Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Kolla över på företaget om ni kan gå över till projectwise för datalagring och projekthantering.
Då sparas alltid en lokal kopia av de xrefs du jobbar i och synkas sen på servern när det är dags att avsluta arbetet med modellen.

Det har hjälpt för oss när vi har tyngre vägmodeller som vi jobbar i.
Är en del inställningar och anpassningar för att få det att fungera bra. Men är det ett större företag du jobbar på så kan det verkligen vara värt det.

I övrigt har jag tyvärr inget att tillägga. Men vet att våra HP-datorer, dvs de som jobbar med tyngre filer också har problem i de tyngsta modellerna och de större projekten. Men blev kanske 20-40% snabbare sen vi började med ProjectWise.
Själv så sitter jag bara med planeringen då jag inte jobbar med CAD längre så har förträngt allt som har med det att göra. Men jobbade mycket med Civil3D tidigare och haft mycket nära samarbete med många som jobbar med VA och annan ledningshantering.

Ja, vi jobbar med projectwise i större projekt men inte alla projekt tyvärr. Märker också som du säger en förbättring i arbetsflödet men inte fullt tillräckligt. Är allergisk mot lagg och när det går trögt:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icecrystal:

Det här är en väldigt programspecifik detaljfråga som berör ditt jobb. Min spontana tanke är att det troligen finns ett supportavtal för Civil3D på företaget du jobbar för. Skulle inte de kunna svara på detta?
Inte för att vi på Sweclockers inte gärna svarar, men de har troligen större resurser att lägga på att besvara din fråga samt en större insikt i programmet i sig. Nu är det möjligt att du kommer till en första linje först och de kanske inte kan så mycket, men stå på dig.
Om de inte tar emot frågan i nuvarande form, lägg upp det som ett prestandaproblem och att du har testat att jobba lokalt men att det går trögt ändå.

Jättebra förslag. Har dock varit i kontakt med supporten angående detta och de påstår att single core performance gör störst skillnad. Men han jag pratade med verkade inte vara helt kunnig. Men kanske ska testa stå höra av mig igen så att jag kommer fram till någon mer tekniskt kunnig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lombra:

Ja, jag tycker det är svårt och hitta någon info överhuvudtaget tyvärr. Väldigt lite tester som görs också. Svårt att veta hur bra det fungerar innan man provat. Men det jag läst är iallafall att single core performance är det viktigaste men vet inte om AMD:s 3D cache hjälper eller inte...

"L3 Cache
Because of their substantial performance benefits, Autodesk strongly recommends CPUs that include an L3 cache. Larger L3 caches of 3MB and beyond can provide performance benefits for computationally-intensive operations such as model regeneration."

Allt jag hittat.. känns som rekommendationerna är från 2016 🤷🏼‍♂️

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

https://ibb.co/kmW3tdC
behöver du mer videominne så kan 4090 vara vettigt även det.
Slängde in en AIO men jag tvekar som sagt att det skall behövas, kör min 13700k i 5.8 ghz just nu och har renderat CB23 i 30 minuter hittills på min custom loop. alla fläktar ställde jag ner till 600rpm och pumpen på 2000, maxtemp hittills är 69 grader och den har inte klockat ner sig, men jag vet med säkerhet att 13700k klockar ner sig vid 100 först (as intended enl Intel när jag pratade med dom) svårt att tro att 13900ks skulle vara annorlunda där.

DDR4 vs DDR5 ser som sagt ut att vara pengar i sjön. Nvidias quadro kort kanske du eventuellt får bättre support för om något där skulle fela, men jag antar att det sitter ett GTX/RTX kort i bärbara du sitter med nu? så har du inte problem med det, skulle du nog inte få problem med nyare korten heller. Det jag la in i varukorgen är det jag skulle köpa iallafall, även om jag inte betalar själv så kan jag heller inte lägga pengar på delar som prestanda inte kommer kunna nyttjas.

Detta är då vad jag anser skulle ge best prestanda för pengarna, och bör fungera ypperligt på lokal nivå, sedan hurvida saker fungerar mellan serversidan och din burk, låter jag vara

Tusen tack:) ja det ser ut som ett vettigt förslag. Tycker att 4080 kanske räcker. Vet inte om jag behöver mer videominne. Men i9 13900KS verkar vara det bästa alternativet just nu iallafall

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

"L3 Cache
Because of their substantial performance benefits, Autodesk strongly recommends CPUs that include an L3 cache. Larger L3 caches of 3MB and beyond can provide performance benefits for computationally-intensive operations such as model regeneration."

Allt jag hittat.. känns som rekommendationerna är från 2016 🤷🏼‍♂️

Jaså. Grymt gjort ändå. Skitsvårt att hitta något tycker jag. Detta var ju intressant. Hmm då kanske jag ändå skulle vänta in AMD:s nya processorer. hade ju varit intressant att jämföra det på något vis med intels i9. Ska se om min kollega kan köpa in intel och jag amd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lombra:

okej, du tror ändå att de är bättre än konsumentkorten? Är det inte bara att de är certifierade för cad?

Jag har sett benchmarks relativt nyligen där Workstationkorten vann flera tester. Minns ej när/hur/var så det skall tas med en nypa salt, däremot har de ofta mycket VRAM vilket kan spela roll i stora modellfiler. Certifiering gör att Autodesk bryr sig om att lösa eventuella buggar för specifik hårdvara, personligen skulle jag ta nVidia konsumentprodukter alla dar i vecka för allt som har med Autodesk att göra eftersom de för 3D idag nära uteslutande använder DirectX (9,11,12).

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

"L3 Cache
Because of their substantial performance benefits, Autodesk strongly recommends CPUs that include an L3 cache. Larger L3 caches of 3MB and beyond can provide performance benefits for computationally-intensive operations such as model regeneration."

Allt jag hittat.. känns som rekommendationerna är från 2016 🤷🏼‍♂️

Ja, Autodesk vill inte hamna i bråk om favorisering etc. 3MB L3 cache var kanske ett tröskelvärde en gång i tiden men en 13900KS har 36MB L3 cache, ingen av de kommande Ryzen 7XXX 3D kommer slå 13900KS i prestanda på Autodesks klassiska produkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

https://ibb.co/kmW3tdC
behöver du mer videominne så kan 4090 vara vettigt även det.
Slängde in en AIO men jag tvekar som sagt att det skall behövas, kör min 13700k i 5.8 ghz just nu och har renderat CB23 i 30 minuter hittills på min custom loop. alla fläktar ställde jag ner till 600rpm och pumpen på 2000, maxtemp hittills är 69 grader och den har inte klockat ner sig, men jag vet med säkerhet att 13700k klockar ner sig vid 100 först (as intended enl Intel när jag pratade med dom) svårt att tro att 13900ks skulle vara annorlunda där.

DDR4 vs DDR5 ser som sagt ut att vara pengar i sjön. Nvidias quadro kort kanske du eventuellt får bättre support för om något där skulle fela, men jag antar att det sitter ett GTX/RTX kort i bärbara du sitter med nu? så har du inte problem med det, skulle du nog inte få problem med nyare korten heller. Det jag la in i varukorgen är det jag skulle köpa iallafall, även om jag inte betalar själv så kan jag heller inte lägga pengar på delar som prestanda inte kommer kunna nyttjas.

Detta är då vad jag anser skulle ge best prestanda för pengarna, och bör fungera ypperligt på lokal nivå, sedan hurvida saker fungerar mellan serversidan och din burk, låter jag vara

Jobbar man med punktmoln är det enorma mängder data som skall skyfflas och minnehastighet lär spela betydligt större roll än i spel. 100 grader för att throttla men den boostar inte om den är varmare än 75 grader eller liknande. Z690 har dessutom betydligt lägre krav för minnesbanorna då minnescontrollern var betydligt sämre i 12th gen.

Permalänk
Medlem

SSDn (Corsair MP600) har en tredjedel av prestandan mot en Samsung 990 Pro 2TB. För det är IOPS/random read/writes som spelar roll. AutoCad jobbar med mängder med små filer lokalt även utan enorma punktmoln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Jobbar man med punktmoln är det enorma mängder data som skall skyfflas och minnehastighet lär spela betydligt större roll än i spel. 100 grader för att throttla men den boostar inte om den är varmare än 75 grader eller liknande. Z690 har dessutom betydligt lägre krav för minnesbanorna då minnescontrollern var betydligt sämre i 12th gen.

95 grader så går den fortfarande med boost på 5.8ghz. klockar ner som sagt vid 100.

Ja kanske minnet hjälper, kanske inte. All info har visat hittills att det inte spelade någon roll. Av tre z690 kort har moderkortet inte varit en faktor, alla har klarat av att överklocka minnet till 4200mhz, det som spärrar innan moderkortet är processor och dess IMC. Behövs det så kan jag göra video gällande boost och temp 🤷🏼‍♂️

Skrivet av Mordekai:

SSDn (Corsair MP600) har en tredjedel av prestandan mot en Samsung 990 Pro 2TB. För det är IOPS/random read/writes som spelar roll. AutoCad jobbar med mängder med små filer lokalt även utan enorma punktmoln.

Check!

Skrivet av Mordekai:

Ja, Autodesk vill inte hamna i bråk om favorisering etc. 3MB L3 cache var kanske ett tröskelvärde en gång i tiden men en 13900KS har 36MB L3 cache, ingen av de kommande Ryzen 7XXX 3D kommer slå 13900KS i prestanda på Autodesks klassiska produkter.

Jag tror inte dom bryr sig om det, hoppas inte iallafall.
Men jag håller dock med dig i sakfrågan. Tror 6ghz boost ger mer än 4.5 som nuvarande x3D kommer upp i, tror faktiskt inte 7000 serien kommer ge något speciellt övertag i dessa applikationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

95 grader så går den fortfarande med boost på 5.8ghz. klockar ner som sagt vid 100.

Ja kanske minnet hjälper, kanske inte. All info har visat hittills att det inte spelade någon roll. Av tre z690 kort har moderkortet inte varit en faktor, alla har klarat av att överklocka minnet till 4200mhz, det som spärrar innan moderkortet är processor och dess IMC. Behövs det så kan jag göra video gällande boost och temp 🤷🏼‍♂️

Check!

Jag tror inte dom bryr sig om det, hoppas inte iallafall.
Men jag håller dock med dig i sakfrågan. Tror 6ghz boost ger mer än 4.5 som nuvarande x3D kommer upp i, tror faktiskt inte 7000 serien kommer ge något speciellt övertag i dessa applikationer.

Angående minneshastigheter i ReCap Pro
https://forums.autodesk.com/t5/recap-forum/2019-recap-perform...

Permalänk
Medlem

Då man ser att det kan ta väldigt lång tid att importera punktmoln i ReCap trots att ingen resurs visar 100% nyttjande kan man anta att det är bandbredd som är problemet. Snabbast möjliga nätverk, RAM och SSD gäller.
Z790 ProArt slår alla Z690 med hästlängder på samtliga punkter.
Jag skulle be Inet om dessa minnen, de har möjlighet att ta in om det är en modell som deras dist har.
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=7195031
Bara 32GB men antar att du inte slår i taket, om du måste ha 64GB rekommenderar jag istället dessa.
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=6460147

Även om 13th gen har en extremt mycket bättre minneskontroller skulle jag inte räkna med att det går att uppgradera med behållande av 2-minneskit.

https://www.inet.se/datorbygge/b1353514/civil3d-bandbredd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Då man ser att det kan ta väldigt lång tid att importera punktmoln i ReCap trots att ingen resurs visar 100% nyttjande kan man anta att det är bandbredd som är problemet. Snabbast möjliga nätverk, RAM och SSD gäller.
Z790 ProArt slår alla Z690 med hästlängder på samtliga punkter.
Jag skulle be Inet om dessa minnen, de har möjlighet att ta in om det är en modell som deras dist har.
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=7195031
Bara 32GB men antar att du inte slår i taket, om du måste ha 64GB rekommenderar jag istället dessa.
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=6460147

Även om 13th gen har en extremt mycket bättre minneskontroller skulle jag inte räkna med att det går att uppgradera med behållande av 2-minneskit.

https://www.inet.se/datorbygge/b1353514/civil3d-bandbreddhttps://cdn.inet.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/datorbygge/bild/b1353514/civil3d-bandbredd

Okej, det här ser riktigt bra ut och jag köper dina argument om att i9 troligtvis är bättre än amd:s 7000 serie. Blir nog detta bygge:) Tänker också som du vad gäller grafikkort och väljer gärna konsumentkorten hellre än "cad" korten. Tack så mycket för din feedback och alla andra som varit med och diskuterat. Ska kolla om jag kan beställa in delarna så får jag hoppas på att det går betydligt snabbare med tunga filer än bärbara datorn som jag har nu (Lenovo Legion 7)

Permalänk
Medlem

Jag undrar bara.
Jobbar du hemma? Eller köper du in en egen dator till jobbet/kontoret? Betalar inte jobbet datorn åt dig?
Bara nyfiken.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

Lugn nu. Båda nyttjar 1 kärna och föredrar snabba såna. Boda fungerar ypperligt med rtx kort, båda nyttjar inte DDR5 bandbredd. Att jag använder ordet autocad är för jag är van

Skrivet av Bobiri:

Nej men det bygger på samma arkitektur.

Däremot är tex. Tekla Structure och Revit två helt olika.

Revit är varken som Autocad som enbart bara kör på en tråd eller att Revit är varken byggd på samma arkitektur som Autocad. Revit skapades av ett annat företag som köptes upp av Autodesk. Ni get TS felaktig info så lugna ner er

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Jag undrar bara.
Jobbar du hemma? Eller köper du in en egen dator till jobbet/kontoret? Betalar inte jobbet datorn åt dig?
Bara nyfiken.

Köper in egen dator till jobbet och jobbar mestadels hemifrån 4 av 5 dagar hemma (tänker att jag tar med mig bärbara när jag ska till kontoret och har stationära hemma. Jo, jobbet betalar för datorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

95 grader så går den fortfarande med boost på 5.8ghz. klockar ner som sagt vid 100.

Ja kanske minnet hjälper, kanske inte. All info har visat hittills att det inte spelade någon roll. Av tre z690 kort har moderkortet inte varit en faktor, alla har klarat av att överklocka minnet till 4200mhz, det som spärrar innan moderkortet är processor och dess IMC. Behövs det så kan jag göra video gällande boost och temp 🤷🏼‍♂️

Check!

Jag tror inte dom bryr sig om det, hoppas inte iallafall.
Men jag håller dock med dig i sakfrågan. Tror 6ghz boost ger mer än 4.5 som nuvarande x3D kommer upp i, tror faktiskt inte 7000 serien kommer ge något speciellt övertag i dessa applikationer.

Ja tack, jag behöver hjälp. Cinebench trycker omedelbart upp min CPU till 100 grader. Blir inte klok på inställningarna, har ett Asus mobo.
ROG STRIX Z790-E GAMING WIFI
13900K
Arctic Freezer II 420

Fattar framförallt inte hur jag får ändra per core usage clocks, alla står på Auto utan möjlighet att ändra. Vad är det som låser upp de? Kan köra i Intel Extreme Tuning Utility eller vad det nu heter men vill ha inställningarna i BIOS.

Restore optimized default nu och nu kom jag inte ens över 5.5GHz, var tidigare 5.8GHz.

Vill absolut inte ha en hög all core clock så Cinebench var mest för att se temps. 38784pts multi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lombra:

Köper in egen dator till jobbet och jobbar mestadels hemifrån 4 av 5 dagar hemma (tänker att jag tar med mig bärbara när jag ska till kontoret och har stationära hemma. Jo, jobbet betalar för datorn

Har ni ingen policy för IT-utrustning?
Hos oss tillåts inga externa inköp utan det som finns att köpa är det som är via IT.

Sen om ni beställer konsumentprylar såsom 4080/4090 så kan det vara ganska grinigt från skatteverket då det just är en konsumentpryl som inte är gjorda för just detta ändamål.

Bara bra att kolla upp innan du går och beställer massa dyra prylar och det blir bråk senare Men låter som att du jobbar på ett lite mindre företag och de kanske tillåter detta.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Sen om ni beställer konsumentprylar såsom 4080/4090 så kan det vara ganska grinigt från skatteverket då det just är en konsumentpryl som inte är gjorda för just detta ändamål.

Med samma arguement skulle man kunna säga att alla Intel i9 13900k är konsument pryl o man MÅSTE köpa Xeon o typ dell workstation dator på företag.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Har ni ingen policy för IT-utrustning?
Hos oss tillåts inga externa inköp utan det som finns att köpa är det som är via IT.

Sen om ni beställer konsumentprylar såsom 4080/4090 så kan det vara ganska grinigt från skatteverket då det just är en konsumentpryl som inte är gjorda för just detta ändamål.

Bara bra att kolla upp innan du går och beställer massa dyra prylar och det blir bråk senare Men låter som att du jobbar på ett lite mindre företag och de kanske tillåter detta.

Skrivet av Mullvaden83:

Med samma arguement skulle man kunna säga att alla Intel i9 13900k är konsument pryl o man MÅSTE köpa Xeon o typ dell workstation dator på företag.

Vi är ett mindre företag och har en extern IT-snubbe som vi hyr in ibland, som förespråkar HP:s Zbooks men jag tycker de är alldeles för dyra (toppmodellerna) för det man får. Så mitt företag gick med på att jag fick välja dator själv

Inte hört något om att det skulle vara något problem med skatteverket då syftet med datorn är enbart för arbete. Men som du säger, värt att kolla upp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lombra:

Vi är ett mindre företag och har en extern IT-snubbe som vi hyr in ibland, som förespråkar HP:s Zbooks men jag tycker de är alldeles för dyra (toppmodellerna) för det man får. Så mitt företag gick med på att jag fick välja dator själv

Inte hört något om att det skulle vara något problem med skatteverket då syftet med datorn är enbart för arbete. Men som du säger, värt att kolla upp

Kul! Hoppas det hjälper, för det finns inget värre än att vänta pga datorn är för långsam för att hantera filerna man jobbar i.

Vi kör också HPs Zbook och det är som du säger, den presterar kanske inte riktigt mot för vad man betalar.
Den värsta vi kan beställa är denna, helt klart bra prestanda för en laptop. Men går nog inte att jämföra med de som du plockar ihop nu.

CPU i7-11850H
Ramminne 32GB
Hårddisk 1024GB
Grafikkort Nvidia RTX A3000

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Kul! Hoppas det hjälper, för det finns inget värre än att vänta pga datorn är för långsam för att hantera filerna man jobbar i.

Vi kör också HPs Zbook och det är som du säger, den presterar kanske inte riktigt mot för vad man betalar.
Den värsta vi kan beställa är denna, helt klart bra prestanda för en laptop. Men går nog inte att jämföra med de som du plockar ihop nu.

CPU i7-11850H
Ramminne 32GB
Hårddisk 1024GB
Grafikkort Nvidia RTX A3000

Jag håller med!
Vi har typ samma Zbook men förra året beställde vi en Lenovo legion 7 med RTX 3080 och R7 5800h (nästan halva priset jämfört med Zbook:en) och jag upplever att den är snabbare i Civil 3D. Men som jag har sagt tidigare så blir det tufft för bägge datorer när filerna är stora och tunga och med många objekt. Därför vill jag ha en stationär dator så att jag får ännu mer kraft