Telia drabbade av driftstörningar

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Största problemet jag hade i början med Telia för en herrans massa år sen är ju att deras DNS är totalt värdelös, efter byte av DNS så har jag inte haft något direkt problem med Telia, då dom flesta gångerna dom låg nere så var det DNS problem.

Ja helt sant, dns byter man ju alltid ifrån operatörens egna. Dom brukar vara dåliga 😆
Cloudflare här och har funkat bra så länge jag använt dom.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

BBB, bredbandsbolaget?
Åh det va tider det år 2000 och man surfade med supersnabba 10Mbit. Hela stan va ett enda stort lan och man kunde se varje dator som va igång och gå in i öppna mappar eller i värsta fall hela datorn om folk inte hade satt rätt nätverksrättigheter

Jag har faktiskt inte bytt ISP sedan dess, har fortfarande kvar min @bredband.net adress.

Precis, ja jag hade bredbandsbolaget i början på 00-talet, innan stadsnätet tog över driften och allt gick åt skogen med stabiliteten. Tror jag hade 100/10 Mbit, men hade bara 10/10Mbit på det inbyggda nätverkskortet.
Det gick att se vad folk hade i delade mappar, men vad jag minns var dem skriv & läs -skyddade.
BBB finns igen, men bara som en av flera aktörer på stadsnätet och det är stadsnätet som står för all instabilitet.
Jag var på studiebesök på stadsnätet och då berättade man ogenerat att man räknade kallt med att 10% av alla kunder inte använde sitt internet samtidigt och levererade således bara 90% av IP-adresserna till bolagen som verkar på deras nät.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Tror ändå på ddos eller liknande

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

BBB, bredbandsbolaget?
Åh det va tider det år 2000 och man surfade med supersnabba 10Mbit. Hela stan va ett enda stort lan och man kunde se varje dator som va igång och gå in i öppna mappar eller i värsta fall hela datorn om folk inte hade satt rätt nätverksrättigheter

Jag har faktiskt inte bytt ISP sedan dess, har fortfarande kvar min @bredband.net adress.

Helt offt:
Om du blir av med bredband.net mailen så går deta att återskapa om du skaffar ett telenor telefon abonemang.
10/10 var per IP så körde man PFsense så var det 50/50. De tjäjpar fortfarande. Färsta packetet brukar vara 1GB/s sedan runte det du betalar för.
Jag hittade klaskompissar då jag lekte runt samt att jag hade IPv6 till nederländerna. Det var lite roligt där ett tag. BBB sa att de inte stöde IPv6 och jag kopplade då upp mig via IPv6 via RDP. Sedan fixades brandväggarna. (var innan i en testgrupp för 1GB/s så var säkert någon som missat att ta bort detta hus ur testgruppen.)

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Precis, ja jag hade bredbandsbolaget i början på 00-talet, innan stadsnätet tog över driften och allt gick åt skogen med stabiliteten. Tror jag hade 100/10 Mbit, men hade bara 10/10Mbit på det inbyggda nätverkskortet.
Det gick att se vad folk hade i delade mappar, men vad jag minns var dem skriv & läs -skyddade.
BBB finns igen, men bara som en av flera aktörer på stadsnätet och det är stadsnätet som står för all instabilitet.
Jag var på studiebesök på stadsnätet och då berättade man ogenerat att man räknade kallt med att 10% av alla kunder inte använde sitt internet samtidigt och levererade således bara 90% av IP-adresserna till bolagen som verkar på deras nät.

Hos oss va inte stadsnätet tillgängligt förens runt år 2010 då BBB fortfarande ägde utrustningen. Sen blev dom uppköpta av Telenor. Det är därför jag säger att jag aldrig har bytt ISP någon gång (va ju bara BBB som blev uppköpta) och mitt avtal bara fördes över. Har varit väldigt nöjd med bredbandet. Har kanske haft max 15 kortare driftstopp på dom 22 år jag varit kund. Plus att priset bara höjts med 40kr (tror det kosta 299/m år 2000) men hastigheten gått upp till 500/500.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

@dlq84 gäller det alla mobilmaster, mobilpunkter etc. Vad jag förstår ska det finnas också finnas slav-master (eller vad det heter) har dom också fiber eller ?

Slav eller slav-mast är begrepp som avser en repeater. Dvs en dum förstärkare för att signalen ska nå längre. Det användes en del förut där terrängen var besvärlig. Idag är det ett minne blott för master i mobilnätet (kanske finns någon kvar). Däremot används det fortfarande på sina håll för att förstärka täckningen inomhus. Det är också ett vanligt inslag i broadcasting nätet (tv/radio) för att lappa igen hål i täckningen.

Skrivet av Blomman90:

Även om det inte skulle vara fiber till varenda mast (vilket jag skulle gissa att det ändå är), så lär det ju ändå vara fiber till masten som "slav-masten" pratar med. Så oavsett vilken mast din mobil kopplar mot så lär det gå med fiber majoriteten av vägen till operatören och sedan vidare.

Det är faktiskt vanligare än man tror att master har radiolänk ist för fiber och det är förvånansvärt pålitligt! Men de slängs ju inte upp huxflux, utan planeras, modelleras och testas så att man kan förväntas landa nära 6sigma upptid.

Sen precis som du säger så hamnar allt i fiber rätt fort ändå. Mest bara endnoder som får radiolänk. I slutändan går all trafik i mobilnätet ner i fiber som ska nå internet.

Visa signatur

Topkek

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

@dlq84 gäller det alla mobilmaster, mobilpunkter etc. Vad jag förstår ska det finnas också finnas slav-master (eller vad det heter) har dom också fiber eller ?

Det finns master som är anslutna till annan mast via Radio. Master på Öar tex men för eller senare går det över på fiber innan det matas in i tex Telias huvudnät

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Avstängd

Inget som jag märkt av på varken privata eller företags linor som underhålls.

Är 'bara' 1000 anmälningar på downtime så det är väl en liten andel kunder som drabbats av detta strul fast av större rang eventuellt så det blev en större nyhet skulle jag gissa.

Dom verkar använda sig av dns5 och dns6 alla som näms med strul och detta är inte vad privatkunder använder sig som standard..

Telia running stable since 2001 hos mig!

Permalänk
Medlem

Dags att dom byter namn till Felia hoho

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

BBB, bredbandsbolaget?
Åh det va tider det år 2000 och man surfade med supersnabba 10Mbit. Hela stan va ett enda stort lan och man kunde se varje dator som va igång och gå in i öppna mappar eller i värsta fall hela datorn om folk inte hade satt rätt nätverksrättigheter

Jag har faktiskt inte bytt ISP sedan dess, har fortfarande kvar min @bredband.net adress.

Riktigt bra tider! Dom använde nån default pw på sina switchar som min polare fått reda på så vi köttade in en konsolkabel och låste upp våra portar till 100/100Mbit. Verkade inte finnas nån central styrning på grejorna så hastigheten låg kvar i åratal tills vi flyttade.

Permalänk
Medlem

Vid 17.30-tiden bekräftar Telia att felet har identifierats.

– Det var ett tekniskt fel i ett av våra interna system. Det tar lite tid att starta om, men nu börjar det fungera igen för våra kunder, säger Irene Krohn.

Telia konstaterar att det inte rör sig om ett angrepp utifrån.

– Vi kommer att göra en grundlig analys för att säkra att det här inte inträffar igen, säger hon.

SMELLS BULLSHIT LONG WAY!!!!

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem

telenor hade störningar på portalen mitt företag idag, något sammanträffande?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av IceKey:

Vid 17.30-tiden bekräftar Telia att felet har identifierats.

– Det var ett tekniskt fel i ett av våra interna system. Det tar lite tid att starta om, men nu börjar det fungera igen för våra kunder, säger Irene Krohn.

Telia konstaterar att det inte rör sig om ett angrepp utifrån.

– Vi kommer att göra en grundlig analys för att säkra att det här inte inträffar igen, säger hon.

SMELLS BULLSHIT LONG WAY!!!!

Vad menar du med detta? Teknik strular och främmande makt attackerade inte Telia, det är väl bra att dom skall ta en titt på detta så att det inte händer igen?

Permalänk
Medlem

*Missa Inte* Driftstörningar ??

Om man inte klickat på detta tidigare så tror jag inte det är något man blir mer intresserad av att läsa lite senare? Kanske kan lägga en påminnelse om att man ska läsa om detta nästa vecka också. Kanske kan vara kul läsning?

Permalänk
Avstängd

Företagets IP-telefoni låg nere 2-3 timmar, så man slapp ta kundsamtal ett tag och kunde jobba på riktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wuseman:

Vad menar du med detta? Teknik strular och främmande makt attackerade inte Telia, det är väl bra att dom skall ta en titt på detta så att det inte händer igen?

Som sagt. Luktar skit lång väg. Flera myndigheter som är kritiska för samhället låg nere. 1177, 11414 osv. Telia Norge, Finland och Danmark har / hade problem. Hade jag varit främmande makt hade jag börjat med Telia, punkt.

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceKey:

Som sagt. Luktar skit lång väg. Flera myndigheter som är kritiska för samhället låg nere. 1177, 11414 osv. Telia Norge, Finland och Danmark har / hade problem. Hade jag varit främmande makt hade jag börjat med Telia, punkt.

Att Telias strul påverkat samhällskritiska funktioner säger ju varken det ena eller det andra angående vad som låg bakom?

Finns ju goda möjligheter att ställa till saker utan att extern part "hjälpt" till.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceKey:

Som sagt. Luktar skit lång väg. Flera myndigheter som är kritiska för samhället låg nere. 1177, 11414 osv. Telia Norge, Finland och Danmark har / hade problem. Hade jag varit främmande makt hade jag börjat med Telia, punkt.

”Okej”

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Skrivet av SanTeoX:

Har haft Telia i 8 år och har i princip aldrig haft någon nedtid alls. Säkert att det inte någon annanstans i kedjan du har problem?

Samma här haft Telia fiber sedan 2013, 3 avbrott max

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

Hade mer nertid med Telia under ett år än mina andra 13år med annan leverantör.

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homer_S1:

Hade mer nertid med Telia under ett år än mina andra 13år med annan leverantör.

/Homer_S

Men "mer" nertid säger ju inte jätte mycket. Om du haft 0 downtimes med en annan leverantör
och bara en downtime med Telia för exempel så är de ju fortfarande mycket.

Sen om de gick ner 1-2 gånger i månaden under ett års tid så är ju det en annan sak.

Permalänk

När ändå det talas om Telia...

Ska flytta till nyproduktion, och fick erbjudande kopplat via fastighetsägaren, som tyvärr valt att endast ha Telia som alternativ (tycker det borde vara krav på öppet fiber)

Fick då erbjudandet att teckna 1000/1000 för 350kr per månad, utan bindningstid
Kollade noggrant och det stod att det är per månad, inte alltså bara första månaden/året eller liknande utan framöver.
Däremot, bytte jag över till bindningstid på 1år, åkte kostnaden upp i taket och landa på 899kr per månad framöver rakt av...
Hur fan kan det gå ihop?
Icke bindningstid brukar ju ALLTID vara dyrare än med?

Permalänk
Medlem

Fast bredband dog nyss för mig, första gången idag trots denna artikel om att hela landet drabbats tidigare idag. Någon mer som fick problem alldeles nyss?

Permalänk
Medlem

Jag märkte själv idag att Sjukresor inom Region Stockholm var en av tjänsterna. Det var många i Info-disken på Karolinska Sjukhuset idag som behövde hjälp att boka hemresa via nätet eftersom de inte kom fram till bokningen via telefon.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Det var säkert därför Telia Touchpoint inte fungerade under dagen. Snacka om dålig tajming.

Lyckades låsa mig själv ute på lunchen, stod och huttrade i 20 minuter innan det dök upp en kollega som kunde släppa in mig.
Försökte kontakta kollegorna på insidan via Touchpoint, men appen vägrade ansluta.

Visa signatur

Core i7 6700K | Asus Prime Z270-A | Enermax ETS-T40 | Corsair Vengeance 16GB @3000Mhz | 275GB Crucial MX300 | 1TB WD Blue 7200RPM | Define C | Corsair RM650x | Asus VG278H 1080p @60Hz | Nvidia RTX 2070 Super

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pye:

Slav eller slav-mast är begrepp som avser en repeater. Dvs en dum förstärkare för att signalen ska nå längre. Det användes en del förut där terrängen var besvärlig. Idag är det ett minne blott för master i mobilnätet (kanske finns någon kvar). Däremot används det fortfarande på sina håll för att förstärka täckningen inomhus. Det är också ett vanligt inslag i broadcasting nätet (tv/radio) för att lappa igen hål i täckningen.

Det är faktiskt vanligare än man tror att master har radiolänk ist för fiber och det är förvånansvärt pålitligt! Men de slängs ju inte upp huxflux, utan planeras, modelleras och testas så att man kan förväntas landa nära 6sigma upptid.

Sen precis som du säger så hamnar allt i fiber rätt fort ändå. Mest bara endnoder som får radiolänk. I slutändan går all trafik i mobilnätet ner i fiber som ska nå internet.

OK, vet du något om hur det är med fiber till mobilmasterna. Är det något man har som målsättning att alla mobilmaster eller punkter och andra typer av sändare / mottagare för mobilnätet ska vara anslutna med fiber om det går. Jag antar att de master som inte är anslutna med fiber är det för att det inte finns något fibernät i närheten eller att det kostar för mycket pengar.
Jag hade önskat att staten kunde skjuta till pengar för att förbättra mobilnätet så mycket som möjligt, speciellt nu när dom håller på och lägger ner xDSL i hela landet.

Jag har haft IP-Only stadsnät sedan länge och bara haft tre stora avbrott men det var pga idiotiska saker, firmor som grävde och hade sönder kabeln. Annars är det lite små avbrott ibland men det kan man leva med speciellt numera när man enkelt kan använda sin smartphone som WiFi hotspot och köra den vägen istället dom fåtal gånger fibern ligger nere. Samma sak med ISDN och sedan ADSL, inte ofta det var fel där. Några större avbrott men i det stora hela nästan aldrig strul.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av totte1015:

När ändå det talas om Telia...

Ska flytta till nyproduktion, och fick erbjudande kopplat via fastighetsägaren, som tyvärr valt att endast ha Telia som alternativ (tycker det borde vara krav på öppet fiber)

Fick då erbjudandet att teckna 1000/1000 för 350kr per månad, utan bindningstid
Kollade noggrant och det stod att det är per månad, inte alltså bara första månaden/året eller liknande utan framöver.
Däremot, bytte jag över till bindningstid på 1år, åkte kostnaden upp i taket och landa på 899kr per månad framöver rakt av...
Hur fan kan det gå ihop?
Icke bindningstid brukar ju ALLTID vara dyrare än med?

Ta erbjudandet som ges. Speciellt om det är så billigt. Kolla med TV också om det är intresse för det, de gillar paket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av totte1015:

När ändå det talas om Telia...

Ska flytta till nyproduktion, och fick erbjudande kopplat via fastighetsägaren, som tyvärr valt att endast ha Telia som alternativ (tycker det borde vara krav på öppet fiber)

Fick då erbjudandet att teckna 1000/1000 för 350kr per månad, utan bindningstid
Kollade noggrant och det stod att det är per månad, inte alltså bara första månaden/året eller liknande utan framöver.
Däremot, bytte jag över till bindningstid på 1år, åkte kostnaden upp i taket och landa på 899kr per månad framöver rakt av...
Hur fan kan det gå ihop?
Icke bindningstid brukar ju ALLTID vara dyrare än med?

Ganska normalt i bostäder där huset är bundet till en leverantör.

I min brf ingår 500/500 och man kan köpa till 1000/1000 för 149kr.

Krav på öppet fiber är inte alltid lysande eftersom det egentligen beror på vem som äger nätet. Äger IP-Only/GlobalConnect nätet så blir det skit även om du har 20 leverantörer att välja på.

Men i en ideal värld där alla fibernät är bra hade det varit najs med öppen fiber överallt.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Skrivet av anon8870:

Ta erbjudandet som ges. Speciellt om det är så billigt. Kolla med TV också om det är intresse för det, de gillar paket.

Självklart, slog till direkt, 350kr för 1000/1000 är oslagbart, men är lite misstänksam bara.
Ska kolla

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Telia företag Web-mail ligger nere också...

Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Det kan även innebära störningar på bland annat Telia Tv & Streaming, e-post och vissa företagstjänster. Våra tekniker jobbar för att lösa detta så snabbt som möjligt"[/i]

Hade problem med att använda Telia e-post.
Men funkar igen. Då vet jag varför.