Permalänk
Medlem

Får ingen bild, bara prickar?

Jag startar datorn, den visar Win-flaggan och cirkeln som vevar runt medan den jobbar, men sen när den ska visa loginskärmen får jag i stället en svart skärm med en rak linje små prickar i botten. Om jag slår in mitt lösenord låter det och ser ut på lampan som att den loggar in mig, så det är bara displayen som krånglar.

Är det mitt grafikkort som lagt av? Trodde det var igenkört med damm, men det var visst rent. Några ideer?

Permalänk
Medlem

Känns som problem med Windowsinstallationen. Du kan pröva att boota med Linux på ett USB-minne för att säkerställa att allt annat fungerar.

Kan du visa en bild på prickarna? Är det punkter som att den laddar, eller är det konstiga grafikprickar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

konstiga grafikprickar

Detta. Behöver nog inte visa, det är bara små enfärgade prickar, asymmetriskt placerade i en rak linje, udda färger. De rör inte på sig. Ingen grafik som "hör till" men det är nog samma färger som loginskärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ucmh:

Detta. Behöver nog inte visa, det är bara små enfärgade prickar, asymmetriskt placerade i en rak linje, udda färger. De rör inte på sig. Ingen grafik som "hör till" men det är nog samma färger som loginskärmen.

Har du integrerad grafik på moderkort/CPU du kan testa med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Har du integrerad grafik på moderkort/CPU du kan testa med?

Vet inte! Jag är inte så hemma på datorer. Det är väl BIOS jag ställer in det i, men jag hittade inget. Hade väl funnits under Integrated Peripherals om något. Så här ser den menyn ut om det är till nytta

Skulle gärna pröva ditt Linux-alternativ men det låter krångligt. Kan jag ladda ner Linux på mobilen och använda den för att boota med? Har ej annan dator eller usb-minne.

Permalänk
Medlem

Fö. hänger sig datorn ofta om jag råkar stöta till bordet. Det dök upp för 1-2 mån. sen, hänger säkert ihop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ucmh:

Vet inte! Jag är inte så hemma på datorer. Det är väl BIOS jag ställer in det i, men jag hittade inget. Hade väl funnits under Integrated Peripherals om något. Så här ser den menyn ut om det är till nytta <Uppladdad bildlänk>

Skulle gärna pröva ditt Linux-alternativ men det låter krångligt. Kan jag ladda ner Linux på mobilen och använda den för att boota med? Har ej annan dator eller usb-minne.

Vad har du för datordelar?

Kan du boota med telefonen? Ja, men mer än så vet jag inte. Finns guider om du gör en sökning.

Här är en guide om du hittar ett USB-minne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ucmh:

Jag startar datorn, den visar Win-flaggan och cirkeln som vevar runt medan den jobbar, men sen när den ska visa loginskärmen får jag i stället en svart skärm med en rak linje små prickar i botten. Om jag slår in mitt lösenord låter det och ser ut på lampan som att den loggar in mig, så det är bara displayen som krånglar.

Är det mitt grafikkort som lagt av? Trodde det var igenkört med damm, men det var visst rent. Några ideer?

Jag hade ett liknande problem, jag hade en korrekt bild ända tills Windows drivrutiner kickade in, sedan blev det bara skräp. Det funkade perfa om när jag avinstallerade drivrutinerna, men det var ju inte hållbart. Efter några dagars felsökande dog grafikkortet, så det var det som hade varit på upphällningen hela tiden.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ucmh:

Fö. hänger sig datorn ofta om jag råkar stöta till bordet. Det dök upp för 1-2 mån. sen, hänger säkert ihop.

Har du kontrollerat att alla kablar och övrigt sitter fast ordentligt i datorn? Om datorn hänger sig vid fysisk påverkan så är det troligtvis något som glappar någonstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Har du kontrollerat att alla kablar och övrigt sitter fast ordentligt i datorn? Om datorn hänger sig vid fysisk påverkan så är det troligtvis något som glappar någonstans.

Har kontrollerat kopplingarna på skärmsladd till grafikkort, strömsladd till gkort, ström till dator och gkort till mkort.

Hur är det? Har vi slagit fast att jag inte har någon integrerad grafik? Jag prövade slå över till fail-safe defaults, vilket jag antar är samma som felsäkert läge, men ingen skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Vad har du för datordelar?

Ledsen, vet inte. Minns inte och har inte förpackningar. Köpte datorn beg. för fyra år sen, och då var den en till två år. Mkortet är nåt buggigt Gigabyte-kort (man kan inte använda mer än två sataportar) och gkortet är nåt ASUS. i7 till CPU. Antar att agg och hårddisk inte spelar roll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ucmh:

Hur är det? Har vi slagit fast att jag inte har någon integrerad grafik?

Nej, det kan vi inte säga utan att veta vad du faktiskt har för hårdvara, att du har en i7:a säger t.ex. ingenting eftersom de finns både med och utan integrerad grafik. Men om du inte vet mer i detalj vad du har för hårdvara så får du testa dig fram.

Först och främst så måste moderkortet ha grafikutgångar, det ser du på baksidan om det finns fler grafikutgångar än bara från grafikkortet. I så fall kan du prova att koppla in skärmen i någon av dem istället. Men för att det ska fungera så blir du troligtvis tvungen att montera ur grafikkortet först, den integrerade grafiken brukar annars avaktiveras när det sitter ett grafikkort i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Först och främst så måste moderkortet ha grafikutgångar

Det har det inte.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Ucmh:

Fö. hänger sig datorn ofta om jag råkar stöta till bordet. Det dök upp för 1-2 mån. sen, hänger säkert ihop.

Detta låter ju som det kan vara relaterat.
Har du möjlighet att ta några bilder på hur allt sitter i datorn ur olika vinklar och posta här?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Detta låter ju som det kan vara relaterat.
Har du möjlighet att ta några bilder på hur allt sitter i datorn ur olika vinklar och posta här?

Lite sent för det! Jag passade på nu när datorn ändå inte funkade och håller på att sätta in mitt nya mkort som legat ett par veckor.

Boota med mobilen är visst inte ett alternativ iaf.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Ucmh:

Lite sent för det! Jag passade på nu när datorn ändå inte funkade och håller på att sätta in mitt nya mkort som legat ett par veckor.

Boota med mobilen är visst inte ett alternativ iaf.

Kolla så att alla distanser sitter där de ska och allt sitter ordentligt så hoppas vi det löser sig

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Kolla så att alla distanser sitter där de ska och allt sitter ordentligt så hoppas vi det löser sig

Jo, men som sagt, jag tror nog det sitter som det ska. Nu har jag ÄNTLIGEN fått in moderkortet (jag hatar datorer otroligt, otroligt, otroligt mycket), så nu ska jag pröva igen.

Permalänk
Medlem

Nä, jag har glömt nåt, för datorn går inte igång. Nu orkar jag inte längre. Reparatör imorrn.

Permalänk
Medlem

Nu funkar den! Jag hade missat att ge ström till CPU:n. Det var visst gamla moderkortet som inte höll, Gigabytes GA-P67A-UD3. Man kunde inte använda mer än två SATA-portar samtidigt, VOIP slutade slumpmässigt fungera, vilket jag gissar är moderkortets fel, och nu detta. Det får inte en bra recension

Stort tack till alla som bidrog i tråden! Sweclockare är bäst.