Bytte ut Lastpass mot Bitwarden - lite subjektiva erfarenheter

Permalänk
Medlem

Bytte ut Lastpass mot Bitwarden - lite subjektiva erfarenheter

Lastpass har varit i blåsväder 7 gånger under den period jag varit kund hos dem och den senaste medförde att jag bytte till Bitwarden.

Lastpass på Wikipedia.
Bitwarden på Wikipedia.

Men det var inte bara nyheterna om intrång och brister, utan även lite av hur företaget LastPass inte utvecklat sin produkt som bidrog till bytet. Jag har ännu inte raderat mitt konto hos dem. Tittar man lite på företagshistoriken (LastPass och GoTo) på Wikipedia (vilket jag brukar göra) så ser man den vanliga uppköps- och namnändringskulturen man ofta ser inom Tech bolag. Samt givetvis information om LastPass kända incidenter.

Jag skall tillägga att jag tror inte på allvar att min databas med lösenord och inloggningar finns lokalt sparad hos någon cracker och riskerar att bruteforce knäckas. Men, jag kan ju inte veta.

I nedanstående har jag en betald licens för LastPass men använder och jämför med BitWardens gratis version.

Varför lämnar jag LastPass ?
- Incidenterna, givetvis
- Åldrande gränssnitt
- Brister i funktionalitet. I synnerhet två,
- - 1. Fungerade inte så bra på Android SmartPhone, man får ofta växla fram och tillbaka någon gång innan LastPass fattar att det finns en lösenordsruta att fylla i.
- - 2. Klarade inte lösenord i webläsare som genererade en pop-up i webläsaren.

Varför valde jag Bitwarden?
Tja, säg det. Det är SweClockares fel, givetvis . Medlemmar som skrivit i forumet om sina erfarenheter. Tror att vissas resonemang runt Zero-Trust och fri källkod är relevant och övertygande. Åtminstone till 90%. Man får välja något och jag gjorde det. Det finns ju trots allt några program att välja på.

Knepigheter med Bitwarden, gratisversionen?
Man får nog gå in i menyn oftare för att välja konto vid inloggningar. Man kan välja att aktivera AutoFill men det är tydligen fortfarande en "experimental feature" fast det är en funktion som är viktig, och borde vara del av grundfunktionaliteten. Fungerar trots det bättre än LastPass, jämför med mina två problem exempel ovan, i SmartPhone och Pop-Ups.

Jag har inte behövt läsa mig till hur man gör utan det känns intuitivt och självförklarande i de flesta fall. I synnerhet om man som jag använt en lösenordshanterare i många år. Fungerar givetvis på annat sätt än LastPass i vissa menyer.

Lite kul att man kan välja att ha appen på egen server, men då måste man givetvis ordna med hela kedjan ut på Internet om man vill använda det utanför hemmet / kontoret / jobbet.
- - -

Jag forsätter med Bitwarden och uppar definitvit till Premium. Bara det att kunna köra TOTP i samma app (vi får se hur det funkar, använder MS Auth nu) samt ha lite koll på "userbreach data report" kan vara värt det.

Det skall också understrykas att jag inte har testat andra, som till exempel Dashlane eller Roboform som jag vet också är populära. Vad jag kan konstatera är att LastPass är i särklass den som har flest publicerade säkerhetsrelaterade incidenter, om man skall tro på Wikipedia.

PS. I samma veva har jag också bytt till Vivaldi så mina "tester" av Bitwarden sker i den webläsaren.

PPS. Har inte SweC en säkerhetskategori i forumet?

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!

Permalänk
Medlem

Bitwarden var min första lösenordshanterare som jag har använt i mitt liv. Har varit lite skeptisk mot just lösenordshanterare sedan tidigare. Men jävlar vad jag älskar den. Just för att kunna generera lösenord till varje inloggning. Och för att det fungerar utmärkt att hoppa mellan iOS och Windows.

TOTP använder jag Yubikey till just för att inte lägga alla ägg i samma korg och att jag vill ha en fysisk nyckel, även om jag har NFC modellen. Om det nu skulle inträffa något.

Permalänk
Medlem

Jag har också bytt från Lastpass till Bitwarden under julen p.g.a. att Lastpass schabblat med säkerheten på sina servar och jag håller med vad som skrivs här. Det skiljer sig lite i vissa menyer och sådant mellan Lastpass och Bitwarden, men i stora hela fungerar det på samma sätt.

Skrivet av Homdax:

Man får nog gå in i menyn oftare för att välja konto vid inloggningar.

Du känner väl till att ctrl+shift+L fyller i uppgifterna automatisk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Knepigheter med Bitwarden, gratisversionen?
Man får nog gå in i menyn oftare för att välja konto vid inloggningar.

Ctrl+shift+L för att autofylla, FTW. Går även att "tabba" sig genom flera inloggningsidentiteter. Ingen mer musklick behövs.

Edit: skriver visst långsamt....

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalle-anka:

Jag har också bytt från Lastpass till Bitwarden under julen p.g.a. att Lastpass schabblat med säkerheten på sina servar och jag håller med vad som skrivs här. Det skiljer sig lite i vissa menyer och sådant mellan Lastpass och Bitwarden, men i stora hela fungerar det på samma sätt.

Skrivet av guermantes:

Ctrl+shift+L för att autofylla, FTW. Går även att "tabba" sig genom flera inloggningsidentiteter. Ingen mer musklick behövs.

Går också att högerklicka och välja Bitwarden i högerklicksmenyn.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalle-anka:

Det visste jag inte! Tusen tack! Ibland när det inte fungerar får jag högerklicka in mina uppgifter.

Permalänk
Medlem

Bitwarden kräver lite mer manuell hantering, men det känns betydligt seriösare än Lastpass. Lastpass blev mer och mer lik ett bloatware, och därför känns det inte särskilt förvånande att Lastpass utsatts för (någorlunda) lyckade attacker. Och som nämnt, UI:t i Lastpass var en näve skit.

Lösenordshanterare är utmärkt för att dumpa ut random lösenord till allra sorters sidor, där perspektivet för dessa är ganska harmlöst.