Permalänk

Dator krasch

Hej jag byggde min dator för ett år sedan, ända från start har jag haft problem med att när jag första gången på dagen startar datorn eller om den varit av i flera timmar stänger den av sig och startar om själv. Detta händer oftast när man spelar spel och kommer några minuter in i spelet. När den stänger av sig fryser skärmen först och sedan blir skärmen svart med några färger i fel färger (se bild). Efter detta lyser först msi ez debug LED CPU i rött sedan DRAM gult sedan CPU rött igen och slutligen VGA i vitt, efter detta startar datorn om själv och allt funkar bra spel sessionen, hela processen när den fryser till att den startar om tar kanske 5-10 sekunder. Detta händer bara en gång efter man startat den aldrig två, det händer oftast när man spelar spel men kan även hända när jag surfar på nätet. Det händer dock inte varje gång man startar datorn och verkar kommer mer när den varit avstängd i några timmar. Det kvittar vilket spel det är, händer samma i alla. I övrigt funkar datorn bra. Alla komponenter va nya vid bygget. Någon som vet vad för fel det kan vara? Tacksam för svar.

msi ez debug LED:

Alla drivers är uppdaterade. Har Windows 11. Inget är överklockat.
Mina komponenter är:
CPU: Intel i7 12700K
GPU: Geforce rtx 3080 10 GB asus rog strix
Ram minne: Corsair dominator platinum rgb 8gb x 2
SSD: WD Black SN850 PCIe 4.0 NVMe M.2 - 1TB
AIO: nzxt kraken z63
PSU: Corsair RM1000x 1000W
Moderkort: msi tomahawk z690 ddr4 wifi

Permalänk

har du hämtat hem drivrutinerna från leverantören till kortet räcker inte ibland med geforce experience, just saying

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

En snabb googling så verkar det vara flera som har liknande problem, men det är när datorn hamnar i sleep mode under en lite längre tid så går det inte att väcka datorn.

Jag hade monterat datorn utanför chassit och uteslutit om det skulle vara något jordfel eller liknande och dubbelkolla så allt är kopplat korrekt från PSUn. Skulle det bli samma fel så blir nästa steg att byta ut komponenter. Är minnena med i QVL listan för moderkortet?

Eftersom liknande problem har rapporterats med uppgraderad bios, skulle jag nästan säga att moderkortet är defekt eller har någon bugg i sig. Se om du kan reklamera och byta ut det.

Permalänk
Skrivet av WitchDoctor91:

har du hämtat hem drivrutinerna från leverantören till kortet räcker inte ibland med geforce experience, just saying

Yes allt är hämtat

Permalänk

Nope har inte uppdaterat bios, kanske borde testa detta

Permalänk
Skrivet av robbzor:

En snabb googling så verkar det vara flera som har liknande problem, men det är när datorn hamnar i sleep mode under en lite längre tid så går det inte att väcka datorn.

Jag hade monterat datorn utanför chassit och uteslutit om det skulle vara något jordfel eller liknande och dubbelkolla så allt är kopplat korrekt från PSUn. Skulle det bli samma fel så blir nästa steg att byta ut komponenter. Är minnena med i QVL listan för moderkortet?

Eftersom liknande problem har rapporterats med uppgraderad bios, skulle jag nästan säga att moderkortet är defekt eller har någon bugg i sig. Se om du kan reklamera och byta ut det.

Hej! men om det hade varit ett jordfel borde det inte hända varje gång då? detta händer ibland samt bara en gång, när datorn väl startat om sig funkar det klockrent. Datorn är inte i ''sleep mode'' den har varit helt av stängd när det händer. ram minnena ska är på QVL listan.

Permalänk
Skrivet av WitchDoctor91:

Hej jo men det har jag gjort.

Permalänk

Uppdatering har testat att uppdatera BIOS samt inaktivera XMP profil för RAM-minnet men felet kvarstår.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Jordfel kan vara märkliga ibland..
Bytt strömkablar och HDMI/DP-kabel?
Bytt portar/utgång på grafikkort?
Är distanser korrekta?
Återställt UEFI?
Har du testat byta ut hårdvaran en fter en?

Permalänk
Medlem

Har du något blåtand eller annan radioutrustning i datorn typ wifi? Det du beskriver kan vara en "radio"påverkan. Alltså en elektromagnetisk störning.
Det kan också vara någon drivrutin som laddas in sent och då drar i gång något som krashar datorn. Det kan ju även vara någon app som söker efter uppdatering efter kanske 10 minuter och krashar systemet. Men när du sedan startar om så har appen sökt sin uppdatering redan.