När jag loggat in på Gmail så kräver den direkt att jag loggar in igen

Permalänk
Medlem

När jag loggat in på Gmail så kräver den direkt att jag loggar in igen

Jag har fler än en Gmail-adress, och när jag skulle logga in på en av dem nu på morgonen så valde jag den i listan som vanligt, som kommer upp när man går in på Gmails sida.

När jag väl loggat in så krävde Gmail direkt att jag skulle ange användarnamn och lösenord igen, såg min inkorg i någon sekund. Det var ju väldigt märkligt, men allt var https, så jag gjorde det. Sen verkar man vara inloggad som vanligt. Kändes väldigt konstigt. Så jag klickade på logga ut, för att logga in igen. Då listas inte längre alla mina Gmail-konton, utan endast det jag senast använde. Loggar in, och då händer det igen att Gmail efter en sekund kräver att jag ska ange användarnamn och lösenord igen. Gör det, och förblir inloggad.

Jag loggar ut, rensar ut cookies och cache, tänkte att det kanske är någon data här som blivit korrupt. Loggar in igen, får då tvåstegsverifiera mig, som det ska vara. Testar att logga ut och logga in igen, och då kräver Gmail direkt efter en sekund att jag ska ange användarnamn och lösenord igen.

När jag kollar på kontohistoriken så syns inget konstigt, och tvåstegsverifieringen bör ju skydda mot hackers.

Är det någon som vet vad Gmail håller på med? Så sent som igår fungerade det som vanligt utan konstigheter.

Permalänk
Avstängd

Jag vet inte hur många gmail du har loggat in just nu. Men på något sätt har Google upptäckt att dessa inloggningsförsök är misstänkta, och det är därför som Google ber om inloggning hela tiden.

Jag föreslår att du skannar din enhet med ett antivirusprogram/ rensar webbläsarens cache och cookies/ tar bort alla senaste tillägg som du har installerat på din webbläsare eller om du har några andra misstänkta tillägg.

För att öka säkerheten kan du ställa in tvåstegsverifiering för alla dessa konton.

Permalänk
Medlem

Tack för ditt svar.

Jag är endast inloggad på Gmail på datorn och på telefonen. Alla mina Gmail-konton har tvåstegsverifiering aktiverat. Som jag skrev så testade att rensa cookies och cache, men Gmail krävde fortfarande att jag skulle logga in igen direkt när jag precis loggat in. Körde några online-baserade antivirusprogram, de hittade ingenting. Körde även Windows inbyggda antivirusprogram, som inte heller hittade någonting.

Av säkerhetsskäl så har jag inte sparat Gmail-lösenordet på datorn, utan slår in det varje gång. Jag har dock aktiverat att tvåstegsverifieringen kommer ihåg datorn, så den behöver jag endast köra ifall jag rensar ut cookies.

Och jag förstår inte heller varför Gmail rensade bort listan med de övriga sparade Gmail-kontona.

Permalänk
Medlem

Beter sig Gmail såhär för någon annan?

Permalänk
Medlem

Nej.

Testa incognito-flik? Eller annan webbläsare (alternativt en annan dator) - så vet du ju vad som felar sen

Permalänk
Medlem

Omöjligt att säga vad som kan vara fel, handhavande fel kanske? Om det nu skulle vara the big g's fel så är det väl bara att avvakta tills de löst problemet.

Och om du nu får panik av detta problem så gör det enklare för dig, kör typ 1password med alla konton sparade där eller lägg in i chrome olika profiler för att logga in. Förmodligen finns det bättre lösningar på att använda flera gmail konton än vad du använder atm

Permalänk
Medlem

Jag hade detta problem för någon vecka sen och då var det att chrome inte fått igenom en uppdatering och det sluta så fort allt var uppdaterat.

Permalänk
Medlem

Jag har nu testat att logga in på Gmail med Microsoft Edge. Får inte alls detta problem då. Tyder detta på att det är något fel på mitt Chrome?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasharii:

Jag har nu testat att logga in på Gmail med Microsoft Edge. Får inte alls detta problem då. Tyder detta på att det är något fel på mitt Chrome?

Läste du detta?

Skrivet av sir_bad:

Jag hade detta problem för någon vecka sen och då var det att chrome inte fått igenom en uppdatering och det sluta så fort allt var uppdaterat.

Visa signatur

Stationär i5 12600KF + NH-D15S Chromax - TUF Gaming B660M-PLUS D4 - 32GB DDR4 3600MHz - Vega 56 /w Vega 64 bios + Morpheus II - 960 EVO 500GB - Phanteks Eclipse P400S TG - RM750x - AOC Agon AG271QX
Laptop Xeon W-10885M - 32GB DDR4 3200MHz - Quadro RTX 3000 - Samsung 1TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av sir_bad:

Jag hade detta problem för någon vecka sen och då var det att chrome inte fått igenom en uppdatering och det sluta så fort allt var uppdaterat.

Det där verkar vara en generellt bra grej att lägga på minnet. Varenda gång webbrowsern strular och man startar om den visar det sig att det ligger en uppdatering och väntar, tycker jag mig ha märkt.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Har nu fått igenom en uppdatering av Chrome, rensat cachen. Ändå samma problem. Otroligt.

Permalänk
Medlem

Nu har jag även provat att installera om Chrome. Har ändå samma problem. Nu har jag även fått Error 400 för första gången när jag loggat in på Gmail. Funkade att logga in direkt efter, men ändå.

Använder alla ni andra Chrome som webbläsare? Kan kanske vara värt att byta till en annan webbläsare om det är den här nivån Chrome har tänkt ligga på framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasharii:

Nu har jag även provat att installera om Chrome. Har ändå samma problem. Nu har jag även fått Error 400 för första gången när jag loggat in på Gmail. Funkade att logga in direkt efter, men ändå.

Använder alla ni andra Chrome som webbläsare? Kan kanske vara värt att byta till en annan webbläsare om det är den här nivån Chrome har tänkt ligga på framöver.

Jag har bara behövt logga in en gång och sen dess hålls jag inloggad hela tiden. Jag använder Firefox

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

Gmail

Hej har läst ditt problem, skit i Chrome som webbläsare installera Brave webbläsare har haft den i många år nu både på telefon och dator.
Så kan du använda duckduck go som sökmotor.
Du körde inget virusprogram tyckte jag FARLiGT FARLIGT Föreslår Bitdefender,kostar en slant men det är det värt. HARE BRA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christer-isak:

Hej har läst ditt problem, skit i Chrome som webbläsare installera Brave webbläsare har haft den i många år nu både på telefon och dator.
Så kan du använda duckduck go som sökmotor.
Du körde inget virusprogram tyckte jag FARLiGT FARLIGT Föreslår Bitdefender,kostar en slant men det är det värt. HARE BRA

Det finns inbyggt virusprogram i Windows och det räcker för de allra flesta

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig