Konstskapande AI-tjänster stäms för upphovsrättsintrång

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Är detta ett illa dolt försök för dessa så kallade konstnärer att paracitera på dator/AI-genererad konst!
Penga-kåthet?
Säg någon som inte lärt sig av att studera andra?
De borde skämmas, klippa håret och skaffa riktiga jobb för konstnärer är de inte.

Inte helt uppenbart hur de resonerat, om de tycker att AIn bör betala dem för att deras verk används vid inlärningen...varför betalar inte de själva royalties till alla konstnärer som ingick i deras utbildning? De kan ju börja med grottmålningskonstnärerna Grok och Ugh som för en sådär 10000 år sedam skapade den första konsten. Sedan är det bara att lägga till...

Det är förstås en möjlig tolkning, bortsett från att "AIn"/mjukvaran självfallet inte är en part i den här frågeställningen, utan bolaget och i förlängningen människorna bakom tjänsten ifråga.

Jag förutsätter ju att det lär avgöras baserat på vad de visar för exempel på upphovsrättsbrott, det blir ju helt avgörande. Rimligen blir det ju inte någon filosofisk grej om "får man öht inspireras" (särskilt inte när ingen person inspirerats) utan "detta är mitt verk, jämför med detta som tjänsten x säljer".

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Bara i USA! ;D

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Om någon undrar till vilken grad dessa system faktiskt gör kollage av andra bilder så kan ni kolla på storleken av modellen.

https://huggingface.co/runwayml/stable-diffusion-v1-5/tree/ma...

Under 5 GB. Datan innehåller inte träningsmaterial, utan bara resultatet från träningen.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Skrivet av ThomasLidstrom:

Är detta ett illa dolt försök för dessa så kallade konstnärer att paracitera på dator/AI-genererad konst!
Penga-kåthet?
Säg någon som inte lärt sig av att studera andra?
De borde skämmas, klippa håret och skaffa riktiga jobb för konstnärer är de inte.

Inte helt uppenbart hur de resonerat, om de tycker att AIn bör betala dem för att deras verk används vid inlärningen...varför betalar inte de själva royalties till alla konstnärer som ingick i deras utbildning? De kan ju börja med grottmålningskonstnärerna Grok och Ugh som för en sådär 10000 år sedam skapade den första konsten. Sedan är det bara att lägga till...

"Klipp dig och skaffa ett riktigt jobb", vilken förminskande kommentar. Om ingen hade skapat originalbilderna från början som AI:n använder sig av så hade den ju inte kunnat generera något överhuvud taget. Antar att du kommer heja på lika entusiastiskt när ditt jobb så småningom ersätts av en AI också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikBengtsson:

"Klipp dig och skaffa ett riktigt jobb", vilken förminskande kommentar. Om ingen hade skapat originalbilderna från början som AI:n använder sig av så hade den ju inte kunnat generera något överhuvud taget. Antar att du kommer heja på lika entusiastiskt när ditt jobb så småningom ersätts av en AI också.

Larvigt att påverkan på egna jobb bör avgöra om något är bra eller dåligt. Med den inställning så är det ju synd om bödlar för deras avrättningsjobb försvann, eller alla andra jobb som ersatts med ny teknik. Enda som spelar roll är ju hur ens liv ser ut efter sitt jobb försvinner/ändras. Jag är verksam i flera branscher där teknik i form av AI gör att "mina jobb" kommer delvis försvinna, och är verkligen skitsamma. Är ju bara bra tycker jag att fler får tillgång till det som annars kräver "dyra mig".

Men blir trots allt lite larvigt att bilder skulle vara "heliga", men stilar på hur man skriver, gör musik, etc. inte är det. Vidare så kan man ju hävda samma sak med t.ex. ChatGPT som scannat massa programmerings-kod från jag-vet-inte-exakt-var men github, stackoverflow, etc... isf. bör även liknande ställen kompenseras så fort den AI:en hjälper någon med den underliggande kodbasen. Vem ska då få pengar/credd, GitHub eller den som skrivit på GitHub? Ska man inte få plocka svar som är skrivna innan 2022? Mera kakor att tillåta?

En form av självsanering av AI-industrin vore schysst, men det är just det, bara schysst, knappast något krav tycker jag.

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem

Det handlar om ML, AI är sånt som hör till marknadsföring och clickbait på Aftonbladet. Alla konstnärer har inspirerats av andras konst, det är larvigt att påstå att bara för att det görs av algoritmer istället för människor så skulle det handla om copyright-brott. Algoritmerna är skapade av människor och är inte intelligenta, programmerarna som skrev programmen är intelligenta. Precis som ML-program kan härma enskilda konstnärer kan enskilda konstnärer göra detsamma, det är en del av människans utveckling. Copyright och Patent-lagar måste ses över. Skall något en artist/konstnär skapat under en bestämd tid garanteras intäkter utan tak?

Permalänk
Medlem

Ser ingen som helst skillnad på detta och att en människa tittar på andras verk och inspireras att skapa något liknande.
Detta borde dessutom gå under Fair Use.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Är detta ett illa dolt försök för dessa så kallade konstnärer att paracitera på dator/AI-genererad konst!
Penga-kåthet?
Säg någon som inte lärt sig av att studera andra?
De borde skämmas, klippa håret och skaffa riktiga jobb för konstnärer är de inte.

Inte helt uppenbart hur de resonerat, om de tycker att AIn bör betala dem för att deras verk används vid inlärningen...varför betalar inte de själva royalties till alla konstnärer som ingick i deras utbildning? De kan ju börja med grottmålningskonstnärerna Grok och Ugh som för en sådär 10000 år sedam skapade den första konsten. Sedan är det bara att lägga till...

Hahaha, Grok & Ugh. Ursäkta om det verkade som att jag kopierade namnen, men det gjorde jag inte, jag tog bara inspiration och gör satir.
Någonstans får man ju faktiskt erkänna att vissa bilder inte längre är unika, så många som det görs, kolla bara på ett RTX4090 hur många bilder per sekund det spottar ut, somliga AI-genererade.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Tycker mest bara att det är jävligt deprimerande att vi tränar AI på att göra konst för att ersätta konstnärer och konstnärligt skapande. Riktig dystopi över det hela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Som digital artist så tycker jag det är rätt att stämma för användandet av skyddade verk.

Hade en slant gått till kreatörerna av originalen som används vid genereringen av "AI Konst" så hade det varit en annan sak.
Sedan finns det även miljontals med fria verk som går att använda istället.

Berätta som digital artist hur många verk du använt i referenser utan att ha betalat upphovsrätt eller undersökt om de tillhör någon upphovsrättsinnehavare

Visa signatur

5800X - 2080ti - DDR4 32gb 3200mhz - B550-F - Arctic LF II 240 - RM750X - H510 flow

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Ser ingen som helst skillnad på detta och att en människa tittar på andras verk och inspireras att skapa något liknande.
Detta borde dessutom gå under Fair Use.

Det är exakt så det är, problemet är egentligen bara att ”konstnärer” vill skydda sitt levebröd och det kan man ha sympatier för. Men liknelsen du gör är väsentlig och även början på en större framtida diskussion hur AI faktiskt fungerar.

Visa signatur

5800X - 2080ti - DDR4 32gb 3200mhz - B550-F - Arctic LF II 240 - RM750X - H510 flow

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Alla konstnärer har inspirerats av andras konst, det är larvigt att påstå att bara för att det görs av algoritmer istället för människor så skulle det handla om copyright-brott.

Fast människor kan ju under dom premisserna begå upphovsrättsbrott. Rimligtvis bör AIn också då kunna göra det. Vem har då rent faktiskt det juridiska ansvaret?

Med skriven text tycker jag egentligen det är ännu mer intressant. Källhänvisningar är ju kutym, så en ChatGPT som inte använder sig av källhänvisningar kommer bli helt meningslös (det blir bara tomma nonsens-texter som på sin höjd kan användas som "Lorem Ipsum.." ersättare)

Vad händer då om jag ber om källhänvisning till ett journalistiskt material,då har vi en "allvetandes" ML-tjänst som eftersöker journalistiska källor.

Permalänk
Medlem

Varför använder inte artisterna själva AIn för att generera mer av sitt eget material? För att kvaliten är för låg. Plagiat? Knappast.

Permalänk

Som fotograf förstår jag att dom blir sura när deras bilder används och publiceras utan medgivande. Läser man hela tråden så är det inte många som vet hur upphovsrätten fungerar men man har åsikter om den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Lite som att man borde stämma alla konstnärer som någonsin sett en tavla eller bild innan eller under den tid de lär sig måla.....det är väl bara ett plagiat om den kopierar någonting som redan finns, och utger det för att vara ett "original"

Tror det kommer ta ett tag för kreti och pleti att inse att ett konstgjort neuralt nätverk fungerar på samma sätt som våra egna. Och uppvaknandet kommer nog leda till en smärre populär-filosofisk kris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Som digital artist så tycker jag det är rätt att stämma för användandet av skyddade verk.

Hade en slant gått till kreatörerna av originalen som används vid genereringen av "AI Konst" så hade det varit en annan sak.
Sedan finns det även miljontals med fria verk som går att använda istället.

Om saker läggs upp i de ”vilda” så som deviantart, hur är de skyddat? Lite som biltillverkare inte kan kräva filmbolag på pengar för att deras bil hamnar i bakgrunden, de var de som satte den på gatan.
Deviantart förpestar google sökresultat, google får heller inte betalt för allt som länkas till ”konsten” där. Låser du inte heller material bakom nån paywall så krävs de mycket mer från dig som skapare att skydda materialets integritet och det skulle vilken person som helst säga som jobbar för lagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drenmi:

Tror det kommer ta ett tag för kreti och pleti att inse att ett konstgjort neuralt nätverk fungerar på samma sätt som våra egna. Och uppvaknandet kommer nog leda till en smärre populär-filosofisk kris.

Nej det fungerar definitivt inte som våra egna. Vi styrs för det mesta av kemikalier och det gör inte ett konstgjort neuralt nätverk. Skulle nog kunna säga att det är en extremt stor skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

Nej det fungerar definitivt inte som våra egna. Vi styrs för det mesta av kemikalier och det gör inte ett konstgjort neuralt nätverk. Skulle nog kunna säga att det är en extremt stor skillnad.

Som att säga att elbil och bensinbil inte båda är bilar för dom har olika drivmedel.

Visa signatur

How do 'Do Not Walk on the Grass' signs get there ?

Permalänk
Medlem

Trams. Enda skillnaden mot en artist är ju att en dator har perfekt 1:1 minne på alla de bilder den sett och om man hade velat hade man nog kunnat få AIn att peka ut exakt var den tagit inspiration till sin nya skapelse. Men är det plagiat när AIn då svarar med "De här 800,000 bilderna har jag använt färg och form ifrån för att skapa den här bilden"? Hur liten bråkdel av en bild får man ha likadant som en annan bild innan det är plagiat? En pixel? En specifik kulör?

Sedan visst, det kan inte vara kul som artist idag när en AI kan skapa 99% lika bra content som du själv, fast på 0,0001s och femtioelva miljärder varianter av samma bild på en bråkdel av en sekund och inom en snar framtid kommer göra det extremt svårt att kunna livnära sig på konst. Men det är ofrånkomligt och bara hitta på något annat att göra. Lixom taxichafförer kommer få göra inom en 5-10-20-30år när väl riktig bra självkörande bilar kommer finnas, likväl hästar/oxar åp åkermarkerna eller drängarna en gång i tiden fick göra eller alla spinnerskor (?heter det så?) när spinning jenny kom eller alla kalkylatorer (yrket heter så) när datorer och miniräknare kom und so weiter.

Permalänk
Medlem

Trams!
Alla människor "tränas" när vi dagligen ser andras verk. Läser böcker, spelar spel, tittar på tavlor, filmer eller dylikt.
Inte fan är det någon stämning där.
Sålänge den inte genererar en kopia så är det bara löjligt.

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Dallen:

Hittar inte alla, oavsett om man är människa eller AI, inspiration i andras verk dagligen?

Konstant, overall, alla…

Tar man i lite så kanske man kan stämma sina barn för att ha plagierat ens gener eller åtminstone alla musikskapare som har eller någonsin har haft fungerande hörsel..

Däremot så är det bra att pröva frågor om AI rättsligt och var gränsen går för ren och skär kopiering. Det vill man veta i ett rättssamhälle.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Tramsig jämförelse

Snarare att människor bygger en tjänst som automatiskt manglar igenom en enorm massa bilder från internet utan någon form av tillstånd och säljer sedan möjligheten att låta generera olika "korsningar" av de bilderna.

Ibland blir resultatet mer unikt än andra gånger, ibland är skiner något original igenom enormt, och kan t.ex. både vara tydligt identifierbart rent visuellt men även ha vattenmärken och allt kvar.

Att låtsas att mjukvaran som utgör tjänsten är en konstnär som är inspirerad blir väldigt konstigt, det är en mjukvara som "mixar" befintliga bilder, och en part som inte hade någon rättighet till originalbilderna tar betalt för detta. Där är väl kärnan i problemet.

Igen, trams

Oj, du har verkligen inte förstått hur AIn genererar bilderna. Den använder INGET av original och den klipper o klistrar definitivt inte. Rekommenderar en video på YT om hur det funkar bakom skalet. Är ganska fascinerande faktiskt.

Och vattenstämpeln eller ibland signaturer är också original. De finns där för att AIn lärt sig att de ska finnas på bilder av gulliga katter t.ex. så den skapar upp en egen.

Men NOLL av originalen finns kvar hos AIn. Väldigt förenklat så tar den random noise, och sen kör den denoise enligt matematisk sannolikhetslära och mot vad den lärt sig. Och sakta byggs bilden upp från ingenting.

Så rättegången kommer bli jäkla intressant. Gamla åsikter vs de som förstår tekniken bakom vs sunt förnuft.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halvmånen:

Tycker mest bara att det är jävligt deprimerande att vi tränar AI på att göra konst för att ersätta konstnärer och konstnärligt skapande. Riktig dystopi över det hela.

På vilket sätt är det för att ersätta konstnärer?

Jag har gjort några AI-genererade bilder till en barnbok. Jag skulle ALDRIG betala en konstnär för ett sånt hobbyprojekt. Resultatet är att jag ägnat mig åt konstnärligt skapande, vilket jag inte annars gjort.

I mitt fall blev det inte sämre utan bättre enligt dina kriterier.

När människor blir rädda att förlora sina jobb brukar jag be dom att gå och prata med dikesgrävarna som förlorat sina om de fortfarande är ledsna över det... Dom är svåra att hitta dock!

Permalänk
Medlem

Ungefär samma tänk kan användas för deep fake. Jag menar, tänk om man spelar in en film och i efterhand byter ut ansikten mot kända skådespelare via deep fake. Tror inte någon av dessa skådespelare skulle tycka att det var okej om de inte fick någon kompensation. I detta fallet anväder man ju någon annans verk för att skapa ett nytt snarlikt verk, ett verk som sannolikt aldrig hade kunnat genererats om nätverket inte först hade tränats med riktiga verk. Måste kännas ganska hopplöst som konstnär eller illustratör när vem som helst kan generera bilder på några sekunder som normalt tar dagar och veckor att skapa. Tycker absolut att AI borde regleras här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Ja såklart.
Förresten så är du skyldig dina lärare och författarna till alla böcker du läst, alla websidor du besökt etc. en massa pengar.
För allt du skapar är ju ett resultat av dina lärdomar och erfarenheter.

Fast du missar en hel del här; lärare - får lön, författarna till alla böcker får ersättning, webbsidor genererar oftast pengar eller utgår från material där upphovsrätten utgått eller inte kan stärkas, sk "common knowledge".
Intressantare är ju webbsidor från länder som inte stöder upphovsrätt, hur skall det hanteras och hur kommer det påverka AI?

Permalänk
Medlem

Problemet är väl att det på sikt är en arbetsgrupp (till) vars jobb kan tas över av datorer. Tänker bara snabbt på reklam och logotyper som ska ändras. Konst delen är en sak men det är ju på den kommersiella sidan där Ai:n konkurrerar och är snabbare, billigare och säkert med tid bättre. Svårt att göra någonting åt. Men att iaf få svar på var och hur den får leta efter information är relevant. Kluven själv, och förstår båda sidor.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Ja såklart.
Förresten så är du skyldig dina lärare och författarna till alla böcker du läst, alla websidor du besökt etc. en massa pengar.
För allt du skapar är ju ett resultat av dina lärdomar och erfarenheter.

Bra kommentar från någon som tror att AI kan tänka själv. AI eller maskin inlärningen som är mer rätt beteckning av programmet ritar inte själv, den försöker hitta något som passar beskrivningen och sen kopierar olika bitar och klistrar ihop det till en bild. Tycker denna stämmning är bra då vi kan ta reda på om det faktiskt är kopiering, synd att folk här inne redan har bestämt sig för att AI är samma sak som en människa redan. Otroligt naiv och gullig jämnförelse.

Roligt med hur du nästa säger emot dig själv med din kommentar också, läs din sista rad igen och se om det kanske är det som skiljer oss från "AI:s". Erfarenheter och hur vi människor lär oss är unikt och något en AI bara kan låtsas att den också kan göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Är detta ett illa dolt försök för dessa så kallade konstnärer att paracitera på dator/AI-genererad konst!
Penga-kåthet?

Copy-swede letar alternativa inkomstkällor?

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Oj, du har verkligen inte förstått hur AIn genererar bilderna. Den använder INGET av original och den klipper o klistrar definitivt inte. Rekommenderar en video på YT om hur det funkar bakom skalet. Är ganska fascinerande faktiskt.

Och vattenstämpeln eller ibland signaturer är också original. De finns där för att AIn lärt sig att de ska finnas på bilder av gulliga katter t.ex. så den skapar upp en egen.

Men NOLL av originalen finns kvar hos AIn. Väldigt förenklat så tar den random noise, och sen kör den denoise enligt matematisk sannolikhetslära och mot vad den lärt sig. Och sakta byggs bilden upp från ingenting.

Så rättegången kommer bli jäkla intressant. Gamla åsikter vs de som förstår tekniken bakom vs sunt förnuft.

Man kanske ska passa på att ta patent på noise finns ju överallt!

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Oj, du har verkligen inte förstått hur AIn genererar bilderna. Den använder INGET av original och den klipper o klistrar definitivt inte. Rekommenderar en video på YT om hur det funkar bakom skalet. Är ganska fascinerande faktiskt.

Och vattenstämpeln eller ibland signaturer är också original. De finns där för att AIn lärt sig att de ska finnas på bilder av gulliga katter t.ex. så den skapar upp en egen.

Men NOLL av originalen finns kvar hos AIn. Väldigt förenklat så tar den random noise, och sen kör den denoise enligt matematisk sannolikhetslära och mot vad den lärt sig. Och sakta byggs bilden upp från ingenting.

Så rättegången kommer bli jäkla intressant. Gamla åsikter vs de som förstår tekniken bakom vs sunt förnuft.

Inte så mycket att jag inte förstår alls (även om jag inte förstår varenda detalj), som att jag anser att det i sammanhanget inte spelar någon som helst roll exakt hur det fungerar.

Det är ett datorprogram som på det hela taget haft bilder som indata och sedan generar nya bilder som någon säljer som en tjänst.

Ägarna till bilderna som var indata anser nu att den generat bilder som bryter mot upphovsrätten.
Deras exempel på upphovsrättsbrott skulle bli avgörande för om jag anser att de har rätt, inte den exakta processen som använts i mjukvaran.

Om vi lämnar rättsfallet helt: tekniken är häftig och fascinerande. Det gör inte att det garanterat inte är upphovsrättsbrott som tjänsteägarna ägnar sig åt.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304