Square Enix lanserar Forspoken – först ut med Directstorage

Permalänk
Medlem

Blir total bojkott för min del.
Bedrövligt fel när OS version får styra och ställa på det här viset.
Fler speltillverkare behöver börja använda Vulkan istället för DirectX

Permalänk

Stor tom värld med tveksamt röstskådespeleri, pass

Visa signatur

PSN: Boosing

Permalänk
Medlem

32GB RAM? Hvadfalls!?

Permalänk
Medlem

Jag har faktiskt köpt detta. Jag säger inte att det är smart, men blev lite av ett impulsköp.
18% rabatt på Greenmangaming så blev "bara" 737kr....

Men jag hoppas ett 4090, 64gb ram, 5950x, WD850 SSD ska räcka Jo, detta är väl yttligare en lista på mina impulsköp... Hjälp..

Permalänk
Medlem

Ger det ett år av oprimering och DLC så kanske det är spelvärt sen till 75% rabatt

Permalänk
Medlem

Hade varit kul med Sweclockers-tester på Directstorage på/av, SSD och HDD.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN | Z790 Gaming X AX | SF750 | O11 Mini

Permalänk
Medlem

Har tittat på lite reviews och absolut inte, asdåliga och jättejobbiga tonårskaraktärer med torr dramahumor. Absolut noll jobb har gått in i voice acting, inte bara dåliga voice actors, ljuden kommer inte från miljön. Det är som att man spelar röstlinjer vid sidan av från en perfekt studiomiljö. Grafiken är väldigt dålig för vad spelet är, nästan Skyrim nivå med lite mer partiklar och mer animerade animationer, och fysik på hår.

Forspoken tar allt som gjorde Mass Effect Andromeda till ett dåligt spel och.... kopierar det

Permalänk
Medlem

Är inte folk less på Ubisoft style open world spel? Spelen har tjusig grafik men det är väl endå den aspekten som man först vänjer sig vid och sedan inte märker av. Gameplayen i sådana här typen av spel, tänker bland annat även på Horizon, är ju så oengagerande. De här spelen är ju digital havregrynsgröt.

Permalänk
Medlem

Fi fan vilket fantasi summor de lägger på.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michael1:

900. Det var lite saftigt för ett spel som många har sågat.

Hur ska Square-Enix annars få tillbaka pengarna på ett spel som ingen vill ha för att det är kasst?

Square-Enix som har lagt ner fem spel senaste månaden och som sålde av bl.a. Tomb Raider och Deus Ex för småpengar så att Square skulle kunna investera i NFT.

Högt förtroende för dom...

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Hoppas folk inte köper detta spel till fullpris på PC. Oavsett hur bra spelet är så tror jag att det är enda sättet att sända en signal till utgivarna att det är alldeles för mycket pengar för ett spel.

Angående systemkrav så är det påfallande ofta det bara verkar skrivas något på måfå. 6800XT är mycket långsammare än 4080 och i Returnals fall rekommenderas 2070S eller det mycket snabbare 6700XT för Medium. Finns ibland ingen logik även om 6800XT och 4080 har samma mängd VRAM. Och jag har svårt att se varför ett spel helt plötsligt skulle behöva 32GB RAM för högsta inställningar när 16GB tydligen räcker för något lägre inställningar.

Permalänk
Medlem

Spelet allokerar 16gb vram och använder ungefär 13gb vanligt ram.
Laddtider mellan olika kartor / världar i benchmarken är mellan 3-6sekunder på WD SN850.
All grafik på max + raytracing i 4k, med DLSS på Quality ligger jag mellan 90-110fps med ett 4090.

Bara spelat 2 timmar in, men tycker det är rätt kul än så länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

7/10 - Helt ospelbart!

lul

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Känns som spelet är riktigt dålig optimerat med dessa krav? Det är ju inte speciellt snyggt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

7/10 - Helt ospelbart!

Och ett 4090 är nästan gratis... Samma vända med nya need for speed asap rocky (unbound), 600 kr för ett objektivt dåligt spel som släpptes härom månaden och nu är nedsatt 50% på steam. Skulle inte bli förvånad om det blir samma historia med det här.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trackmaster:

Känns som spelet är riktigt dålig optimerat med dessa krav? Det är ju inte speciellt snyggt.

Vi ser ett skifte i spelmotorer . Det innebär nya krav på hårdvara .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Vi ser ett skifte i spelmotorer . Det innebär nya krav på hårdvara .

Japp och snart kommer Nanite i nya spel med unreal engine 5. Det ihop med de nyaste LOD-bitarna kommer spara en hel del på kraften som krävs från GPU/CPU.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

3070 rekommenderat och 900kr för 8 timmars innehåll…Vill de inte sälja kopior av sitt spel?🤣🤣

För min egen del är Square Enix döda sedan flera år tillbaka, de har varit blockerade i mitt nätverk för barnen i flera år dessutom så de vet inte ens vad det är för företag. 😂

Permalänk
Redaktör

Jag var pepp på denna, men ju mer detaljer som dök i trailers och förhandstittar svalnade intresset. Frågan är om det är Luminous Engine som ställer de högra kraven på hårdvara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Har tittat på lite reviews och absolut inte, asdåliga och jättejobbiga tonårskaraktärer med torr dramahumor. Absolut noll jobb har gått in i voice acting, inte bara dåliga voice actors, ljuden kommer inte från miljön. Det är som att man spelar röstlinjer vid sidan av från en perfekt studiomiljö. Grafiken är väldigt dålig för vad spelet är, nästan Skyrim nivå med lite mer partiklar och mer animerade animationer, och fysik på hår.

Forspoken tar allt som gjorde Mass Effect Andromeda till ett dåligt spel och.... kopierar det

Det generiska och oinspirerade i alla miljöer påminner möjligtvis om Skyrim men tekniskt sett är det ju som natt och dag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ottoblom:

Vi ser ett skifte i spelmotorer . Det innebär nya krav på hårdvara .

Som Digital Foundry påpekar så lyckades Square Enix bättre med samma motor till ett Final fantasy spel.
Det saknas optimeringar, det här spelat har rätt tydligt mycket stuttering på konsolerna här o där

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Skrivet av Boggus:

Är inte folk less på Ubisoft style open world spel? Spelen har tjusig grafik men det är väl endå den aspekten som man först vänjer sig vid och sedan inte märker av. Gameplayen i sådana här typen av spel, tänker bland annat även på Horizon, är ju så oengagerande. De här spelen är ju digital havregrynsgröt.

Horizon är ju riktigt bra, det händer väldigt mycket i landskapen med alla robotar, ljudbilden är underbar samt ett riktigt bra Level-system.

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Avstängd

Forspoken implements Microsoft's DirectStorage API, offers faster load times but lowers frame rate

"According to PC Games Hardware, tests using different types of SSDs with the built-in benchmark of the game at 4k resolution showed that while PCIe 3.0 and 4.0-based drives did offer shorter load times, the frame rate was also about 10% lower compared to a SATA SSD (about 75 fps vs. 83 fps). The 1% and 0.2% lows (minimum fps) remained unchanged. The tests were conducted using Windows 11, an Intel Core i9-12900K, and an Nvidia RTX 4090"
https://www.guru3d.com/news-story/forspoken-implements-micros...

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR