Kamera för titthål i ytterdörr.

Permalänk

Kamera för titthål i ytterdörr.

I det område jag bor i så är det någon/några som håller på med att ta i dörrhandtaget och försöka rycka upp dörren.
Dom har gjort det på mig flertal gånger nu så gott som hela förra året.
I skrivandets stund har personen/personerna gjort det 4 gånger under 2023.
Jag har antecknat vilken dag och tidpunkt när jag har märkt av det. För jag märker inget när jag sitter och spelar då jag har headset.
Det har hänt mina grannar med. Jag har pratat med flera grannar om detta och dom har även antecknat när det har hänt dom.
Jag och mina grannar är inte ensamma om att vara utsatt av detta. Det är många i området som vittnar om samma sak.
Men ingen har kunnat ta personen/personerna på bar gärning.
Det har blivit anmält till Polisen men dom kan inte göra något så länge man inte tar personen på bar gärning och kunna vittna på det.
Att blanda in polisen kommer med stor sannolikhet inte att leda till något mer än att dom lägger ner förundersökningen då brott inte kan styrkas eller att det inte kan bevisas.

Jag låser alltid min dörr av ren vana som tur är.

Jag undrar om det finns någon form av kamera man kan montera i titthålet på dörren där möjlighet att kunna spela in när den känner av rörelser.
Man får ju inte montera upp kamera hur som helst men det är många som önskar att få reda på vem det är så att man kan prata med personen/personerna i fråga och lösa det på ett bra sätt utan att det uppstår en konflikt.
Jag vill bara få personen/personerna att sluta.
Eller finns det någon annan lösning?

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Permalänk
Medlem

Nu är vi ute på lite hal is rent juridiskt, men jag satt i en lite liknande situation (instabil granne som gick och sparkade i ytterdörren) och löste det med en Raspberry Pi Zero + kameramodul som jag temporärt smältlimmade fast i titthålet. Ingen superkvalitet men var fullt tillräckligt som bevisning i alla fall då det lätt gick att identifiera personen.

Om jag inte minns fel så får kameran bara aktiveras och spela in (max 30s) när påringning sker. Det går ju att lösa med motion detection, ljud- eller vibrationsaktivering t.ex. Man får alltså inte ha någon kontinuerlig övervakning av en allmän korridor/trapphus.

För mjukvara finns t.ex. motionEyeOS, även om det inte verkar utvecklas längre.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Men vem bryr sig. Självklart ska man sätta upp en titthålskamera om man känner att det behövs för att känna sig trygg.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Du har inget fönster som är i närheten av dörren så du kan rikta en kamera mot denna?

Det lagliga överlåter jag åt andra

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk
Avstängd

Det går att lösa tekniskt ganska lätt. Jag testade med en gammal telefon för ett antal år sedan och den gav acceptabel bild, utan någon som helst åverkan på dörren eller så. Bara lite tejp på insidan. Mjukvaran var inte riktigt tillräckligt bra då, och den telefonens prestanda lämnade mycket att önska (det var en Galaxy Spica, Samsungs andra Android någonsin tror jag), dessutom var det ju inte så snyggt med kablar hängande vid dörren och en upptejpad telefon. Men det funkade. Idag finns det ju billiga små batteridrivna kameror med WiFi som knappt är större än en (gammal) femkrona eller så, hur du ska styra den vet jag inte dock.

Juridiskt är ju problemet att du inte får övervaka ett trapphus konstant på det viset, så du får aktivera kameran baserat på en aktion från den ute i trappen, en ryckning i dörrhandtaget borde funka dock. Rycker man i dörren så har man gett upp sin rätt till privatliv tycker jag.

Permalänk
Skrivet av P-son78:

Du har inget fönster som är i närheten av dörren så du kan rikta en kamera mot denna?

Det lagliga överlåter jag åt andra

Det har jag faktiskt. Men det jag funderar på är att den blir väldigt synlig.

Det Juridiska är jag ganska dålig på. Det enda jag vill är att identifiera personen och lösa detta med att rycka i dörrar genom en dialog med personen i fråga.
Vill helst lösa detta utan att blanda in rättsväsende och sådant utan lösa detta på ett bra sätt så alla parter kan bli nöjda.

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasseman84:

Det har jag faktiskt. Men det jag funderar på är att den blir väldigt synlig.

Det Juridiska är jag ganska dålig på. Det enda jag vill är att identifiera personen och lösa detta med att rycka i dörrar genom en dialog med personen i fråga.
Vill helst lösa detta utan att blanda in rättsväsende och sådant utan lösa detta på ett bra sätt så alla parter kan bli nöjda.

Problem att kameran blir synlig? Trodde det var exakt det du ville? Att dom upphör med detta? Det lär dom göra om dom inser att du/ni filmar dom.

Sen är det tveksamt att dessa individer inte är maskerade.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasseman84:

Det har jag faktiskt. Men det jag funderar på är att den blir väldigt synlig.

Det Juridiska är jag ganska dålig på. Det enda jag vill är att identifiera personen och lösa detta med att rycka i dörrar genom en dialog med personen i fråga.
Vill helst lösa detta utan att blanda in rättsväsende och sådant utan lösa detta på ett bra sätt så alla parter kan bli nöjda.

https://www.webhallen.com/se/product/317222-Ring-Video-Doorbe...

Kan ställa in automatisk start när någon är 1-4m ifrån dörren.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av SwedZi:

Problem att kameran blir synlig? Trodde det var exakt det du ville? Att dom upphör med detta? Det lär dom göra om dom inser att du/ni filmar dom.

Sen är det tveksamt att dessa individer inte är maskerade.

Jag vill inte att den är synlig. Jag vill ha den så dold som bara möjligt.
Ett alternativ är att sätta upp en kamera i köksfönstret. Dörren och köksfönstret bara någon meter ifrån varandra.

Skrivet av Swedishchef_90:

https://www.webhallen.com/se/product/317222-Ring-Video-Doorbe...

Kan ställa in automatisk start när någon är 1-4m ifrån dörren.

Problemet är att den är för synlig.
Som jag svarade SwedZi ovan så är köksfönstret bredvid dörren men nån meter emellan.

Jag kan ha kommit på en lösning.
Många laptops har en webkamera på skärmen. Jag skulle kunna ta en trasig laptop där webkameran fortfarande fungerar och använda den. Oftast så kommunicerar dessa kameror vis USB protokollet som skulle kunna funka.
Hittade dessa 2 videos på DIYPerks youtube kanal.

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasseman84:

I det område jag bor i så är det någon/några som håller på med att ta i dörrhandtaget och försöka rycka upp dörren.
Dom har gjort det på mig flertal gånger nu så gott som hela förra året.
I skrivandets stund har personen/personerna gjort det 4 gånger under 2023.
Jag har antecknat vilken dag och tidpunkt när jag har märkt av det. För jag märker inget när jag sitter och spelar då jag har headset.
Det har hänt mina grannar med. Jag har pratat med flera grannar om detta och dom har även antecknat när det har hänt dom.
Jag och mina grannar är inte ensamma om att vara utsatt av detta. Det är många i området som vittnar om samma sak.
Men ingen har kunnat ta personen/personerna på bar gärning.
Det har blivit anmält till Polisen men dom kan inte göra något så länge man inte tar personen på bar gärning och kunna vittna på det.
Att blanda in polisen kommer med stor sannolikhet inte att leda till något mer än att dom lägger ner förundersökningen då brott inte kan styrkas eller att det inte kan bevisas.

Jag låser alltid min dörr av ren vana som tur är.

Jag undrar om det finns någon form av kamera man kan montera i titthålet på dörren där möjlighet att kunna spela in när den känner av rörelser.
Man får ju inte montera upp kamera hur som helst men det är många som önskar att få reda på vem det är så att man kan prata med personen/personerna i fråga och lösa det på ett bra sätt utan att det uppstår en konflikt.
Jag vill bara få personen/personerna att sluta.
Eller finns det någon annan lösning?

Går inte juridiskt. Haft samma problem i mindre utsträckning, satte upp en "videoringklocka" har den inte på rörelseaktivering (det skulle vara olagligt) sedan dess har dörryckandet slutat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasseman84:

Jag vill inte att den är synlig. Jag vill ha den så dold som bara möjligt.
Ett alternativ är att sätta upp en kamera i köksfönstret. Dörren och köksfönstret bara någon meter ifrån varandra.

Problemet är att den är för synlig.
Som jag svarade SwedZi ovan så är köksfönstret bredvid dörren men nån meter emellan.

Jag kan ha kommit på en lösning.
Många laptops har en webkamera på skärmen. Jag skulle kunna ta en trasig laptop där webkameran fortfarande fungerar och använda den. Oftast så kommunicerar dessa kameror vis USB protokollet som skulle kunna funka.
Hittade dessa 2 videos på DIYPerks youtube kanal.
https://www.youtube.com/watch?v=CouxmNqxO4A&ab_channel=DIYPer...

https://www.youtube.com/watch?v=C8pFkhkTvqo&ab_channel=DIYPer...

Tänkte snarare att du tejpa den på titthålet

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av Mordekai:

Går inte juridiskt. Haft samma problem i mindre utsträckning, satte upp en "videoringklocka" har den inte på rörelseaktivering (det skulle vara olagligt) sedan dess har dörryckandet slutat.

Aha.
Man skulle kunna skriva ut en lapp och hänga i köksfönstret (som är bredvid dörren) att det är kameraövervakat område. Men jag sätter inte upp någon kamera, utan hoppas på att skylten har en avskräckande effekt och att problemet upphör.
Dock så har vi en dam som agerar som en områdespolis. Och hon är tyvärr väldigt jobbig att ha och göra med och ringer till 112 för minsta lilla hon ser.
Hon har vid 2 tillfällen blivit dömd till dagsböter efter att ha missbrukat nödnumret 112. Så jag vill undvika att hon blir sur och ringer till polisen för att jag har en lapp om kameraövervakat område.
Jag vet dock inte vad lagen säger om detta med enbart en skylt för att avskräcka personen som rycker i dörren.
Just nu så är det många som önskar port lås till alla trappuppgångar i området. Men hyresvärden vill då höja hyran ganska rejält om dom ska montera upp port lås.

Skrivet av Swedishchef_90:

Tänkte snarare att du tejpa den på titthålet

Aha. Jag ska kolla på detta. Men jag ska försöka få tag i en defekt laptop och se om den integrerade webbkameran funkar att tejpa på insidan dörren vid titthålet.

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hasseman84:

Aha.
Man skulle kunna skriva ut en lapp och hänga i köksfönstret (som är bredvid dörren) att det är kameraövervakat område. Men jag sätter inte upp någon kamera, utan hoppas på att skylten har en avskräckande effekt och att problemet upphör.
Dock så har vi en dam som agerar som en områdespolis. Och hon är tyvärr väldigt jobbig att ha och göra med och ringer till 112 för minsta lilla hon ser.
Hon har vid 2 tillfällen blivit dömd till dagsböter efter att ha missbrukat nödnumret 112. Så jag vill undvika att hon blir sur och ringer till polisen för att jag har en lapp om kameraövervakat område.
Jag vet dock inte vad lagen säger om detta med enbart en skylt för att avskräcka personen som rycker i dörren.
Just nu så är det många som önskar port lås till alla trappuppgångar i området. Men hyresvärden vill då höja hyran ganska rejält om dom ska montera upp port lås.

Aha. Jag ska kolla på detta. Men jag ska försöka få tag i en defekt laptop och se om den integrerade webbkameran funkar att tejpa på insidan dörren vid titthålet.

Min hyresvärd hade planer på att införa porttelefon och så, men folk blev sura för hyreshöjningen det hade inneburit, så istället började de helt enkelt låsa portarna en viss tid varje dag (automatiskt så jag antar att det ändå innebar en viss kostnad, men ingen höjning) så får man helt enkelt använda sin nyckel för att ta sig in efter då. Det funkar rätt bra, men det är lite jobbigt med typ paket och så. "Ditt paket kommer mellan 17 och 22" gör mig lite nervös exempelvis. Ofta finns det utrymme att fylla i portkod i bud-appen, men inte plats att skriva fritext, så jag kan ju inte säga att det inte finns portkod men efter 20:30 så är det låst och då får ni helt enkelt ringa.