Ny standard för trådlös laddning avtäckt på CES 2023

Permalänk
Melding Plague

Ny standard för trådlös laddning avtäckt på CES 2023

Under CES 2023 presenteras Qi-standardens uppföljare Qi2, med Apples Mag Safe som grundbult.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hoppas qi2 och qi laddare och enheter är korskompatibla. annars har vi ett nytt clusterfuck framför oss..

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk

Hoppas Qi2 har mer än typ 50% energieffiktivitet som nuvarande Qi verkar ha..

Visa signatur

MSI MAG X570S Tomahawk MAX WIFI - AMD Ryzen 7 5800X3D - HyperX Fury Black 64GB 3200Mhz CL16
PowerColor Radeon RX 6900 XT 16 GB Red Devil - WD Black SN850 1TB Gen 4
Phanteks Enthoo Evolv X (Galaxy silver) - Phanteks Revolt X 1200W - LG 34GN850-B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

Hoppas qi2 och qi laddare och enheter är korskompatibla. annars har vi ett nytt clusterfuck framför oss..

Magsafe är ju korskompatibelt med vanliga QI. Så skulle gissa att bakåtkompatibilitet för QI2 med både QI och Magsafe inte är ett problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fogelholk:

Hoppas Qi2 har mer än typ 50% energieffiktivitet som nuvarande Qi verkar ha..

Vet inte exakta siffror. Men Magsafe ska ju va mer effektivt än nuvarande QI, just för att spolarna alltid blir perfekt centrerade.
Så QI2 borde ju bli mer effektivt till nån grad iallafall.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Haptic:

Hoppas qi2 och qi laddare och enheter är korskompatibla. annars har vi ett nytt clusterfuck framför oss..

(Källa: xkcd)

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Betyder detta att jag snart kan använda en QI2-laddare som tjejen köper till sin iPhone till min Samsung S2X?

Eller kommer Apple ändå lägga in någon syntetisk blocker som gör att det bara är kompatibelt med deras telefoner, så slutar vi ändå upp med QI2-laddare till Android och QI2-laddare till iPhone?

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Kommer standarden vara gratis att implementera eller finns det en avgift för certifieringen?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Kommer standarden vara gratis att implementera eller finns det en avgift för certifieringen?

Verkar var en engångsavgift på några tusenlappar för att få en produkt certifierad. En skitsumma i sammanhanget alltså.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Betyder detta att jag snart kan använda en QI2-laddare som tjejen köper till sin iPhone till min Samsung S2X?

Eller kommer Apple ändå lägga in någon syntetisk blocker som gör att det bara är kompatibelt med deras telefoner, så slutar vi ändå upp med QI2-laddare till Android och QI2-laddare till iPhone?

Iphone fungerar redan nu med vanlig QI

Det enda nya här är magneter som hjälper att centrera och hålla i enheten, känns ganska lungt att detta är kompatibelt

Se det mer som att apple släpper magsafe fritt än att de går sin egen väg. Lite som intel gjorde med thunderbolt/USB4

Permalänk
Medlem

När kommer true wireless?

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av Mithras:

Eller kommer Apple ändå lägga in någon syntetisk blocker som gör att det bara är kompatibelt med deras telefoner, så slutar vi ändå upp med QI2-laddare till Android och QI2-laddare till iPhone?

Lita på att Apple kommer att Appla om de kan, typ... De införde ju stöd för Qi-laddning för några år sedan nu, men bara upp till 15W typ, ska du ha "snabbladdning" (vilket är 27W typ i Apples uppslagsbok) måste du köpa en Apple-specifik Qi-laddare. Typ som Apple Watch, som också använder Qi i grund och botten men med någon marginell skillnad som gör att den inte funkar med annat än en Apple-specifik laddare.

Så du får väl upp till 15W med Qi 2, och för 27W får du köpa Apples egen Qi 2 "snabbladdare" för 1500 pix, när androiderna kan ladda trådlöst upp till 100W... (Fast det skulle då inte jag vilja utsätta min telefon för... Fyfan vad hett det måste bli!)

Skrivet av jehuty:

När kommer true wireless?

Ständiga "3-5 år" verkar det som...

Apple känner kanske EU-parlamentets brännlampa mot häcken med alla sina speciallösningar, är väl därför magsafe blir standardiserat såhär.

Visa signatur

Es ist verboten Pajas zu spielen!
Min dator Uggla

Permalänk
Medlem

Hoppas på lite mer tolerans på avståndet. Min QI-laddare(platt yta) i bilen fungerar i princip aldrig med mina iphones pga. kameralinserna som får den att sticka upp lite för mycket.

Visa signatur

Ryzen 5 5600X - SCYTHE SCMG-5PCGH - TUF GAMING X570-PLUS - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 4000MHz - Samsung 980 Pro NVME - Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB EAGLE 2.0 - EVGA BQ 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gnisch:

Hoppas på lite mer tolerans på avståndet. Min QI-laddare(platt yta) i bilen fungerar i princip aldrig med mina iphones pga. kameralinserna som får den att sticka upp lite för mycket.

Samma här. Jag har fortfarande inte hittat en enda trådlös laddare som funkar med min iPhone 12 Pro eller brorsans 13 med Otterbox defender-fodral (alltså inte magsafe-fodralet).
Måste ju vara rätt små mariginaler om <1mm plast/gummi kan stoppa laddningen helt.

Visa signatur

WS: Asus X570-E, Ryzen 5900x, 2x16GB Ballistix E-die, EVGA 3080 FTW3 Ultra
FS: Asus X370-F, Ryzen 3600, 4x8GB G.Skill Flare, GT710, CM Stacker
HTPC: Asus F2A85-M, A10-5800K, 2x4GB G.Skill 2133MHz

Permalänk

Hur är det, klarar Qi och magsafe även datakommunikation, eller är det bara kraftöverföring?
Om den har dataöverföring, hur snabb är den på Qi2 vs Qi1 och magsafe 1?

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av spiderweb:

Hur är det, klarar Qi och magsafe även datakommunikation, eller är det bara kraftöverföring?

Qi/magsafe dataöverför, men detta är bara handskakning mellan laddpucken och enheten som ska laddas för att kolla kompabilitet/förhandla laddhastighet osv. Det är alltså inte frågan om användardata, modell USB typ.

Förmodar att tillverkarna utgår ifrån att folk mest använder wifi för dataöverföring numera. iPhone till exempel har ju bara stöd via lightning-anslutningen för söliga USB2 som kom för över 20 år sedan...

Visa signatur

Es ist verboten Pajas zu spielen!
Min dator Uggla