Försäljningen av grafikkort når sin lägsta nivå på nästan 20 år

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Ja fast bättre än konsol grafikkort kostar fortfarande mindre än en konsol. Så har man en ok pc sen innan så är det lönsamt med pc.

Sen att en komplett pc är dyrare än konsol är inget nytt direkt, så har det alltid varit.

Jo men att en komplett pc är dyrare än alla konsoler +tv+spel är desto ovanligare.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Sötast

Amd faller
Nvidia faller
Intel klättrar

Varför?

Well...
När covid slog till så "råkade" företagen passa på att ta ut enorma summor pengar för de saker som folk ville ha, konstigt nog så ville gamers och andra personer med behov av nya GPUs när de var inlåsta i sitt hem. Även Scalpers gör här sin inkomst och hjälper att trissa upp priserna.

Sedan kommer intel som en underdog, som dessa kunder hoppas skall ta marknadsandelar och konkurrera med de andra prishöjarna, alltså köper folk intel som stödköp för att hjälpa intel ta marknadsandelar i hopp om att nyare generationer skall vara mer kompetenta kort vilket i längden gör att grafikkortspriser i längden kommer ha mer konkurrens och lägre priser som resultat.

Nutid: Covid avtar, den största andelen av deras kunder har redan blivit tvingade att betala hutlösa priset för GPUs och vill således inte köpa nytt kort.

Fan, jag är ett geni.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Jo men att en komplett pc är dyrare än alla konsoler +tv+spel är desto ovanligare.

Fast en dator med samma specs som ps5 kostar ju typ 9k ny....

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Fast en dator med samma specs som ps5 kostar ju typ 9k ny....

Absolut men nu var ju kostnaden mellan en top tier pc, och de senaste konsolerna, inte den mest prisvärda datorn.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Det enda rätta är ju att gå över till konsol, riktigt prisvärda. Dessutom kan du köpa en ps5, Xbox series X, och en tv till priset av vad bara ett topp grafikkort kostar.

Det hade jag gärna gjort om alla, eller åtminstone de flesta, av de spel jag spelar funnes på någon av konsolerna. De gör de inte. Således hade alternativet då blivit att ändå ha en PC, fast utan att uppgradera grafikkortet, och sedan köpa en konsol dessutom. Det blir knappast billigare över tid. Återstår att sitta still med det grafikkort jag har och köra FSR eller andra skalningsfunktioner för att få OK prestanda ändå. Det duger väl tills grafikkortet ger upp.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Avstängd

Givetvis.. svindyra grafikkort och folket har insett att man behöver inte det bästa för att spela på en dator.

Ett gammalt GTX 970 räcker långt även idag om man kör på konsolinställningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Jo men att en komplett pc är dyrare än alla konsoler +tv+spel är desto ovanligare.

Fast en komplett och jämförbar pc är inte ens i närheten så dyrt som det du nämner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Absolut men nu var ju kostnaden mellan en top tier pc, och de senaste konsolerna,

Och poängen med den äpple vs päron jämförelsen är?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Och poängen med den äpple vs päron jämförelsen är?

Att förut var skillnaden mellan top tier datorer och konsoler mindre.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Att förut var skillnaden mellan top tier datorer och konsoler mindre.

PlayStation 3 msrp 499$
Top tier gpu 2006 i sli 1300$ eller runt 650 st....

PlayStation 4 400$ (såldes med förlust i början)
Top tier gpu 2013
Nvidia 780 ti 699$ x2 for totalt 1398$

Ser du att det faktiskt varit så här hela tiden.... Top tier har varit avsevärt dyrare.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Jo men att en komplett pc är dyrare än alla konsoler +tv+spel är desto ovanligare.

PS5 som faktiskt går att köpa har ju kostat runt 10 000 kr sen det släpptes typ? Går att bygga en rätt gedigen PC för bara lite mer. Series X dock som faktiskt legat runt 5 500 kr är ju ett kap.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

[quote postid="19872453" userid="88678" name="ipac"]
Fast en komplett och jämförbar pc är inte ens i närheten så dyrt som det du nämner.
[/quote

Sist jag köpte det bästa som fans vid release var 8800gtx det kostade 600usd. Nästan exakt vad det nylanserade snordyra konsolen PS3 kostade då.
Idag är det bästa kortet 4090rtx för det fina priset av ca 2500usd.
Ett ps5 kostar ca 800usd. Det ryms alltså numera 3st current gen konsoller på en top gpu där det tidigare gick en.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

[quote postid="19872453" userid="88678" name="ipac"]
Fast en komplett och jämförbar pc är inte ens i närheten så dyrt som det du nämner.
[/quote

Sist jag köpte det bästa som fans vid release var 8800gtx det kostade 600usd. Nästan exakt vad det nylanserade snordyra konsolen PS3 kostade då.
Idag är det bästa kortet 4090rtx för det fina priset av ca 2500usd.
Ett ps5 kostar ca 800usd. Det ryms alltså numera 3st current gen konsoller på en top gpu där det tidigare gick en.

Fast när 8800gtx släpptes så körde man sli för top tier.... Annars var man inte top tier

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk

Själv kommer jag nog att sitta kvar med mitt 1080 tills det blir någon rim och reson på priserna! Jag kliver hellre av datorspelandet än betalar ockerpriser. Min burk klarar av att driva nyttoprogram och det är nog det jag prioriterar framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Fast när 8800gtx släpptes så körde man sli för top tier.... Annars var man inte top tier

Visst om man gillade att plåga sig själv... så absolut.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Visst om man gillade att plåga sig själv... så absolut.

Var ju dubbla prestandan.... Man får ju ändå jämföra Top tier med top tier. Om kort utan sli inte var det bästa så var det inte top tier.

Oavsett hur krångligt det var

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Man behöver väl inte vara någon raketforskare för att räkna ut att ett grafikkort som kostar nästan en tiondels årslön (-ISH, på en vanlig knegarlön) bidrar till sämre försäljning.

Men å andra sidan, hade jag varit rakerforskare hade jag kanske haft råd med nytt grafikkort.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R6 | Moderkort: ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING | CPU: Intel Core i7 8700K | Minne: Corsair Vengeance DDR4 2400MHz 16GB | GPU: Palit GeForce GTX 1080 Ti 11GB Jetstream | OS Disk: Samsung 960 EVO 500GB | PSU: Corsair RM750x 750W | Skärm: BENQ XL2720T@120hz
Kylning: Corsair H150 RGB (Vattenkylning)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

PlayStation 3 msrp 499$
Top tier gpu 2006 i sli 1300$ eller runt 650 st....

PlayStation 4 400$ (såldes med förlust i början)
Top tier gpu 2013
Nvidia 780 ti 699$ x2 for totalt 1398$

Ser du att det faktiskt varit så här hela tiden.... Top tier har varit avsevärt dyrare.

Det där kallas för att cherry-picka för att stödja ett argument.......

Top-tier kort behövde absolut inte köra i SLI för att datorn, eller kortet, skulle räknas som top-tier. En GTX580 var top-tier oavsett om den satt i SLI eller inte. Att ha den i SLI ansågs vara top-tier av top-tier. The 1% of the 1%
Dessutom finns det inte idag, i vilket jämförelsen blir irrelevant.

En mer objektiv, och mer verklighetsnärvarande jämförelse är som följande:

PlayStation 3: msrp 499 $
Top tier gpu 2006 - 650 $

diff: 151$

PlayStation 4: 400$ (såldes med förlust i början)
Top tier gpu 2013 699$

diff: 299$

Playstation 5:msrp 599 $
Top Tier GPU 2022: 1199 $

diff: 600$

Så nja, det har inte varit en konstant skillnad mellan top-tier GPU och konsoler.

Kommer själv ihåg att jag köpte en GTX980 vid launch-datum för 5 500 SEK ($549) från Inet Sveavägen år 2014.
Samma år (typ samma månad ?) släpptes XBOX One i Sverige för 4 990 SEK ($499). Skillnaden var alltså $50 / 500 SEK.

Att hävda att top-tier alltid har varit avsevärt dyrare är helt enkelt inte sant.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Det där kallas för att cherry-picka för att stödja ett argument.......

Top-tier kort behövde absolut inte köra i SLI för att datorn, eller kortet, skulle räknas som top-tier. En GTX580 var top-tier oavsett om den satt i SLI eller inte. Att ha den i SLI ansågs vara top-tier av top-tier. The 1% of the 1%
Dessutom finns det inte idag, i vilket jämförelsen blir irrelevant.

En mer objektiv, och mer verklighetsnärvarande jämförelse är som följande:

PlayStation 3: msrp 499 $
Top tier gpu 2006 - 650 $

diff: 151$

PlayStation 4: 400$ (såldes med förlust i början)
Top tier gpu 2013 699$

diff: 299$

Playstation 5:msrp 599 $
Top Tier GPU 2022: 1199 $

diff: 600$

Så nja, det har inte varit en konstant skillnad mellan top-tier GPU och konsoler.

Kommer själv ihåg att jag köpte en GTX980 vid launch-datum för 5 500 SEK ($549) från Inet Sveavägen år 2014.
Samma år (typ samma månad ?) släpptes XBOX One i Sverige för 4 990 SEK ($499). Skillnaden var alltså $50 / 500 SEK.

Att hävda att top-tier alltid har varit avsevärt dyrare är helt enkelt inte sant.

Fast sli gav ju faktiskt 100 % mer fps, inget cherry pickande. Jag tog bara dyraste/bästa gpu på marknaden i varje tidsspann.

PlayStation 5 600$ msrp just nu, släppt 2020
Bästa gpu 2020
3090 1499$
3080 699$
Om 80 serien alltid varit top tier så är väl xx90 sli modellen och då är det typ samma prisnivå genom tiderna...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Fast sli gav ju faktiskt 100 % mer fps, inget cherry pickande. Jag tog bara dyraste/bästa gpu på marknaden i varje tidsspann.

PlayStation 5 600$ msrp just nu, släppt 2020
Bästa gpu 2020
3090 1499$
3080 699$
Om 80 serien alltid varit top tier så är väl xx90 sli modellen och då är det typ samma prisnivå genom tiderna...

Vet inte om du är sarkastisk eller inte, men SLI har aldrig gett 100% mer fps. Oftast gav det inte mer än 30-50%.

Det spelar inte heller någon roll hur mycket extra fps SLI har gett; det var inte det som räknades som top-tier. Samtliga -80 kort är "top-tier", och att försöka kräma på med SLI för att få diskrepansen att se större ut är inget annat än cherry picking.

Att ta den dyraste/bästa GPU'n på marknaden är inte densamma som att ta "top-tier". Exakt det jag skrev innan, den "dyraste/bästa" GPU'n är att ta top-tiern från top-tiern, dvs den bästa av de bästa. Top-tier börjar vid -80.

"top-tier" har rört sig uppåt i priserna, långt förbi konsolerna.

Att du överhuvudtaget nämner 3080's MSRP är ju totalt skrattretande, de existerade inte mer än en månad och kan inte anses vara något annat än en papperslansering och en lögn.

2014:
XBOX One: 499USD
GTX 980: 549USD

2022:
Xbox One X: 499USD
RTX 4080: 1199USD

Återigen; att försöka hävda att det alltid varit en lika stor skillnad är helt enkelt att försöka fara med osanning.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Att förut var skillnaden mellan top tier datorer och konsoler mindre.

Nej det var den inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Vet inte om du är sarkastisk eller inte, men SLI har aldrig gett 100% mer fps. Oftast gav det inte mer än 30-50%.

Det spelar inte heller någon roll hur mycket extra fps SLI har gett; det var inte det som räknades som top-tier. Samtliga -80 kort är "top-tier", och att försöka kräma på med SLI för att få diskrepansen att se större ut är inget annat än cherry picking.

Att ta den dyraste/bästa GPU'n på marknaden är inte densamma som att ta "top-tier". Exakt det jag skrev innan, den "dyraste/bästa" GPU'n är att ta top-tiern från top-tiern, dvs den bästa av de bästa. Top-tier börjar vid -80.

"top-tier" har rört sig uppåt i priserna, långt förbi konsolerna.

Att du överhuvudtaget nämner 3080's MSRP är ju totalt skrattretande, de existerade inte mer än en månad och kan inte anses vara något annat än en papperslansering och en lögn.

2014:
XBOX One: 499USD
GTX 980: 549USD

2022:
Xbox One X: 499USD
RTX 4080: 1199USD

Återigen; att försöka hävda att det alltid varit en lika stor skillnad är helt enkelt att försöka fara med osanning.

Varför är msrp skrattretande för 3080? Du jämför nya generation gpu mot gammal gen konsol.. Är inte det cherry picking? Du kan fortfarande köpa 3080 för msrp i Sverige, vilket är samma gen som konsolerna.

Idag
3080 10 230:-
Konsol playstation 5 7200:-

Edit
Sli för 980/ti
https://www.gamersnexus.net/guides/1970-gtx-980-ti-sli-benchm...
Nästan 1.8x prestandan i sli

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Fast sli gav ju faktiskt 100 % mer fps, inget cherry pickande. Jag tog bara dyraste/bästa gpu på marknaden i varje tidsspann.

PlayStation 5 600$ msrp just nu, släppt 2020
Bästa gpu 2020
3090 1499$
3080 699$
Om 80 serien alltid varit top tier så är väl xx90 sli modellen och då är det typ samma prisnivå genom tiderna...

De enda som körde SLI eller Crossfire var ju uppenbarligen folk som inte brydde sig om stuttering och ojämna frametimes utan mest höll på med att spela 3Dmark... Det var en horribel upplevelse utöver att det var bökigt som fasen. Jag gav upp det väldigt snabbt, mindre problem och mer flyt trots att FPS-mätaren visade lägre siffror.

Så jag håller med här att du cherrypickar.

Om vi bortser från 4090 som är en genuin halo-produkt och kan prissättas högt så är priset på allt därunder som är galen. Jag är övertygad om att vi kommer se prissänkningar snart (när lagren av 3000 och 6000-korten är rensade).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

De enda som körde SLI eller Crossfire var ju uppenbarligen folk som inte brydde sig om stuttering och ojämna frametimes utan mest höll på med att spela 3Dmark... Det var en horribel upplevelse utöver att det var bökigt som fasen. Jag gav upp det väldigt snabbt, mindre problem och mer flyt trots att FPS-mätaren visade lägre siffror.

Så jag håller med här att du cherrypickar.

Om vi bortser från 4090 som är en genuin halo-produkt och kan prissättas högt så är priset på allt därunder som är galen. Jag är övertygad om att vi kommer se prissänkningar snart (när lagren av 3000 och 6000-korten är rensade).

Jag hade själv sli med 670 (?) och hade inte problem med stuttering nämnvärt när jag körde wolfenstein/battlefield 2012/3.

Men visst kan vi sluta jämföra med sli då det var en halo precis som xx90 är.
Men folk jämför fortfarande fel gen gpu med konsoler... Och ja priserna kommer sjunka när lagret är tömt, tyvärr verkar det dock som ÅF sitter på dem och inte nvidia

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Körde själv GTX 295 och AMD's motsvarighet villket var fullständigt meningslöst då inga av spelen jag spelade stödde sli.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Nej det var den inte.

Jo, se bara posten över ditt inlägg.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Jo, se bara posten över ditt inlägg.

MSRP xbox 499$
MSRP PlayStation 350/450$ nu dock 600$
Msrp 3080 699$
Sen att ingen av dem knappt gick och få tag på för det priset är en annan femma

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Att förut var skillnaden mellan top tier datorer och konsoler mindre.

Jo men vad spelar det för roll?

Det innebär ju inte att konsol blir nämnvärt mkt vettigare val än det redan är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

PS5 som faktiskt går att köpa har ju kostat runt 10 000 kr sen det släpptes typ? Går att bygga en rätt gedigen PC för bara lite mer. Series X dock som faktiskt legat runt 5 500 kr är ju ett kap.

https://komponentkoll.se/bild/ehTjE.png

utan operativsystem så har du ingen nytta av delarna?

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Jo men vad spelar det för roll?

Det innebär ju inte att konsol blir nämnvärt mkt vettigare val än det redan är.

Datorspelande blir på grund av den hysteriska prisutvecklingen en smalare och smalare hobby. Om man vill spela idag och ska börja på ruta ett är konsoller ett mycket vettigare val. Vilken vanlig förälder har lust att betala 40 000 kr för en speldator till barnen när det finns konsoller som är MYCKET billigare? Visst, det finns billigare speldatorer men ska du ha något vettigt och inte är insatt, vilket de flesta föräldrarna inte är, blir de väldigt fattiga om de skaffar en speldator till barnet. Eller går de och köper en dator som knappt klarar dra runt spelen barnen vill spela. Stackars de som har fler barn! Detta kommer såklart få konsekvenser för spelutveckling till pc men resultatet ser vi inte än på några år. Fortsätter det i dagens takt kommer pcspelandet självdö så småningom. Jag undrar om Nvidia m.f.l. tänker så långt? Tror inte det, det är kortsiktiga vinster som gäller.

Själv spelar jag bara spel mina nuvarade datorer fixar utan problem. Eftersom jag har ett 1060 och en Ryzen APU i mina datorer blir det inga nya spel, men jag tänker inte köpa något nytt grafikkort eller en ny dator med dagens priser och därmed inga nya spel. Det finns gott om äldre spelvärda spel.