Lämna tillbaka min Pixel 7 Pro, och byta mot vad isåfall?

Permalänk

Lämna tillbaka min Pixel 7 Pro, och byta mot vad isåfall?

TLDR: Inte helt nöjd med Pixel 7 Pro, lämna tillbaka men vad skall jag då köpa istället?

I mellandagarna köpte jag min en Google Pixel 7 Pro, för att slutligen byta ut min nu fem år (!) Gamla Oneplus 5T.
5Tn har hållt bra, men batteritiden har nu börjat svikta och är sugen på något mer modernt.

Har kikat lite på Android marknaden och Pixel 7 har passat mig väl. 'Ren' Android, bra (nästan bäst?) kamera och en överlag modern lur med alla små grejor jag vill ha.
Men även om jag räknade med någon quirk eller två (är ju ändå en Google-lur) så är det många saker som känns sisådär för en telefon som kostar norr om 10kkr.

Bör jag bytta in den igen, och vad bör jag köpa istället isåfall?
Aldrig gillat Samsungs androidanpassningar, men dom är kanske bättre numera?
Eller är det till den onda (Apple) sidan jag bör gå?

Saker jag stött på som inte känns okej:
- Scrollbugg
Tydligen många som lider samma problem. Att scrolla runt i appar känns som att använda en 10 år gammal smartphone. Hackigt och hoppigt, och man måste använda överdrivna touch-rörelser för att komma undan det.
Mjukvarufel verkar det som, då det är värre i vissa appar etc.
Har försökt mig på i princip alla lösningsförslag online utan resultat.

- Kassa högtalare.
Högtalarna må vara i stereo, men dom låter riktigt illa. Även här verkar folk dela samma upplevelser om man googlar lite.
Med EQ går det att få dom att låta typ okej, men det är fortfarande lite väl burkigt och skränigt, och låter märkbart sämre än min nuvarande Oneplus.

- Brist på ljusstyrka.
Jag vet inte om det bara är Googles dåliga implementering av funktionen för ljusstyrka som stökar till det, eller om den faktisk har dålig max ljusstyrka.
Iallfall upplever jag den som mörkare på max än min OP:5T och alla under ~50-60% i ljusstyrka är oanvändbart mörkt.
Efter lite googling verkar inte slidern för ljusstyrka vara linjär (?!) Och mobilen kan inte nå max ljusstyrka utan adaptiv/autoljusstyrka..

- Google launchern
Den inbyggda launchern som saknar knappar och bara har touch-gester är (enligt mig) värdelös. Lätt att byta ut, men ändå lite störande..

- Batteritid och "snabb"laddning.
Även genom att bara använt den hemma i begränsad omfattning tycker jag batteritiden verkar kort. Samtidigt så är snabbladdningen dålig, med över 2h i laddningstid från tom till full. Med min nuvarande OP:5T tar det ca en timme, och många andra nya mobiler gör det ännu snabbare.

Sen är det väl saker man inte kan komma ifrån i dagsläget. Glasbaksidan och skärm med avrundadekanter tex..

Permalänk
Medlem

Har du uppdaterat telefonen? Scrollbuggen försvann för mig. Nu är det jättemjukt och lätt att scrolla.

Dålig ljusstyrka har jag aldrig märkt att den har.

Man kan enkelt aktivera knapparna nedtill i inställningar.
Det är värre att man inte kan ta bort den där förbaskade sökrutan i nederkant! Otroligt irriterande.

Batteritiden och laddningen är faktiskt ganska usel för att föreställa årets bästa mobil 2022.

Hade jag köpt någon annan telefon idag så hade jag sneglat mot Sony eller Motorola.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Skrivet av Storage Jar:

Har du uppdaterat telefonen? Scrollbuggen försvann för mig. Nu är det jättemjukt och lätt att scrolla.

Dålig ljusstyrka har jag aldrig märkt att den har.

Man kan enkelt aktivera knapparna nedtill i inställningar.
Det är värre att man inte kan ta bort den där förbaskade sökrutan i nederkant! Otroligt irriterande.

Batteritiden och laddningen är faktiskt ganska usel för att föreställa årets bästa mobil 2022.

Hade jag köpt någon annan telefon idag så hade jag sneglat mot Sony eller Motorola.

Tyvärr, uppdaterade till senaste uppdateringen (december) och har även testat att återställa telefonen (och alla möjliga kombinationer av inställningar som ska göra det bättre) utan att lyckas tyvärr :/

Samma här med sökrutan i botten! Stoppade in Nova launchern istället för att få bort den..

Permalänk
Medlem

Hejsan, sitter i samma sits, fast jag har precis svurit klart över en Pixel7. Hatar så mycket med denna telefonen. Gick inte att koppla in i datorn utan verkar behöva någon särskild sladd. Kan inte ta bort en massa strunt från startskärmen. Inga bokstäver under siffrorna för att logga in eller för SIM koden

Många inställningar kändes som om de saknades eller var bort. När jag tom tittade lite rart på den förbaskade iPhonen jag har från jobbet kände jag att det inte var värt mer slit och tandagnissel.

Permalänk
Medlem

Har själv funderat på att uppgradera från just Oneplus 5T, tänkte mig vanliga Pixel 7, den går ju att få för cirka 4800kr just nu på Elgiganten. Värt det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decleruz:

Har själv funderat på att uppgradera från just Oneplus 5T, tänkte mig vanliga Pixel 7, den går ju att få för cirka 4800kr just nu på Elgiganten. Värt det?

Om du bestämmer dig för att slå till (mitt tips är att söka på secret settings, how to set up my Pixel 7 etc) så hör av dig så kan du få köpa mitt original skal (genomskinligt) samt ett extra svart/orangea samt två skyddsglas som jag beställde samtidigt.

Permalänk
Medlem

Har en Pixel 6a och har inga problem av det du skriver.Att det kan hacka till lite om man scrollar lite i en nyhetsapp ex. kan ju vara appen som behöver uppdateras och inte mobilen.Högtalarna är helt ok men inga mobilers högtalare håller ju hifi standard.
Rent Android, uppdateringar ,bra pris,kameran är lika bra som de dyraste mobilerna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foolwolf:

Hejsan, sitter i samma sits, fast jag har precis svurit klart över en Pixel7. Hatar så mycket med denna telefonen. Gick inte att koppla in i datorn utan verkar behöva någon särskild sladd. Kan inte ta bort en massa strunt från startskärmen. Inga bokstäver under siffrorna för att logga in eller för SIM koden

Du ska inte behöva någon speciell sladd, däremot måste du aktivera filöverföring i telefonen efter att du anslutit den till datorn

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Du ska inte behöva någon speciell sladd, däremot måste du aktivera filöverföring i telefonen efter att du anslutit den till datorn

Det gick inte, alla val var grå och gick inte att välja oavsett hur man gjorde. Ett par snabba sökningar nämnde att flera haft problem med just detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decleruz:

Har själv funderat på att uppgradera från just Oneplus 5T, tänkte mig vanliga Pixel 7, den går ju att få för cirka 4800kr just nu på Elgiganten. Värt det?

Hur får du det till 4800? Jag ser bara 7200ish för 128gb modellen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ojz0r:

Hur får du det till 4800? Jag ser bara 7200ish för 128gb modellen.

Man får 2500 kr extra inbytesvärde för en gammal telefon när man köper en Pixel 7 (eller 7 pro i många butiker).

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ojz0r:

Hur får du det till 4800? Jag ser bara 7200ish för 128gb modellen.

https://www.elgiganten.se/magazine/tjanster/trade-in

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Aha jag förstår, tack.

Jag tycker det verkar lite luddigt. Det står "minst 2500" men när jag testar deras kalkylator så får jag ett helt annat värde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ojz0r:

Aha jag förstår, tack.

Jag tycker det verkar lite luddigt. Det står "minst 2500" men när jag testar deras kalkylator så får jag ett helt annat värde.

Man får värdet i kalkylatorn och sedan plus 2500 extra.

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

Tack @hajjen, det stod lite luddigt tyckte jag - även en andra läsning (jag får skylla på febern).

Så teoretiskt sett kan man köpa en telefon för 50kr på tradera och använda some inbyte för minst 2500kr.
5790kr för den vanliga 7:n är ett bra pris känns det som. Jag hade tänkt att avvakta till sommaren då min nuvarande Oneplus 6 blir fem år gammal innan jag uppgraderade...beslutsångest. Är sugen på att testa GrapheneOS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ojz0r:

Tack @hajjen, det stod lite luddigt tyckte jag - även en andra läsning (jag får skylla på febern).

Så teoretiskt sett kan man köpa en telefon för 50kr på tradera och använda some inbyte för minst 2500kr.
5790kr för den vanliga 7:n är ett bra pris känns det som. Jag hade tänkt att avvakta till sommaren då min nuvarande Oneplus 6 blir fem år gammal innan jag uppgraderade...beslutsångest. Är sugen på att testa GrapheneOS.

Bara dubbelkolla på deras lista så telefonen finns med. Riktigt gamla finns inte med. Den måste även gå att starta för de ska läsa av IMEI-numret.

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU