Minnestypen SO-DIMM för bärbara datorer når vägs ände efter 25 år

Permalänk
Melding Plague

Minnestypen SO-DIMM för bärbara datorer når vägs ände efter 25 år

Dells proprietära formfaktor för primärminne i kompakta system blir standard och SO-DIMM förpassas till historieböckerna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Utbytbart är bra i alla fall, fastlödda minnen är verkligen planerad återvinning… jag antar att dessa moduler har 2x64-bit ddr?

Permalänk
Medlem

Konsumenter - "Right to repair!"

Dell - "Bwahahahhaha"

Förstår att det är nödvändigt med tanke på de högre hastigheterna för minne men finns det någon tanke kring miljöaspekten? Minne är rätt ofta kasst och en ny modul kontra ny logikbräda är ju en satans skillnad.

Jag fattar det men jag tycker det är korkat. Oerhört korkat.

Jag läser för fort, CAMM hade kontakter...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk

Och tillslut blir det på en krets som Apple inget konstigt med det. Det finns en klassisk dilemma som är att det som är bäst för stora skaran också är det som flest tillverkare satsar emot, inget konstigt med detta. Men det leder till att folk som vill köra lite större laster på deras laptops får svårt att hitta en vettig laptop. Vilket det redan är idag. Vad kostar billigaste "vettigaste" nya laptoppen plats för 2st m.2 ssd och utbyttbart ram? Pratar vi om runt 20 000kr?

Jag hoppas att CAMM kan slå igenom så man fördröjer det jag påstår lite längre, detta tills vi har bättre mobilt bredband i hela landet och att man då inte behöver köra alla applikationer lokalt på ens egen dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Konsumenter - "Right to repair!"

Dell - "Bwahahahhaha"

Förstår att det är nödvändigt med tanke på de högre hastigheterna för minne men finns det någon tanke kring miljöaspekten? Minne är rätt ofta kasst och en ny modul kontra ny logikbräda är ju en satans skillnad.

Jag fattar det men jag tycker det är korkat. Oerhört korkat.

Det Dell tagit fram här är ju en minnesmodul i annan formfaktor som de tycker är bättre. Nog är väl det bättre än den övriga trenden mot att löda dit minnet direkt på moderkortet?

Att JEDEC nu anammat konceptet är väl även lovande gällande att det bör komma att finnas moduler att få tag på från annat håll än Dell...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Då blir nog minnes uppgraderingar på bärbara rätt uteslutet eftersom det verkar som man måste montera upp hela datorn och skruva bort ramminnet. Tror de flesta bara kommer löda dit minnet direkt istället så blir det ingen uppgradering alls och de kan sälja mer nytt istället för att värna om våra resurser.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Då blir nog minnes uppgraderingar på bärbara rätt uteslutet eftersom det verkar som man måste montera upp hela datorn och skruva bort ramminnet. Tror de flesta bara kommer löda dit minnet direkt istället så blir det ingen uppgradering alls och de kan sälja mer nytt istället för att värna om våra resurser.

CAMM modulen kräver 6 skruvar istället för att bara trycka ner RAM minnet men bör inte vara något större problem när man på de flesta datorer behöver skruva upp minst 6-10 chassi skruvar innan man kommer åt RAM minnet idag.

Runt 7:21 så skruvar Gordon ut CAMM modulen inte speciellt svårt.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Verkar krånligt med skruvar för att kunna ta bort och sötta i nytt. Tycker de borde tänkt till lite där. Eller så har de gjort det, och tanken är att folk ska tycka det är så krångligt att ingen byter minne ändå, vilket banar vägen för fastlödda minnen. Rätt sorgligt ändå för oss som gillar att äga vår hårdvara.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Och tillslut blir det på en krets som Apple inget konstigt med det. Det finns en klassisk dilemma som är att det som är bäst för stora skaran också är det som flest tillverkare satsar emot, inget konstigt med detta. Men det leder till att folk som vill köra lite större laster på deras laptops får svårt att hitta en vettig laptop. Vilket det redan är idag. Vad kostar billigaste "vettigaste" nya laptoppen plats för 2st m.2 ssd och utbyttbart ram? Pratar vi om runt 20 000kr?

Jag hoppas att CAMM kan slå igenom så man fördröjer det jag påstår lite längre, detta tills vi har bättre mobilt bredband i hela landet och att man då inte behöver köra alla applikationer lokalt på ens egen dator.

Apple tar fram ett chip som detekterar om användaren tänker det minsta på PC eller Android. Då låses enheten omedelbums och måste tas med till en Apple-store för att låsas upp för 200$

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Verkar krånligt med skruvar för att kunna ta bort och sötta i nytt. Tycker de borde tänkt till lite där. Eller så har de gjort det, och tanken är att folk ska tycka det är så krångligt att ingen byter minne ändå, vilket banar vägen för fastlödda minnen. Rätt sorgligt ändå för oss som gillar att äga vår hårdvara.

Min gamla laptop Lenovo P52. Så var det 4st ramminnesplatser varvid man med våld fick bäna loss tangentbordet för att komma åt 2st som satt på ovansidan moderkortet. Det kändes sådär att göra på en ny dator som i grundutförandet kostade långt över 20 000kr.
I manualen stod det, ta en kofot, knacka in den med en slägghammare och ta sedan i allt du orkar. *ironi*

Jag ser inget problem med några skruvar såvida de är av bra kvalite och inga Philips stjärnskruvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Verkar krånligt med skruvar för att kunna ta bort och sötta i nytt. Tycker de borde tänkt till lite där. Eller så har de gjort det, och tanken är att folk ska tycka det är så krångligt att ingen byter minne ändå, vilket banar vägen för fastlödda minnen. Rätt sorgligt ändå för oss som gillar att äga vår hårdvara.

Skruvarna är nästan garanterat för att minska bördan på supporten. Ett problem med SO-DIMM är att minneskretsarna kan lossna om man är alltför hårdhänt med datorn. Det händer sannolikt inte medlemmar här, som vet att datorer är bräckliga saker, men det finns många som är rejält hårdhänta med bärbara datorer. En minneskrets som sitter halvdåligt är rätt svårt att diagnostisera - det blir lite krascher helt slumpvis, om man får kört Memtest eller skruva sönder datorn för att diagnostisera. En fastskruvad minnes-sticka kommer sannolikt inte att lossna på samma sätt.

Dessutom - hur många skruva har du fått dra ur innan du kommer fram till minnet? Ett par till år inte hela världen.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Verkar krånligt med skruvar för att kunna ta bort och sötta i nytt. Tycker de borde tänkt till lite där. Eller så har de gjort det, och tanken är att folk ska tycka det är så krångligt att ingen byter minne ändå, vilket banar vägen för fastlödda minnen. Rätt sorgligt ändå för oss som gillar att äga vår hårdvara.

Vägen till fastlödda minnen är ju vidöppen sedan länge och numera hårt trafikerad, de behöver inte trassla med CAMM för att nå dit.
Jag tycker iaf att det huvudsakligen känns positivt att de öht satsar på modularitet.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

CAMM modulen kräver 6 skruvar istället för att bara trycka ner RAM minnet men bör inte vara något större problem när man på de flesta datorer behöver skruva upp minst 6-10 chassi skruvar innan man kommer åt RAM minnet idag.

Runt 7:21 så skruvar Gordon ut CAMM modulen inte speciellt svårt.
https://www.youtube.com/watch?v=vbnCEy8lupQ

Absolut inget vanligt folk kommer våga göra. lättare när det bara var en liten lucka då kunde alla göra det själv rätt lätt.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Bra behövdes verkligen en ny standard. Och spelar det någon roll om man måste lossa 7 (på jobbets Lenovo p72) eller 13 skruvar? Tycker det verkar som en betydligt bättre lösning och man slipper oroa sig för att några plastclips har hakat i ordentligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Konsumenter - "Right to repair!"

Dell - "Bwahahahhaha"

Förstår att det är nödvändigt med tanke på de högre hastigheterna för minne men finns det någon tanke kring miljöaspekten? Minne är rätt ofta kasst och en ny modul kontra ny logikbräda är ju en satans skillnad.

Jag fattar det men jag tycker det är korkat. Oerhört korkat.

Läs hela artikeln, det står beskrivet varför SO-DIMM inte funkar längre och alternativet till denna lösning är mycket sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Läs hela artikeln, det står beskrivet varför SO-DIMM inte funkar längre och alternativet till denna lösning är mycket sämre.

Jag läste artikeln (som du kan se i min kommentar).
Min fråga är mer "Hur svårt kan det vara att ha samma lösning med en kontakt", inte varför SO-DIMM inte fungerar utan mer varför inte SO-DIMM-med-2020-talets-teknik inte är en grej då detta är horribelt för konsumenter och miljö likaså

Edit*
Missade delen med kontaktytorna
I'll see myself out.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Verkar krånligt med skruvar för att kunna ta bort och sötta i nytt. Tycker de borde tänkt till lite där. Eller så har de gjort det, och tanken är att folk ska tycka det är så krångligt att ingen byter minne ändå, vilket banar vägen för fastlödda minnen. Rätt sorgligt ändå för oss som gillar att äga vår hårdvara.

Hur tar ett par skruvar bort din äganderätt till din dator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Skruvarna är nästan garanterat för att minska bördan på supporten. Ett problem med SO-DIMM är att minneskretsarna kan lossna om man är alltför hårdhänt med datorn. Det händer sannolikt inte medlemmar här, som vet att datorer är bräckliga saker, men det finns många som är rejält hårdhänta med bärbara datorer. En minneskrets som sitter halvdåligt är rätt svårt att diagnostisera - det blir lite krascher helt slumpvis, om man får kört Memtest eller skruva sönder datorn för att diagnostisera. En fastskruvad minnes-sticka kommer sannolikt inte att lossna på samma sätt.

Dessutom - hur många skruva har du fått dra ur innan du kommer fram till minnet? Ett par till år inte hela världen.

Bräckliga? Jag byggde min unraid-server med bågfil och hammare

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Får mig att tänka på gamla hederliga seriella/parallella/vga-portarna, rejäla prylar som man skruvade fast. Ram som man typ aldrig byter är väl bara bra om det sitter fast säkert.

Permalänk
Medlem

Om man fortfarande kan uppgradera själv är det väl ok men på tok för krångligt på många laptops ändå att byta och uppgradera saker.

Förr fanns oftast RAM i en liten lucka med en skruv så man behövde inte ta isär hela datorn.

Att macbooks från 2008-12 går att uppgradera så lätt är verkligen en anledning att de fortfarande används i så hög grad. Det och att de är gediget byggda med bra kvalite jämfört med de flesta Windows laptops från eran.

Hoppas fortfarande på Framework ska ta fart.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Och tillslut blir det på en krets som Apple inget konstigt med det. Det finns en klassisk dilemma som är att det som är bäst för stora skaran också är det som flest tillverkare satsar emot, inget konstigt med detta. Men det leder till att folk som vill köra lite större laster på deras laptops får svårt att hitta en vettig laptop. Vilket det redan är idag. Vad kostar billigaste "vettigaste" nya laptoppen plats för 2st m.2 ssd och utbyttbart ram? Pratar vi om runt 20 000kr?

Jag hoppas att CAMM kan slå igenom så man fördröjer det jag påstår lite längre, detta tills vi har bättre mobilt bredband i hela landet och att man då inte behöver köra alla applikationer lokalt på ens egen dator.

Om du tror att tillverkare satsar på det som är bäst för stora skaran är du lite naiv. De satsar på det dom kan tjäna mest pengar på.
Hur många har bönat och bett att Apple ska tvinga en att skrota produkter pga skitfel? Väldigt många fler som velat använda sin iMac som skärm då hårdvaran blev gammal ist för att kasta bort den.
Apple är en given måltavla här men dom är långt ifrån ensamma.

CAMM känns ju ändå som ett försök till modularitet omän det säkerligen är nåt patent och licenspengar inblandat.

Är väl nästan det enda jag tycker EU är bra till, att sätta press på jättarna så dom inte kan blåsa folk hur mycket som helst.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Jag läste artikeln (som du kan se i min kommentar).
Min fråga är mer "Hur svårt kan det vara att ha samma lösning med en kontakt", inte varför SO-DIMM inte fungerar utan mer varför inte SO-DIMM-med-2020-talets-teknik inte är en grej då detta är horribelt för konsumenter och miljö likaså

SO-DIMM-kontakten är inte tillräckligt bra för att uppfylla kraven som ställs med högre minnesfrekvenser, vilket som artikeln nämner är orsaken till att datorer som använder LPDDR5 i dag måste löda fast minnet istället.

Jag kan dock inte se varför det skulle vara så dåligt med en ny kontakt? Så länge som det standardiseras och konsumenter kan köpa minnen så är det ju rejält mycket bättre än att tillverkarna börjar löda fast minne i alla bärbara datorer. Och kontakten ändras ju ändå för varje ny version av DDR, så att ändra formfaktor när man ändå ändrar på kontakten gör ju ingen större skillnad för oss konsumenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

SO-DIMM-kontakten är inte tillräckligt bra för att uppfylla kraven som ställs med högre minnesfrekvenser, vilket som artikeln nämner är orsaken till att datorer som använder LPDDR5 i dag måste löda fast minnet istället.

Jag kan dock inte se varför det skulle vara så dåligt med en ny kontakt? Så länge som det standardiseras och konsumenter kan köpa minnen så är det ju rejält mycket bättre än att tillverkarna börjar löda fast minne i alla bärbara datorer. Och kontakten ändras ju ändå för varje ny version av DDR, så att ändra formfaktor när man ändå ändrar på kontakten gör ju ingen större skillnad för oss konsumenter.

Jag uppdaterade min kommentar, men gissningsvis några sekunder efter du valde att svara
Hade missat att CAMM även hade kontakter och såldes inte är helt fastlött, mitt fel!

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Jag minns när jag satte i ett 030-kort i min A500... man fick lyfta på CPUn, stoppa ner kortet i cpusockeln, försiktigt för att inte böja benen, sen montera tillbaka cpun på acc-kortet. Nu gnäller folk på att man måste skruva i 6st skruvar...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Nice nice, och skruvar är inget problem. Måste ändå ha av en massa på dom flesta laptops ändå för att komma åt moderkort/minnen.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

De var ju inte supersmidiga direkt.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Hur tar ett par skruvar bort din äganderätt till din dator?

Det beskrev jag i inlägget. Om et är så att det är ett steg på vägen mot att fastlödda minnen blir det enda som finns, så tar det bort ägandeskapet. Om fastlött RAM är OK, varför inte fastlödd lagring etc etc. Då har man snart noll anledning att öppna datorn, och går något sönder får man köpa ny dator, eller åtminstonne ny "allt-i-ett-enhet", alltså moderkort med alla saker fastlödda på. Det blir dyrt, och är inte något jag vill se. Vi är redan där med mobiltelefoner och det är inte bra tycker jag.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Ozzed:

Det beskrev jag i inlägget. Om et är så att det är ett steg på vägen mot att fastlödda minnen blir det enda som finns, så tar det bort ägandeskapet. Om fastlött RAM är OK, varför inte fastlödd lagring etc etc. Då har man snart noll anledning att öppna datorn, och går något sönder får man köpa ny dator, eller åtminstonne ny "allt-i-ett-enhet", alltså moderkort med alla saker fastlödda på. Det blir dyrt, och är inte något jag vill se. Vi är redan där med mobiltelefoner och det är inte bra tycker jag.

Men det här är ju inte "ett steg" mot fastlödda minnen? Det är en ersättare till SO-DIMM som går att byta i datorer. Tvärtom öppnar det här upp för möjlighet att köpa lösa minnesmoduler med minne av mer energieffektiv LPDDR-typ med högre bandbredd, det finns inte på kartan idag. Att det inte är möjligt är också en anledning till varför så många datorer idag har fastlött minne – annars är LPDDR-standarder uteslutet för användning. Nackdelen i den här kontexten är att SO-DIMM och CAMM kommer överlappa varandra under DDR5-eran, men det verkar ju oundvikligt om vi inte vill stå och stampa på 6 400 MT/s till dess att DDR6 äntrar scen.

Sen behöver det ändå skruvas när man byter minne i en bärbar dator, så att lossa på en 4–6 skruvar till tror jag inte är en dealbreaker som får folk att skita i att uppgradera.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Jag minns när jag satte i ett 030-kort i min A500... man fick lyfta på CPUn, stoppa ner kortet i cpusockeln, försiktigt för att inte böja benen, sen montera tillbaka cpun på acc-kortet. Nu gnäller folk på att man måste skruva i 6st skruvar...

Ash moderniteter, Apple 1 kom i en påse du fick löda ihop själv. Samma koncept som Ikea. Sen fick man skapa lådan själv...

Permalänk
Medlem

alltså det är ju fortfarande ett kretskort med mer kontaktyta, 6 skruvar så kommer alltid behöva en skruvmejsel tillhands om man ska uppgradera arbetsminnet, vilket man ändå har till 99% av gångerna man meckar med dator.. man behöver ju skruva av undersidan av laptopen liksom....

Jag är helt okay med denna nya formfaktor, början av läsningen vart min största oro fastlödda kretskort, och det hade verkligen gjort laptops ännu mer ofixbara!

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A