Hjälp inom studier Malmö

Permalänk
Inaktiv

Hjälp inom studier Malmö

Hej, jag funderar att söka in på ett IT relaterad utbildning nu till hösten. Jag har tidigare studerat inom Nätverkstekniker på Lernia, men utbildning var rätt slapp och låt oss säga att arbetsmarknaden inte riktigt uppskattar denna utbildningen.

Jag gillade dock utbildningens innehåll och lärde mig mycket. Jag studerar helst i Malmö och min merit är ungefär 17,50.

Kikat på Systemutvecklare och tyckte de lät bra och intressant, men hur är utbildningen i verkligheten? Är chansen för jobb bra?

Har också kikat in på Datateknin &Mobil IT Högskoleingenjör, men jag vet att matten kommer vara krävande, samt är jag osäker om denna program är lika bra som Ststemutvecklare.

Är helt enkelt ”lost” och undrar vad som är bäst inom dessa punkter.

- Internationell betydelse ; alltså hur användbar den är utomlands, inom både lön och jobb.
- Hur är matten jämfört med varandra, är det en stor skillnad?
- Lön skillnader?
- Hur lätt att få jobb

Jag vet att diverse sidor har info inom lön och hur lätt det är att få jobb, men vill höra hur verkliga livet ser ut inom dessa yrken.

Uppskattar andra utbildningstips också.

Permalänk

Både systemutveckling och högskoleingenjör inom data/IT är bra utbildningar. Kolla igenom vilka kurser som ingår i respektive program och välj det som känns roligast. Högskoleingenjörer läser mer matte så om det känns tungt kanske systemutvecklare är ett bättre val.

Utbildningarna lär leda till ungefär samma typ av jobb. Skaffa dig ett bra CV under utbildningen så lär du inte ha några problem med att få ett relevant jobb. Om du presterar bra på jobbet bör du kunna öka din lön hyffsat snabbt.

Utbildningarna lär vara ungefär lika gångbara online. Ditt första jobb kommer troligtvis vara i Sverige men om du är duktig och ambitiös kan du få möjligheten att jobba utomlands.