Allt från Computex 2023

Ungefärlig förväntad IOPS för Samsung 990 Pro 1 TB vid slumpmässig skrivning

Permalänk

Ungefärlig förväntad IOPS för Samsung 990 Pro 1 TB vid slumpmässig skrivning

Tjohej,

Skaffade för någon månad sedan ett stycke Samsung 990 Pro 1TB. Jag har fått för mig att den vid slumpmässiga 4K-skrivningar med ködjup 32 och 16 trådar ska kunna prestera uppemot 1550k IOPS, men när jag testar så landar det vid knappt 800k IOPS. Har jag fått det helt om bakfoten? Vad ska jag kunna förvänta mig? När ska den kunna leverera de upp till 1550k IOPS som omnämns i SSD:ns specifikationer? Övriga mätvärden tycker jag stämmer någorlunda överens med vad som finns i specifikationerna och vad jag har sett i recensioner och dylikt, kanske några få procent lägre i mitt fall. Någon annan med samma SSD som kan dela med sig av benchmark-resultat? Har kört med Samsung Magician ( OBS! Denna benchmark rekommenderas ej, verkar skriva runt 300 GB under en testrunda) samt Crystaldiskmark.

Vet inte riktigt vilken hårdvara som kan vara relevant, men huvudkomponenterna i min dator är:
12600K
Asus z690 wifi d4 plus tuf gaming
2 st. 16 GB-stickor DDR4
1070

Permalänk
Medlem

Här har de kört Crystaldiskmark och andra tester som du kan jämföra mot:
https://ssd-tester.de/samsung_990_pro_1tb.html

Specifikationerna säger "upp till" så det är säkert något optimalt specialfall.

Permalänk
Medlem

Ja det är ju väldigt dåligt, bäst att byta till en 5400 rpm IDE hårddisk, jag har några liggandes 😉😅

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.