Nvidia tar Geforce RTX 4000 till bärbara datorer

Permalänk
Melding Plague

Nvidia tar Geforce RTX 4000 till bärbara datorer

Stora prestandaskillnader under samma modellnamn står ännu en gång på menyn när bärbara datorer får ett grafiklyft i februari.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Energieffektiva kretsar ger ju mer prestanda i samma chassi som tidigare, men finns mycket att förbättra:
Namngivning (4070 ti M?)
Tydlig effektbudget (olika namn på olika effektnivåer)

Nu blir det som vanligt att man måste leta recensioner på varje individuell modell och spec och jämföra själv

Permalänk
Medlem

Nån som kan upplysa mig om lite information.

Hur kan Nvidia gå före i laptop segmentet med RTX 4070 den 24:e februari, när Grafikkortet 4070 inte blivit lanserat ännu 🤔 tidigare har det vart tvätt om att Grafikkort gått först ,men verkar vara annorlunda denna gången.

Permalänk
Skrivet av Hardy:

Nån som kan upplysa mig om lite information.

Hur kan Nvidia gå före i laptop segmentet med RTX 4070 den 24:e februari, när Grafikkortet 4070 inte blivit lanserat ännu 🤔 tidigare har det vart tvätt om att Grafikkort gått först ,men verkar vara annorlunda denna gången.

De mobila varianterna verkar inte ha något gemensamt de stationära, därför kan de väl släppa mobila 3070 fast inte stationära 3070 är släppt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Energieffektiva kretsar ger ju mer prestanda i samma chassi som tidigare, men finns mycket att förbättra:
Namngivning (4070 ti M?)
Tydlig effektbudget (olika namn på olika effektnivåer)

Nu blir det som vanligt att man måste leta recensioner på varje individuell modell och spec och jämföra själv

Håller med! Fast det här med namnet tycker jag inte egentligen behöver ha ett M i slutet då det är en laptop. Alla vet nog att det inte sitter en desktop variant av 40xx med en TDP på 400 watt i den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Energieffektiva kretsar ger ju mer prestanda i samma chassi som tidigare, men finns mycket att förbättra:
Namngivning (4070 ti M?)
Tydlig effektbudget (olika namn på olika effektnivåer)

Nu blir det som vanligt att man måste leta recensioner på varje individuell modell och spec och jämföra själv

Jo ett M samt strömbudget vore bättre för tydligheten men troligtvis inte vad marknadsavdelningen önskar t.ex 4070tiM85

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiRai:

Håller med! Fast det här med namnet tycker jag inte egentligen behöver ha ett M i slutet då det är en laptop. Alla vet nog att det inte sitter en desktop variant av 40xx med en TDP på 400 watt i den.

Det är nog fler än du tror som förväntar sig att ett 4090 i en laptop är jämförbart med ett 4090 i en stationär dator.
Tdp Värden är ju inget ”vanliga” icke insatta som bara vill köpa en dator och spela har koll på.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Det är nog fler än du tror som förväntar sig att ett 4090 i en laptop är jämförbart med ett 4090 i en stationär dator.
Tdp Värden är ju inget ”vanliga” icke insatta som bara vill köpa en dator och spela har koll på.

Jag vill ju tro att om man investerar i något så pass dyrt som en dator ändå är att man har någorlunda koll på läget, men du kan nog ha rätt i att jag överskattar människan lite väl mycket

Permalänk
Medlem

Kanske kan man få se några prisdropps på laptops med 3000 serien nu...
Har tyckt laptops med både 3060 och 3070 ligger alldeles för högt i pris, enda som går att hitta för under 10k är 3050 och då blir ju prestandan nästan skamlig...

Lyckligtvis fick jag ny laptop på jobbet så kunde skjuta på att byta ut min nuvarande i sign.
Kör med jobbdatorn som är i7-10850H samt ett Nvidia Quadro T1000 som presterar bra mycket bättre än mitt GTX850M.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem

Jag velar fram och tillbaka om jag ska köpa en lite ordentligare laptop eller en enkel/lätt laptop kombinerat med en stationär. Jag kommer behöva en laptop till att jobba, men en stationär blir ju såklart bättre när man väl är hemma.

Det är väldigt svårt att välja! Just nu lutar det åt att vänta in 24 februari och kika på laptops med ex. RTX 4070.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 7800X3D | Gigabyte Windforce RTX 4080 | Kingston Fury Beast DDR5 32GB @ 6000MHz | MSI MAG B650 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Kingston KC3000 1TB + WD SN850X 4TB | Arctic Liquid Freezer II 360 | Phantek G360A | Corsair RM1000e

Laptop: Lenovo X1 Carbon G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av lumberjack:

Jag velar fram och tillbaka om jag ska köpa en lite ordentligare laptop eller en enkel/lätt laptop kombinerat med en stationär. Jag kommer behöva en laptop till att jobba, men en stationär blir ju såklart bättre när man väl är hemma.

Det är väldigt svårt att välja! Just nu lutar det åt att vänta in 24 februari och kika på laptops med ex. RTX 4070.

Köp en smidig bärbar istället vem fan orkar dra runt på en 5kg släpbar dator med en batteritid på 5minuter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lumberjack:

Jag velar fram och tillbaka om jag ska köpa en lite ordentligare laptop eller en enkel/lätt laptop kombinerat med en stationär. Jag kommer behöva en laptop till att jobba, men en stationär blir ju såklart bättre när man väl är hemma.

Det är väldigt svårt att välja! Just nu lutar det åt att vänta in 24 februari och kika på laptops med ex. RTX 4070.

Röstar definitivt på två datorer. Oavsett specifikationer tycker jag laptops känns grymt långsamma, minsta belastning och den blir strypt. Enkilos 14" (typ X1 Carbon) + plus ett fult stort luftigt rejält kylt åbäke hemma med Remote desktop för de grejer som är för tunga för laptoppen.

Permalänk
Medlem

Kollar man på 3000-serien så delar ju 3070 (även Ti) och 3080 die i mobila segmentet med lite olika specs så klart men i det stora hela så är skillnaderna små, tekniskt sett så kan ett 3070 med full strömbudget vara snabbare än ett halt 3080.

4000-serien är rätt effektiva även om 3000-serien slukande en del, prestandan lär bli jävligt bra fps per watt men det kommer också kosta en jävla massa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Köp en smidig bärbar istället vem fan orkar dra runt på en 5kg släpbar dator med en batteritid på 5minuter.

Skrivet av Mordekai:

Röstar definitivt på två datorer. Oavsett specifikationer tycker jag laptops känns grymt långsamma, minsta belastning och den blir strypt. Enkilos 14" (typ X1 Carbon) + plus ett fult stort luftigt rejält kylt åbäke hemma med Remote desktop för de grejer som är för tunga för laptoppen.

Ja ni kanske har rätt egentligen, jag borde väl köra på det. Jag får bara se om man hittar grejer som går att köpa in på företaget.

Tack för att ni delade era tankar!

Visa signatur

Desktop: Ryzen 7800X3D | Gigabyte Windforce RTX 4080 | Kingston Fury Beast DDR5 32GB @ 6000MHz | MSI MAG B650 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Kingston KC3000 1TB + WD SN850X 4TB | Arctic Liquid Freezer II 360 | Phantek G360A | Corsair RM1000e

Laptop: Lenovo X1 Carbon G9