Asrock expansionskort förvandlar B650-moderkort till X670

Permalänk
Medlem

Litet intressant att läsa:

Citat:

Importantly, this expansion card works only with certain ASRock motherboards, and it does not only rely on PCIe connector, but requires a special control line connection. So, not only it cannot be purchased yet, it also needs special type of motherboard. Such motherboard was provided to Level1Techs, and it seems to be running a custom BIOS.

https://videocardz.com/newz/asrock-expansion-card-could-turn-...

Så slutsatsen är att det är ett specialkort som antagligen bara kommer att hitta ett fåtal köpare.

Lika bra att hitta ett X670-moderkort som gör jobbet.

Och litet nördgnäll:
Däremot ser jag att det är många moderkort idag som har ganska få kortplatser, vilket gör att expansionsmöjligheterna ofta är begränsade. Visserligen äter ett fett grafikkort numera 2 till 3 platser, men det finns många olika tillämpningar och det är inte alltid som det är en grafikintensiv tillämpning som är aktuell.

Nu finns det visserligen moderkort som fortfarande har många kortplatser som de från Tyan ( https://tyan.com/MB@en-US@12@1=SC ) men då är det frågan om att du också behöver en Epyc eller Xeon-processor och en låda som klarar av moderkortsformatet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Hm, jag är inte lika övertygad om att produkter med såpass nischad kompatibilitet är något att stå efter. Har länge argumenterat för att undvika PCIe-kort och 5,25-tumsenheter till förmån för USB-anslutna motsvarigheter, som ju går utmärkt att använda inte bara i stora stationära datorer med lediga PCIe-platser, utan även med bärbara datorer, SFF-byggen osv.

Här går ASRock minst ett steg längre med en produkt som, utöver att kräva en ledig PCIe-plats, dessutom bara fungerar med ett litet fåtal moderkort. Visst skulle man rent teoretiskt kunna tänka sig en märkesagnostisk standard, men kan inte se det hända i praktiken.

Jag resonerar precis tvärtom. Kan man undvika USB så är det bra eftersom det ofta är en källa till problem i mer komplexa sammanhang. 5,25 enheter och instickskort är det betydligt mindre risk att det blir krångel med. Exempel på krångel, flera kameror, långa kablar, astronomiprylar som montering, fokuserare, väderstation osv osv. USB är som att be om problem om det blir många enheter och en eller flera hubbar. Vissa enheter är inte 100% kompatibla med varandras chipset, problemet ökar brutalt med USB3.0 och där rekommenderar jag att man kör USB3.0 på en egen host. Jag valde t ex RS232 framför USB för att styra en stegmotor från en Win10 dator.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Jag resonerar precis tvärtom. Kan man undvika USB så är det bra eftersom det ofta är en källa till problem i mer komplexa sammanhang. 5,25 enheter och instickskort är det betydligt mindre risk att det blir krångel med. Exempel på krångel, flera kameror, långa kablar, astronomiprylar som montering, fokuserare, väderstation osv osv. USB är som att be om problem om det blir många enheter och en eller flera hubbar. Vissa enheter är inte 100% kompatibla med varandras chipset, problemet ökar brutalt med USB3.0 och där rekommenderar jag att man kör USB3.0 på en egen host. Jag valde t ex RS232 framför USB för att styra en stegmotor från en Win10 dator.

Brukar du ansluta 5.25” enheter på 10m kabel? Du måste väl ändå jämföra likvärdiga situationer om du ska jämföra…

Permalänk
Medlem

Nej, de sitter internt med så kort kabel som möjligt och givetvis inte med USB.

USB är som att be om krångel. Inte lika driftsäkert.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Konceptet för tankarna till de Sonnet Crescendo G3 och G4 uppgraderingskort som kom till lite äldre Apple-datorer i och med G3/G4-eran.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.