Kan jag lämna tillbaka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiken33:

Har en liggande dator med ett Gigabyte moderkort (vet ej exakt vilket men en äldre modell) som jag kan testa. Behövs BIOS uppdateras där och hur går man till väga då?

Det vore ju en fördel om du skrev ut Modellnamn på det moderkortet så vi kan se om det går.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Någon skrev ovan att man inte kan reklamera cpu med böjda pins men jag lyckades faktiskt med det. Fick en helt ny som funkade så hade väl tur de böjda pinsen var ej på yttersta raden vilket säkert påverkade.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Spiken33:

Har en liggande dator med ett Gigabyte moderkort (vet ej exakt vilket men en äldre modell) som jag kan testa. Behövs BIOS uppdateras där och hur går man till väga då?

Frågan du ställer är egentligen omöjlig att besvara direkt då du inte skriver vilket moderkort det handlar om.

Du får läsa på moderkortets hemsida, där står det vilken biosversion som stödjer vad och har du en för gammal bios behöver den uppdateras och det står även i manualen som finns där hur du gör för att uppdatera bios.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zimow:

Någon skrev ovan att man inte kan reklamera cpu med böjda pins men jag lyckades faktiskt med det. Fick en helt ny som funkade så hade väl tur de böjda pinsen var ej på yttersta raden vilket säkert påverkade.

Skrivet av mrqaffe:

Frågan du ställer är egentligen omöjlig att besvara direkt då du inte skriver vilket moderkort det handlar om.

Du får läsa på moderkortets hemsida, där står det vilken biosversion som stödjer vad och har du en för gammal bios behöver den uppdateras och det står även i manualen som finns där hur du gör för att uppdatera bios.

Gigabyte GA-AB350N GAMING WIFI. Det har en AM4 socket så det passar åtmistonde.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Spiken33:

Gigabyte GA-AB350N GAMING WIFI. Det har en AM4 socket så det passar åtmistonde.

Har du läst på moderkortets hemsida ?
https://www.gigabyte.com/se/Motherboard/GA-AB350N-Gaming-WIFI...
Där ser du att 5600G stöd från biosversion F51g

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har du läst på moderkortets hemsida ?
https://www.gigabyte.com/se/Motherboard/GA-AB350N-Gaming-WIFI...
Där ser du att 5600G stöd från biosversion F51g

Jag får uppdatera moderkortet då och testa efter.

Permalänk
Medlem

Jag har uppdaterat till senaste BIOS på GigaByte kortet och fortfarande inget svar. Jag får reklamera och hoppas på det bästa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

hm.. hade för mig att det spelar ingen roll om kartongen är komplett så länge alla tillbehör retuneras också så kan dom inte hävda prisavdrag. har det ändrats?

Dom kan hävda prisavdrag om dom inte får originalkartongen, men det handlar om småsummor, hur mycket kostar en ny kartong? 5-10 kr?

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Dom kan hävda prisavdrag om dom inte får originalkartongen, men det handlar om småsummor, hur mycket kostar en ny kartong? 5-10 kr?

Hur mycket mindre kommer de kunna sälja produkten för utan originalkartongen känns väl som en rimligare fråga?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Avstängd
Skrivet av muSashi:

Dom kan hävda prisavdrag om dom inte får originalkartongen, men det handlar om småsummor, hur mycket kostar en ny kartong? 5-10 kr?

Då hade jag själv köpt en ny originalkartong och lagt min öppnade produkt i.

Visa signatur

AMD Ryzen 5900X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, Corsair RM850e, Noctua NH-D15, Corsair 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengean, Radeon 6700 XT, Ubuntu 22.04

Permalänk
Skrivet av vlachos:

Då hade jag själv köpt en ny originalkartong och lagt min öppnade produkt i.

orginalkartonger brukar va rätt dyra nu mer så du får nog iaf räkna med några hundralappar för en orginalkartong om du hittar någon som säljer en löst öht.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Det har tagit ett tag att ordna detta med sjuka och andra saker men nu har jag äntligen tagit mig till Elgiganten med den trasiga CPUn.
De tog emot den utan problem och jag fick frågan om jag ville ha pengar tillbaks eller bara få en ny, då ville jag ha en ny men den jag hade (5 5600G) fanns inte på Elgiganten eller i någon annan butik. Jag fick alltså pengarna tillbaks och behöver hitta en annan processor som är lik denna. Jag har AM4 socket till de som inte vet och mitt moderkort är ett B450I GAMING PLUS AC, hellre att den nya CPUn är smått dyrare och möjligtvis lite bättre än att den är smått billigare och möjligtvis lite sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiken33:

Det har tagit ett tag att ordna detta med sjuka och andra saker men nu har jag äntligen tagit mig till Elgiganten med den trasiga CPUn.
De tog emot den utan problem och jag fick frågan om jag ville ha pengar tillbaks eller bara få en ny, då ville jag ha en ny men den jag hade (5 5600G) fanns inte på Elgiganten eller i någon annan butik. Jag fick alltså pengarna tillbaks och behöver hitta en annan processor som är lik denna. Jag har AM4 socket till de som inte vet och mitt moderkort är ett B450I GAMING PLUS AC, hellre att den nya CPUn är smått dyrare och möjligtvis lite bättre än att den är smått billigare och möjligtvis lite sämre.

Kanske 5600? Typ https://www.proshop.se/CPU/AMD-Ryzen-5-5600-Wraith-Stealth-CP...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Ja den verkar ju nästan identisk till den jag haft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiken33:

Ja den verkar ju nästan identisk till den jag haft.

Det är nästan samma cpu fast utan grafikrets 😊 sen får du med ett spel som du kan sälja/använda själv

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Nu var det tydligen så att Webhallen hade just 5 5600G och jag tänkte kolla ifall det finns någon risk att det är något problem mellan 5 5600G och mina moderkort eller om det bara var just den produkten som det var fel på. Är det dumt att köpa den igen eller är det ingen större risk? Jag testade ju ändå på två olika moderkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiken33:

Nu var det tydligen så att Webhallen hade just 5 5600G och jag tänkte kolla ifall det finns någon risk att det är något problem mellan 5 5600G och mina moderkort eller om det bara var just den produkten som det var fel på. Är det dumt att köpa den igen eller är det ingen större risk? Jag testade ju ändå på två olika moderkort.

Varför köpa den? Har du ingen GPU i datorn? Finns ingen anledning att ha en G CPU om du ändå ska köra med annan GPU.
Kör på 5600 istället.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Varför köpa den? Har du ingen GPU i datorn? Finns ingen anledning att ha en G CPU om du ändå ska köra med annan GPU.
Kör på 5600 istället.

Ja det är ju sant, jag köper 5 5600 då!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Varför köpa den? Har du ingen GPU i datorn? Finns ingen anledning att ha en G CPU om du ändå ska köra med annan GPU.
Kör på 5600 istället.

Skrivet av Spiken33:

Ja det är ju sant, jag köper 5 5600 då!

Bra val, du får mera prestanda då, bättre med användbar cache på processorn utan grafikkrets.

Permalänk
Avstängd

Enligt deras returpolicy kan du returnera produkten och de kommer att låta dig få pengarna tillbaka.

"Nej, du behöver inte förklara varför du inte vill ha produkten. Vi kan dock be dig att göra det, eftersom vi vill registrera orsakerna och använda dem i vår utbildning eller ge dig råd om en lösning som kanske passar bättre."

Om du ännu inte har brutit förseglingen eller produktetiketten från produkten eller inte tappat bort garantikortet.

https://www.elgiganten.se/kundtjanst/oppet-kop-elgiganten