förbrukningssiffrorna med lite större och kraftigare bilar då de har "mer att ta av" för normal körning jämfört med den väldigt försiktiga körningen som körcyklerna, speciellt de innan WLTP, innebär. Så en liten bil med klen motor drar relativt sina officiella siffror mer än en större bil, om man kör "normalt" vilket då är mer "aggressivt" än körcykeln, framför allt när gäller accellerationer. Jag kanske kör lite snabbare än snittet förstås, och således kanske denna diskrepans är större för mig, men med mer motorstarka bilar så ligger jag inte så högt jämfört med snittet inrapporterat av bilägare, medan jag kanske ligger lite högt för småbilar. Min bil jag har nu verkar ligga runt 7,2 i verkligt snitt och jag ligger lite under det exempelvis. Bilen innan dess var också lite större och kraftigare, men bensin, och där låg jag något över snittet, men inte mycket. För Aygo och Iq däremot ligger jag lite högt, även mot "faktisk förbrukning", vilket kanske säger mer om de som normalt har sådana bilar dock.

Körsträckor och förbrukning ner, antalet bilar upp.
Totala mängden sålt bränsle bör således vara ganska opåverkad.
Körsträckor ner betyder inte nödvändigtvis mindre försäljning inom Göteborg, det skulle faktiskt kunna vara tvärtom om folk tankar inom staden istället för att åka längre sträckor och passa på att tanka där. Det är ren spekulation dock, sannolikt ingen nämnvärd påverkan.

Hur ska du ha det, för några inlägg sen skrev du att passaten ska dra 0,46 vid blandad körning och nu har du hittat på något "verkligt snitt" på 7,2 som ska jämföras med?
Jag har inte haft Aygo eller IQ men jag har kört andra småbilar och absolut, de påverkas mer av körning i högre hastigheter.
Men jag har aldrig varit med om i närheten av några 50-100% som du skriver.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Små lätta bilar gör att du bryter bäcken Ben och blir rullstolsburen resten av livet om du är över ca45 är och krock med elbilar blir du kund hos begravningsbyrå

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hsp:

En framtids branch kommer räddnings och spec brandmän som stryker med efter brandbekämpning av Elbilsbränder

Mja, däremot är elbilar absolut ett problem ur brandskyddssynpunkt.

Men räddningstjänsten låter snarare i så fall det brinna klart än att de skulle riskera sina liv i en insats de inte har någon kontroll över. Sällan det ska räddas liv om det brinner i en bil i ett garage, det är skydda egendom och fastighet som är främsta målen.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Json_81:

Körsträckor och förbrukning ner, antalet bilar upp.
Totala mängden sålt bränsle bör således vara ganska opåverkad.
Körsträckor ner betyder inte nödvändigtvis mindre försäljning inom Göteborg, det skulle faktiskt kunna vara tvärtom om folk tankar inom staden istället för att åka längre sträckor och passa på att tanka där. Det är ren spekulation dock, sannolikt ingen nämnvärd påverkan.

Jag tror att bilåkandet har gått nedåt här som i de flesta städer. Förr tog man alltid bilen till stan liksom, nu gör många helst inte det. Men jag tror också att bränslekonsumtionen mycket väl kan ha gått ner även om antalet bilar har gått upp tack vare att de har blivit effektivare. Jag har svårt att hitta så mycket statistik som inte bara är över korta perioder, men jag hittade detta:

Så från 2009 till 2016 har bensinanvändningen gått ner och diesel upp, men totalt något ner.

Citat:

Hur ska du ha det, för några inlägg sen skrev du att passaten ska dra 0,46 vid blandad körning och nu har du hittat på något "verkligt snitt" på 7,2 som ska jämföras med?

0,46 var de officiella siffrorna, som jag skrev. 0,72 var inrapporterad "verklig förbrukning" av ägare, men också ganska precis testförbrukningen i några biltidningars tester.

Citat:

Jag har inte haft Aygo eller IQ men jag har kört andra småbilar och absolut, de påverkas mer av körning i högre hastigheter.
Men jag har aldrig varit med om i närheten av några 50-100% som du skriver.

Ja ja, vi har olika erfarenheter helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av megalex:

Idag tittar nog många på elbilar men få köper en efter att räntor skjutit i höjden. Det blir helt enkelt en dålig ekonomi med en bil för 500k+ och räntor på 7-8%. TCOn vs fossilbil går inte att räkna hem, speciellt inte om man kikar på begagnat. Hela den marknaden står stilla, finns för närvarande tex. fler än 800 Tesla till salu som ingen köper på Blocket.

Som förmånsbil är de överkomliga dock, man får dra av 350.000kr eller upp till 50% av priset.
För 700.000 får du en väldigt sjysst bil, eller om du väljer ICE får du dra av 0kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hsp:

Små lätta bilar gör att du bryter bäcken Ben och blir rullstolsburen resten av livet om du är över ca45 är och krock med elbilar blir du kund hos begravningsbyrå

Enligt dig själv eller Youtube?

Lite märkligt att det inte började brinna under Ncaps tester av elbilarna, du förstorar upp saker en ”aning”.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Enligt dig själv eller Youtube?

Lite märkligt att det inte började brinna under Ncaps tester av elbilarna, du förstorar upp saker en ”aning”.

Eftrersom jag bor i GBG träffade jag en som jobbade med säkerhet på den nu kinatilkverkaren Volvo car och han sa detta att ytterst få som krockar i bilar på ca 1200 kg kan gå efter en krock då bäckenben ej läker om du är i 45 års åldern och en Volvo väger ju nästa 2500 kg med störstsa batteriet + ev last och passagerare samt ev släp.
Krocktester med fosildrivna bilar som lätt brinner vid det krockvåldet som upp mot 3000 kg går den påkörande bilen ända in till bakaxeln på den lilla bilen.
Den bilen han jfr med var en vanlig fosil volvo på ca 15-1800 kg mot en på 1200 kg och resan då skulle svåra skador
https://carup.se/bara-hummer-tyngre-an-nya-volvon-farligare-f...

Nkaps tester sker med 2 lika dana bnilar eller mot betongvägg ej 2 olika viktklasser
Utan C- kort skulle max vikt på bilar ej var mer än 2000 kg och få ned mot 1500 kg så slipper vi dessa rullande monster före det blir ström i vägar.
Du får väl kolla fakta med någon Ortoped om du vill.
Att sedan de sliter däck och därmed sprider particklar hålls det även tyst om.

Permalänk
Skrivet av hsp:

Den bilen han jfr med var en vanlig fosil volvo på ca 15-1800 kg mot en på 1200 kg och resan då skulle svåra skador
https://carup.se/bara-hummer-tyngre-an-nya-volvon-farligare-f...

Du tänker att man skall välja en lätt bil med omtanke för dina medtrafikanter? Det är i så fall en fin tanke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hsp:

Eftrersom jag bor i GBG träffade jag en som jobbade med säkerhet på den nu kinatilkverkaren Volvo car och han sa detta att ytterst få som krockar i bilar på ca 1200 kg kan gå efter en krock då bäckenben ej läker om du är i 45 års åldern och en Volvo väger ju nästa 2500 kg med störstsa batteriet + ev last och passagerare samt ev släp.
Krocktester med fosildrivna bilar som lätt brinner vid det krockvåldet som upp mot 3000 kg går den påkörande bilen ända in till bakaxeln på den lilla bilen.
Den bilen han jfr med var en vanlig fosil volvo på ca 15-1800 kg mot en på 1200 kg och resan då skulle svåra skador
https://carup.se/bara-hummer-tyngre-an-nya-volvon-farligare-f...

Nkaps tester sker med 2 lika dana bnilar eller mot betongvägg ej 2 olika viktklasser
Utan C- kort skulle max vikt på bilar ej var mer än 2000 kg och få ned mot 1500 kg så slipper vi dessa rullande monster före det blir ström i vägar.
Du får väl kolla fakta med någon Ortoped om du vill.
Att sedan de sliter däck och därmed sprider particklar hålls det även tyst om.

Det där beror ju helt på vilken mindre bil du kör, det finns en del småbilar som har en rejäl konstruktion.

Men frontalkrock vid högre hastigheter eller med ett betydligt tyngre fordon så är det klart att den som sitter i den mindre blir drabbad av betydligt högre g-krafter.

Det är dock väldigt olika och beroende på vilken typ av krock det handlar om.

Det går inte att generalisera.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dem8n:

Det där beror ju helt på vilken mindre bil du kör, det finns en del småbilar som har en rejäl konstruktion.

Men frontalkrock vid högre hastigheter eller med ett betydligt tyngre fordon så är det klart att den som sitter i den mindre blir drabbad av betydligt högre g-krafter.

Det är dock väldigt olika och beroende på vilken typ av krock det handlar om.

Det går inte att generalisera.

Jo, det där inlägget känns inte så välinformerat. Dagens bilar har förstås stadigt blivit bättre på att skydda de åkande i bilen, emellanåt på bekostnad av de som inte sitter i bilen, men även det skyddet har ju hamnat i fokus på senare år med allt högre krav på fotgängarskydd och liknande i standardtesterna.

Permalänk
Medlem

Har sett en frontalkrock mellan en Golf och en större Volvo... Golfen hamnade långt ner i ett dike, medans Volvon stog kvar på vägen. Den som fick skador och senare dog, var den i Volvon..
Vad jag vill få fram är att det är inte alltid storlek som gäller, utan det finns hur många faktorer som helst, som kan spela in.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Det är inga problem att bygga en bil som inte får så mycket skador vid krock, problemet med detta är att det blir passagerarna som tar hela smällen och på så sätt blir betydligt mer skadade.
Bilar byggs med demoleringszoner som skall tryckas ihop vis kollision för att skydda passagerare, hur dessa zoner är uppbyggda och fungerar spelar större roll än bilens storlek.
Dvs. en mindre bil med bättre zoner kan vara bättre än en stor med sämre zoner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Det är inga problem att bygga en bil som inte får så mycket skador vid krock, problemet med detta är att det blir passagerarna som tar hela smällen och på så sätt blir betydligt mer skadade.
Bilar byggs med demoleringszoner som skall tryckas ihop vis kollision för att skydda passagerare, hur dessa zoner är uppbyggda och fungerar spelar större roll än bilens storlek.
Dvs. en mindre bil med bättre zoner kan vara bättre än en stor med sämre zoner.

Därför många kan lura sig själva när de köper en stor SUV för de tror att den automatiskt är säkrare på alla sätt.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

min poeng var ju att vägen en ny 100% el volvo 2800 kg utan last och passagerare har konstruktionen på en bil på 1200 kg inte en chans vid fontalkrock eller sido vid utkörning från väg,och att dessa tunga bilar ej skulle få säljas.
Även om det bara skiljer 500 kg så är det en stor skillnad på krockvåld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hsp:

min poeng var ju att vägen en ny 100% el volvo 2800 kg utan last och passagerare har konstruktionen på en bil på 1200 kg inte en chans vid fontalkrock eller sido vid utkörning från väg,och att dessa tunga bilar ej skulle få säljas.
Även om det bara skiljer 500 kg så är det en stor skillnad på krockvåld.

Fast det där vet du ju inte, bara för att den mindre har mindre massa betyder inte det att den deformeras mer än Volvon.
Vem köper förresten en elbil från Volvo på 2,8 ton?
Förbrukningen på en sådan lär ju ligga norr om 3kWh/mil.

Ett batteripack väger inte så mycket mer som du verkar tro än en kardanaxel, växellåda och annat jox en ICE-bil behöver.
Handlar om cirka 200-300kg mer.

Permalänk
Medlem

Att vi ska ha elbilar är ju politisk ide av samma rörelse som stängt ner elproduktionen i SV och TY. och de anser ej att ´vanligt´folk ej ska äga egen bil och därför ska man ej underhålla eller bygga nya vägar.De har även påverkat krav på hur många parkeringsplatser som ska byggas till lägenheter och det byggs ovh planeras färre än 1 plats per/lägenhet samt tar bort parkeringsplatser i stan så handlare får slå igen butiken.
De som ej kan ladda bilen vid bostaden eller belåna egen fastighet eller lägenhet kan ju ej heller ha el köpa el bil om de har nuv prisläge det blir samma grupp av folk som har stora husbilar som kommer äga bilar mellan 500T-1 Milj som en stor bil av pålitligt märke kostar
Elbilar som saknar batteri och tar upp stöm i från elslinga ivägbanan är en mkt bättre ide.
Sedan är ju problemet med säker laddning i närhet till bostad ett olöst problem att bo i ett hus fullt med Elbilar i källaren är inget som sett en totalbrand av en bil på väg där vägbanan blir så varm att den brinner upp om asfalt skulle sova tryggt i dessa hus,problemet är ej stort idag men när elbilarna blir äldre dvs beg som de flesta privat ägda kommer vara ökar brandrisken jfr med tex powerbank som sväller när de är trögladdade pga fel vid stigande ålder.

Läs repotaget som jag länkat till före dina inlägg om krocksäkerhet,

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av hsp:

El bilar ofra kan väga 1 T mer än motavarande fosilbil.

Skulle du kunna ge ett exempel på en elbil och en fossilbil som stämmer in på den beskrivningen?

Citat:

problemen är ej små vid tex krockar där ofta elbilen börjar brinna.

Vaga uttalanden som inte kan falsifieras gör det knappast enklare för oss att söka sanningen tillsammans. Skulle du kunna specificera, åtminstone i ungefärliga ordalag, vad du menar med ”ofta”? Därefter, vet du att elbilar ”ofta” börjar brinna i samband med krockar? Hur vet du det?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers