Sony: "Playstation 5 inte längre bristvara"

Permalänk
Medlem

Tror detta blir första gången jag skippar en playstationkonsoll. Femman har varit ute i över två år och man kan räkna antalet exklusiva titlar på två händer. Då ska också nämnas att en av dom spelen är en remake och ett annat är en tech demo.

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

Men när och var drar man gränsen vid bristvara? Kan väl tänka mig att nu när det varit juletider så ökar trycket en aning på konsoler och de små lagren som byggts upp kanske har försvunnit. Jag köpte mitt PS5 i oktober förra året, var inne i en butik och minsann hade Mediamarkt 5st PS5 disc med då FIFA-bundlen. Kompisen beställde då vid tillfället och fick sin konsol hem till sig på under 1v. Samtidigt så går man in på Blocket och dessa sidor och ser hur det erbjuds för ockerprisernas ockerpriser och säljs in som att det inte går att få tag i

Visa signatur

7800x3D | 7900 XTX | Custom loop | Samsung Neo G7 | Razer Deathadder Pro v3 | Razer Huntsman | Sennheiser HD 660S | Hifiman Arya Stealth | Denafrips Ares II | Drop THX AAA 789 | Macbook Pro 13" Retina för studier

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Maximo:

Jasså, har Microsoft lyckats göra ett godkännt ui för första gången någonsin alltså? Intressant men tillåt mig tvivla med tanke på hur det ser ut på windows. Senaste jag hade var Xbox one och det uit var en rörig katastrof.

Problemet är bara att dom enda konsolexklusiva spelen värda namnet finns på PS5.

Dessa Exklusiva spel PS5 har får mig inte att byta från Xcloud till PS+ då jag endast spelar i molnet. Dessutom finns ingen PS+ app till Samsung TV men det gör Xbox Cloud appen.

Dessutom missar jag en massa dag 1 släpp och lär bli bättre med spel när Microsoft köpt Activision/blizzard.

https://youtu.be/Ks-YOiNWaag

Här kan du se det senaste UI på Xbox Series X. Betydligt bättre och härligare mot PS5 nya tråkiga UI. Ser mer rörigt ut och helt enkelt sämre. Bättre ha allt samlat på 1 ställe inte behöva växla mellan olika sidor,flikar eller vad nu Sony kallar det.

Permalänk
Medlem

Vilken fiasko-generation. Jag tror jag väntar till nästa generation istället.

Visa signatur

MSI GT73VR Titan

Permalänk
Medlem

I lager såg ja den under veckan hos webhallen..med ett på tvingat spel för +6-700. Disc varianten slut i lager, disk o spelet i lager.
Hum väntar lite till🤣.

Permalänk
Medlem

Vad trevligt! då kan dom prissätta den efter msrp eller mer realistiskt under då den är över 2 år gammal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jontebula:

Dessa Exklusiva spel PS5 har får mig inte att byta från Xcloud till PS+ då jag endast spelar i molnet. Dessutom finns ingen PS+ app till Samsung TV men det gör Xbox Cloud appen.

Dessutom missar jag en massa dag 1 släpp och lär bli bättre med spel när Microsoft köpt Activision/blizzard.

https://youtu.be/Ks-YOiNWaag

Här kan du se det senaste UI på Xbox Series X. Betydligt bättre och härligare mot PS5 nya tråkiga UI. Ser mer rörigt ut och helt enkelt sämre. Bättre ha allt samlat på 1 ställe inte behöva växla mellan olika sidor,flikar eller vad nu Sony kallar det.

Ser ut som de bara tagit idéerna från Nvidia Shield. Tycker inte någon av konsolerna ser ut att ha något speciellt UI men det spelar inte mycket roll då jag väldigt sällan gör något annat än att starta spel från listan eller tittar på deras Store. Overlay-menyn används väl lite också. Ju mindre man behöver använda ett konsol-UI desto bättre enligt mig.

Den största skillnaden mellan Xbox och PS denna generation är att det gick från att Xbox hade den bättre designade gamepaden till att PS gick klart förbi.

Permalänk
Medlem

Någon som har tips vart jag kan köpa PS5 utan scam-bundles dvs bara konsolen för ett humant pris? Enligt prisjakt finns det ju ingenstans i lager. Luktar bullshit från Sony för att få sälja fler av dessa bundles som de säljer till ockerpriser

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvarnis:

Hur manifesterar sig den ökade prestandan då, får man högre fps, bättre grafisk kvalitet eller jämnare framerate på xbox vs ps5?

Beror på spel. I vissa är det ingen skillnad i andra är det skillnad.
Ex Hitman 3 kördes i 3840x2160 60 FPS på series x men PS5 versionen kördes bara i 3200x1800 60 FPS.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jontebula:

Helt galet att folk vill betala detta höga pris när man får Xbox Series X billigare samt dag 1 släpp på Xbox Game Pass och snart även Call Of Duty och andra spel från Activision/Blizzard samt även bättre UI mot PS5.

Även snabbare och bättre prestanda med Xbox Series X och kommande snabbare PS5 som ska vara snabbare lär inte vara värt minst 10 000kr när man får Xbox Series X för billiga 5695kr och dessutom 1TB SSD som är betydligt snabbare mot slöa i PS5.

Snart får vi Starfield på Xbox Game Pass med 👍🏻❤️

Självklart val att köra Xbox som är bättre till lägre pris helt enkelt. Lär bara bli bättre och bättre efter köpet av Activision/Blizzard när Microsoft köpet fler spelföretag och får in fler och bättre spel.

Alltså, nu vill inte jag vara surkarten Arne men sannolikheten att Activision-köpet går igenom känns riktigt låg med processerna som pågår i både GB och USA. Inte desto mindre hoppas jag att att alla bra spel ges ut på xbox. Exklusiva spel för vissa plattformar är ett sk*t.

Visa signatur

* i7-4790K * EVGA GeForce GTX 1070 Ti 8GB * Asus Z97-E * 32GB DDR3 * SuperNOVA 750 G2 * Fractal Design R5 * NH-U14S * Samsung 850/860/970 EVO 0.5/1/2TB

Permalänk
Medlem

Hellre väntar

Skrivet av Nyhet:

Över två år efter lansering är spelkonsolen inte längre en bristvara, men priset i Sverige ligger fortsatt tusenlappar över det rekommenderade.

Läs hela artikeln här

Bättre att vänta än att betala ett överpris på något som i verkligheten är billigt att tillverka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jontebula:

Helt galet att folk vill betala detta höga pris när man får Xbox Series X billigare samt dag 1 släpp på Xbox Game Pass och snart även Call Of Duty och andra spel från Activision/Blizzard samt även bättre UI mot PS5.

Även snabbare och bättre prestanda med Xbox Series X och kommande snabbare PS5 som ska vara snabbare lär inte vara värt minst 10 000kr när man får Xbox Series X för billiga 5695kr och dessutom 1TB SSD som är betydligt snabbare mot slöa i PS5.

Snart får vi Starfield på Xbox Game Pass med 👍🏻❤️

Självklart val att köra Xbox som är bättre till lägre pris helt enkelt. Lär bara bli bättre och bättre efter köpet av Activision/Blizzard när Microsoft köpet fler spelföretag och får in fler och bättre spel.

Xbox är en mycket mäktig konkurrent och Gamepass 2 booth.