Lösenordshanteraren Norton Lifelock flaggar för inkräktare

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunefred:

Jag har över 400 lösenord i Bitwarden, alla är slumpade med stora och små bokstäver, siffror och tecken, och 16 tecken eller fler. Det ger bra kryptofrafisk säkerhet och säkerställer att om något lösen knäcks så drabbas enbart en enskild tjänst.

Säger inte att alla måste använda lösenordshanterare, men med tiden som man nyttjar fler tjänster blir det svårt att hålla reda på det analogt, speciellt om man vill ha bra kryptografisk säkerthet.

Någon kanske undrar varför jag inte använder SSO med Google eller Facebook istället, och till det kan jag bara svara att jag är paranoid

Har också närmare 400 lösenord i KeePass som håller synk över molndisk men så är det också en samling som pågått bra många år. Många av kontona gäller säkert inte längre och ca 10-20% av dem är från en period då jag hade mindre variation på lösenorden. Efter att ha åkt på lösenords läckage från diverse webbsidor så kör jag nu mera olika lösen för alla tjänster.

De flesta i min närhet som inte jobbar med "IT" kör på ett fåtal olika lösenord men det är ändå allt som oftast problem med att logga in på diverse tjänster när man ska hjälpa dem. Ibland frågar de till och med mig om jag har deras lösenord sparat

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Är väl bara att kika in genom fönstret och se post-it lappen som sitter på skärmen

Nä men seriöst, det har hänt titt som tätt att det räcker med att lyfta på tangentbordet/skrivbordsunderlägg hos kollegorna för att se en liten lapp med lösenorden nedskrivna. Ibland har det varit så illa att flera olika personer lagt sina lösen lappar under en arbetstation som delas med flera.

Har en i kassaskåp och ett ex dolt på ett mycket smart ställe.
På jobb är under tangentbordet en klassiker. Men med tanke på all annan typ av säkerhet och att man verkligen måste kunna systemen så spelar det mindre roll där jag jobbade.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.