AMD Ryzen 7000 får billigare moderkort med styrkretsen A620

Permalänk
Melding Plague

AMD Ryzen 7000 får billigare moderkort med styrkretsen A620

I februari anländer en ny våg AM5-moderkort i instegssegmentet och en EEC-listning avslöjar att vägen dit sannolikt är styrkretsen A620.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte riktigt...

Innan hade vi nordbrygga, sydbrygga och minneskontroller på moderkortet.

En efter en försvann dem och sattes i processorn - varför är moderkort så förbannat dyra?
Är det styrkretsem som kostar så mycket eller vad händer?

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Jag fattar inte riktigt...

Innan hade vi nordbrygga, sydbrygga och minneskontroller på moderkortet.

En efter en försvann dem och sattes i processorn - varför är moderkort så förbannat dyra?
Är det styrkretsem som kostar så mycket eller vad händer?

Om jag förstått det rätt handlar det om att det med dagens teknik är ett helvete att få till den signalkvalitet som krävs för PCI-E 5. Men får inte riktigt ihop det då det finns billiga Intel moderkort med tekniken så det kanske är annat som spökar. Eller så handlar det bara om mjölkning.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Om jag förstått det rätt handlar det om att det med dagens teknik är ett helvete att få till den signalkvalitet som krävs för PCI-E 5. Men får inte riktigt ihop det då det finns billiga Intel moderkort med tekniken så det kanske är annat som spökar. Eller så handlar det bara om mjölkning.

Ställer mig tveksam till att man mjölkar då AMDs moderkort gång på gång läggs in som en faktor när man bygger system, så känns lite som att man skjuter sig själv i foten.

Efter en snabb koll så verkar det vara PCI-e 4.0 på de flesta moderkort oavsett Intel eller AMD, men AMDs verkar köra uteslutande 2.5GBe så det klart att det hjälper driva upp priset även om jag gärna hade sett fler under 1500kr....

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk

Bra att det kommer billigare. Men runt år 2018 pratade man om att det kom moderkort med 5Gbit ethernet + 2st m.2 platser.
Nu 5år efter så vill jag inte att man ska se det ovanför som exklusivt utan snarare standard. 2st m.2 platser är säkert standard idag, men man vill ha 3-4st, när m.2 ssd har blivit billigare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SuperSverker:

Jag fattar inte riktigt...

Innan hade vi nordbrygga, sydbrygga och minneskontroller på moderkortet.

En efter en försvann dem och sattes i processorn - varför är moderkort så förbannat dyra?
Är det styrkretsem som kostar så mycket eller vad händer?

PCI-E 5.0 och bättre VRM brukar anges som orsaker
Jag har ett vädigt dyrt moderkort men ändå så är det bara 1x m.2 som har 5.0 hastigheten, inte för GPU alls..

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Ställer mig tveksam till att man mjölkar då AMDs moderkort gång på gång läggs in som en faktor när man bygger system, så känns lite som att man skjuter sig själv i foten.

Efter en snabb koll så verkar det vara PCI-e 4.0 på de flesta moderkort oavsett Intel eller AMD, men AMDs verkar köra uteslutande 2.5GBe så det klart att det hjälper driva upp priset även om jag gärna hade sett fler under 1500kr....

Tror verkligen inte lanportens hastighet spelar stor roll, kanske 10$ på sin höjd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

PCI-E 5.0 och bättre VRM brukar anges som orsaker
Jag har ett vädigt dyrt moderkort men ändå så är det bara 1x m.2 som har 5.0 hastigheten, inte för GPU alls..

Precis som för GPU så kopplar vi snart in strömkontakten rakt in i CPU så är det löst

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Avstängd
Skrivet av medbor:

Tror verkligen inte lanportens hastighet spelar stor roll, kanske 10$ på sin höjd

Inte i inköp men konsumenter får ju extra prispåslag

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Om jag förstått det rätt handlar det om att det med dagens teknik är ett helvete att få till den signalkvalitet som krävs för PCI-E 5. Men får inte riktigt ihop det då det finns billiga Intel moderkort med tekniken så det kanske är annat som spökar. Eller så handlar det bara om mjölkning.

Är det verkligen så stor skillnad i pris på moderkort för Intel med DDR5 och PCIe 5.0? De flesta verkar ligga på 2500 och uppåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Ställer mig tveksam till att man mjölkar då AMDs moderkort gång på gång läggs in som en faktor när man bygger system, så känns lite som att man skjuter sig själv i foten.

Efter en snabb koll så verkar det vara PCI-e 4.0 på de flesta moderkort oavsett Intel eller AMD, men AMDs verkar köra uteslutande 2.5GBe så det klart att det hjälper driva upp priset även om jag gärna hade sett fler under 1500kr....

Ja det är ironiskt. Att ens bemöda sig med 2.5Gbit/s och 5Gbit/s motiverades ju med att prisskillnaden skulle vara liten jämfört med 1Gbit/s. Men ja det kanske är det. Bara för att någit är billigt att tillverka betyder det ju tyvärr inte att det blir billigt att köpa.

Skrivet av Chibariku:

Är det verkligen så stor skillnad i pris på moderkort för Intel med DDR5 och PCIe 5.0? De flesta verkar ligga på 2500 och uppåt.

Vet inte hur det ser ut med alla tillverkare och moderkort såklart. Men om vi tar Asus "Volvokort" så är det enligt nedan:

3412Kr Asus Prime X670-P
2549Kr Asus Prime Z690-P DDR5

Det är motsvarande moderkort för respektive styrkrets. Ganska tråkig SKU utan bling och flashiga saker. Men skiljer ändå cirkus en tusenlapp så någon slags "dold" faktor i det hela verkar det ju finnas.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Geeks Gaming

Sååå när kommer rimliga priser på itx moderkort? Börjar på typ 4k just nu, lite svårt att bygga nytt då...

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheMadPanda:

Sååå när kommer rimliga priser på itx moderkort? Börjar på typ 4k just nu, lite svårt att bygga nytt då...

Precis, jag önskar uppgradera till 7900 och itx - men 4k för ett moderkort är lite väl stretch...

Visa signatur

AMD Ryzen 7900 | 64 GB | RTX 4070 FE | Phanteks Evolv Shift XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Vet inte hur det ser ut med alla tillverkare och moderkort såklart. Men om vi tar Asus "Volvokort" så är det enligt nedan:

3412Kr Asus Prime X670-P
2549Kr Asus Prime Z690-P DDR5

Det är motsvarande moderkort för respektive styrkrets. Ganska tråkig SKU utan bling och flashiga saker. Men skiljer ändå cirkus en tusenlapp så någon slags "dold" faktor i det hela verkar det ju finnas.

En nackdel med just X670 är väl att det egentligen inte är en styrkrets utan två ihopkopplade B650-kretsar, så det påverkar säkert priset en del. P.g.a. det så drar även X670 (2x7W) mer än dubbelt så mycket ström som Z690 (6W), vilket kräver bättre kylning.

Sen är det förstås mycket annat som påverkar prissättningen hit och dit, och Z690-P är ju t.ex. ett lite äldre moderkort än X670-P. Men X670 är nog lite dyrare att använda för tillverkarna, dock svårt att säga hur mycket just det påverkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

En nackdel med just X670 är väl att det egentligen inte är en styrkrets utan två ihopkopplade B650-kretsar, så det påverkar säkert priset en del. P.g.a. det så drar även X670 (2x7W) mer än dubbelt så mycket ström som Z690 (6W), vilket kräver bättre kylning.

Sen är det förstås mycket annat som påverkar prissättningen hit och dit, och Z690-P är ju t.ex. ett lite äldre moderkort än X670-P. Men X670 är nog lite dyrare att använda för tillverkarna, dock svårt att säga hur mycket just det påverkar.

Det gör säkert en del på priset ja. Dels två komponenter istället för en, och design därefter. Och extra krav på kylning som du nämner. Men gör det hela tusenlappen så är det ju rätt grisigt av AMD. Själva sparar de pengar på chiplets, men pådyvlar partners extra kostnad på grund av dubbelt inköp och mer komplicerad design.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det gör säkert en del på priset ja. Dels två komponenter istället för en, och design därefter. Och extra krav på kylning som du nämner. Men gör det hela tusenlappen så är det ju rätt grisigt av AMD. Själva sparar de pengar på chiplets, men pådyvlar partners extra kostnad på grund av dubbelt inköp och mer komplicerad design.

Jag tror inte det är hela orsaken till att just X670-P är en tusenlapp dyrare än Z690-P. Det är säkert något som påverkar, men jag har svårt att se att det skulle göra X670 så mycket dyrare. Kollar man MSRP så verkar X670-P ligga på $299 medan Z690-P ligger på $279, så det är nog många andra faktorer som spelar in.

Permalänk
Medlem

På med foliehatten! Tillverkarna tar hem den uteblivna marginalen på grafikkortsmarknaden genom att salta priserna på moderkorten!

Obs - är inte allvarlig.

Permalänk
Medlem

Hade gärna köpt AM5 plattformen, men instegspriset va alldeles för dyrt för mig för vad jag gör. Billigaste AM5 ITX moderkort, CPU och 32GB Ram ligger på ungefär det dubbla än vad jag fick Ryzen 5600, Asrock B550 ITX och 3600Mhz 32gb ram för. Nu när Ryzen 7700 icke X och det kanske kommer billigare ITX moderkort så hade jag kanske "investerat" i AM5 plattformen, men det är alldeles för sent nu..

Permalänk
Medlem

Rent vikt och materialmässigt är det väl billigt om man jämför med en cpu tex även om den sistnämnda är gjord med betydligt mer avancerad teknik/forskning.
Kanske är så simpelt som vikten o kvantiteten av material

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja det är ironiskt. Att ens bemöda sig med 2.5Gbit/s och 5Gbit/s motiverades ju med att prisskillnaden skulle vara liten jämfört med 1Gbit/s. Men ja det kanske är det. Bara för att någit är billigt att tillverka betyder det ju tyvärr inte att det blir billigt att köpa.

Vet inte hur det ser ut med alla tillverkare och moderkort såklart. Men om vi tar Asus "Volvokort" så är det enligt nedan:

3412Kr Asus Prime X670-P
2549Kr Asus Prime Z690-P DDR5

Det är motsvarande moderkort för respektive styrkrets. Ganska tråkig SKU utan bling och flashiga saker. Men skiljer ändå cirkus en tusenlapp så någon slags "dold" faktor i det hela verkar det ju finnas.

Okej, jag kollade bara snabbt billigaste som fanns med DDR5 och PCIe5.

Vad skiljer mellan Asus Prime Z690-P och Z790-P? Det senare ligger runt (eller något över från seriösare säljare) AM5 versionen i pris?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Okej, jag kollade bara snabbt billigaste som fanns med DDR5 och PCIe5.

Vad skiljer mellan Asus Prime Z690-P och Z790-P? Det senare ligger runt (eller något över från seriösare säljare) AM5 versionen i pris?

Det har jag missat. Fick för mig att det var det senaste chipset. Men ja i så fall så är det ju ingen större skillnad. Det är bara dyrt överlag. Oavsett om man kör Intel eller AMD.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av DerpMcDerp:

På med foliehatten! Tillverkarna tar hem den uteblivna marginalen på grafikkortsmarknaden genom att salta priserna på moderkorten!

Obs - är inte allvarlig.

Den teorin är inte alls orimlig. Historiskt har de stora komponenttillverkarna gjort detta när en marknad eller egen intern avdelning av något skäl gått sämre.

För en gångs skull blir jag inte förbannad av att se en foliehatt. Tack, du gjorde min dag på internet!

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Tror verkligen inte lanportens hastighet spelar stor roll, kanske 10$ på sin höjd

Så 10$ i inköp bör ju bli 30$ till slutkund

Nä jag vet men jag tycker det är konstigt när det inte verkar finnas budgetkort...
Hade AMD haft moderkort runt 1200kr -1500kr så hade det sålt processorer som som smör i solsken...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Har målat in mig lite i ett hörn då jag vill ha mini ITX och minst två M.2 platser (Tycker att grafikkortstillverkare borde lägga till en eller två extra M.2 platser på grafikkortet).

Men det innebär tyvärr att uppgradering från min Ryzen 3600 blir ganska dyrt om man ska AM5, DDR5 och processor. Men antalet impulsköp hålls ju nere så det kanske egentligen är positivt för min plånbok

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azodan:

Har målat in mig lite i ett hörn då jag vill ha mini ITX och minst två M.2 platser (Tycker att grafikkortstillverkare borde lägga till en eller två extra M.2 platser på grafikkortet).

Men det innebär tyvärr att uppgradering från min Ryzen 3600 blir ganska dyrt om man ska AM5, DDR5 och processor. Men antalet impulsköp hålls ju nere så det kanske egentligen är positivt för min plånbok

Nu har ju samtliga mItx-kort för AM5 två m.2-platser, och där finns tillochmed en gigabyte-bräda som tar 3 (men verkar inte säljas så brett ännu). Men ja, en sådan plattform med bräda, cpu och minnen kostar typ 8k som insteg så det är ju rätt sjukt. För ca 6 år sedan köpte jag en komplett dator för strax över 10k ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja det är ironiskt. Att ens bemöda sig med 2.5Gbit/s och 5Gbit/s motiverades ju med att prisskillnaden skulle vara liten jämfört med 1Gbit/s. Men ja det kanske är det. Bara för att någit är billigt att tillverka betyder det ju tyvärr inte att det blir billigt att köpa.

Vet inte hur det ser ut med alla tillverkare och moderkort såklart. Men om vi tar Asus "Volvokort" så är det enligt nedan:

3412Kr Asus Prime X670-P
2549Kr Asus Prime Z690-P DDR5

Det är motsvarande moderkort för respektive styrkrets. Ganska tråkig SKU utan bling och flashiga saker. Men skiljer ändå cirkus en tusenlapp så någon slags "dold" faktor i det hela verkar det ju finnas.

Den dolda kostnaden att stöda och släppa BIOS till mer än dubbelt så många CPUer för AMD som INTEL. Vet tillverkarna hur många generationer de måste stödja. Blev ett väldans uppror när några tillverkar sa att X370 inte fick stöd för nya generationer mera.

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

Den dolda kostnaden att stöda och släppa BIOS till mer än dubbelt så många CPUer för AMD som INTEL. Vet tillverkarna hur många generationer de måste stödja. Blev ett väldans uppror när några tillverkar sa att X370 inte fick stöd för nya generationer mera.

Då betyder det ju att de varit "för billiga" innan. Men vad jag vet har ingen AMD partner gått i konkurs pga långlivad sockel.

Det är klart att det är irriterande för tillverkarna. Helst vill man väl som företag tillverka så billiga produkter som möjligt, sälja dem så dyrt det går, och aldrig behöva ge någon support alls på dem.

Men vi konsumenter ska ju inte behöva böja oss för vad företagen vill. Tack och lov så är det flera recensenter som nu i och med 7000 ger AMD omdömen som "Bra, men plattformen är för dyr, köp Intel istället", och det är nog inte sådant man helst vill höra om man är AMD och det kanske kan resultera i en ändring, hoppas jag i alla fall.

Gör de som med AM4 så lär de väl ha kvar sockeln tills DDR6 kommer, och när det blir har jag ingen aning om. Men tycker det är fullt rimligt att så länge processorn passar fysiskt så ska den stödjas via nytt UEFI. Nej visst, Intel har 2 uppgraderingar oavsett sockel, men man ska komma ihåg att anledningen till att många vågade ge AMD en chans igen var just för att det saknades artificiella begränsningar, och om AMD porträtterat sig som en person med jeans och t-shirt så att folk tycker de verkar lite reko jämfört med Intel så vore det svinaktigt att nu ta på sig kostym och slips, om du fattar vad jag menar. Intel har hela tiden varit brutalt ärliga med att de älskar sina pengar mer än sina kunder, så där finns ingen risk för en "Svekdebatt" på det sätter, men om AMD "blir som Intel" kommer det knorras en hel del.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

Det är inte alltid kul att vara early adaptor heller. Slänger jag in fel bios så riskerar det att bli BSOD krascher i mängder

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Det är bra om det kommer billigare moderkort så länge dom funkar till dagligt bruk .Köpte ny dator till mig själv i mellandagarna och när jag tittade på priserna vart det väldigt dyrt .Att satsa på en död plattform är ju inte optimalt så la 1 vecka på sweclokers marknad tills jag hittade dom delarna jag ville ha till okej pris ..Köpte tom SSD ny plastad ..

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheMadPanda:

Sååå när kommer rimliga priser på itx moderkort? Börjar på typ 4k just nu, lite svårt att bygga nytt då...

Övervägde att bygga ett nytt itx system med AMD under black friday. Sen såg jag priserna på itx moderkorten. Fan ta mig det sjukaste jag sett. Lägg därtill fortsatt vansinnespriser på grafikkort. Jag får nog vänta något år, spara lite pengar och hoppas att priserna går ner.

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]