Drivrutin påstås ta kål på Radeon RX 6000-grafikkort

Permalänk

12år gammalt grafikkort.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av p.lindblom:

Jag byggde ihop en ny dator igår, med ett RX 6600-kort. Det fungerade fram till dess att Windows automatiskt installerat drivrutinerna, sedan försvann bilden och skärmen visade "no signal". Jag testade att installera om datorn igen och förhindrade windows från att ladda ned några drivrutiner. Därefter installerade jag dem igen, manuellt, med samma resultat. Bilden försvann och skärmen visade "no signal".

Jag testade att googla "6600 no signal" och insåg snabbt att problemet är vanligt och att det finns alldeles för många förslag på lösningar för att hinna testa alla. Efter att ha testat några av dem lämnade jag tillbaka kortet och skaffade ett Nvidia-kort i stället. Det fungerade utan att bråka det minsta. Mitt problem var nog inte samma som i artikeln, men det känns som att AMD har vissa problem med drivrutiner.

Vad för kabel använder du och vad för monitor?

Kortet kan mycket väl skicka signal (mest troliga) men att den inte når monitorn korrekt, eller att monitorn inte tolkar signalen korrekt. Det är vad "No Signal" betyder...

Jag sökte på google med "6600 no signal" och dom flesta svaren visade på att det antingen var en dålig HDMI kabel eller i vissa fall en monitor som inte höll måtten, där var ett av fixen att införskaffa en kabel som höll måttet.
Vissa monitorer fungerade perfekt med DP men inte med HDMI, där var fixet olika. Ibland att ställa in monitorn så den synkade och ibland att ställa om i windows så det endast var moder som fungerade med monitorn. Var fler orsaker, men det vanlgaste är nämnt.

Bakgrunden är att utan drivrutin så faller windows tillbaka till en lägre upplösning utan allt lullull som HDR, Variabelt sync m.m.
Det betyder en låg bandbredd över kabel till monitorn, när sen drivrutinen kommer in så ställs det om till en tänkbar fungerande upplösning ihop med allt lullull vilket ger en mycket högre bandbredd (även en mycket snävare timing), det är vad du upplever!

Så jag kan inte riktigt förstå hur du kom fram till att kortet/drivrutin är skit, är lite som när någon inte släpper handbromsen och klagar på att bilen inte fungerar som den ska. Men men, vi är alla olika....

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterholm1:

12år gammalt grafikkort.

inte när det väl händer. då var det väldigt akutellt kort.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_dubbdäck:

Nej. Det är nog bara din dator som är ostabil av nån anledning.

Låt mig se. X1950 Pro, HD5770, HD6950, HD6970, och nu ett RX 5700 sen 2019. Har det alltid vart perfekt? Nej. Men absoluta majoriteten av tiden så har det bara funkat. Finns ju en HEL DEL rubriker om strul med nvidia med. För att inte tala om Intels GPU satsning.

Ungefär samma erfarenhet som jag haft, då började jag på Tseng Lab/SiS tiden av grafikkort.
Har haft både Nvidia och ATi/AMD kort och har haft likvärdiga upplevelser med drivrutiner, däremot så har Nvidia korten slutat sina dagar tidigare än ATi/AMD's kort, dom senaste tio åren så har det uteslutande varit AMD.
Enda problemet som jag upplevt sen Windows 8 är att Windows uppdate ibland fått för sig att skriva över vissa drivrutins filer med gamla filer från tiden med betat test ver av Windows 8/8.1/10/11. Något som ännu endast skett en gång i Windows 11, tidigare så var det runt var tredje månad.
Irriterande, men knappast något man kan skylla AMD för.

Skrivet av MinscS2:

Rätt tråkigt att att läsa kommentarsfältet till denna nyheten. Finner det anmärkningsvärt att många är extremt aggressiva i tonen utan egentlig anledning.

Det kanske är en storn i ett vattenglas, kanske inte. Vänta och se innan ni dumförklarar varandra/redaktionen/tysken som upptäckt felet?

Ja!
Detta är en storm i ett vattenglas!

Däremot så tror jag inte att korten kommer ifrån någon farm som en del tror, då dom brukar undervolta (leta "sweet spot") för att sänka elförbrukning.

Kan vara en manuell (extrem) klockning bakom, kanske. Då det skall väldigt mycket till för att få substratet att nära på explodera under kylaren. Något drivrutinen normalt skulle hindrat långt innan...

Vi får vänta och se vad som händer...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Vad för kabel använder du och vad för monitor?

Kortet kan mycket väl skicka signal (mest troliga) men att den inte når monitorn korrekt, eller att monitorn inte tolkar signalen korrekt. Det är vad "No Signal" betyder...

Jag sökte på google med "6600 no signal" och dom flesta svaren visade på att det antingen var en dålig HDMI kabel eller i vissa fall en monitor som inte höll måtten, där var ett av fixen att införskaffa en kabel som höll måttet.
Vissa monitorer fungerade perfekt med DP men inte med HDMI, där var fixet olika. Ibland att ställa in monitorn så den synkade och ibland att ställa om i windows så det endast var moder som fungerade med monitorn. Var fler orsaker, men det vanlgaste är nämnt.

Bakgrunden är att utan drivrutin så faller windows tillbaka till en lägre upplösning utan allt lullull som HDR, Variabelt sync m.m.
Det betyder en låg bandbredd över kabel till monitorn, när sen drivrutinen kommer in så ställs det om till en tänkbar fungerande upplösning ihop med allt lullull vilket ger en mycket högre bandbredd (även en mycket snävare timing), det är vad du upplever!

Så jag kan inte riktigt förstå hur du kom fram till att kortet är skit, är lite som när någon inte släpper handbromsen och klagar på att bilen inte fungerar som den ska. Men men, vi är alla olika....

Jag testade tre stycken olika monitorer, tre stycken olika HDMI-kablar och en DP-kabel. Samma resultat med allihop. I det första sökresultatet för "6600 no signal" är det, vad jag kan se, EN person som löste problemet genom byta till en annan HDMI-kabel. Andra lösningar bestod i att ändra inställningar i BIOS, uppdatera BIOS, återställa BIOS, byta till en annan utgång i det modulära nätaggregatet, byta nätaggregat mm.

Datorn byggde jag åt min systerdotter. Jag hade varken tid eller lust att köpa på mig ett gäng med olika kablar för att försöka hitta en fungerande kombination, när jag kunde byta ut grafikkortet och lösa problemet direkt.

Har jag för övrigt nämnt att grafikkortet är skit? Jag beskrev mina upplevelser och mitt beslut att byta ut det. Att kortet är skit är dina ord.

Permalänk
Medlem

Verkar som om AMD samarbetar med KrisFix, om man ska tro inlägget på techpowerup!

Citat:

Not any thing at the site. Gordon at PC World did mention that he had a talk with Kris and he told Gordon, that AMD had send him some cards for testing.

https://www.techpowerup.com/forums/threads/amd-gpu-6000-serie...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterholm1:

12år gammalt grafikkort.

Jupp och fixen var en driver uppdatering som reducerar lasten på VRM delen genom att hålla tillbaks kortet lite, så mjukvarufix för undermånlig VRM.

Och nvidia har inte slutat göra så, alla nvidia kort sedan dess och fram tills i dag är det främst drivers och skyddar kortet och GPU'erna i dag är ofta kapabla att dra mer än VRM'en faktiskt skulle klara.

Många Nvidia referns design, inte kort men designer AIB partners använder eller baserar sina kort på har Power stages med allt från över spänning skydd till över ström och annat MEN nvidia använder inte funktionerna utan förlitar sig på drivers.

Var ju också därför RTXS 3000 serien som 3090 har så sjukt höga transient spikes för Nvidia kollar inte efter strömspikar så man såg transients på 2-3x nominel effekt,
Dom kollar efter snitt förbrukning över en viss tid (ett fönster) och överskrids den trippar kortet men så länge en spik plus övriga förbrukninge inte är över satta gränsen så kan spiken vara hur jävla hög som helst.
Därför många nätdelar trippade istället när folk byggde typ 3090 med Threadripper trots 1KW PSU eller mer i bland för spikarna ignoreras totalt av nvidia kort och PSU'erna i princip tyckte det var kortslutning.

Sedan har Nvidia kort extremt brusig strömförsörjning, deras GPU'er clock strechar istället, i princip sjunker Vcoren en microsecund så sträcker den ut clocksignalen till vcoren gått upp igen, och överskjuter Vcore en stund så boostar den, så ofta mycket rippel på Nvidia GPU'er.
Och clock sträcknigen är inget du kan se för det är inte den frekvens som rapporteras av kortet.
Du ska kunna mäta det tror jag om du tex överclockar och VRM'en är extremt usel, typ skit AIB kort och kortet börjar få extremt rippel så kan effekten blir lite att prestandan sjunker trots kanske nåt högre frekvens rapporterad.

Vill du ha kort med undermånlig och billig VRM utan några HW skydd så köp Nvidia, jag har köpt nvidia i 20 år för dom har bra funktioner och mjukvara men man ska fan inte inbilla sig att korten är "kvalitativt" designade.

Jag har AMD som main kort nu sedan 2019 för att testa, RX5700 referns, AMD är totalt usless på featurs, mitt GTX 970 krossar det i video redigering tex så det saknar jag MEN RX5700 referens från AMD med blower har typ en VRM så överdesignad att den räcke till 3 GPU'er dock omöjligt i praktiken att kyla i ett sånt hypotetiskt senario.
Dyra jävla SMD kondingar istället för billigre trotughole polymer många AIB kör (folk verkar desutom tro torughhole polymer är bra, dom ger mer rippel, SMD polymer är bättre för att ha långa ben är skit) så referenskorten är dyra men idialiska var dom för OC på vatten pga bättre VRM och smd kondingar av hög kvalite.

AMD har generellt sett mer säkerhetsfuktioner implementerat i hårdvara och förlitar sig i alla fall historiskt inte som Nvidia helt på drivern ska se till att kortet inte exploderar.

Du kan kolla På Buildzoid på YT för breakdowns av AMD och Nvidia grafikkort, sällan han säger nåt bra om Nvidia och deras VRM design men AMD referenskort år ofta lovord för "onödigt påkostad".
Men dom säljs ju ofta bra första månaden i begränsad upplaga så.

Sedan är det så mycket annat fail i denna tråden med experter på Nothing, folk som aldrig reballat eller lagat ett grafikkort och vet nåt men bara tror sig veta.
Jag har själv använt denna youtuberns videos för att byta ut trasigt ram på mitt RTX 2080ti, han är en expert, han gör även RTX 4090 GPU och ram reballing, finns ju folk som sumpar garantin på nya kort pga mod och annat.
Kris är en riktig reparatör med seriöst företag, igen amatör, och det finns ett par av dessa på YT, och ja man hör ofta om svenskar som skickar in kort när jag kollat videos, jag vet igen isverige som lagar grafikkort där GPU och RAM bytts eller reballas.

Folk på swec tror att New World dödar grafikkort men att drivers inte kan det, bokstavligt talat tvärt om.

Nej sjukt mycket fail av folk i denna tråden, han får ju in kort från alla möjliga personer världen över, han tar kort från hela världen.
Du skapar en ticker och skickar in kortet, finns på han sida.
YT är ju ett sätt för folk att hitta honom och se vad han gör, eller lära sig att göra vad han gör själv.

Faktiskt jävligt nice att dom talar om hur man gör, ner till programen man behöver och var man hittar dom, Tech Cemitary har guides på sånt tex, en annan repratör av grafikkort.

Kan ju också tillsägas att Nvidia tex godkänner alla AIB partners kort, finns dom att köpa har Nvidia godkänt dom och det finns RTX4090 med så kass VRM (bortagna faser och billiga kondingar) att vissa experter tvivlar på att dom överlever garantiperioden, och dom korten är stenhårt låsta till 450W eller då nvidias 100% ström budget för VRM delen skulle troligen inte överleva länge med nån form ökad effekt.
Finns en vattenkyld modell som är så uselt designad. Sedan har jag sett en till som är ännu mer strippad.

Permalänk
Medlem

Rör sig säkert om en 2-3 tyska scalpers som bestämde sig för att mine'a crypto för att värma upp lägenheten och övervoltade då det inte blev varmt nog

Permalänk
Medlem

Ajaj inte bra start för AMD. Men märkligt att bara i tyskland eller har det kommit info från andra länder nu med?

Permalänk
Medlem

Angående drivrutiner har jag länge kört Radeon HD 4650 och HD6670, kan säga att AMD varit snåla med att stödja nya versioner av Windows (10, men även 8.1) och att många inställningar inte går att komma åt då korten förlitar sig typ på Catalyst som inte funkar i nyare Windows.
Att ändra overscan för en skärm ansluten via HDMI var lite av ett projekt. Sedan gick ändringarna tillbaks efter någon Windowsuppfatering. Samtidigt har ett geforce 8400, dvs aningen äldre, funkat utan problem.

Dvs, jag säger inte att AMD har buggig mjukvara/drivers, som kraschar, men att det långvariga stödet saknas. Fast det kan ju ändras, men tills vidare får man se på historien.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hillzing:

Samma här. Testade radeonkort för ca 20 år sen och det var en massa problem med deras drivrutiner...så pass att jag bestämde mig för att inte välja ett radeonkort igen.

På riktigt? 20 år?

Köp för guds skull inte en Skoda för de voltar när man gör en undanmanöver.

Exakt samma rimlighet i de båda argumenten.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterholm1:

12år gammalt grafikkort.

Överklockades ju, dvs kördes utanför spec på egen risk ;P

Men jag minns en drivis från Nvidia som skapade miljarder fps i spelmenyer etc och att en del kort pajade. Mer i linje med detta. Var väl ca 10 år sen.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Som andra sagt, detta låter inte alls rimligt på något sätt. Det är åtminstone en hund begraven kring detta.

Har själv kört denna drivrutin sedan den släpptes och jag märker inga abnorma effekter av den.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Om någon av er sett kretsar explodera av för mycket ström så vet ni även att det blir brännmärken. Brännmärken som varit helt frånvarande på alla bilder jag sett hittills angående detta problem. I princip så är det alltid MOSFET'ar eller andra effekttransistorer som exploderar när något går galet, särskiljt GaN-baserade då de behöver en negativ spänning pålagd vid uppstart för att inte kortsluta. Det finns alldeles för många skyddslager för att något skulle brinna så ordentligt bakom.

/R&D Elektronikingenjör.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Avstängd

Jag har rx 6800 xt jag har inte haft några som helst problem med mitt kort har kört med senaste drivrutinen sedan den kom ut, Inga kortslutningar här inte 🤔

Hur kan enbart drivrutinen kortsluta ett grafikkort? Tror knappast att det påverkas av drivrutinen om det inte ville till att man klockat det så hårt isf eller håller på flashar korten med bios vilket finns alltid risker med det.

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Ligger väl kvar på 22.11.1 då

Permalänk
Medlem

Svårt att de hur mjukvara skulle orsaka kortslutning.

Permalänk
Medlem

Först trasig ångkamare och nu det här. Ajajajaj amd.

Visa signatur

CPU: Intel i9 13900K 5.6Ghz, GPU: MSI 4090 SUPRIM X, MB: Gigabyte z790 Aorus Elite, Minne: 32Gb Corsair Vengance 6000mhz, Chassi: Fractal Design 7 Compact, Disk: Kingston kc3000 2tb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Om någon av er sett kretsar explodera av för mycket ström så vet ni även att det blir brännmärken. Brännmärken som varit helt frånvarande på alla bilder jag sett hittills angående detta problem. I princip så är det alltid MOSFET'ar eller andra effekttransistorer som exploderar när något går galet, särskiljt GaN-baserade då de behöver en negativ spänning pålagd vid uppstart för att inte kortsluta. Det finns alldeles för många skyddslager för att något skulle brinna så ordentligt bakom.

/R&D Elektronikingenjör.

Ja, precis. Dessutom har detta med kortis mellan ram och kontrollern att göra. verkar helt orimligt att vara mjukvarurelaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andelf:

Svårt att de hur mjukvara skulle orsaka kortslutning.

Mjukvara släpper vissa begränsningar fel, tillåter högre volt mm.
Detta leder till överslag där mellanrummet är tajt mellan komponenter alternativt att komponenter "brinner"/smälter upp pga högre ström.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk

jag kör clockat 6900 xt, har nya drivrutinerna, ser då inge skillnad i värme eller ström på något...

e la nått jävla måndags exemplar kort dem har eller nått?

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Som om nvidia gör det? Brinnande adapterkablar anyone? Inte för att den här nyhetsartikeln har någon större substans men vore bra om det blev lite fart på intel så pris/prestanda kom ner på en mer rimlig nivå

Jag tror helt ärligt att Intel lär hamna på samma prisnivå som Nvidia eller AMD i framtiden, om inte värre. Allt beror på hur det kommer gå för dem imo. Men även dom kommer bli giriga på pengar , garanterat. Titta bara på prisökningen på deras 12900 osv.

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem

Första gången jag köpte AMD var ett 6800 xt till blodpris.
Helt plötsligt dog den, efter 2 veckor. Under reklamationen kunde de inte hitta anledningen till felet. Fick ett nytt och även den dog med. Men den höll sig i liv i ca 11 månader.
Bad om att byta till Nvidia och ångrar inte ett dugg!

Amd är säkert många nöjda med. Allt från Playstation till pc. Men för mig, efter denna skrämande artikel, nej aldrig mer.

Permalänk
Medlem

Sedan ett halvår tillbaka har jag haft strul med drivrutiner till mitt 6800xt referens stockinställningar. Där antingen svartskärm eller kraschande drivrutiner i samband mellan spel, youtube/twitch och tabbande. Det gick så långt så att jag installerade om windows, utan några framgångar, vilket såklart oroade mig. Sedan började jag googla kring amd och drivrutiner och ganska omgående visade det sig vara ett förekommande fel (jag skulle börjat med google innan ominstallation av w11). En gemensam nämnare för många var att de körde två skärmar, något jag själv också gör. Kan vara värt att nämna att AMD också har i sina "known issues" att 6000-serien har problem med playback i kombination med flera skärmar som har olika uppdateringsfrekvens. Efter att jag hade provat installera äldre versioner av drivrutinerna provade jag att köra 144Hz på båda mina skärmar med den nämnda drivrutinen i artikeln, och efter det har jag inte haft några problem alls.

Trots att allt fungerar i nuläget vore det en lögn att inte erkänna att man blir lite märkt efter en sådan felsökningsröra. Ett visst förtroende blir lite stukat gentemot AMD. Förhoppningsvis blir det bättre med tiden, men då krävs det att de kommer i bukt med drivrutinsproblematiken (syftar inte på problemet baserat ifrån artikeln).

Mvh

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | 32GB Corsair @3600Mhz CL18 | Gigabyte X570 Auros Elite | Samsung 970 EVO Plus 500GB | AMD Radeon RX 6800 XT 16GB | Noctua NH-U12A

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ernstp:

Känns lite clickbait att publicera en helt obekräftad spekulation på det här sättet...

Det står ju 100 % tydligt att det "påstås", det är motsatsen till clickbait eftersom vi inte behöver klicka på länken och läsa för att förstå rubriken.

"AMD-KORT DÖR I DIN BURK - Varför det sker kommer driva dig till vansinne!"

Det där är en clickbait-artikel.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Blåskärm på youtubetittande är något AMD fortfarande håller på med

Har det problemet med mitt RX 5700 kort, stänger av maskinvaruacceleration i webbläsaren så finns inte problemet mer.
Med 6800 kortet så får jag inte det problemet.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av tompatomp:

Först trasig ångkamare och nu det här. Ajajajaj amd.

Förutom att Krisfixvideon som har en rätt skoj thumbnail "dying" med röd text och tre amd-kort bland eldslågor och insinuerar att det kanske är drivrutiner som krackelerat kretsar postades för fyra dagar sen och vad jag sett har ingen av de större techvloggarna tagit upp det än. Tänk efter själv, "det kanske är drivrutinen", isf borde det gå att reproducera och borde vara rätt så intressant för Roman eller Tech Jesus eller vem som helst men har inte sett nånting. Fortfarande bara "60 kort" på en plats i TYskland.

Ajajaj om man tar det på allvar skulle jag säga men vi har inget val än att låta tiden utvisa.

Edit. Sen så var ju inte ångkammaren trasig. Ajajajaj tompa.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

99% att drivrutinen inte kan kontrollera kortet så det går sönder på det där viset.. Mer troligt fel på hårdvaran eller firmware i självaste kortet.

Skrivet av Aeig:

Givetvis gör inte en drivrutin så att korten slutar fungera. Det är antagligen kort som har använts till mining, dåliga nätdelar, eller annan orsak. Hade det varit drivrutinerna så hade det påverkat fler än 60 kort och över hela världen, inte bara i Tyskland

Mvh

Snälla släpp det här med mining nu. Det är inte utanför en endaste komponents specifikation att köra mining med korten på samma sätt som det inte är utanför specen att spela Crysis. Det skulle åtminstone inte orsaka det här problemet. Möjligtvis håller VRAMet kortare tid pga något högre arbetstemperatur...

Enligt er som konstant skyller allt på krypto så köpte ju miners upp nästan alla kort mellan 2015-2022 så då är det väldigt konstigt om bara ett fåtal plötsligt totalt går sönder. Mer troligt med ex. produktionsfel på en viss batch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Edit. Sen så var ju inte ångkammaren trasig. Ajajajaj tompa.

Ehh va?
Det är till och med bekräftat officiellt av AMD att ångkammrarna var trasiga.

Permalänk
Medlem

Om det är någon miner som ägt korten och sållt vidare. Kan det möjligen vara ett custom UEFI flashat?

Skrivet av Maximo:

Ehh va?
Det är till och med bekräftat officiellt av AMD att ångkammrarna var trasiga.

Den hade inte tillräckligt med vätska.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.