Permalänk

Svart skärm problem

Hej! Vet inte om jag lägger den här på rätt tråd men jag chansar.

Jag köpte en begagnad stationär med komponenterna

I7 6700k
Asus geforce 3080 tuf gaming oc 10gb
Asus maximus viii gene
16gb ram
500gb ssd sata
1tb ssd m2
Evga 750 g2 supernova
Noctua dh-15 cpu kylare
4 chassifläktar 140mm

Jag spelar enbart world of warcraft typ och jag hinner spela i max 10 minuter innan skärmen blir svart, datorn är fortfarande på men allt blir svart.
Likaså når jag kör 3d benchmark så blir det samma problem.

Men när jag undervoltar kortet så fungerar det bra, provade att köra 3dmark på undervolt och fick då en score på 11239 timespy vilket jag tycker är väldigt lågt. Och det går som sagt inte ens att prova på normalvoltat.

När jag spelar på normalvoltat så går grafikkortet upp i 82c vilket känns högt, undervoltat går den på 68-70c

Är det någon som har någon aning vad det här kan bero på? Jag är medveten om att cpu'n har några år på nacken och definitivt nätagget, det lanserades 2014-15. Kan det bero på att nätagget är för gammalt och klent? (Enligt vissa på google så kan det vara så)

Förlåt för lite amatörmässigt skriven tråd men jag gör mitt bästa.

Permalänk

Går fläktarna igång på grafikkortet under last?

Permalänk
Medlem

Jag hade nästan samma problem som du. Fick massor med kritiska fel osv efter köp av ny dator med ungefär lika komponenter.

Gjorde allt jag kunde dvs testade allt separat osv.

Men precis som du hade jag ett nytt 750w Gold nätagg. Detta var fullt fungerande och nytt. Men detta var för klent även om kortet rekommenderade just 750w. Dock så måste man ta i beräkningen att du har X antal fläktar, kanske eftermarknadskylare, hårddiskar osv.

Efter byte till 850W så försvann alla mina problem. @Inet var ytterst hjälpsamma i detta också måste jag nämna. Tog in och testade datorn kostnadsfritt även fast att jag monterat allt själv (allt var köpt på inet dock skall även tilläggas).

Men efter mycket om och men som sagt så fick jag göra återköp på 750W och köpa ett 850W. Problem solved.

Visa signatur

Intel Core i7 13700K | ASUS PRIME Z790-P | 32gb DDR5 5600mhz | Asus Strix RTX3080 10gb | CORSAIR 850W Gold | Samsung m2x2 | NZXT H5 Flow Matte Black | Logitech G Pro X Superlight | Razer Huntsman v2 TKL | LG 27'' UltraGear QHD Nano IPS 180 Hz + 2x27" 1440p | Corsair iCUE H115i ELITE CAPELLIX

Permalänk
Skrivet av FredrikForsberg:

Går fläktarna igång på grafikkortet under last?

Ja fläktarna går på högvarv under full load när det är på default volt

Permalänk
Skrivet av Hybenos:

Jag hade nästan samma problem som du. Fick massor med kritiska fel osv efter köp av ny dator med ungefär lika komponenter.

Gjorde allt jag kunde dvs testade allt separat osv.

Men precis som du hade jag ett nytt 750w Gold nätagg. Detta var fullt fungerande och nytt. Men detta var för klent även om kortet rekommenderade just 750w. Dock så måste man ta i beräkningen att du har X antal fläktar, kanske eftermarknadskylare, hårddiskar osv.

Efter byte till 850W så försvann alla mina problem. @Inet var ytterst hjälpsamma i detta också måste jag nämna. Tog in och testade datorn kostnadsfritt även fast att jag monterat allt själv (allt var köpt på inet dock skall även tilläggas).

Men efter mycket om och men som sagt så fick jag göra återköp på 750W och köpa ett 850W. Problem solved.

Tack för svar! Då ska jag faktiskt köpa mig ett 850w och hoppas på det bästa var lite fundersam på om det var nätagget som är problemet men du bekräftar det åt mig. Tusen tack ❤️

Permalänk
Skrivet av stalstrands:

Ja fläktarna går på högvarv under full load när det är på default volt

Då är det nog nätagget som du är inne på!

Permalänk
Medlem
Skrivet av stalstrands:

Tack för svar! Då ska jag faktiskt köpa mig ett 850w och hoppas på det bästa var lite fundersam på om det var nätagget som är problemet men du bekräftar det åt mig. Tusen tack ❤️

Var försiktig då du öppnar bara! Behöver inte alls vara samma mest så du kan återlämna det i nyskick om du har andra problem.

Visa signatur

Intel Core i7 13700K | ASUS PRIME Z790-P | 32gb DDR5 5600mhz | Asus Strix RTX3080 10gb | CORSAIR 850W Gold | Samsung m2x2 | NZXT H5 Flow Matte Black | Logitech G Pro X Superlight | Razer Huntsman v2 TKL | LG 27'' UltraGear QHD Nano IPS 180 Hz + 2x27" 1440p | Corsair iCUE H115i ELITE CAPELLIX

Permalänk
Medlem

Skulle även passa på att säga att låt bli all form av tuning under felsökning. Ingen OC, ramclock, boost eller volt förändringar. Allt ska vara standard i felsökning är mitt råd. Brukar aldrig överklocka eller annan form av tweaks sedan många år tillbaka. Anser att datorn lever längre och mår bättre under normal användning.

Visa signatur

Intel Core i7 13700K | ASUS PRIME Z790-P | 32gb DDR5 5600mhz | Asus Strix RTX3080 10gb | CORSAIR 850W Gold | Samsung m2x2 | NZXT H5 Flow Matte Black | Logitech G Pro X Superlight | Razer Huntsman v2 TKL | LG 27'' UltraGear QHD Nano IPS 180 Hz + 2x27" 1440p | Corsair iCUE H115i ELITE CAPELLIX

Permalänk
Skrivet av Hybenos:

Skulle även passa på att säga att låt bli all form av tuning under felsökning. Ingen OC, ramclock, boost eller volt förändringar. Allt ska vara standard i felsökning är mitt råd. Brukar aldrig överklocka eller annan form av tweaks sedan många år tillbaka. Anser att datorn lever längre och mår bättre under normal användning.

Nu har jag kopplat in det nya nätagget, Corsair RM850X 850W v3. men samma problem återstår, är det någonting jag gör fel? behöver jag installera om 3d mark? all hjälp uppskattas

Permalänk
Medlem

Såg inte svaret förrän nu, sorry!

Ok, hoppas du tog rådet om nätagget dvs återlämna om det inte var felet.

Men detta kan bli klurigt då du nu måste felsöka komponenter. 3d mark är rätt meningslöst och har inget med detta att göra. Att sitta och stresstesta komponenter utan egentligt syfte har jag aldrig förstått. Är man en proffsbyggare som jagar poäng så kanske, men för en normal använder ser jag ingen som helst anledning till att få en siffra på hur bra/dålig datorn är. Ta bort det är min åsikt.

Har du kolla event loggen i windows? den kanske registerar någon form av felkod?

Har du ett inbyggt graifkkort på ditt moderkort? .
testa att ta ut GPU och kör grafiken/skärmen direkt från moderkortets DP/DVI. Kör igång ett spel, ställ ner grafiken lite så det flyter någorlunda. Testa ett par minuter.

Får du problem även om du bara "slösurfar" eller är det under last bara? tänker så att du helt enkelt har en trasig skärm dvs vid fel signal stänger den ner? (har du testat annan skärm bara för att utesluta?)

I min värld känns det som du antingen har problem med watt (vilket du nu har testat) eller någon form av värmeproblem dvs något du kan lösa. I värsta fall har du komponentfel/kretsfel och då får du själv avgöra om det värt att felsöka eller ej.

Kolla även noga så du har inte intryckt damm eller liknande i flänsar och fläktar. Att bara ta en burk med luft och blåsa runt räcker inte.

Visa signatur

Intel Core i7 13700K | ASUS PRIME Z790-P | 32gb DDR5 5600mhz | Asus Strix RTX3080 10gb | CORSAIR 850W Gold | Samsung m2x2 | NZXT H5 Flow Matte Black | Logitech G Pro X Superlight | Razer Huntsman v2 TKL | LG 27'' UltraGear QHD Nano IPS 180 Hz + 2x27" 1440p | Corsair iCUE H115i ELITE CAPELLIX