Sony drömmer om musikspelarnas återkomst med ny Walkman

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av talonmas:

Fast är inte LDAC deras egna proprietära codec

Jo men den är för trådlös överföring så den motsvarar mer apt-x och airplay, atrac är deras motsvarighet till mp3 och handlar bara om själva filen och inte hur den överförs.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tyvärr för dyr för att bara ha som en lite lagom trevlig mobil retro musikspelare. Däremot om den fungerat som en High en DAC precis som Chord Mojo så skulle det priset varit intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kriffe:

Som många här påpekat är ju inte tanken att sälja till de stora massorna. Har själv en fiio m11 som låter otroligt mycket bättre än telefonen. Hade ju såklart funkat att köpa en DAC och fått ungefär samma resultat ljudmässigt, men väldigt skönt att slippa dra på telefonens batteritid osv. Har man en väska är det inget svårt att ha en extra pryl med sig.

Kikade mycket på Fiio innan jag köpte en begagnad SONY NW-ZX300. Hade tidigare en Cowon Plenue D2 som jag var otroligt nöjd med. Nuvarande SONY har klart bättre gränssnitt och design, och framförallt bättre och mer responsiv skärm. Dock går den inte riktigt lika högt som Plenue D2, men det räcker i alla fall. Fick dubbelkolla innan köp så det inte var den volume-cappade EU varianten jag köpte, utan den Japanska som saknar restriktioner för volym.
Håller helt med dig, föredrar denna lösning och använder den flitigt.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Jag har en cd-spelare som även läser mp3, med 45 sekunders anti-skak-minne 😁 *Nostalgi*
Eller iofs, vet i tusan om jag har kvar den.. Men har haft iaf 😆

45 sekunder det var länge, det är nog bara 10 sekunder anti-skak på min.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Denna kommer bara tilltala audiofiler. jag är nog lite halv audiofil men telefonen duger gott åt mig, speciellt med det priset.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andelf:

De arbetsplatser jag hört talas om med mobilförbud, har haft "eget" mobilnät och telefoner med speciell firmware i modulerna för att koppla upp på nätet.. dock har ju vanligt 4g funnits för privata mobiler. Det jag tänkte på först var på platser utan uppkoppling alla, men det finns ju offlinelagring... Kort sagt, vet jag inte vad syftet kan vara - förutom någon retro-grej för folk med för mycket pengar...

Jag har jobbat på ställe med mobilförbud. Fanns ingen teknik eller så utan helt enkelt förbud att använda en telefon på arbetstid för cheferna tyckte folk inte var lika produktiva om de rörde en telefon ibland.

När fler och fler telefoner saknar 3.5mm utgång så blir dedikerade mediaspelare mer populära. Så det finns en marknad men de tror nog inte att varje person i världen kommer köpa en.

Hade jag inte hittat en telefon med 3.5mm när jag köpte ny sist så hade jag köpt en mediaspelare också.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Denna kommer bara tilltala audiofiler. jag är nog lite halv audiofil men telefonen duger gott åt mig, speciellt med det priset.

Jag är skeptisk, den riktar sig nog mer mot hipsters, en sån och en Soundburger så faller bitarna på plats för retrohipstern.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hade gärna köpt en då det alltid är någon som ska skicka 20 mess när man lyssnar på musik i bilen, priset avskräcker dock rejält.

Visa signatur

Vic 20 med kortslutning

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag är skeptisk, den riktar sig nog mer mot hipsters, en sån och en Soundburger så faller bitarna på plats för retrohipstern.
https://cdn.sumally.com/data/product2/2/a56b6668add1e8796edadedf5b3f71c4e4278674_l.webp

Ser inget hipster med en separat musikspelare. Snarare skönt att ha en apparat för aktivt lyssnande (kanske är en konstig term för den som enbart jobbar med random playlists och youtube, men det finns folk som gör det fortfarande). Inga distraktioner från instagram eller vad för annat skit man råkar ha på telefonen. Har själv sneglat på Fiios apparater men inte slagit till än, främst för att jag föredrar att lyssna på stereon. Är det hipster att fortfarande ha vanliga golvhögtalare i vardagsrummet också?

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Pugilisten:

Ser inget hipster med en separat musikspelare. Snarare skönt att ha en apparat för aktivt lyssnande (kanske är en konstig term för den som enbart jobbar med random playlists och youtube, men det finns folk som gör det fortfarande). Inga distraktioner från instagram eller vad för annat skit man råkar ha på telefonen. Har själv sneglat på Fiios apparater men inte slagit till än, främst för att jag föredrar att lyssna på stereon. Är det hipster att fortfarande ha vanliga golvhögtalare i vardagsrummet också?

Men en aktiv lyssnare lär inte vilja ha en portabel enhet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men en aktiv lyssnare lär inte vilja ha en portabel enhet.

Varför inte?

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leffe_B:

De kan göra en hur bra spelare som helst, men källmaterialet folk lyssnar på som idag är mest streamat har ju inte tillräckligt bra kvalitet. Även många släpp på cd är mastrat med för mycket loudness.

De flesta bryr sig inte ens om att det behöver låta mer än okej. Känns lite som att öppna en videobutik idag och erbjuda dyr hyrfilm. Lika fel i tiden känns det.

Går ju att köra en bättre tjänst på streamat från tex Tidal eller Qobus. Båda har betydligt högre upplösning och hastighet på sina än Spotti-fy. Kostar lite mer men Tidal ger tex även en stor del av dessa pengar till din mest streamade artist varje månad. Ett sätt att betala till musikskaparen, vilket jag personligen gillar.

Permalänk
Skrivet av Pugilisten:

Ser inget hipster med en separat musikspelare. Snarare skönt att ha en apparat för aktivt lyssnande (kanske är en konstig term för den som enbart jobbar med random playlists och youtube, men det finns folk som gör det fortfarande). Inga distraktioner från instagram eller vad för annat skit man råkar ha på telefonen. Har själv sneglat på Fiios apparater men inte slagit till än, främst för att jag föredrar att lyssna på stereon. Är det hipster att fortfarande ha vanliga golvhögtalare i vardagsrummet också?

Det går att hantera mjukvarumässigt så man ej blir störd. Dessutom vill de flesta bli störda av vissa saker. Varning att batteriet börjar ta slut på mobilen och viktiga samtal, just nu är detta krångligt att få till. Jag själv missade att min mobils batteri tog slut när jag lyssnade på musik från den, det blev att gå hem över en mil då jag inte längre hade busskort i mobilen att visa.

Så bättre batteritid när man har dubbla enheter och eventuellt lite bättre ljudkvalite. Det sista är ironisk för personer som både streamar musik i dålig kvalite och har bluetouth.

Permalänk
Medlem

Det finns ju en del arbetsplatser där det råder mobilförbud av sekretesskäl. Många företag som konstruerar och bygger hemliga saker till militären, t ex. Men där får man inte ens ta med sig bilnycklarna in, förmodligen behöver man klä sig i säckväv också, så en sån här liten frimärksspelare kommer inte heller att vara tillåten.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Pugilisten:

Varför inte?

För att man vill lyssna aktivt och det gör man i en passande miljö och inte under förflyttning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

För att man vill lyssna aktivt och det gör man i en passande miljö och inte under förflyttning.

Jag håller inte med. Jag ser det lite som argument emot smartphones år 2000, vill man surfa så går man hem och gör det på ens dator sa de flesta datanördar då. Men folk är idag stressade, de tvingas göra saker på resande fot.

Men jag tycker det är fel väg att gå att skaffa en separat enhet för "aktivt lyssnande" då det går fixa genom mjukvara. Och som jag skrev ovanför så vill de flesta bli störd av viktiga saker. Problemet är dock att få ens mobil att veta vad som är viktiga saker, men jag tror det i framtidens löses. Och då genom att mobilen själv listar ut det på ens beteende, inte att man ska koda komplicerade algoritmer.

Permalänk
Medlem

Många som säger att den är för dyr, inte alls. Jag skulle snarare säga att den är för billig, om den är bra.
Såna här produkter är niche nuförtiden, för en liten skara. Svensson lyssnar på musik (eller kanske mest poddar) på sin telefon och tycker sånt här är trams men för den lilla skara audiofiler finns det absolut en marknad. Om den är bra, och det vet jag ju inget om.
Man kan ju köpa musikspelare som denna för upp mot 30k från märken som Astell & Kerns, och icke-trådlösa in-ears för ännu mer.
Marknaden är så liten att jag tror en produkt som den här, med det här priset, hamnar fel. Gå billigt, typ 500 spänn, och några kanske ger det en chans. Eller snordyrt (och bra) och appellera till audiofiler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

För att man vill lyssna aktivt och det gör man i en passande miljö och inte under förflyttning.

Passande miljö kan definitivt vara på andra ställen än inne i hemmet om man vill. Ute på gården en ensam sommarkväll, liggandes i ett tält eller kanske på ett hotellrum. Vad som är en passande miljö är ju högst subjektivt. Du kanske inte kan koncentrera dig på musiken vid sådana tillfällen, men det betyder inte att inte andra kan det.

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk
Medlem

Den senaste dedikerade ljudspelaren jag hade, var en Walkman X från ~2010.

Som med alla Sony's grejer var den jävligt fin att titta på, men var otroligt buggig och mycket i mjukvaran kändes halvgenomtänkt (mycket var jävligt dåligt kopierat från iPod).

Slutade med att den - precis som mina två Walkmans innan - frös i mjukvaran väldigt ofta och till slut inte startade mer.
Anledningen till att jag höll mig till Sony's produkter, var att de erbjöd att man kunde spela upp musikfiler via mappar. Det var jävligt bekvämt att spela ifall filerna inte var taggade med artistnamn osv.

Idag finns det ju ingen anledning att satsa på en sån här produkt för mig personligen, då man istället kan få en bra telefon för samma pris som kan spela musik och mer därtill.

Permalänk
Medlem

Kommer att bli överraskad om denna produkt inte floppar. Visst ser den välgjord och stilig ut(utöver baksidan), men det ser ut som att Sony försöker uppfinna hjulet igen, helt i onödan. Någon hos Sony måste ha delirium eller något. För det priset så kan man ju lika gärna köpa en smartwatch med musikfunktionalitet. Storleken är mer optimal. Eller köpa en bättre mobiltelefon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zin:

Kommer att bli överraskad om denna produkt inte floppar. Visst ser den välgjord och stilig ut(utöver baksidan), men det ser ut som att Sony försöker uppfinna hjulet igen, helt i onödan. Någon hos Sony måste ha delirium eller något. För det priset så kan man ju lika gärna köpa en smartwatch med musikfunktionalitet. Storleken är mer optimal. Eller köpa en bättre mobiltelefon.

It's a goner!

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Skönt att se att Sony äntligen slopat den värdelösa egna 22 pin kontakten de körde i 20år innan.
Hade 3 st olika lite mera slimmade ur E-serien i 10 år typ, fick sen med en NW-A35 på köpet med ett par Sony hörlurar.
Lite tragiskt att se att batteritiden blivit sämre än vad den var 2010.

Skrivet av zin:

Kommer att bli överraskad om denna produkt inte floppar. Visst ser den välgjord och stilig ut(utöver baksidan), men det ser ut som att Sony försöker uppfinna hjulet igen, helt i onödan. Någon hos Sony måste ha delirium eller något. För det priset så kan man ju lika gärna köpa en smartwatch med musikfunktionalitet. Storleken är mer optimal. Eller köpa en bättre mobiltelefon.

Du har inte kollat så mycket på deras tidigare high end spelare?
Sony WM1ZM2 38.000:- msrp

Permalänk
Avstängd
Skrivet av willienelpson:

Skönt att se att Sony äntligen slopat den värdelösa egna 22 pin kontakten de körde i 20år innan.
Hade 3 st olika lite mera slimmade ur E-serien i 10 år typ, fick sen med en NW-A35 på köpet med ett par Sony hörlurar.
Lite tragiskt att se att batteritiden blivit sämre än vad den var 2010.
https://ae01.alicdn.com/kf/H8bc248a863c7412f871ca6379dbdf517q/LANFULANG-USB-2-0-Charger-Data-SYNC-Cable-Lead-Cord-For-Sony-Walkman-NWZ-E583-NWZ.jpg

Du har inte kollat så mycket på deras tidigare high end spelare?

Sony WM1ZM2 38.000:- msrp

Rena komedin att läsa marknadsföringen.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Enligt rätt många finns det inget behov av separata kameror punkt. Eller någon form av handhållna gps-enheter. Ändock finns det en marknad kvar för båda. Det blir en rätt duktig kompromiss om man ska använda sin mobiltelefon till allt, inkl se film på. Varför köpa en tv? Eller gudar-dräp-mig en projektor. Spela går också så varför gnälla över grafikkortpriser? Egentligen finns appar som simulerar en partner också så varf-..

Mer ontopic: Trevlig lista trådlösa format samt batteritid. Okänt hur länge Android kommer att stödjas på den. Trevligt med fysiska reglage och 3,5mm-utgång. Ibland vill jag faktiskt inte ha telen med mig.

Det finns udda folk till mycket Tillräckligt många för en marknad enl Sony.

Med tanke på att idag har jag kört 30mil i fjärran land guidad av en separat GPS enhet, jag har tagit bilder och filmer med en separat kompakt kamera, jag har använt en surfplatta/dator (surface) för att arbeta och vara på nätet med, tittat på Netflix på en TV, tittat på mitt armbandsur för att se vad klockan är och lyssnat på musik på en separat Sony Walkman från 2020 så är jag en sådan udda person. Samtidigt skriver jag detta på min smartphone som faktiskt kan göra allt ovan. Varför har jag då alla dessa saker som mobilen redan klarar av?

För ett gäng år sedan lade jag massor med pengar på nya mobiltelefoner hela tiden. Men de är en kompromiss av allt ovan insåg jag ganska kvickt. Jättesmidigt att ha allt i en ganska stor sak i fickan, ja. Men fortfarande en väldig kompromiss vad gäller användarvänlighet och kvalitet. Jag köper hellre en lite mindre smartphone som faktiskt får plats i fickan som inte kostar multum och så behåller jag den i några år. Samtidigt kan jag lägga pengarna jag inte använder på den senaste stora mobilen varje år på separata enheter som faktiskt presterar mycket bättre än den dyraste smartphonen i det användningsområdet de har. Där överträffar de som oftast mobilen i många år. Visst, de separata enheterna har man inte alltid med sig, men då har man som sagt var alltid telefonen med sig och får nöja sig med kompromiss kvalitet.

Ligger i sängen och skriver detta på telefonen. För här är det mest användarvänligt. Hade så klart kunnat gå upp och skriva detta mycket snabbare på min surface, men jag orkar inte kliva ur den varma sängen just nu. Var sak har sin plats. Bärbara musikspelare som denna har väldigt bra ljudkvalitet. Det märks speciellt när man stoppar in en sådan där 3.5mm sladd från hörlurar i dem, sånt där som är näst intill omöjligt att göra med mobiltelefoner nu för tiden.

Visa signatur

| Core i7 3930K | ASRock x79 Extreme4 | 4*2GB GeiL PC3-17000 2133MHz DDR3 Ultra | EVGA GTX580 Classified | Point of View GTX470 | 1TB Samsung 850PRO | 2TB Samsung 850EVO | 4TB Samsung 860QVO | 1TB WD Raptor | 2TB WD Black | Cooler Master Real Power M850 | Corsair H80i | Cooler Master Cavalier 3 | + | Core i7 6700K | ASRock Fatal1ty z170 Gaming-ITX/ac | 2*4GB TeamGroup Xtreem DDR4 PC4-31200C18 3866MHz | EVGA GTX1080ti SC | 160GB Intel X25-M G2 | 1TB Samsung 840EVO | 2x10TB WD RED | Seasonic G-series 550W | Thermalright Ultra-120 eXtreme | Fractal Design Node 304 | + | 24" HP LP2475w | + | Surface Pro |

Permalänk
Avstängd

Många verkar inte riktigt förstå marknaden för denna produkt, men den finns även om den inte är så stor. Bättre ljud än en telefon, mycket bättre om man går upp till nästa modell, fysiska knappar för musikuppspelning, hörlursuttag som faktiskt orkar driva lite krävande lurar, minneskort för att få plats med all musik, och så vidare. Att det är en separat enhet är ju också en fördel på många sätt, även om det förstås också blir en grej till att bära med sig, ladda och så.

Det innebär inte att det är en produkt för mig dock. Jag uppskattar bra ljud och allt men jag har inte tiden att lyssna fokuserat längre, mer än typ i bilen emellanåt och där duger telefonen helt ok, och enhet till bara för ljud känns onödigt. Samtidigt köpte jag rätt nyligen en annan enhet som också i princip är en telefon utan telefondelen, anpassad för viss funktionalitet, en Odin för att spela på. Den har ju samma fördelar när det gäller att ha en dedikerad enhet till en sak, att jag inte drar på telefonens batteri och att jag inte får en massa notifikationer när jag använder den. Samtidigt är ju en enhet för spel mer skild från en telefon än denna, med spelkontroller, aktiv kylning och så.

Permalänk
Medlem

Som mobilvägrare och retrofantast (använder en Minidisc för bärbart ljud idag.) så blev jag intresserad. Gillade designen, men priset avskräckte onekligen lite.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Medlem

Jag använder fortfarande iPod touch 4th gen. Visserligen mer som en iPhone än en mediaspelare dock värd att nämna

Visa signatur

Though You Fight to Survive, Your Body Starts To Shiver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SID 6.7:

Som mobilvägrare och retrofantast (använder en Minidisc för bärbart ljud idag.) så blev jag intresserad. Gillade designen, men priset avskräckte onekligen lite.

Minidisc, vilka minnen 😁

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Bättre köpa billigare extra mobil med hörlursutgång och extra SD-kort.

Ja, eller en powerbank för 300kr om man är sugen på batteritiden :).

Visa signatur

Jag gillar att försöka odla tropiska växter från frön, i ett nordiskt klimat.
🌱 Min YouTube-kanal: https://www.youtube.com/c/NordicPlantLover 🌱

Permalänk
Medlem

Få telefoner kan spela upp APE propert, så varför inte. Tror dock inte marknaden är så stor. Nyaste iphone och till och med förra generationen har processor stark nog att köra APE i full fidelity. Men å andra sidan har dessa nya maskiner inte analog output. Målet med APE är att återskapa allt från master, även alla felen. Så man kan höra allt, även reverb från ett fotskrap när Buddy Holliday spelade. Per definition är APE filer avspelade från ett masterband, men det finns gott om fakes och det kom på 90talet ett format som hetter ape format som inte är samma sak, men delar samma namn.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.