Går det att återskapa min första dator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Jo, datorns historia känner ju bara du (eventuellt) till. Vet dock av egen erfarenhet att man hunnit glömma mycket på över 20 år. Det har börjat hända då och då att man är helt bomsäker på att någon grej var på något vis, och sedan visar det sig att det faktiskt var helt annorlunda. Som jag nämnde i PM:et är de tre sistnämnda PCI-anslutna komponenterna delar av 430HX-chipsetet, dvs datorn Windows-installationen kom från var helt garanterat Pentium-bestyckad.

År 2000 skulle hursomhelst en gammal Pentium känts oerhört trött. Kanske hade du den bara ett kort tag innan du uppgraderade igen, och därför glömt den?

Som jag också gjorde en utläggning om i PM:et, så kommer ett ISA-SCSI-kort och CDROM inkopplad på det i stort sett garanterat från en äldre dator än en Pentium-baserad dito i alla fall. Det låter väldigt rimligt att du skulle kunna ha ärvt exets dator, och stoppat i någon gammal SCSI-CDROM. Den kan ju dock kommit varsomhelst ifrån, SCSI-fältet är hursomhelst tomt i 486-infolappen.

Man kan väl givet Windows-installationsdatumet år 2000 gissa att han i sådana fall i samma veva ersatte den gamla datorn du ärvde med något Socket 370/Socket A-ATX-bygge, och egentligen bara kunde ta med sig eventuell IDE-CDROM från den. Du fick resten. Hårddiskarna var väl för små och långsamma för att det skulle kännas meningsfullt, utvecklingen på den fronten gick med en rasande takt runt sekelskiftet.

Angående SCSI-kortet kan man väl i övrigt också göra en kvalificerad gissning att det specifikt rör sig om ett Adaptec AIC-6360, med det PnP-ID:t.

Vill du hellre återskapa 486:an kan du ju falla tillbaka på infolappen, det kan man få ut av den är ju ändå tillräckligt precist för att du ska kunna bygga något som är väldigt snarlikt. Personligen tycker jag dock en Pentium är betydligt vettigare. Stoppar du i en MMX-variant kan du manipulera TR12-registrena och cacher från mjukvara, och få den att arbeta i hastigheter som motsvarar det mesta mellan slö 386:a och sin avsedda dito. Överkurs är att ersätta jumpers för FSB och multiplier med switchar på utsidan av chassit för ytterligare finlir med hastigheten. Det blir kort sagt mycket mer flexibelt, och du kan göra allt på den som du kan göra på en 486. Utöver det blir Windows 95 en betydligt trevligare upplevelse på en sådan, man slipper den där apotekspersonal-med-kontaktlim-upp-till-knäna-känslan

Känner jag mig själv rätt så kommer det sluta med att jag bygger båda versionerna, bara för att jag tycker att det är kul att bygga datorer.

Jag vill förresten påpeka att inte all apotekspersonal har kontaktlim upp till knäna. Jag har det inte, och det är tyvärr alldeles för ofta oerhört frustrerande att inte ha det när kollegorna är just sådana där kontaktlim-upp-till-knäna-personer. Men det hör ju inte till ämnet.

Visa signatur

1: 5800X3D | Ryujin II 240 | X570-E | 32GB 3200MHz | 3080 Ti OC | 990 PRO 1TB | 850W | H510 Elite

2: 12700K | AG400 | B660-I | 32GB 6000MHz | A770 LE | Fury Renegade 1TB | 850W | NR200P

3: 3800X | B550-Plus II | 16GB 3200MHz | 3060 OC 12GB | 970 EVO Plus 1TB | 1500W | AMS CF-2029

Permalänk
Medlem
Skrivet av suha:

Känner jag mig själv rätt så kommer det sluta med att jag bygger båda versionerna, bara för att jag tycker att det är kul att bygga datorer.

Jag vill förresten påpeka att inte all apotekspersonal har kontaktlim upp till knäna. Jag har det inte, och det är tyvärr alldeles för ofta oerhört frustrerande att inte ha det när kollegorna är just sådana där kontaktlim-upp-till-knäna-personer. Men det hör ju inte till ämnet.

Lägg gärna upp några bilder på din byggen här i tråden.

Troligen var det ett sådant här serie- och parallellportskort i din 486:a:
https://www.recycledgoods.com/star-tech-d10-500-8-bit-isa-i-o...