Elräkning, (Kostnad, åtgärder, förbättringar) - Diskussionstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Du betalar visst för elen. Den är inbakad i din hyra. Att du inte ens är medveten om det visar hur lite koll du har.

Jag betalar inte för elen. Svälj din stolthet nu och gå vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Finns inget som heter "skattade pengar". Transaktioner beskattas, inte "pengar".

Hur menar du?

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Oavsett vilket så är inte elkostnaden 0, den är en del av hyran. Förvisso förändras den inte men den är fortfarande inte 0. Tror för övrigt att de flesta värdar kommer vilja göra om detta framöver. Med de elkostnader som vi har tror jag inte någon hyresvärd eller bostadsrättsförening vill ha kvar detta upplägg.

Det är vad som gäller nu, sen kan man dividera hur mycket som helst om vad hyran är uppdelad i. Min hissåkningsavgift är inte helller noll, eller min snöskottningsavgift men den är inte specad på min faktura och förändras inte oavsett hur mycket jag åker hiss eller hur mycket det snöar. Men det är lite off-topic.

Permalänk
Medlem
Skrivet av clappen:

Jag betalar inte för elen. Svälj din stolthet nu och gå vidare.

Någon betalar för din faktiska elförbrukning. Din hyresvärd har mest troligen elen inräknad som en schablonsiffra som din hyresavgift ska täcka.
Missbruka din "gratis" el i några månader så kan du förvänta dig att någon kommer och knackar på dörren och frågar vad tusan du pysslar med.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Någon betalar för din faktiska elförbrukning. Din hyresvärd har mest troligen elen inräknad som en schablonsiffra som din hyresavgift ska täcka.
Missbruka din "gratis" el i några månader så kan du förvänta dig att någon kommer och knackar på dörren och frågar vad tusan du pysslar med.

Triggervarning för många på denna https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/oppna-ugnar-langa-dus...

Permalänk
Medlem

Villa 240 kvm, i SE3 med fjärrvärme, 76öre/kwh, förbrukade ca 5200kwh värme och 120kwh EL.
Total kostnad för detta = 5100kr varav EL = 695kr plus elnätskostnader.

Dyrt blev det trots fjärrvärme

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Hur menar du?

Skatt betalas (nästan alltid) när pengar byter hand, oftast en procentsats av beloppet. Pengarna får inget status "skattade" efter en transaktion utan alla transaktioner som skall beskattas skattas varje gång de genomförs.

Det existerar inget koncept "skattade pengar" helt enkelt. Det baseras på feltänk och okunnighet om hur skatt fungerar, ofta från folk som är lite lack på att de måste betala skatt för deras transaktioner. Om du tittar på din faktura ser du ofta priset, sen separat momsen. Se momsen som en avgift för transaktionen, som du betalar till staten.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem

Elområde SE4

Totalt 995 kr december månad för min 2:a på 60kvm.

178 kw 673:- Mölndal energi ( Rörligt )
Nätavgift 322:- Affärsverken

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Någon betalar för din faktiska elförbrukning. Din hyresvärd har mest troligen elen inräknad som en schablonsiffra som din hyresavgift ska täcka.
Missbruka din "gratis" el i några månader så kan du förvänta dig att någon kommer och knackar på dörren och frågar vad tusan du pysslar med.

Så faktum kvarstår, jag betalar för hyra.

Varför tror du att jag missbrukar min el?

Permalänk
Medlem

SE4
Lägenhet(radhus) på 80kvm
Frånluftsvärmepump + el-element(4 dagar var detta på under dec)
816kWh
Betalade 372.66 öre / kWh, vilket blir 3040 kronor, det övriga är skatt och elöverföring.

Totalt 4186kr

Permalänk
Medlem

1400kwh
el = ca 5000kr
elnät = 1400kr

SE3
EON
Rörligt

Villa ca 60kvm.

Uppvärmning: Luft-Luft, elelement (oljeradiatorer). 2st vuxna och en 1-åring.

Visa signatur

Corsair Air 540 | Asus strix x470-f gaming | AMD Ryzen 7 3700x| 2x8gb 3200mhz RAM | Asus GTX 2070 |2xSSD 512GB(boot) | 2x1tb WD 7200rpm | Cooler Master V1000 1000W | Skärm: ACER XB280HK, Benq 27" 144hz | Win 11 pro N 64-bit

Permalänk

Har en dator, kyl/frys, spis och några "lågenergi"lampor i min lilla tvåa på 50kvm.
Ett år sen gick elräkningen på ca 500kr/månad.

Decembers räkning: 1400kr
Det svider rejält eftersom jag är arbetslös.

Visa signatur

| i5 13600K | Noctua NH-D15S | PRO z690-p | 16GB RAM 3200 | EVGA RTX 3080 |
| Fractal Design Newton 800w platinum | 3xBenQ XL2420T + 3D Vision gen2|
| Win10 x64 | Logitech Pro X Superlight | Sennheiser HD 599 | Pioneer VSX-D510 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av S.Shooter:

Har en dator, kyl/frys, spis och några "lågenergi"lampor i min lilla tvåa på 50kvm.
Ett år sen gick elräkningen på ca 500kr/månad.

Decembers räkning: 1400kr
Det svider rejält eftersom jag är arbetslös.

Ajaj, det är inte lätt att vara arbetslös, hoppas du hittar nåt

Permalänk
Medlem
Skrivet av S.Shooter:

Har en dator, kyl/frys, spis och några "lågenergi"lampor i min lilla tvåa på 50kvm.
Ett år sen gick elräkningen på ca 500kr/månad.

Decembers räkning: 1400kr
Det svider rejält eftersom jag är arbetslös.

Det är jättehögt för en liten tvåa, hur fan kan det vara så dyrt ?? och det där elstödet ger jag inte mycket för, blir som vanligt en besvikelse våra politiker är lögnare och mytomaner bara...

Permalänk
Medlem

Haft 300-400 månadsvis, nu 700-800. Har vattenfall. En kollega som har hus och familj landade norr om 10k.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av clappen:

Så faktum kvarstår, jag betalar för hyra.

Varför tror du att jag missbrukar min el?

Fortsätt du med det så kommer du få hyreshöjning istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Fortsätt du med det så kommer du få hyreshöjning istället.

Fortsätt med vad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Fortsätt du med det så kommer du få hyreshöjning istället.

Tråden handlar om elräkningen för December.

Många på jobbet här i SE1 hade en räkning på 7-8k för deras villa i December, kan bli tungt här uppe med kallare väder om vi får samma priser som i söder.

Permalänk
Medlem

El 6200kr, elnät 1600kr. drygt 1600kWh. Villa på 130kWh i SE03.

Som tur är så ser januari lovande ut. Kan mycket väl bli mindre än halva priset jämfört med december.
(hittills i januari under 1kr i snitt i SE03 utan skatt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av pskjonte:

Det enklaste för regeringen vore väl att sänka momsen / skatten på det, istället för att lägga massa administration på ett elstöd som aldrig kommer.

Kanske enklaste men inte bäst. Om man sänker kostnaden för elen kan folk förbruka mer. Poängen med att de baserar det på tidigare förbrukning är att man inte straffas för att man försöker spara vilket är det de vill.

Priset på varor och tjänster är inte något som är taget från ingenstans utan det är tillgång och efterfrågan som styr. Sänker man priset ökar efterfrågan. Hela anledningen att det är höga priser är att det är brist på energi i Europa. Om vi minskar användningen (efterfrågan) minskar även priset. Dessvärre står hushållselen bara för en liten del av förbrukningen så vi har inte så stor påverkan jämfört med industri, jordbruk och annat. Priset är väldigt högt men ändå hälften av vad som befarades för några månader sedan tack vare att det inte är lika stor brist på energi då det används mindre.

Att öka tillgången skulle vara bästa men det tar tyvärr lång tid att bygga kraftverk.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purgatory:

Tråden handlar om elräkningen för December.

Många på jobbet här i SE1 hade en räkning på 7-8k för deras villa i December, kan bli tungt här uppe med kallare väder om vi får samma priser som i söder.

Priset är dock inte samma annat än vissa dagar. Kollar man hela 2022 är priset i SE1 och 2 på strax över 50 öre medan SE3 hade 1,2kr och SE4 1,5kr.

Däremot går det nog åt mer då det är kallare. Så kan fortfarande bli dyrt beroende på vädret.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Villa 300kvm, uppvärmd med el, väntar på värmepump då sjövärme är förberedd.
Förbrukning i december, 4500Kwh
Kostnad rörligt avtal: 15000kr. SE1

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5700 Pulse MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 1600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4

Permalänk
Medlem

900kr en 2a på 60 kvadrat,rörligt pris i område 4a.
Jämförde med förra året och det va ungefär dubbelt så dyrt nu.
Katastrof...har inte ens diskmaskin eller tvättmaskin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purgatory:

Å andra sidan så förstår man vissa av dom.
Vad gör man om man fryser i sitt hem, och hyresvärden anser att det är "varmt" nog? ¯\_(ツ)_/¯

Visa signatur

Ghost S1 + Lenovo T5
30" 21:9 IPS 200 Hz

tidigare:
SGPC K39 - 9600k, 1660S, 350w 1U

Permalänk

Kul att dela med sig och förhoppningsvis få någon annan att må bättre

December slutade på 2644kWh och 9610kr i Elhandel (timpris Tibber, SE4). inte fått min faktura på elnätet ännu men räknar med runt 12tkr i totala kostnader. Min förbrukning 2022 är i princip samma som 2021 fast då med skillnaden att jag haft en elbil halva 2022.

2 vuxna, 2 småbarn, småhus på 130kvm med 67kvm biyta. Värmer med vattenburen el och en llvp som har tio år på nacken.

Beställt luft/vatten pump som ska komma i sommar, ser fram emot lägre förbrukning nästa vinter.

Visa signatur

Intel Core i7-12700F | NH-U12S chromax.black | MSI GeForce RTX 2070 ARMOR | Ballistix Sport DDR4 2400MHz 16GB RED | ASUS Prime H670-PLUS D4 | LG 27GL83A-B

Permalänk
Medlem

Själv hade jag en väldigt lustig månad i lägenheten. Flyttade den 3:e december till ny lägenhet, stängda av allt i gamla lägenhet förutom kyl/frys som hade lite saker kvar i sig och behövde frostas av. För ett par dagar sedan fick jag en faktura där de påstod att jag gjort av med 150kWh, lite väl mycket för en lägenhet där allt är avstängt förutom kyl/frys kan man tycka? Speciellt med tanke på att jag en vanlig månad när jag väl bodde där drog 170-210kWh med mängder med elektronik igång samt matlagning på spis och i ugn. Det kan ta mig fan inte vara möjligt att jag gjort av med 150kWh på endast kyl/frys, helt jäkla omöjligt.
Visst det är inga stora pengar det handlar om, men va fan. Kontaktade dem och svaret jag fick var att "vi ser att 150Kwh har nyttjats, det är allt vi kan säga och göra".

Nu har jag varit där i slutet på december och stängt av allting i hela lägenheten på stora knappen, nu förväntar jag mig en MINIMAL förbrukning (lite för flyttstädning).

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunix:

Villa 240 kvm, i SE3 med fjärrvärme, 76öre/kwh, förbrukade ca 5200kwh värme och 120kwh EL.
Total kostnad för detta = 5100kr varav EL = 695kr plus elnätskostnader.

Dyrt blev det trots fjärrvärme

Känns som en tilläggsisolering kan vara en bra investering. 5200 kwh på en månad låter sjukt högt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetbland:

Känns som en tilläggsisolering kan vara en bra investering. 5200 kwh på en månad låter sjukt högt.

Tänk på att det är värmeeffekt, så om man skulle haft värmepump skulle det troligen blivit 1/3-1/4 av timmarna med utväxling.

Jag hade ca 1500kwh ren värme med Bergvärme som har ca 1:3-1:4 så det blir 4500-6000kw ren energi.

Sen är 240m2 en del att värma också!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunix:

Villa 240 kvm, i SE3 med fjärrvärme, 76öre/kwh, förbrukade ca 5200kwh värme och 120kwh EL.
Total kostnad för detta = 5100kr varav EL = 695kr plus elnätskostnader.

Dyrt blev det trots fjärrvärme

Du har väl typ 30% mindre av kostnaden kontra elvärme dock 😊 min kollega har 174kvm med lvvp och hade ~8k med runt 1800kwh

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

SE4
272KWh => 946kr via Tibber (Kundkraft)
3.48kr/KWh ex. nätavgift

Skrivet av Dinkefing:

Du betalar visst för elen. Den är inbakad i din hyra. Att du inte ens är medveten om det visar hur lite koll du har.

Han betalar inte för elen han avänder. Oberoende om han använde mycket, lite, eller inget alls betalar han samma hyra/avgift för månaden. Hyran kan givetvis ändras i framtiden beroende på vad elkostnaderna är för huset/kvarteret/etc. är idag, vilket gör att hans elförbrukning har en direkt inverkan på framtida hyra/avgift, men han betalar inte för elen han använder nu om den ingår.

Skrivet av PointMan:

Hur menar du?

Som vidare spinn på vad @Triffid skrev så kan du fundera på hur många kronor som omsätts varje år i förhållande till hur många som betalas in som skatt och sedan går ut i systemet igen genom löner och köp från komuner/stat etc. Genomsnittskronan har redan varit skattad många gånger för totalt många gånger sitt egna värde. Begreppet "redan skattade pengar" är tämligen poänglöst.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz