Nvidia Geforce RTX 4070 och RTX 4060 Ti snart i produktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av cchriss:

Nvidia kommer ta exakt de priser som de tror kommer maximera deras vinster. Om ingen köper så kommer priserna sjunka närmare och närmare produktionspriset om fortfarande ingen köper så kommer de sluta tillverka serien.
Det de gör nu är väl lite att försöka fiska fram köparna som är villiga att betala de höga priserna för att sendan prova med ett bättre bete lite längre fram.

Själv så vägrar jag betala samma pris/prestanda som mitt 3.5 år eller 2 generationer gammla kort.
Jag betalade 5200 sek för mitt 2070s och det presterar bättre än ett 3060 men sämre än ett 3060ti och kostar någonstans mitt emellan dem så jag skojar inte ens.
Slog till på ett begangnet 3070 häromdagen då det 3070 jag beställde till bra pris för över 2 år sedan fortfarande inte dykt upp.
Rekomenderar alla att köpa begagnat istället för att stödja eländet mer än nödvändigt.

Det verkar dock lite som att grafikkort håller på att bli något som man köper nytt av när det går sönder och inte för att det kommit nytt. Typ som en dammsugare eller ett kylskåp. Visserligen tråkigt men det är ju inte enbart dåligt. Det blir billigare så i längden och planeten tar mindre skada om vi kan använda våra prdukter längre tid.

Eller tills tillverkarna helt godtyckligt slutar släppa nya drivrutiner...

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Eller tills tillverkarna helt godtyckligt slutar släppa nya drivrutiner...

Eller tills de börjar ta betalt för de nya drivrutinerna.
Nä nu är det bäst att vi är tysta xD

Visa signatur

Ghost S1 || Asrock Phantom Gaming Z390 || 9900KF || Corsair 32GB@3400MHz CL16/1.45volt || Intel 660p 1gb || Corsair sf600 || RTX 4070 Inno3d 2x|| Asus PG279QM

Macbook pro 14 M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av cchriss:

Eller tills de börjar ta betalt för de nya drivrutinerna.
Nä nu är det bäst att vi är tysta xD

Man får hoppas skinnjackan inte är tjenis med någon i skrivarbranschen. Hujeda mig.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Herr Kantarell:

Tragedin började redan under GTX600 serien enligt mig

Nvidias Ti4600 som släpptes 10 år innan GTX 600-serien hade samma pris, såldes för lite över 5kkr. De enda tidigare topprodukter som jag vet kostade mindre än det var grafikkorten under slutet av 90-talet, men med inflation osv så kostade de säkert lika mycket. Vad var det som stack ut med GTX 600? Det kanske bara är så att du tycker grafikkort är för dyrt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kamelbarn:

Nvidias Ti4600 som släpptes 10 år innan GTX 600-serien hade samma pris, såldes för lite över 5kkr. De enda tidigare topprodukter som jag vet kostade mindre än det var grafikkorten under slutet av 90-talet, men med inflation osv så kostade de säkert lika mycket. Vad var det som stack ut med GTX 600? Det kanske bara är så att du tycker grafikkort är för dyrt?

Du kan titta på denna filmen från gamers nexus för han är inte ensam att Nvidia har höjt priset extremt mycket mer än inflation är helt uppenbart . https://www.youtube.com/watch?v=OCJYDJXDRHw&t=1072s&ab_channe...

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av kamelbarn:

Nvidias Ti4600 som släpptes 10 år innan GTX 600-serien hade samma pris, såldes för lite över 5kkr. De enda tidigare topprodukter som jag vet kostade mindre än det var grafikkorten under slutet av 90-talet, men med inflation osv så kostade de säkert lika mycket. Vad var det som stack ut med GTX 600? Det kanske bara är så att du tycker grafikkort är för dyrt?

Om jag minns rätt så var den stora kritiken inte priset i sig utan att den byggde på den mindre mellankretsen istället för den stora kretsen.

Permalänk
Skrivet av ottoblom:

Du kan titta på denna filmen från gamers nexus för han är inte ensam att Nvidia har höjt priset extremt mycket mer än inflation är helt uppenbart . https://www.youtube.com/watch?v=OCJYDJXDRHw&t=1072s&ab_channe...

Vad har detta med historiska priser och 600-serien att göra? Det du citerar handlade om när priserna började skena, vilket jag hävdade var runt 3000-serien och möjligtvis 2080ti.

Skrivet av Squallie:

Om jag minns rätt så var den stora kritiken inte priset i sig utan att den byggde på den mindre mellankretsen istället för den stora kretsen.

Aha ok, det är inget jag minns. Vad användes den stora kretsen till, såldes den? Jag hittar ingenting om det i gamla nyheter, och det nämns inte i denna recension heller:
https://www.sweclockers.com/test/15196-geforce-gtx-680-kepler...
Som du säger kritiseras inte priset heller, utan ses istället som väldigt konkurrenskraftigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kamelbarn:

Jag levde kvar i 2022, när jag skrev förra året syftade jag på 2021. 2022 har det såklart gått ner.

I ärlighetens namn är det inte så förbaskat lätt att säga precis hur marknaden kommer att se ut framöver.
Å ena sidan har det varit Covid-år, och folk har köpt på sig datorer och komponenter. Å andra sidan har cryptovalutorna gjort att grafikkortspriserna har dragit iväg, och därför har en del låtit bli att köpa grafikkort specifikt vilket skulle kunna peka på ett visst uppdämt intresse. Å tredje sidan har miningkorten till dels gått ut på begagnatmarknaden, vilket borde minska försäljningen av nya kort, fast eftersom de nya korten ligger så högt i pris skulle de i vilket fall som helst inte sälja till annat än ett mycket litet kundsegment. Och så vidare.

Personligen tror jag inte marknaden stabiliserar sig efter Covid/crypto förrän tidigast om ett par år, livslängden på komponenter är för lång. Man kan kanske göra rimliga gissningar, men förutsättningarna kan också ändras.

Trender som inte kommer att förändras är t.ex. att litografitekniska framsteg kommer att fortsätta avta, och det verkar vara det svåraste för folk att ta till sig. Det finns ett talesätt som säger "It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it." och det finns bokstavligt talat miljontals människor som är verksamma i en elektronikindustri vars utveckling och marknad har byggt på Moores law.

Så industrin och handeln kommer att försöka få allmänheten att betala mer för mindre meningsfulla framsteg. Hype, buzzwords, FOMO, tribalism, kommer naturligtvis att fungera till dels. Men det är å andra sidan svårt att tro att det skulle fungera fullt ut så att marknaden ligger kvar på historiska volymer.

Vi har sett hur den breda marknaden har rört sig mot mobila lösningar och hur PC-marknaden rört sig mot portabla datorer. De stationära komponenterna, med höga priser och hög värmeutveckling är påtagligt ur fas med de omgivande trenderna.

Rimligen kommer det att få konsekvenser på försäljningsvolymerna, men jag skulle aldrig våga ta gift på någon absolut siffra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kamelbarn:

Aha ok, det är inget jag minns. Vad användes den stora kretsen till, såldes den? Jag hittar ingenting om det i gamla nyheter, och det nämns inte i denna recension heller:
https://www.sweclockers.com/test/15196-geforce-gtx-680-kepler...
Som du säger kritiseras inte priset heller, utan ses istället som väldigt konkurrenskraftigt.

Stora kretsen hamnade i GeForce GTX TITAN.

Och jag tror kritiken främst kom från konsumenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Stora kretsen hamnade i GeForce GTX TITAN.

Och jag tror kritiken främst kom från konsumenter.

Fast GTX Titan hör ju till 700-serien och använder samma krets (GK110) som GTX 780 och GTX 780 Ti. Det första kortet som använde GK110 var beräkningskortet Tesla K20, och även det släpptes över ett halvår efter GTX 680.

Så GK104 som GTX 680 använde var länge den största kretsen som Nvidia tillverkade, och med tanke på att GTX 690 använder två GK104 istället för en GK110 så var GK110 troligtvis inte ett alternativ vid den tidpunkten av tillverkningsskäl.

Jag kan dock inte minnas att det var några klagomål på vilken krets som 680 använde. Det var säkert ett fåtal som klagade på det, det är det ju alltid, men det känns inte som ett särskilt realistiskt klagomål.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kamelbarn:

Vad har detta med historiska priser och 600-serien att göra? Det du citerar handlade om när priserna började skena, vilket jag hävdade var runt 3000-serien och möjligtvis 2080ti.

Aha ok, det är inget jag minns. Vad användes den stora kretsen till, såldes den? Jag hittar ingenting om det i gamla nyheter, och det nämns inte i denna recension heller:
https://www.sweclockers.com/test/15196-geforce-gtx-680-kepler...
Som du säger kritiseras inte priset heller, utan ses istället som väldigt konkurrenskraftigt.

Den handlar ju om priser historiskt och chip storlek och hur inflation har påverkat

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Fast GTX Titan hör ju till 700-serien och använder samma krets (GK110) som GTX 780 och GTX 780 Ti. Det första kortet som använde GK110 var beräkningskortet Tesla K20, och även det släpptes över ett halvår efter GTX 680.

Så GK104 som GTX 680 använde var länge den största kretsen som Nvidia tillverkade, och med tanke på att GTX 690 använder två GK104 istället för en GK110 så var GK110 troligtvis inte ett alternativ vid den tidpunkten av tillverkningsskäl.

Jag kan dock inte minnas att det var några klagomål på vilken krets som 680 använde. Det var säkert ett fåtal som klagade på det, det är det ju alltid, men det känns inte som ett särskilt realistiskt klagomål.

Nej precis jag menade inte att det fanns en större krets tillgänglig som nvidia struntade i att stoppa i, men jag minns att folk var besvikna på att 680 var en 104 krets på 300mm2 istället för 110 på 500-600mm2 som innan, men den kom ju i andra kort senare som sagt.

Och jag misstänker att det var det som syftades på när någon tidigare i tråden sa "jag tyckte det började gå utför redan med 680".

Permalänk
Medlem
Skrivet av kamelbarn:

Nvidias Ti4600 som släpptes 10 år innan GTX 600-serien hade samma pris, såldes för lite över 5kkr. De enda tidigare topprodukter som jag vet kostade mindre än det var grafikkorten under slutet av 90-talet, men med inflation osv så kostade de säkert lika mycket. Vad var det som stack ut med GTX 600? Det kanske bara är så att du tycker grafikkort är för dyrt?

Var Ti 4600 ett omdöpt MX menar du?

660 (mellanchippet) döptes om till 680 (senare 770) och det som skulle varit 680 (storchippet) blev 780 ti.

Nyligen försökte de igen med 4080 12GB (även om det kanske var mindre skillnad i prestanda)

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Fast GTX Titan hör ju till 700-serien och använder samma krets (GK110) som GTX 780 och GTX 780 Ti. Det första kortet som använde GK110 var beräkningskortet Tesla K20, och även det släpptes över ett halvår efter GTX 680.

Så GK104 som GTX 680 använde var länge den största kretsen som Nvidia tillverkade, och med tanke på att GTX 690 använder två GK104 istället för en GK110 så var GK110 troligtvis inte ett alternativ vid den tidpunkten av tillverkningsskäl.

Jag kan dock inte minnas att det var några klagomål på vilken krets som 680 använde. Det var säkert ett fåtal som klagade på det, det är det ju alltid, men det känns inte som ett särskilt realistiskt klagomål.

Jag kan minnas att det fanns några cyberkrigare som klagade.

Men jag minns 600 serien som bra prestanda för sin tid.
Bra priser. Hyfsat strömsnåla.
Jag köpte själv GTX 660 och var nöjd med det ganska länge.
Närmare 10 år efter GTX 600 serien släpptes fanns det fortfarande nya spel som hade GTX 660 som minimum krav.
Så kunde man sänka sina krav och inställningar så gick 660 - 680 korten att använda länge i spel.

Googlade....

GeForce GTX 660 in 2022 - Test in 25 Games

Har inte sett igenom hela videon. Men hoppade för att snabbkolla resultaten.
Verkar som GTX 660 fick över 30 FPS i det mesta som testades i den GTX 660 in 2022 videon.

Kan man köpa ett prisvärt grafikkort och spela på det i närmare 10 år.
Även om det inte är med maxade inställningar...
Så tycker jag inte man borde vara SÅÅ missnöjd.

Permalänk
Skrivet av Herr Kantarell:

Var Ti 4600 ett omdöpt MX menar du?

660 (mellanchippet) döptes om till 680 (senare 770) och det som skulle varit 680 (storchippet) blev 780 ti.

Nyligen försökte de igen med 4080 12GB (även om det kanske var mindre skillnad i prestanda)

Nej jag snöade in mig på priserna. Tack för svaret, att vänta med att släppa full prestanda till senare modeller när den redan finns framme är ju riktigt fult.

Permalänk
Medlem

Prediktion:
4070Ti - 60 SM, 12G G6X (21 Gbps), Jan, >3090TI 1440p perf.
4070 - 46 SM, 12G G6 (16-18 Gbps), Mars, >3080 12G 1440p perf.
4060Ti - 46 SM, 10G G6, April, <3080 10G 1440p perf. (max 10% diff mot 4070)
4060 - 34 SM, 8G G6, Juni, <3070 1440p perf.

2024 ersätts alla ovan förutom 4060:
(4080S - 80 SM, 16G G6X (24 Gbps))
4070S - 56 SM, 12G G6 (20 Gbps)
4060S - 44 SM, 8G G6 (20 Gbps)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Prediktion:
4070Ti - 60 SM, 12G G6X (21 Gbps), Jan, >3090TI 1440p perf.
4070 - 46 SM, 12G G6 (16-18 Gbps), Mars, >3080 12G 1440p perf.
4060Ti - 46 SM, 10G G6, April, <3080 10G 1440p perf. (max 10% diff mot 4070)
4060 - 34 SM, 8G G6, Juni, <3070 1440p perf.

2024 ersätts alla ovan förutom 4060:
(4080S - 80 SM, 16G G6X (24 Gbps))
4070S - 56 SM, 12G G6 (20 Gbps)
4060S - 44 SM, 8G G6 (20 Gbps)

Priserna blir väldigt intressanta att se. Beroende på när de släpps kan de bli bättre än vad vi har fått hittills.
Gissar (men kanske mest hoppas) på detta:
4070 - 599$
4060 Ti - 499$ (dock tror jag den blir mer gimpad)
4060 - 399$

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Priserna blir väldigt intressanta att se. Beroende på när de släpps kan de bli bättre än vad vi har fått hittills.
Gissar (men kanske mest hoppas) på detta:
4070 - 599$
4060 Ti - 499$ (dock tror jag den blir mer gimpad)
4060 - 399$

Ja prediktionen bygger på det konstiga ryktet att det tycks släppas 2 väldigt snarlika kort, trodde innan ryktet att 60Ti skulle vara mer gimpad.

Tänker samma priser som du fast att Nvidia jävlas lite och sätter typ $529 på 60Ti... Kan 30-seriens 70Ti/70 leva kvar ett tag till från $500 och under.

Eller så jävlas de mkt och 70 startar på $699...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Ja prediktionen bygger på det konstiga ryktet att det tycks släppas 2 väldigt snarlika kort, trodde innan ryktet att 60Ti skulle vara mer gimpad.

Tänker samma priser som du fast att Nvidia jävlas lite och sätter typ $529 på 60Ti... Kan 30-seriens 70Ti/70 leva kvar ett tag till från $500 och under.

Eller så jävlas de mkt och 70 startar på $699...

Aa 4060 Ti är nog svårast att förutse, både på pris och prestanda.

Om Nvidia drar 4070 på 699$ blir man egentligen inte förvånad men jäklar va pinsamt det hade varit. Samma 3080 prestanda och pris 2,5 år senare

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Priserna blir väldigt intressanta att se. Beroende på när de släpps kan de bli bättre än vad vi har fått hittills.
Gissar (men kanske mest hoppas) på detta:
4070 - 599$
4060 Ti - 499$ (dock tror jag den blir mer gimpad)
4060 - 399$

Min reflektion över din förutsägelse om hur Ada-lineup kommer att gestalta sig ett ett halvår till ett år efter introduktionen är att det lägst prissatta grafikkortet kommer att kosta 5000+ SEK. Det blir det överkomligaste insteget på den komponentklassen över huvud taget.
Jag säger inte att dina antaganden är felaktiga, och du antyder ju själv att de kanske snarast är lite optimistiska. Men jag har svårt för att förstå hur man kan tro att marknadens volym inte kommer att krympa.

(Lite orelaterat - det är intressant att se att de prishöjningar som motiverades med den höga dollarkursen inte har justerats ner när dollarn nu håller på att sjunka. Den gräddan skummas av lokalt.)