Bärbara datorer når 24 kärnor och 5,6 GHz när Intel utökar Core 13000-familjen

Permalänk
Melding Plague

Bärbara datorer når 24 kärnor och 5,6 GHz när Intel utökar Core 13000-familjen

Core 13000 "Raptor Lake" kommer nu till bärbara datorer, där höga turbofrekvenser och fler kärnor är återkommande uppgraderingar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det skall kylas oxå, vem vill sitta i ett öppet kontorslandskap när dom där varvar upp?

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Det skall kylas oxå, vem vill sitta i ett öppet kontorslandskap när dom där varvar upp?

Knappast för kontorsdatorer. Bärbara jobbdatorer i dag är ju nästan uteslutande enkla maskiner som mest bara ska klara av webbläsare, MS Office, kanske nån databas.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag är imponerad, chockad eller förbannad. Hur går detta ihop? Finns det inga gränser längre?
Liksom klart prestandan och allt går upp i Laptops, men jag är väldigt skeptisk till samspelet och den totala prestandan man får ut av systemen när strömbudgeten ökar så pass mycket både för CPU och GPU.

Hur stor blir nätadaptern?
Går den att bära?
Går datorn att bära?
Hur mycket bygger kylarlösningen?

Hur fixar man kylarlösning som passar +20st olika processorer och 4090m aka "4070ti/4080"

Varför envisas Intel med bluff-marknadsföring? 13900 ska vara värst punkt slut. Ta bort H/HK och döp om hela skiten till Celeron eller i3, alternativt portionera ut hela H/HK/HX och gör några "icke-K" modeller precis som desktop-segmentet.

Det är enbart förvirrande och frustrerande att behöva leta efter och kolla 20 reviews per processor för att se om tillverkaren gjort en bra kylarlösning som pallar med effekten/värmeutvecklingen.

Tråkig R&D för tillverkarna, tråkig stress för dom ska reviewa hårdvaran och tråkigt när Intels 20st processorer kommer hoppa om varandra hit o dit i grafer som blir A4:n stor

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

Något som gått under radarn är att Intel också släpper N100/N200/N300-series som är bara e-cores, 4 eller 8 st, TDP mellan 6-15W, upp till 3.8GHz. Kommer vara betydligt snabbare än dagens Atom så den blir intressant att se i budget-laptops och andra små strömsnåla budget-maskiner.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem

Skoj!
Jag har en laptop med 12th gen cpu, jag är mycket imponerad över prestandan.

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av houze:

Något som gått under radarn är att Intel också släpper N100/N200/N300-series som är bara e-cores, 4 eller 8 st, TDP mellan 6-15W, upp till 3.8GHz. Kommer vara betydligt snabbare än dagens Atom så den blir intressant att se i budget-laptops och andra små strömsnåla budget-maskiner.

Japp, såg det! Tycker att det är väldigt spännande, men har inte haft tid att knåpa ihop något på det. Förhoppningvis blir det en notis om det imorgon Eftersom de nu har nått ”Skylake”-nivåer med både IPC och frekvenser kan det ju bli ett superlyft

Permalänk

2 core + 4 threads optimalt på laptops. Vissa kan nyttja 4 core.. Några år senare och de är uppe i 24core på en laptop som troligen kommer säljas som en exklusiv dator för vanligt folk.

Nå det jag är skeptisk till är hur bra det kommer fungera i praktiken? Jag kan tänka mig en dator som i princip endast går på ecore och när behovet finns så används de snabba kärnorna. Vissa gamla program kunde man konfigurera hur lastfördelningen skulle spridas på kärnorna.

Så jag vill se tester. Problemet med tester är att man lär få folk testa lite olika benchmarkprogram, lite spel. Väldigt få användare som diskuterar att för databasservern, webbservern etc kör vi på ecore, lite andra saker som gui kör vi på de snabba coren och resultatet av Intels cpu blir... Det kan även vara scenarie att folk har igång en massa saker på ecoren, men sedan vill dra igång ett spel på de snabba kärnorna.
Vi lär inte få se såna tester och det lär inte heller vara lätt att konfigurera vilka appar som ska ha vilka kärnor.

Permalänk
Skrivet av Pontooz:

Vet inte om jag är imponerad, chockad eller förbannad. Hur går detta ihop? Finns det inga gränser längre?
Liksom klart prestandan och allt går upp i Laptops, men jag är väldigt skeptisk till samspelet och den totala prestandan man får ut av systemen när strömbudgeten ökar så pass mycket både för CPU och GPU.

Hur stor blir nätadaptern?
Går den att bära?
Går datorn att bära?
Hur mycket bygger kylarlösningen?

Hur fixar man kylarlösning som passar +20st olika processorer och 4090m aka "4070ti/4080"

Varför envisas Intel med bluff-marknadsföring? 13900 ska vara värst punkt slut. Ta bort H/HK och döp om hela skiten till Celeron eller i3, alternativt portionera ut hela H/HK/HX och gör några "icke-K" modeller precis som desktop-segmentet.

Det är enbart förvirrande och frustrerande att behöva leta efter och kolla 20 reviews per processor för att se om tillverkaren gjort en bra kylarlösning som pallar med effekten/värmeutvecklingen.

Tråkig R&D för tillverkarna, tråkig stress för dom ska reviewa hårdvaran och tråkigt när Intels 20st processorer kommer hoppa om varandra hit o dit i grafer som blir A4:n stor

Känns lite underligt att du är förbannad att Intel och Nvidia (snart AMD) tar fram strömslukande släppbara bärbara som har super bra prestanda. Det kommer antagligen vara riktigt dyra +40K kr och antagligen sälja ganska få.

Det kommer ju enligt Nvidia att komma bärbara med raptor lake och 4050 till 4070 för 12K till 35K.
Säkert samma som dagens utbud men med uppdaterad CPU och GPU som i stortsett håller samma effekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders Andersson:

Känns lite underligt att du är förbannad att Intel och Nvidia (snart AMD) tar fram strömslukande släppbara bärbara som har super bra prestanda. Det kommer antagligen vara riktigt dyra +40K kr och antagligen sälja ganska få.

Det kommer ju enligt Nvidia att komma bärbara med raptor lake och 4050 till 4070 för 12K till 35K.
Säkert samma som dagens utbud men med uppdaterad CPU och GPU som i stortsett håller samma effekt.

Möjligt att det är underligt, men jag gillar inte trenden när utvecklingen sker på bekostnad av syftet med produkten.

Det kanske öppnar upp för andra möjligheter med alla dessa olika processorer än vad jag är kapabel att se.

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falistar:

Skoj!
Jag har en laptop med 12th gen cpu, jag är mycket imponerad över prestandan.

Samma här, över mina färväntningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontooz:

Vet inte om jag är imponerad, chockad eller förbannad. Hur går detta ihop? Finns det inga gränser längre?
Liksom klart prestandan och allt går upp i Laptops, men jag är väldigt skeptisk till samspelet och den totala prestandan man får ut av systemen när strömbudgeten ökar så pass mycket både för CPU och GPU.

Lite därför jag nu har Apple M1 Pro med 8c/16c i min laptop (MacBook Pro 14). Bra samspel mellan CPU och iGPU samt optimerat OS. Både Intel och AMD lär svettas i takt med att Blender optimeras för Apple Silicon.

Märk även att Intel taktiskt valt att enbart testa "CPU" i Blender, då CPU+GPU är styrkan med Apple Silicon När var det Intel sade att de inte längre skulle visa upp intetsägande benchmarks? I övriga tester har Intel draghjälp av RTX 3080Ti vid 175 watt jfm 155 på AMD.

Har tröttnat på överhettade och throttlande Windows-laptops som kräver nätadapter på 100 watt för "optimal" prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Lite därför jag nu har Apple M1 Pro med 8c/16c i min laptop (MacBook Pro 14). Bra samspel mellan CPU och iGPU samt optimerat OS. Både Intel och AMD lär svettas i takt med att Blender optimeras för Apple Silicon.
https://i.stack.imgur.com/BHhJP.png
Märk även att Intel taktiskt valt att enbart testa "CPU" i Blender, då CPU+GPU är styrkan med Apple Silicon När var det Intel sade att de inte längre skulle visa upp intetsägande benchmarks? I övriga tester har Intel draghjälp av RTX 3080Ti vid 175 watt jfm 155 på AMD.

Har tröttnat på överhettade och throttlande Windows-laptops som kräver nätadapter på 100 watt för "optimal" prestanda.

Fullt förståeligt, hade återkommande problem med throttlande innan liquid metal oxå.

Min 11800h drar ~100w vid full belastning. Redan över 75w torkar högpresterande kylpasta ut efter någon månad och throttlar sönder.

Både Apple och AMD har ju fattat poängen med energieffektivitet, där AMD verkar ha lite trasslig utveckling medans Intel och Nvidia bruteforcar mer effekt.

Jag gillar att saker blir bättre och bättre, men jag gillar inte att produkterna inte är hållbara eller går att använda fullt ut utan att man måste hitta på egna lösningar.

Skönt ändå att konkurrensen ökar, allt fler lär titta sig omkring och särskilt när stödet ökar i olika mjukvaror. Senast jag körde blender var GPU en option. Riktigt trögt med bara CPU kan man säga

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro