Lenovo lanserar digitalt anteckningsblock

Permalänk
Melding Plague

Lenovo lanserar digitalt anteckningsblock

För den som vill pensionera papper och penna för gott introducerar Lenovo ett elektroniskt anteckningsblock med e-ink-skärm.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Gillar idén men man kan köpa mycket papper och pennor på 5k.

Mao jag tycker den var lite dyr, men det är jag det.

Visa signatur

"When elephants fight, it is the grass that suffers"

Permalänk
Medlem

Något liknande letade jag efter och önskade för ett antal år sedan då jag var student. Skönt att kunna skippa block och pennor på föreläsningarna. Numera finns ju plattor med pennor etc med liteför höga prislappar mot vad jag var beredd att lägga då.

Tycker ändå priset skulle kunna pressas något ytterligare här.

Permalänk
Medlem

För högt pris enligt mig och hade gärna sett en i ett litet mindre format

Permalänk
Avstängd

Som alla andra liknande försök så kommer denna att ta världen med storm. Jag lovar.

Permalänk
Medlem

Ah fan skrev långt inlägg om att de saknar sync men jag som läste dålig och inte såg videon.

Fan det här verkar ju som en lysande produkt.

Är syncen bra till dator/telefon så kan det bli ett köp eller två.

Att papper och penna saknar sync är ju absolut största felet så enkelt kunna kladda på den och kolla på telefonen när man är i butiken eller nå låter fan svinbra.

Verkar ju också vara i en okay storlek så man faktiskt kan hålla i den och skriva vettigt.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Det är synd att e-ink-skärmarna fortfarande kostar så mycket. Det är en väldigt trevlig teknik.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Som alla andra liknande försök så kommer denna att ta världen med storm. Jag lovar.

Jag tror ändå stenhårt på idén, både för studenter och andra som behöver föra mycket anteckningar (där det är skönt / en förutsättning att ha lite storlek på den).

Elektroniskt bläck tror jag också på i detta fall, då den då sannolikt klarar en eller ett par dagars aktiv användning utan att behöva ladda. Fördelar är att man kan koppla av lite utan att titta på batterimätaren, fast också ha en produkt som inte inbjuder till att hålla på med en massa annat som en vanlig platta nog gör. Sen tycker jag som sagt man borde få ner priset lite, typ 1500 spänn iallafall.

Permalänk
Medlem

En riktigt bra produkt om prislappen halverades, kan jag tycka. Jag antar att maskinen kommer vara låst rent programvarumässigt? T ex att få in ett fungerande GeoGebra, vore ju guld värt för en student med nypor för matematik.

Xencelabs ritplatta är min allra första erfarenhet för den här typen av kringutrustning. Det krävs lite tålamod till en början, men efter en vecka så blir krumelurerna ganska bra ritade och allt sker i en väldig fart. Mina pennor kan ta två typer av olika stift, ena varianten ska simulera den vanliga bläckpennan och den andra - är någon form av kontext för den mjukare blyertspennan.

Ritplattan är ett urskönt verktyg att bruka. Men papper och pennan bör inte glömmas bort som en hjälpande produkt, för att utveckla rön och råd. Nya tankar, nya vinklar och idéer brukar nämligen komma raskt med ett miljöbyte.

Permalänk
Medlem

Roligt att tekniken anammas, gillar den verkligen. Köpte själv en supernote a6x vilket är en liknande platta men i format A6 för att lättare få plats i rocken. Ville göra mig själv mer organiserad på jobbet då min anteckningsbok tenderade att bestå i "2 rockfickor fulla med papper i oklar ordning". Att ha allt på samma ställe och lätt kunna klippa och klistra stycken, förminska/förstora och länka till andra anteckningar har varit hjälpsamt.
Nu när de dessutom till en viss grad kan översätta handskrift till text börjar de bli rätt användbara.

Permalänk
Medlem

Priset är alldeles för högt för den här typen av produkter. En iPad + penna går ju att få för 5-6k och är otroligt mycket mer mångsidig utan några egentliga förluster.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av GooGeL:

En riktigt bra produkt om prislappen halverades, kan jag tycka. Jag antar att maskinen kommer vara låst rent programvarumässigt? T ex att få in ett fungerande GeoGebra, vore ju guld värt för en student med nypor för matematik.

Xencelabs ritplatta är min allra första erfarenhet för den här typen av kringutrustning. Det krävs lite tålamod till en början, men efter en vecka så blir krumelurerna ganska bra ritade och allt sker i en väldig fart. Mina pennor kan ta två typer av olika stift, ena varianten ska simulera den vanliga bläckpennan och den andra - är någon form av kontext för den mjukare blyertspennan.

Ritplattan är ett urskönt verktyg att bruka. Men papper och pennan bör inte glömmas bort som en hjälpande produkt, för att utveckla rön och råd. Nya tankar, nya vinklar och idéer brukar nämligen komma raskt med ett miljöbyte.

Den är baserad på Android, men med ett customskin Lenovo själva petat ihop. Jag vet faktiskt inte riktigt hur låst det är, men kan inte heller minnas att de tryckte på att något sådant skulle vara möjligt dessvärre. Det ska finnas olika sorters "papper" däremot, typ linjerat, rutat etc som ska underlätta beroende på vad man antecknar, men inget så avancerat som grafritande vad jag kunde se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danneee:

Priset är alldeles för högt för den här typen av produkter. En iPad + penna går ju att få för 5-6k och är otroligt mycket mer mångsidig utan några egentliga förluster.

Handlar ju om man vill ha e-ink eller inte. Jag läser en hel del forskningsrapporter i mitt jobb och då är e-ink helt överlägset. Problemet är att de flesta skärmar som jag tycker det är bekvämt att läsa PDFer i A4 på likt den är är ganska dyra. Hoppas priset på skärmarna går ner snart, Lenovo kommer ju med ett flertal nya produkter nu så förhoppningsvis kan det leda till lägre priser på större skärmar.

Permalänk
Medlem

Kan skriva och rita på min Samsung Galaxy Note 10 med stylus som fanns till när jag köpte den. Värdefullt. Men en separat enhet känns överflödigt då många olika enheter har stöd för Stylus redan. Vad är skillnaden mot e-ink? Är det något nytt?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Kan skriva och rita på min Samsung Galaxy Note 10 med stylus som fanns till när jag köpte den. Värdefullt. Men en separat enhet känns överflödigt då många olika enheter har stöd för Stylus redan. Vad är skillnaden mot e-ink? Är det något nytt?

Bättre skrivkänsla (skärm anpassad för anteckningar), bättre batteritid (e-ink är batterisnålt). Vissa anser att en avsaknad av funktioner som inte kompletterar huvudfunktionen (anteckningar) som positivt. Ett gränssnitt anpassat för ändamålet.

Det är inte för alla, långt ifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Jag tror ändå stenhårt på idén, både för studenter och andra som behöver föra mycket anteckningar (där det är skönt / en förutsättning att ha lite storlek på den).

Elektroniskt bläck tror jag också på i detta fall, då den då sannolikt klarar en eller ett par dagars aktiv användning utan att behöva ladda. Fördelar är att man kan koppla av lite utan att titta på batterimätaren, fast också ha en produkt som inte inbjuder till att hålla på med en massa annat som en vanlig platta nog gör. Sen tycker jag som sagt man borde få ner priset lite, typ 1500 spänn iallafall.

Samtliga studenter jag stött på eller pratat med senaste 3 åren antecknar antingen direkt på dator, skriver på touch-skärm (2-in1/iPad) eller skriver på papper pga känslan.

Jag vill jättegärna ha en läsplatta men det är enbart pga möjligheten att redigera PDF / Skriva anteckningar i litteratur, nägot som idag fungerar jättebra på en 2-in-1 så jag är tveksam på om det finns en marknad för denna, vid det priset > för 1500kr hade jag köpt en direkt, det finns inga dåliga produkter bara dåliga priser

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk

som student kan jag säga att anteckna på det här viset är grymt. kunde göra det på min förra lenovo laptop med flipskärm, men att köpa något som man ENDAST kan anteckna på, nä det har jag ingen lust med.

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem

Har haft en Remarkable I många år nu. Inte jätteofta jag använder den men använde bara den när jag pluggade matte. Man kan organisera genom att skapa mappar så jag hade tex en "matte" mapp och inne i den två mappar till med mina uträkningar och sen lathundar. Jävligt skön grej att ha. Men håller med om att dom är dyra och tråkigt att dom inte har lyckats skaffa eink med färg (finns någon version för det men inget ute på marknaden).

Permalänk
Medlem

Det största problemet med sådana här enheter tycker jag är att skärmytan blir för liten och att det alltid blir omständigt att bläddra i dem.

Med ett kollegieblock för 20 kr kan jag snabbt bläddra mellan sidorna, eller rycka ut 3-4 blad och lägga dem jämte varandra. Det kommer (tyvärr) aldrig vara möjligt med en sådan här enhet. I varje fall inte förrän den utrustas med någon scifi-aktig projektor/hologram-lösning där saker kan visas sida vid sida ...

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Det största problemet med sådana här enheter tycker jag är att skärmytan blir för liten och att det alltid blir omständigt att bläddra i dem.

Med ett kollegieblock för 20 kr kan jag snabbt bläddra mellan sidorna, eller rycka ut 3-4 blad och lägga dem jämte varandra. Det kommer (tyvärr) aldrig vara möjligt med en sådan här enhet. I varje fall inte förrän den utrustas med någon scifi-aktig projektor/hologram-lösning där saker kan visas sida vid sida ...

Fövisso, men det blir lite jobbigare att scanna in det till dator och bli redigerbar text. Då måste du ha en OCR progamvara.
Fast, givetvis bara om det skall sparas digitalt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Handlar ju om man vill ha e-ink eller inte. Jag läser en hel del forskningsrapporter i mitt jobb och då är e-ink helt överlägset. Problemet är att de flesta skärmar som jag tycker det är bekvämt att läsa PDFer i A4 på likt den är är ganska dyra. Hoppas priset på skärmarna går ner snart, Lenovo kommer ju med ett flertal nya produkter nu så förhoppningsvis kan det leda till lägre priser på större skärmar.

I mitt tycke helt värdelöst att läsa vetenskapliga artiklar i svartvitt om det finns grafik eller om man vill annotera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Bättre skrivkänsla (skärm anpassad för anteckningar), bättre batteritid (e-ink är batterisnålt). Vissa anser att en avsaknad av funktioner som inte kompletterar huvudfunktionen (anteckningar) som positivt. Ett gränssnitt anpassat för ändamålet.

Det är inte för alla, långt ifrån.

Bättre skrivkänsla? Nej knappast. En iPad Pro med sin penna har överlägsen skrivkänsla. Fanns det enns tryckkänslighet på den här produkten?

Bättre batteri? Ja, när man läser. Nej när man skriver.

Enda den bidrar med är e-ink vilket somliga föredrar när de läser. Vad e-ink är och skillnaden mot vanlig skärm finns det mååååååbga videos på sen 10 år tillbaka

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk

Jag funderade på liknande före år 2010. Dels att kunna ha mina böcker i den, men även kunna skriva. Jag minns inte riktigt status på alternativen då, men jag tänkte om 5år blir de bra. Och efter ha sett denna tänker jag om 10år, så blir de bra.

Ett problem är att mitt krav har ökad samtidigt. År 2010 så kanske denna Lenovo hade fungerat, idag vill jag kunna ändra i OneNote plus Word samtidigt. Och vops så blir en iPad man får skaffa.
Jag har inte använt senaste iPad till detta, men testat en 3000kr Android platta och den sög för funktionen, det var segt och dåligt på alla sätt. Så det fungerar att göra, men det är mer omständligt än att bara direkt göra det på datorn. Jag tänkte mig sitta vid datorn och anteckna på plattan samtidigt och såklart även ha med mig anteckningar ut.

*edit*
Jag sysslade med läsplattor år 2008 eller något, minns ej. Problemet då som nu är att såvida man inte har folk som bär ens prylar åt en, så vill man att ens enheter ska fixa så mycket som möjligt.
Så man kan argumentera för att en e-ink skärm är bättre ibland, men om man även har behov av en vanlig skärm så blir en surfplatta och en sådan här platta mycket att bära med sig. Förutom att det såklart blir dyrt, men även om man har råd, så vill man ej bära båda sakerna och ofta en laptop m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

idag vill jag kunna ändra i OneNote plus Word samtidigt. Och vops så blir en iPad man får skaffa.

Vänta nu, det finns folk som frivilligt vill använda OneNote? Eller har du blivit tvingad genom jobbet i så många år att du nu typ har Stockholmssyndrom till programmet?

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Skrivet av BergEr:

Vänta nu, det finns folk som frivilligt vill använda OneNote? Eller har du blivit tvingad genom jobbet i så många år att du nu typ har Stockholmssyndrom till programmet?

Onenote har otroligt många brister på alla sätt och vis. Men det ligger inne som standard och det fungerar och i princip alla kan läsa och redigera dem.

Det går att diskutera bättre alternativ, men jag ser det som en egen debatt. Och då vill man från ens skrivplatta även kunna redigera där och vops så är man uppe i en ny svindyr iPad, kanske en svindyr Android också fungerar.

Ett problem med dessa anteckningsböcker är att få en som fungerar för alla. Jag själv vill att man ska kunna dela ut den hur som helst, där man kan låsa olika anteckningar på ett visst blad, sedan ska det vara versionshantering så man ser var folk har ändrat och när. Man ska kunna backa tillbaka ändringar m.m.

Lycka till att få till en sådan anteckningsbok som fungerar för "datanisse 25år" och och en oteknisk person.

Permalänk
Medlem

Har själv en Boox Lumi I A4 storlek. Fantastisk apparat som jag haft mycket nytta av. Enda problemet är just latensen, vilket gör att det känns mycket mindre naturligt att använda vissa appar eller använda vissa touch funktioner såsom swipes(dock inget problem alls för pennan, den känns fantastisk att använda). Dessutom hade bättre integrering med OneDrive varit fantastisk, Boox egen cloudtjänst kan vara lite klumpig.

Glad att se att konkurrensen tilltar.

Edit: har tydligen redan kommit ut i Kina som recenseras här under ett annat namn: https://goodereader.com/blog/reviews/hands-on-review-of-the-l...

Permalänk
Medlem
Skrivet av danneee:

I mitt tycke helt värdelöst att läsa vetenskapliga artiklar i svartvitt om det finns grafik eller om man vill annotera.

Ja jag har väntat i över 10 år på att e ink med färg ska slå igenom. Men verkar konstant var 2-3 år bort.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av talonmas:

Bättre skrivkänsla? Nej knappast. En iPad Pro med sin penna har överlägsen skrivkänsla. Fanns det enns tryckkänslighet på den här produkten?

Bättre batteri? Ja, när man läser. Nej när man skriver.

Enda den bidrar med är e-ink vilket somliga föredrar när de läser. Vad e-ink är och skillnaden mot vanlig skärm finns det mååååååbga videos på sen 10 år tillbaka

Jag har iPad med Apple Pencil men även haft både reMarkable och nu reMarkable 2 och jag tycker att reMarkable har en bättre skrivkänsla. Det som gör att jag älskar min reMarkable 2 är att det känns som jag skriver på papper. Den har tryckkänslig skärm så det går att trycka hårdare om man vill ha tjockare linjer etc (och naturligtvis många olika "penntyper").

Jämfört med min iPad+Pencil 2 så är känslan mkt bättre. Skärmen och pennan hos reMarkable är gjorda så att du får "rätt" motstånd när du skriver och det som jag nämde tidigare känns som du skriver i ett vanligt anteckningsblock, något jag tycker är mkt skönare än känslan från iPad.

Jag använder min reMarkable för mötesanteckningar men också mkt för när jag utvecklar och behöver skriva ner tankar runt något jag håller på med. Det gick åt väldigt mkt antecningsblock förut men nu bär jag endast med mig denna. Den är inte perfekt men de förbättrar den kontinuerligt så nu är synken med olika molntjänster mkt bättre (man kan även endast synka mellan deras egen app och plattan). Om jag behövde läsa mkt PDF'er skulle jag nog tyvärr inte välja en remarkable då den är ganska långsam att byta sida (dock självklart trevligt att kunna annotera).

Batteritiden är ... lång .... definitivt mkt längre än en ipad, oavsett om du skriver/läser.
En sak som man inte heller ska underskatta är att du slipper allt runt om på iPaden. inga notifieringar, inga andra appar som pockar på uppmärksamheten. Du skriver antecningar och that's it.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

Jag har iPad med Apple Pencil men även haft både reMarkable och nu reMarkable 2 och jag tycker att reMarkable har en bättre skrivkänsla. Det som gör att jag älskar min reMarkable 2 är att det känns som jag skriver på papper. Den har tryckkänslig skärm så det går att trycka hårdare om man vill ha tjockare linjer etc (och naturligtvis många olika "penntyper").

Jämfört med min iPad+Pencil 2 så är känslan mkt bättre. Skärmen och pennan hos reMarkable är gjorda så att du får "rätt" motstånd när du skriver och det som jag nämde tidigare känns som du skriver i ett vanligt anteckningsblock, något jag tycker är mkt skönare än känslan från iPad.

...

Provat Paperlike till iPaden? Blev betydligt trevligare att använda pennan med det:
https://paperlike.com/products/paperlike-for-ipad?trc_gcmp_id...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

Jag har iPad med Apple Pencil men även haft både reMarkable och nu reMarkable 2 och jag tycker att reMarkable har en bättre skrivkänsla. Det som gör att jag älskar min reMarkable 2 är att det känns som jag skriver på papper. Den har tryckkänslig skärm så det går att trycka hårdare om man vill ha tjockare linjer etc (och naturligtvis många olika "penntyper").

Jämfört med min iPad+Pencil 2 så är känslan mkt bättre. Skärmen och pennan hos reMarkable är gjorda så att du får "rätt" motstånd när du skriver och det som jag nämde tidigare känns som du skriver i ett vanligt anteckningsblock, något jag tycker är mkt skönare än känslan från iPad.

Jag använder min reMarkable för mötesanteckningar men också mkt för när jag utvecklar och behöver skriva ner tankar runt något jag håller på med. Det gick åt väldigt mkt antecningsblock förut men nu bär jag endast med mig denna. Den är inte perfekt men de förbättrar den kontinuerligt så nu är synken med olika molntjänster mkt bättre (man kan även endast synka mellan deras egen app och plattan). Om jag behövde läsa mkt PDF'er skulle jag nog tyvärr inte välja en remarkable då den är ganska långsam att byta sida (dock självklart trevligt att kunna annotera).

Batteritiden är ... lång .... definitivt mkt längre än en ipad, oavsett om du skriver/läser.
En sak som man inte heller ska underskatta är att du slipper allt runt om på iPaden. inga notifieringar, inga andra appar som pockar på uppmärksamheten. Du skriver antecningar och that's it.

Glömde att nämna att jag har ett skärmskydd till min ipad som är skrovligt för att ge den där skrapande, raspande känslan när man skriver. Håller med att utan det så gillar jag inte känslan. För "halt".

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3