Samsung Odyssey G9 - Håller den standarden?

Permalänk

Samsung Odyssey G9 - Håller den standarden?

Jag går i tankar att köpa en Samsung Odyssey G9. Fick testa en 3840x1600 idag och vart sålt på att skaffa mig en välvd widescreen men kikade på Odyssey G9 som är 5120x1440. Vad tror ni om det? Overkill eller något att köra på?

Som rubriken lyder är det fortfarande en skärm som håller standarden? Hade ni kikat på något annat? Och vad i så fall?
Min budget för skärm ligger i runda tag på 13.000kr som den gamla generationen G9 finnas att få tag på idag.

Kan tillägga att skärmen kommer användas primärt för mycket spel, film och dagligt bruk.

Kom gärna med alla tankar och synpunkter

Samsung Odyssey G9

Permalänk

Har den gamla G9:an (utan mini-LED) och det finns en del buggar och begränsningar.
Använder man den utan PiP, Gsync och HDR så är den för det mesta en riktigt trevlig chillskärm.

  • Flimmer vid olika nivåer av Black equalizer beroende på vilken firmware du har flashat skärmen med (default funkar bra).

  • Picture in picture begränsar skärmen till 60hz såvida man inte skapar en "custom resolution" i grafikkortets kontrollpanel.

  • Skapar man en custom resolution så kan man få 144hz att fungera. Men växlar man mellan PiP on/off så blir ofta upplösningen buggad (brukar krävas 3-5 försök innan det lyckas). Enklast är att starta om datorn för att få det att fungera korrekt.

  • Varianten av G9 som har mini-LED skall ha bättre HDR. Annars är det inte ens värt att aktivera.

  • Gsync känns inte responsivt och kan också orsaka flimmer och artefakter.

  • Ibland sker en bugg som gör att ena sidan av skärmen blir mörkare/ljusare än den andra. Att starta om skärmen löser detta.

  • 32:9 i vissa spel kan orsaka trötta ögon och illamående av liknande skäl som VR.

Annars är jag mycket nöjd och kompletterar min skärm med en 42 tums LG C2.

Permalänk
Skrivet av Lesser Entity:

Har den gamla G9:an (utan mini-LED) och det finns en del buggar och begränsningar.
Använder man den utan PiP, Gsync och HDR så är den för det mesta en riktigt trevlig chillskärm.

  • Flimmer vid olika nivåer av Black equalizer beroende på vilken firmware du har flashat skärmen med (default funkar bra).

  • Picture in picture begränsar skärmen till 60hz såvida man inte skapar en "custom resolution" i grafikkortets kontrollpanel.

  • Skapar man en custom resolution så kan man få 144hz att fungera. Men växlar man mellan PiP on/off så blir ofta upplösningen buggad (brukar krävas 3-5 försök innan det lyckas). Enklast är att starta om datorn för att få det att fungera korrekt.

  • Varianten av G9 som har mini-LED skall ha bättre HDR. Annars är det inte ens värt att aktivera.

  • Gsync känns inte responsivt och kan också orsaka flimmer och artefakter.

  • Ibland sker en bugg som gör att ena sidan av skärmen blir mörkare/ljusare än den andra. Att starta om skärmen löser detta.

  • 32:9 i vissa spel kan orsaka trötta ögon och illamående av liknande skäl som VR.

Annars är jag mycket nöjd och kompletterar min skärm med en 42 tums LG C2.

Så i långa drag rekommenderar du skärmen? Eller tror du jag ska leta mig vidare och kika på annat?

Permalänk
Medlem

Jag har G9 och är nöjd! Jag är dock inte så petig och märker av speciellt konstiga saker. Spelar HLL och är nöjd.

Älskar kurvaturen!