Drivrutin påstås ta kål på Radeon RX 6000-grafikkort

Permalänk
Medlem

@sweclockers dags att sätta uppdateringen på detta på förstasidan igen?

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@sweclockers dags att sätta uppdateringen på detta på förstasidan igen?

Mvh

Vilken uppdatering?

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Gillar hur han nu går ut och säger att drivrutinerna inte är felet utan snarare att att korten där kretsen spruckit alla kommer från samma säljare och att dom har lagrats i hög luftfuktighet och det är orsaken. Och att drivrutinerna omöjligt kan ha orsakat det då dom inte har möjlighet att kringgå korten firmware.

Skrivet av GuuFi:

Lägger till videon också: https://www.youtube.com/watch?v=8Ejlt-7-h9o

Så slutsumman är att det inte är drivrutinerna...

@medbor

Se citerade inlägg ovan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Till viss del ja. Men SweC brukar ta upp rykten ibland men är oftast tydliga med det.
Som här:

Jag tycker inte SweC har gjort något fel. Om någon tolkar denna nyhet som "AMD är sämst" så är är det på dem.

Klart som fan de har gjort fel, de har tagit rykten och gjort det till en nyhet, bara för att det står "Påstås" i rubriken så blir inte effekten mindre än att skriva "Drivrutiner tar kål på kort som fungerat utan anmärkning i 2+ år", vilket de har gjort.

Journalism ska helst innehålla 100% fakta.

Det är skillnad på "X CPU/GPU ryktas kosta xxx kronor/ha xxx prestanda" jämfört med redan släppta kort som skrämmer skiten ur befintliga ägare, det är äpplen och päron, rykten har inte samma impact men sånt här ska man vara försiktig med och helst uppdatera den artikeln asap, dvs nu.

Helst ska man inte ens publicera artikeln innan man vet vad som är rätt och fel...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

@medbor

Se citerade inlägg ovan.

Okej! Tack!

Permalänk
Medlem

Skönt med den här uppdateringen, för jag har ett (nytt) 6800XT som jag ska sätta in i min nya burk.

Permalänk
Medlem

Jag håller med. De hade kunnat gått ut med nyheten om den andra videon med den djupare undersökningen hade pekat på ett problem. Att gå ut med lösa spekulationer blir bara fel. Det finns en orsak till att i princip ingen av de större hårdvaruyoutubekanalerna gick ut med detta.
Jag insåg direkt att drivrutinen troligen inte kunde ha orsakat detta och att det inte var något tillverkningsfel och det gjorde nog de stora siterna med.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem

Det är ju bara att titta i denna tråd för att se hur snabbt vissa tar det som en absolut sanning och häver ur sig allt möjligt strunt. Just därför bör man vara försiktig med att lägga ut sådana här saker utan att undersöka lite mer. Detta oavsett vilken tillverkare det gäller.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Jag håller med. De hade kunnat gått ut med nyheten om den andra videon med den djupare undersökningen hade pekat på ett problem. Att gå ut med lösa spekulationer blir bara fel. Det finns en orsak till att i princip ingen av de större hårdvaruyoutubekanalerna gick ut med detta.
Jag insåg direkt att drivrutinen troligen inte kunde ha orsakat detta och att det inte var något tillverkningsfel och det gjorde nog de stora siterna med.

Det är som alltid en avvägningsfråga - låt säga att det faktiskt hade varit en viss drivrutinsversion som orsakade problemet, då skulle det ju tvärtom kunna låta så här: "Varför gick ni inte ut med den nyheten direkt ni hörde om det, vill ni att folks grafikkort ska gå sönder eller?". Damned if you do, damned if you don't.

Men ja, det är en fördel att vara extra tydlig när det bara handlar om spekulationer.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Det är som alltid en avvägningsfråga - låt säga att det faktiskt hade varit en viss drivrutinsversion som orsakade problemet, då skulle det ju tvärtom kunna låta så här: "Varför gick ni inte ut med den nyheten direkt ni hörde om det, vill ni att folks grafikkort ska gå sönder eller?". Damned if you do, damned if you don't.

Men ja, det är en fördel att vara extra tydlig när det bara handlar om spekulationer.

Det spelar ingen roll, är viljan att vara först större än viljan att att utföra källkritik så är en ute på tunn is. Om ingen annan rapporterar så kanske en skall dra öronen åt sig.
Dessutom är det i princip omöjligt att förstöra ett kort med drivrutiner idag då alla sådana funktioner kontrolleras av firmware och inte drivrutinen.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör