Är 420 mm radiator tillräckligt för att kyla GPU och CPU?

Permalänk
Medlem

Är 420 mm radiator tillräckligt för att kyla GPU och CPU?

Hej på er!

Har börjat leka med tanken att bygga en custom loop för min dator! Jag har en meshify 2 som enligt Fractal ska kunna rymma en 420 mm radiator i toppen. Tanken jag har är att eventuellt komma undan med att bara ha en 420 mm radiator i toppen och kyla både min i9-9900k och mitt 6950 XT med den så att jag kan ha vanliga noctua 140 mm fläktar i fronten för att ge bra luftflöde i burken (utan att värma upp luften med en radiator i fronten). Gällande fläktar för radiatorn har jag tänkt på ARCTIC Bionix P140 då de ger bättre statiskt tryck än noctuas 140 mm och verkar inte för skräniga (men tar gärna tips om bättre).

Vill gärna veta vad ni tror/tycker om:
1) räcker 420 mm för att kyla komponenterna, inräknat överklockning av grafikkortet?
2) är min idé om noctua fläktar i fronten onödig?
3) allt annat bra ni kommer på som jag i min okunskap inte tänker på

Permalänk
Medlem

Räcker gör det nog, framförallt som du inte lär köra maxbelastning på både CPU och GPU samtidigt. Frågan är väl om det är optimalt i förhållande till ljudnivå.

Jag vet inte hur mycket Fractal ändrat mellan Meshify S2 och 2, men det kan nämnas att S2 i princip inte har stöd för 420mm radiator i toppen. Jag vet att 2;an har stöd för det på papperet, men du bör ta reda på hur mycket plats det finns innan saker börjar krocka med kylflänsar för VRM och RAM. Gissningsvis är det tunnare 420mm radiatorer som det finns plats för.

En radiator i fronten kommer knappt värma upp luften i burken. Dessutom ska du ju ha både CPU och GPU som vattenkyls. Övriga komponenter kommer utan problem klara av att luften blir 1 grad varmare, särskilt med tanke på att de brukar klara sig när grafikkort pumpar ut värme i burken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Räcker gör det nog, framförallt som du inte lär köra maxbelastning på både CPU och GPU samtidigt. Frågan är väl om det är optimalt i förhållande till ljudnivå.

Jag vet inte hur mycket Fractal ändrat mellan Meshify S2 och 2, men det kan nämnas att S2 i princip inte har stöd för 420mm radiator i toppen. Jag vet att 2;an har stöd för det på papperet, men du bör ta reda på hur mycket plats det finns innan saker börjar krocka med kylflänsar för VRM och RAM. Gissningsvis är det tunnare 420mm radiatorer som det finns plats för.

En radiator i fronten kommer knappt värma upp luften i burken. Dessutom ska du ju ha både CPU och GPU som vattenkyls. Övriga komponenter kommer utan problem klara av att luften blir 1 grad varmare, särskilt med tanke på att de brukar klara sig när grafikkort pumpar ut värme i burken.

Tack! Jo jag kommer nog tänka om och köra två 360, en i toppen och en i fronten, bör inte innebära samma risk för problem med ram och vrm, ska så klart mäta ändå men de bör även ge mer kylning för eventuella framtida uppgraderingar. Fördelen med 360 är även att jag kan återvända till mina älskade noctua fläktar