Min granne ofredar mig, vart ska jag vända mig? Hyresnämnden?

Permalänk
Medlem

Min granne ofredar mig, vart ska jag vända mig? Hyresnämnden?

Hon har trakasserat mig från dag ett när jag flyttade in här förra sommaren, hon gapar och skriker på balkongen, slår i elementen i trapphuset, bankar i balkongen samt har bankat i taket över ett år, framförallt under min säng och väcker mig, men även i resten av lägenheten enbart för att göra livet surt för mig. För att jag röker på min balkong, vilket flera här gör och detta är tillåter. Hon har bankat under min säng över hundra gånger och väckt mig. Detta finns inspelat. Det tog över en månad innan jag fick min första natts sömn här sedan jag flyttade in. Den här människan är inte frisk. Detta pågår i princip alla dagar i veckan under hela dygnet och detta finns väl dokumenterat genom inspelningar. Flera hundra inspelningar. Men hyresvärd eller hyresgästförening bry sig inte, vad ska jag göra? fan HJÄLP MIG.

Permalänk
Rekordmedlem

Om det "bara" är störningar så är det i första hand hyresvärden men är det ofredande så är det brottsligt och då ska du också polisanmäla det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batwoman:

Hon har trakasserat mig från dag ett när jag flyttade in här förra sommaren, hon gapar och skriker på balkongen, slår i elementen i trapphuset, bankar i balkongen samt har bankat i taket över ett år, framförallt under min säng och väcker mig, men även i resten av lägenheten enbart för att göra livet surt för mig. För att jag röker på min balkong, vilket flera här gör och detta är tillåter. Hon har bankat under min säng över hundra gånger och väckt mig. Detta finns inspelat. Det tog över en månad innan jag fick min första natts sömn här sedan jag flyttade in. Den här människan är inte frisk. Detta pågår i princip alla dagar i veckan under hela dygnet och detta finns väl dokumenterat genom inspelningar. Flera hundra inspelningar. Men hyresvärd eller hyresgästförening bry sig inte, vad ska jag göra? fan HJÄLP MIG.

Ta det med hyresvärden.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Håller med qaffe, borde nog polisanmälas och man får beskriva hur illa detta påverkar dig och förhindrar dig att leva ett normalt liv osv osv.

Permalänk

Efter kl 22 eller vad det är fram till kl 7 på morgonen så brukar det va reglerat att de aka va "tyst" i lägenhetskomplex.

Dvs inte skrika, banka å slå, spela hög musik, köra damsugare eller andra saker som är högljudda

Så är ju bara att ringa polisen och klaga så skickar de ut en patrull så småning om som kommer och ringer på din grannes dörr.

På dagtid finns väl inte så mycket du kan göra dock.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Efter kl 22 eller vad det är fram till kl 7 på morgonen så brukar det va reglerat att de aka va "tyst" i lägenhetskomplex.

Dvs inte skrika, banka å slå, spela hög musik, köra damsugare eller andra saker som är högljudda

Så är ju bara att ringa polisen och klaga så skickar de ut en patrull så småning om som kommer och ringer på din grannes dörr.

På dagtid finns väl inte så mycket du kan göra dock.

Att inte störa sina grannar regleras i lagen och är inte något som din hyresvärd bestämmer. Hyresvärden kan sätta upp riktlinjer men inte ändra på lagen. https://lagen.nu/1970:994#K12P25S1

Hyresgästföreningen borde faktiskt vara intresserade om nu hyresvärden inte bryr sig, men det förutsätter också att du är medlem innan något inträffar då det bör ses som en försäkring och inte en tjänst du köper i efterhand. Men fortsätt ligga på hyresvärden - den är trotsallt skyldig till att hjälpa dig. https://www.hyresgastforeningen.se/stod-och-rad/storning/st/

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Efter kl 22 eller vad det är fram till kl 7 på morgonen så brukar det va reglerat att de aka va "tyst" i lägenhetskomplex.

Dvs inte skrika, banka å slå, spela hög musik, köra damsugare eller andra saker som är högljudda

Så är ju bara att ringa polisen och klaga så skickar de ut en patrull så småning om som kommer och ringer på din grannes dörr.

På dagtid finns väl inte så mycket du kan göra dock.

Man får inte störa sina grannar på dagen heller. Såg att lagen ledan är länkad i tråden men här är lite förklarande text.

https://synega.se/advokat/st%C3%B6rande-grannar/

Permalänk
Skrivet av Chibariku:

Man får inte störa sina grannar på dagen heller. Såg att lagen ledan är länkad i tråden men här är lite förklarande text.

https://synega.se/advokat/st%C3%B6rande-grannar/

Ja det fattar jag väl man givetvis inte får aktivt störar på dagtid för störandet skull. Men inte lika hårt reglerat som på nattid.

Men visst har man konkreta bevis för att det skett med avsikt att störa på dagtid går det ju även polisanmäla för det.

Men att man skulle t.ex skulle råka banka in i en golvlist med damsugaren på dagtid tror de nästan skulle skratta åt dig i luren om du försökte polisanmäla.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

På dagtid finns väl inte så mycket du kan göra dock.

Skrivet av Rouge of Darkness:

Ja det fattar jag väl man givetvis inte får aktivt störar på dagtid för störandet skull. Men inte lika hårt reglerat som på nattid.

Men visst har man konkreta bevis för att det skett med avsikt att störa på dagtid går det ju även polisanmäla för det.

Men att man skulle t.ex skulle råka banka in i en golvlist med damsugaren på dagtid tror de nästan skulle skratta åt dig i luren om du försökte polisanmäla.

Tycker det TS beskriver kvalar in som lite mer än att banka in i golvlisten med dammsugaren.

Permalänk
Medlem

Först kontaktar du hyresvärden/brf styrelse, hjälper inte det kontaktar du hyresnämnden om du har en hyresrätt.
Är det inte ihållande oljud kan det vara svårt att få ut störningsjouren.

En väldigt viktig sak dock, för dagbok, datum, klockslag, typ av störning.

Typen av störning tyder på psykisk ohälsa, be värden koppla in boendesociala gruppen om det finns en sådan.

Har du själv försökt prata med den boende om dina upplevda störningar?
Ett gemensamt möte med dig, den störande och värden kan också hjälpa.

Förbered dig på att det inte kommer vara över på månader om det är psykisk ohälsa som ligger bakom, gången bör vara anmodan om upphörande följt av möte, anmodan igen och sedan förverkande/uteslutande.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Batwoman:

För att jag röker på min balkong, vilket flera här gör och detta är tillåter.

Vill inte mena att ifrågasätta dig som offer (det verkar som du har att göra med en tokig person tyvärr), men folk som röker på sina balkonger gör balkongerna i princip omöjliga att använda för icke-rökare så jag ber dig vänligt att inte göra det.

I en lägenhetshussituation kommer ju dessutom rök att blåsa in i andras lägenheter genom öppen balkongdörr eller fönster (sommartid, generellt), vilket gör folk extra irriterade eftersom de då känner att de inte kan njuta av sommaren pga rökterrorn.

Givetvis ska man inte reagera genom att skrika och gapa som en tok och slå och dunka dygnet runt i väggarna osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Vill inte mena att ifrågasätta dig som offer (det verkar som du har att göra med en tokig person tyvärr), men folk som röker på sina balkonger gör balkongerna i princip omöjliga att använda för icke-rökare så jag ber dig vänligt att inte göra det.

I en lägenhetshussituation kommer ju dessutom rök att blåsa in i andras lägenheter genom öppen balkongdörr eller fönster (sommartid, generellt), vilket gör folk extra irriterade eftersom de då känner att de inte kan njuta av sommaren pga rökterrorn.

Givetvis ska man inte reagera genom att skrika och gapa som en tok och slå och dunka dygnet runt i väggarna osv.

Det är onekligen ett intressant dilemma.
"Ja, det är tillåtet att röka på balkongen, men du får inte störa dina grannar." (taget från diverse google-sökningar)
Svårt att lagföra.

Permalänk
Skrivet av Chibariku:

Tycker det TS beskriver kvalar in som lite mer än att banka in i golvlisten med dammsugaren.

Utan att ha hört ljudklippen är det ju svårt att säga vad det är finns ju folk som damsuger typ 3 ggr om dan...

Och en påkörd golvlist kan mycket väl uppfattas som ett slag i taket på våningen under iom att ljudet kan sprida sig i konstruktionen speciellt i ett väldigt lyhört bygge.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Banka på hennes dörr med ett baseballträd varje gång hon bankar mot dig?

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Vill inte mena att ifrågasätta dig som offer (det verkar som du har att göra med en tokig person tyvärr), men folk som röker på sina balkonger gör balkongerna i princip omöjliga att använda för icke-rökare så jag ber dig vänligt att inte göra det.

I en lägenhetshussituation kommer ju dessutom rök att blåsa in i andras lägenheter genom öppen balkongdörr eller fönster (sommartid, generellt), vilket gör folk extra irriterade eftersom de då känner att de inte kan njuta av sommaren pga rökterrorn.

Givetvis ska man inte reagera genom att skrika och gapa som en tok och slå och dunka dygnet runt i väggarna osv.

Det hemskt det där med folk som röker på balkongen. Är känslig som tusan för det. Går inte ha ett fönster öppet utan att det smyger in rök. Till slut flyttade vi ifrån lägenheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batwoman:

Hon har trakasserat mig från dag ett när jag flyttade in här förra sommaren, hon gapar och skriker på balkongen, slår i elementen i trapphuset, bankar i balkongen samt har bankat i taket över ett år, framförallt under min säng och väcker mig, men även i resten av lägenheten enbart för att göra livet surt för mig. För att jag röker på min balkong, vilket flera här gör och detta är tillåter. Hon har bankat under min säng över hundra gånger och väckt mig. Detta finns inspelat. Det tog över en månad innan jag fick min första natts sömn här sedan jag flyttade in. Den här människan är inte frisk. Detta pågår i princip alla dagar i veckan under hela dygnet och detta finns väl dokumenterat genom inspelningar. Flera hundra inspelningar. Men hyresvärd eller hyresgästförening bry sig inte, vad ska jag göra? fan HJÄLP MIG.

Det låter onekligen som att det är en tokig person du har att göra med, men en fråga till dig.
När du röker på din balkong, är då dennes balkong öppen så att röken kan komma in till denna? Jag är själv rökare men har som mantra för mig själv att om jag ska röka så ska det inte störa andra. Jag hade nog i denna situationen talat med Hyresvärd eller motsvarande men även provat att gå ut på gården, en liten bit bort ifrån själva huset och rökt (Det blir ju lite jobbigare att röka, men det blir nog inte lika påtagligt för din granne då)

Sen borde det ju egentligen inte vara rökat som är problemet, så länge du inte kedjeröker och allt hela tiden kommer in till hennes lägenhet under dig. Har du en askkopp eller askar du ut från balkongen? Askar du ut ifrån balkongen så är ju risken stor att askan kommer in på hennes balkong och det kan hon nog bli sur av (Det skulle jag oxå bli, men jag hade nog bara talat med dig istället för att gå psyko).

Hur som helst så hoppas jag att det löser sig för dig och att du kan få någon typ av lugn.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk

En fråga, men har du diskuterat problemet med din granne?

Du röker på balkongen och det uppskattas inte av henne och kanske fler än så. Genom att rökning i dagsläget inte är förbjudet på balkongen, men störning av sina grannar är det så kanske man ändå bör ta i beaktande att majoriteten i dag inte röker och troligen inte heller uppskattar cigarettrök på samma sätt som du gör.

Ett alternativ för att då kanske få lite lugn och ro kan ju då vara att sluta röka på balkongen och se till att föreningen/hyresvärden sätter ut askkoppar utanför fastigheten.

Jag är i precis samma sits med med ett par grannar som fullständigt skiter i om de stör med sin cigarettrök, men snabbt gnäller om man grillar en korv på sin elgrill. Vi kan inte vädra över huvud taget i och med att röken då kommer in i vår lägenhet. Ja…. Jag har ”pratat” med dem , men fortfarande så skiter man totalt i att andra blir drabbade bara för att det inte är förbjudet att röka på balkongen.

Jag står på damens sida, men man kanske ska diskutera problemet istället för att banka i golv mm, men någonstans så känner hon troligen en stor frustration (precis som jag gör hemma hos mig) över att du fortsätter att röka på din balkong och struntar i att andra inte uppskattar det.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem

Vi har haft möte med hyresvärden och hyresgästföreningen (jag är medlem liksom grannen) i somras och hon ombedes att vara tyst och inte störa mig men det höll inte mer än någon vecka. Bankandet har slutat numera men ofredandena fortsätter regelbundet. Hon hatar mig helt enkelt och jag bor ovanför så det finns ingen som helst rök hos henne. Hon är manisk, har troligtvis en diagnos och helt enkelt vägrar att låta mig vara ifred. Det finns många här som röker men det är bara mig hon trakasserar, och ingen verkar längre bry sig, hyresvärden bryr sig inte och menar att ja, det är beklagligt men du får gilla läget typ. Det är fullt tillåtet att röka på sin balkong här, men som sagt, det finns ingen rök hos henne, hon vill bara gnälla. Givetvis är hon polisanmäld men dom kan inte bevisa vem som bankar även om jag har det på film. Jag kan liksom inte stå i hennes lägenhet och filma henne när hon bankar, verkar vara detta som i princip krävs. Hon sitter och hittar på anklagelser och ljuger om allt, möter jag idioten i trappen så heter den sen att jag hotat henne. Hon är fullständigt sjuk i huvudet och uppenbart finns det inget jag kan göra, bara gilla läget? Det här är väldigt stressande för mig. Dessutom undrar flera poliser jag pratat med, varför hon inte är vräkt. Lokaltidningen hade ett inslag om detta redan förra sommaren men både då liksom nu skyller hyresvärden bara ifrån sig, bevisen "räcker inte". Det känns som att jag måste ta detta till en högre instans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batwoman:

Vi har haft möte med hyresvärden och hyresgästföreningen (jag är medlem liksom grannen) i somras och hon ombedes att vara tyst och inte störa mig men det höll inte mer än någon vecka. Bankandet har slutat numera men ofredandena fortsätter regelbundet. Hon hatar mig helt enkelt och jag bor ovanför så det finns ingen som helst rök hos henne. Hon är manisk, har troligtvis en diagnos och helt enkelt vägrar att låta mig vara ifred. Det finns många här som röker men det är bara mig hon trakasserar, och ingen verkar längre bry sig, hyresvärden bryr sig inte och menar att ja, det är beklagligt men du får gilla läget typ. Det är fullt tillåtet att röka på sin balkong här, men som sagt, det finns ingen rök hos henne, hon vill bara gnälla. Givetvis är hon polisanmäld men dom kan inte bevisa vem som bankar även om jag har det på film. Jag kan liksom inte stå i hennes lägenhet och filma henne när hon bankar, verkar vara detta som i princip krävs. Hon sitter och hittar på anklagelser och ljuger om allt, möter jag idioten i trappen så heter den sen att jag hotat henne. Hon är fullständigt sjuk i huvudet och uppenbart finns det inget jag kan göra, bara gilla läget? Det här är väldigt stressande för mig. Dessutom undrar flera poliser jag pratat med, varför hon inte är vräkt. Lokaltidningen hade ett inslag om detta redan förra sommaren men både då liksom nu skyller hyresvärden bara ifrån sig, bevisen "räcker inte". Det känns som att jag måste ta detta till en högre instans.

Gör dig själv en tjänst o leta upp nån annan stans att bo. Förstår ju att det känns som hon vinner men det låter som du bara har uppförsbacke att se fram emot just nu.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Batwoman:

Hon hatar mig helt enkelt och jag bor ovanför så det finns ingen som helst rök hos henne.

Vill inte kapa din tråd, dock bara påpeka att ovanför, nedanför, vänster, höger, snett uppochned osv spelar ingen roll med cigarettrök, den virvlar runt i luften när det blåser och hamnar överallt och en ickerökare känner den och störs flera lägenheter bort. Själv kan jag känna cigarettrök på vinden uppåt 50 meter bort utan problem, det är skitjobbigt. Anmodar dig återigen med hänsyn till majoriteten som inte röker att inte röka på balkongen även om andra hyresgäster gör det. Allt gör skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batwoman:

Bankandet har slutat numera men ofredandena fortsätter regelbundet.

Om hon inte bankar längre så är väl halva problemet löst?

Vad består problemet konkret av på senare tid, säg senaste månaden? Om hon beter sig illa när du är på balkongen och röker borde det vara enkelt att spela in - helt lagligt att göra så länge du är ena sidan av konversationen. Om beteendet inte går över någon gräns för vad som är olagligt så är det inte mycket att göra något åt, då är det bara du som är gnällig. Om det är ett olagligt beteende så får du polisanmäla och sedan överklaga när de lägger ner ärendet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batwoman:

Vi har haft möte med hyresvärden och hyresgästföreningen (jag är medlem liksom grannen) i somras och hon ombedes att vara tyst och inte störa mig men det höll inte mer än någon vecka. Bankandet har slutat numera men ofredandena fortsätter regelbundet. Hon hatar mig helt enkelt och jag bor ovanför så det finns ingen som helst rök hos henne. Hon är manisk, har troligtvis en diagnos och helt enkelt vägrar att låta mig vara ifred. Det finns många här som röker men det är bara mig hon trakasserar, och ingen verkar längre bry sig, hyresvärden bryr sig inte och menar att ja, det är beklagligt men du får gilla läget typ. Det är fullt tillåtet att röka på sin balkong här, men som sagt, det finns ingen rök hos henne, hon vill bara gnälla. Givetvis är hon polisanmäld men dom kan inte bevisa vem som bankar även om jag har det på film. Jag kan liksom inte stå i hennes lägenhet och filma henne när hon bankar, verkar vara detta som i princip krävs. Hon sitter och hittar på anklagelser och ljuger om allt, möter jag idioten i trappen så heter den sen att jag hotat henne. Hon är fullständigt sjuk i huvudet och uppenbart finns det inget jag kan göra, bara gilla läget? Det här är väldigt stressande för mig. Dessutom undrar flera poliser jag pratat med, varför hon inte är vräkt. Lokaltidningen hade ett inslag om detta redan förra sommaren men både då liksom nu skyller hyresvärden bara ifrån sig, bevisen "räcker inte". Det känns som att jag måste ta detta till en högre instans.

Du ofredar uppenbarligen din granne med din cigarettrök, du kanske skulle gå ut på gården och röka? Gärna en bit bort från människor som inte uppskattar det.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exydia:

Du ofredar uppenbarligen din granne med din cigarettrök, du kanske skulle gå ut på gården och röka? Gärna en bit bort från människor som inte uppskattar det.

Återigen. För alla er ickerökare.
Ja det suger o få cigarettrök över sig som ickerökare.
Men det är nu fullt lagligt och tillåtet att röka på sin balkong o blir då inte ofredande eller nånting av det. Fullt tillåtet och alla andra får då bara gilla läget.

Att trakasera med bankande, hitta på lögner om hot, ofredande med svordomar o annat är däremot olagligt och inte tillåtet enligt hyresavtalet.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Återigen. För alla er ickerökare.
Ja det suger o få cigarettrök över sig som ickerökare.
Men det är nu fullt lagligt och tillåtet att röka på sin balkong o blir då inte ofredande eller nånting av det. Fullt tillåtet och alla andra får då bara gilla läget.

Att trakasera med bankande, hitta på lögner om hot, ofredande med svordomar o annat är däremot olagligt och inte tillåtet enligt hyresavtalet.

"Jag behöver inte ta hänsyn till #anledning för det är inte mot lagen" är sällan ett bra sätt att skapa en trivsam miljö bland sina medmänniskor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exydia:

Du ofredar uppenbarligen din granne med din cigarettrök, du kanske skulle gå ut på gården och röka? Gärna en bit bort från människor som inte uppskattar det.

Som jag nämnt så finns det ingen rök hos henne, jag har även frågat övriga grannar men dom märker ingenting. En annan granne har bett henne vara tyst och det fungerade ett dygn typ. På gården får jag inte heller röka för grannen för där kan barn leka och när hon åker till Cypern på semester i 14 dagar så får jag inte röka i närheten av hyreshuset för det känner hon när hon kommer hem. Allt enligt henne. Det finns alltså ingen grund för hennes klagande, ingen annan klagar hon är bara psykiskt sjuk. Det spelar ingen roll vilken tid på dygnet det är, hon hör att jag öppnar balkongdörren, då kommer hon ut och säger det är olagligt att röka hur farligt detta är bla bla bla, sen går hon in efter att jag gått in. Spelar ingen roll om det är 10 minus ute, full storm ösregn etc, hör hon jag öppnar dörren "måste" hon spy sin galla över mig. Detta är helt obefogat. Hon drog en snyfthistoria jag när flyttade in förra sommaren om att hennes pappa tror jag det var som hade dött av rökning, därefter är hon som sagt besatt av rökning, Ja jag borde flytta, problemet är att det tog mig 10 år att få denna lägenheten, det är ytterst svårt att hitta lägenhet i centrum då jag måste bo här då jag inte har en bil.

Permalänk
Medlem

Hade en liknande situation fast när jag bodde i en Brf.

Om du blir hotad av henne, polisanmäl varje gång.
Typ om hon säger något i stil "Du ska passa dig om du vet vad som är bra för dig" eller liknande så är det ett förtäckt hot.
I detta fallet spelar det ingen roll om du är 2 meter hög, har tränat kampsport i 100 år och kan försvara dig själv - det är inte ifall det är ett hot mot dig då du tycker att du kan försvara dig utan mer om det är ett hot i lagens mening.

Ha papper och penna, skriv ner dag, tidpunkt och en liten notering varje gång hon bankar.
Om det är mitt i natten och du sover, och hon bankar under din säng av någon anledning så är det bra att kunna säga att detta har hänt ### gånger.

Finns störningsjour? Ring och anmäl varje gång. Anteckna i din loggbok (se ovan).

Vänligen var på din hyresvärd också, att de säger att det inte räcker är lathet från deras sida. De bör ta upp det i tinget när det finns listor av polisanmälningar, loggboksanteckningar och massa kostnader för störningsjour.

Placera telefonen i bröstfickan med kameran över kanten och spela in video (eller bara audio om kameran inte kommer över).
Spara klippen, kan vara användbara vid polisanmälan.

OM hon ljuger för polisen och säger att du hotat henne när du gick ner för trappen så motbevisar du det lätt genom att spela upp klippet. Klippen är ju datum och tids stämplade, men kanske börja innan du går ut i trappen att säga "18 Januari, klockan är 19.35" så finns det med i inspelningen också.

Förolämpar hon dig så kommer det med på ljudklippen också, det är också något som kan anmälas till polisen.

För min del så blev den personen (som hade diganos) vräkt och lägenheten tvångssåld.
Jag förde loggbok, anmälde till Polis och tog det med BRF:en.
Visst inga av polisanmälningarna ledde till något men jag fick ju ett ärendenummer varje gång och det kunde användas i bevisningen.

Är du orolig för henne, att hon kan skada sig själv. Gör en orosanmälan till socialen (eller vad det heter i din kommun).
Typ om hon säger "<något, något> att jag lika väl kunde vara död" eller liknande.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

Låter som ni förtjänar varandra.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

Sådana människor går ju inte att bemöta. Möta upp med att röka lite och ofta? När dörren hörs släcka och gå in och sedan ut igen. Leder iofs till ständig lukt.

Räcker ju med sådana som spelar orimligt hög musik i tid och otid.

Men det är ju ett riktigt bra incitament för att sluta röka om du inte har möjlighet att flytta. Eller iaf minska på det och röka på promenad.
(Personligen hade jag siktat på att flytta om en granne rökte på balkongen, men det är ju helt ot)

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Jag försvarar inte din granne, men rökare förstår oftast inte hur oerhört mycket röken sprider sig. Om du röker på en balkong i ett typiskt lägenhetshus kan jag garantera att de flesta känner av det. Vad dina grannar svarar på en sån fråga behöver inte stämma med vad de faktiskt känner, utan snarare handlar det om det klassiska att de flesta inte vill stöta sig med sina grannar.
Jag har en granne som ofta röker utanför sin lägenhet, och där kommer luften in till min. Varje gång han röker stinker det rök i min lägenhet i 15-20 minuter. Men har jag sagt till honom? Nej, för jag vill inte bråka. Men tro mig, grannarna känner lukten!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Vill inte mena att ifrågasätta dig som offer (det verkar som du har att göra med en tokig person tyvärr), men folk som röker på sina balkonger gör balkongerna i princip omöjliga att använda för icke-rökare så jag ber dig vänligt att inte göra det.

I en lägenhetshussituation kommer ju dessutom rök att blåsa in i andras lägenheter genom öppen balkongdörr eller fönster (sommartid, generellt), vilket gör folk extra irriterade eftersom de då känner att de inte kan njuta av sommaren pga rökterrorn.

Givetvis ska man inte reagera genom att skrika och gapa som en tok och slå och dunka dygnet runt i väggarna osv.

I många hus tas tilluften in vid fasaden också, vilket innebär att det i varierande grad beroende på vinden stinker inomhus, när rökaren i närheten för femtiotolfte gången bolmar.

kommatering