Sony Playstation 5 kan gå sönder om den ställs vertikalt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Alla PlayStation förutom PS1 har varit designade för att kunna stå både horisontellt och vertikalt, så det finns inga tveksamheter om huruvida Sony kände till detta.

OK. Då finns det ju definitivt heller inga tveksamheter att det är helt OK att rättfärdigt och med huvudet högt klandra dem för att de inte har testat ordentligt. "Flytande" har betytt samma sak ganska länge och flytande saker brukar rinna om de utsätts för gravitation, så det känns i så fall som ett förhastat beslut, eller dålig design som inte sluter tätt.

Flytande metall är ju dessutom ledande, så kan nte direkt tänka mig att det är feststämning hos de kunder som drabbats nu.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Allt går sönder med tiden men tråkigt med designfel som inte kan förutspås.

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Medlem

Har väl knappast någonsin sett någon bild, varken i marknadsföring eller användarbilder, där den inte står upp.
Så det får väl anses vara det läge som räknas som det normala.
Den är ju dessutom designad så att det ser ut som att den ska vara vertikalt och ser ju märklig ut i horisontellt läge, till skillnad mot PS3 & PS4 som visserligen kan stå men ser ut som att de ska vara liggande.

Permalänk
Medlem

Har ju haft några Playstation nu som alla vart gjorda för att kunna ställas på högkant. Har då aldrig riktigt förstått varför. Det är ju inte så att dom kommer med väggfästen eller Vesa fästen, då hade det kanske varit aktuellt. Har man ingen tvbänk där den kan "ligga ned" så hänger tvn på väggen. Att ha konsollen ståendes kräver för det mesta högre höjd på TVn, inte vill jag sitta och titta uppåt när jag startar stora skärmen, den vill jag ju ha monterad i ögonhöjd sittandes.
Det är klart, stående, på golvet. Makes sense.

Permalänk
Medlem

Oavsett så lär det täckas av garantin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Majoriteten har dem stående? En konsol... Stående? Ja jag säger då det...

Ja det är extremt konstigt.
Tänk om folk hade sina gaming pc stående.
Skulle vara helt ofattbart.

Permalänk
Medlem

Har haft mitt ståendes sen jag köpte det juni 2021 och kommer fortsätta ha det, skiter det sig har jag något att vara sur över😀

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Men om nu detta upptäcks något år efter inköp så kommer detta knappast täckas av garantin. För det är väl knappast fel konstruktion om ägaren ställer PS5 på ett felaktigt sätt. Sen om dom marknadsför det på samma sätt.

Vadå ställt PS5 felaktigt? Min PS5 levererades från Sony med prylar specifikt för att ställa den upp (på sidan) om man vill, så det är ingen tvekan om att Sony tänker sig att man ska kunna ha sin PS5:a stående. Om detta är ett vanligt förekommande problem så är det antingen fel i konstruktionen eller i tillverkningen.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Majoriteten har dem stående? En konsol... Stående? Ja jag säger då det...

Slutade iofs bry mig om konsoler efter SNES så är inte så uppdaterad vad man ska hitta på nuförtiden för att vara hip och cool med sin konsol.

Men i så fall, ja då är det förmodligen ett rätt litet problem... Om det nu inte är så att det sker efter en viss tid och de "fåtal" fall vi ser nu bara är början. Vi får se.

Men jag får väl i alla fall erkänna att jag hade helt fel om "normal" orientering på konsoler nuförtiden... Stående... Det låter helt sjukt, men är det normalt så är det väl snarare jag som är onormal som tycker det verkar helt konstigt.

PS5:an är så jäkla ful liggandes Dessutom så passar den bäst ståendes hos mig. Fast jag för väl börja möblera om så att jag kan lägga den ner...

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

PS5:an är så jäkla ful liggandes Dessutom så passar den bäst ståendes hos mig. Fast jag för väl börja möblera om så att jag kan lägga den ner...

Den tar också mycket mer plats på TV bänken liggande så har haft den stående fram tills jag läste denna artikel.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Vet inte hur hipt och coolt det är men dom tar mindre plats stående och dom här TV bänkarna med VHS och förstärkare i är liksom på utgång sen 20 år tillbaka

Jag skulle inte hålla med om det andra påståendet. Inredningsdesign (och renovering) är väl mer i ropet än någonsin och det brukar inkludera att gömma plottriga prylar som spelkonsoler och dylikt.

Permalänk
Medlem

Aldrig kört konsoler inkl PS5 vertikala. Så som tur är inget problem.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

Tycker faktiskt att PS4 såg rätt clean ut (om man nu är tvungen att välja)

Skulle vilja nominera PS3 slim också

Visa signatur

Though You Fight to Survive, Your Body Starts To Shiver.

Permalänk
Medlem

Jag har kört min PS5 ståendes hela tiden. Skulle den rasa sönder så åberopar jag bara reklamationsrätten så jag är inte orolig. Det här tror jag bara kan inträffa om det är en intern skada med tanke på att annars hade det läckt även i liggande läge.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Jag har kört min PS5 ståendes hela tiden. Skulle den rasa sönder så åberopar jag bara reklamationsrätten så jag är inte orolig. Det här tror jag bara kan inträffa om det är en intern skada med tanke på att annars hade det läckt även i liggande läge.

Det är ju inte det som händer.
Det är gravitationen som får "flytande" metallen att röra sig när den upprepade gånger upphettas.
Det finns inget som hindrar metallen att rinna ut annat än tejpen.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte hur dom tänkte när dom valde att använda flytande metall i en konsumentprodukt. Allt för att konsolen skulle kunna vara designad som någon ful futuristisk brödrost?

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Det är ju inte det som händer.
Det är gravitationen som får "flytande" metallen att röra sig när den upprepade gånger upphettas.
Det finns inget som hindrar metallen att rinna ut annat än tejpen.

Aha. Det är så enkelt helt enkelt. Trist. Då är frågan hur känslig den där tejpen är då.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Oavsett så lär det täckas av garantin.

När garantin är slut kommer du få svårt att bevisa att det är ett fabrikationsfels om du öppnar upp konsolen själv.
Det måste dokumenteras av någon reparatör som kan intyga att ingen tidigare öppnat förseglingen.

Permalänk
Medlem

PS5 har ju funnits i två år nu och att det skulle vara något stort problem låter ju osannolikt. Att några enheter drabbats är ju inget bevis för att det är ett generellt problem. Vi borde ha hört talas om det i mycket större omfattning i så fall.

Läser man kommentarerna från den länkade videon så är det en del inlägg från andra reparatörer/branschfolk som är kritiska till slutsatserna.

Permalänk

Haft min PS5 stående i 2 år utan några problem. If it dies it dies, sitta att vara bekymrad att konsolen ska braka sönder medan du spelar är ju psykologiskt jobbigt, sluta vara så nojiga och bara spela och njut. Detta problem är mikroskopiskt, säkert ett design fel från början på dom konsolerna som blivit drabbade.

Permalänk
Medlem

Någon som faktiskt undersökt detta för att se om det är ett vanligt problem hos andra reparatörer.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Oavsett så lär det täckas av garantin.

Hur många år är garantin från Sony på? Typ 3 eller 5 år?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Hur många år är garantin från Sony på? Typ 3 eller 5 år?

Vår garanti till dig: SIEE garanterar att produkten är fri från material- och konstruktionsfel som leder till att produkten slutar fungera vid normal användning enligt villkoren nedan och kommer under en period av 1 (ett) år från det ursprungliga köpet (”garantiperioden”) att reparera eller (om SIEE så väljer) byta ut berörda delar av produkten utan kostnad om felet beror på material- eller konstruktionsfel. Den utbytta delen kommer att vara ny eller reparerad (enligt SIEE:s val) och garantin gäller under den period som är längst av 3 (tre) månader och återstoden av den ursprungliga garantiperioden. Garantin täcker inte dina data, mjukvara eller PlayStation®-spel oavsett om de levererats med produkten. Den täcker inte heller kringutrustning till PlayStation® som inte tillverkats av eller för SIEE samt tillbehör till PlayStation®.

3. SIEE förbehåller sig rätten att neka ett garantianspråk om:
a. Någon garantiförslutning eller serienumret på produkten har skadats, manipulerats, förstörts eller tagits bort och
b. det kan bevisas att ett försök att öppna eller ta bort produktens förpackning gjorts.

11. Denna garanti gäller inte om produkten har skadats som följd av:
d. underhåll eller reparation eller försök till underhåll eller reparation som inte utförts av en av SIEE godkänd serviceverkstad;

Permalänk
Medlem

Tur att man i Sverige har reklamationsrätt i tre år. Händer detta så är det ju bara att lämna in konsolen till inköpsstället och hävda ursprungsfel, vilket inte blir så svårt. Har man däremot köpt av en scalper utan kvitto - då får man skylla sig själv tycker jag.

Jag har hävdat ursprungsfel på 2 (!) DualSense-kontroller hittills på två år för det kända felet med drifting och för snabbt utslitna membran - inte vart några problem - om än tråkigt att det är bristande kvalitet.

Nöjd med konsolerna annars (har haft båda två liggandes)

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Skrivet av Clasito:

Då får man väl vända den upp o ner varannan vecka!

Som att rotera ett fint vin.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

När garantin är slut kommer du få svårt att bevisa att det är ett fabrikationsfels om du öppnar upp konsolen själv.
Det måste dokumenteras av någon reparatör som kan intyga att ingen tidigare öppnat förseglingen.

Varför skulle det vara svårt? Det finns inget i reklamationsrätten som hindrar att du själv dokumenterar det. Sen får man väl anta att reparationsverkstaden som anlitas inte ljuger om vad som är fel.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Varför skulle det vara svårt? Det finns inget i reklamationsrätten som hindrar att du själv dokumenterar det. Sen får man väl anta att reparationsverkstaden anlitas inte ljuger om vad som är fel.

Du pratar om reklamation. Det är bara lämna in varan till näringsidkaren om den inte fungerar och inom tre år. Sedan kan det gå hur som helst.

Vad gäller Sony däremot utanför garantitiden, så vet jag inte om du prövat ett tvistemål mot tillverkare.
De är en helt annan sak att bevisa att det är ett fabrikationsfel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Du pratar om reklamation. Det är bara lämna in varan till näringsidkaren om den inte fungerar och inom tre år. Sedan kan det gå hur som helst.

Vad gäller Sony däremot utanför garantitiden, så vet jag inte om du prövat ett tvistemål mot tillverkare.
De är en helt annan sak att bevisa att det är ett fabrikationsfel.

Nu snurrar du till det. När man reklamerar (åberopar reklamationsrätten) lämnar man varan till säljaren. Om man åberopar garanti hänvisar säljaren/näringsidkaren ofta till en serviceverkstad som tillverkaren anlitar och då skickar man varan dit. Notera att även vid åberopande av garanti kan man lämna varan till säljaren (vilket då ofta tar längre tid).

Utanför garantitiden så är det definitivt en reklamation man gör och då riktar man sitt krav mot säljaren. När man reklamerar kan man mycket väl själv ha dokumenterat felet på ett sätt som tillverkaren menar förverkar garantin, det finns inget i reklamationsrätten som hindrar det. Givetvis bör man kanske inte göra det och man ska definitivt undvika att göra något som faktiskt påverkar/orsakar felet, men i princip finns det såvitt jag känner till inget som hindrar att man själv dokumenterar problemet. Vid en eventuell tvist i ARN så är det upp till säljaren att bevisa ev påstående om att din undersökning orsakat felet.

Sen verkar det ofta vara förvirring om det här med bevisbörda. Nivån på den bevisbörda som åligger dig som konsument för att visa att ett fel som yttrar sig efter 2 år var ett ursprungligt fel är tämligen låg och är mer på nivån att göra det troligt att du inte orsakat felet själv. T.ex. jag vill minnas ett fall i ARN där en bilfirma fått byta en kupéfläkt efter att garantin gått ut. Kundens "bevis" (argument) för att felet var ursprungligt var att det var ett slutet system som inte kunden kunde påverka och att fläkten har använts på avsett sätt och att bilen har servats enligt tillverkarens instruktion. Det räckte.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk

Har du inte skruvat isär din ps5 inklusive kylningen så finns det ingen orsak till oro.
Det är endast en väldigt litet antal ps5or som fått detta problem och det dom verkar vara gemensamt är att de alla varit isär plockade och att packningen som sitter i kylningen för att hålla den flytande metallen på plats har blivit skadad eller satts tillbaka fel.

- 4thePlayers

Visa signatur

Delat konto.

DrAg00nEn - #MultiplatformGamer
4thePlayers - #PlayStationGamer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Nu snurrar du till det.

Varför fortsätter du prata om reklamation till näringsidkaren?
Treårsregeln innebär att en konsument förlorar rätten att åberopa ett fel i varan.
Det var garantifrågan som diskuterades.