Sverige saknar 25 000 spelutvecklare

Permalänk
Datavetare
Skrivet av cyklonen:

Har svårt att tänka mig att det finns mer än nåt tusental spelutvecklare. Säkert fler som jobbar med spel, men som producenter, ekonomer, musiker, grafiker, osv. Och att det skulle vara nåt särskild brist verkar inte mycket tyda på. Om brist råder betalar man mer och får dit det antal som saknas, annars råder ingen brist.

Oktober 2021 (gäller år 2020)

"På bara ett decennium har omsättningen i branschen ökat från en dryg miljard till nästan 35 miljarder, 115 bolag har blivit 667 och vinsterna har gått från 15 miljoner till 7,6 miljarder kronor. 2010 arbetade 1203 personer med spelutveckling i Sverige. Nu har de svenska bolagen 6 596 anställda i Sverige, och 1 410 av dessa, drygt 21%, är kvinnor."

Spelutveckling kan nog med fog räknas som en av de svenska basindustrierna idag, det utgör 4,1 % av svensk tjänsteexport.

"25 000 spelutvecklare" är antaligen en typisk ekonomextrapolering: alla positiva trender fortsätter självklart i alla oändlighet...

Men är nog ingen vågad gissning att branchen kommer fortsätta växa i närtid, senaste 10 åren har tillväxten varit brutal!

Edit: 2021 hade antalet anställda ökat till 7944 st

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Som ovanstående skrev... knappt 8000 jobbar med "spelutveckling" idag och jag kan nästa lova att man också räknar personen vars enda uppgift är att svara i telefon också räknas in bland de där ~8000.

Vet inte riktigt hur någon har kommit fram till siffran 25 000 men det påminner om när tidningar skriver dumma saker som "O.M.F.G. Sverige behöver 375 000 bussförare närmaste 10 åren!!!".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Oktober 2021 (gäller år 2020)

"På bara ett decennium har omsättningen i branschen ökat från en dryg miljard till nästan 35 miljarder, 115 bolag har blivit 667 och vinsterna har gått från 15 miljoner till 7,6 miljarder kronor. 2010 arbetade 1203 personer med spelutveckling i Sverige. Nu har de svenska bolagen 6 596 anställda i Sverige, och 1 410 av dessa, drygt 21%, är kvinnor."

Spelutveckling kan nog med fog räknas som en av de svenska basindustrierna idag, det utgör 4,1 % av svensk tjänsteexport.

"25 000 spelutvecklare" är antaligen en typisk ekonomextrapolering: alla positiva trender fortsätter självklart i alla oändlighet...

Men är nog ingen vågad gissning att branchen kommer fortsätta växa i närtid, senaste 10 åren har tillväxten varit brutal!

Edit: 2021 hade antalet anställda ökat till 7944 st

Nog en fråga om ordval. För mig är "spelutvecklare" nån som skriver kod för spel. Anställda i spelbranschen omfattar många andra arbetsuppgifter. Där låter det rimligt med uppåt 7000.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Från en utvecklare

Problemet med dagens utveckling är att nästan alla bolag praktiserar något som ofta kallas DDD (Domain driven design https://en.wikipedia.org/wiki/Domain-driven_design).

Om fler programmerare lärde sig DOD (Data-oriented design https://en.wikipedia.org/wiki/Data-oriented_design) hade behovet inte varit i närheten.
Duktiga kodare som förstår data orienterad design är inte dubbelt så snabba, de är minst 10 gånger snabbare än DDD-kodare. Orsaken till att behovet av utvecklare är oändligt beror på DDD.

Försöker mig inte på att förklara för detta är otroligt svårt för 90% av utvecklare att fatta, de få som gör det vet redan.

Kan du länka till någon bra resurs?

Jag kika på CppCon 2014: Mike Acton "Data-Oriented Design and C++", och det som jag tog med mig var att man ska optimera för common case, fokusera på hur du vill transformera data, samt se till att du inte får cachemisses, om det nu är så på L2 cache/RAM nivå till nätverks requests. Datan är det du vill transformera, d.v.s att om du ser datan och vad du vill få ut i slutändan så förstår du problemet.

Men jag tycker inte jag hittar några andra vettiga resurser om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Har svårt att tänka mig att det finns mer än nåt tusental spelutvecklare. Säkert fler som jobbar med spel, men som producenter, ekonomer, musiker, grafiker, osv. Och att det skulle vara nåt särskild brist verkar inte mycket tyda på. Om brist råder betalar man mer och får dit det antal som saknas, annars råder ingen brist.

Njae, branschstandard är att om du för spel gör saker som direkt går in i slutprodukten så som design, musik, ljudeffekter, grafik, animation, manus, producent etc så jobbar du som spelutvecklare. Och räknar du ihop dom i sverige så landar du väl på >7k pers. Givetvis räknas ju inte ekonomi eller IT etc till det.

Det verkar som att du tänker man med "spelutvecklare" menar enbart "spelprogrammerare", men så har ingen använt uttrycket sedan 90talet.

Det är sjukt svårt att hitta och anställa bra spelutvecklare inom dom flesta disciplinerna, mycket sällan pga lönekrav men på grund av att det inte finns folk i landet som har den erfarenhet som behövs. Att hitta just programmerare är givetvis lättare än tex designers eller bra concept artists.
Dels för att det finns viss relevant kompetens i andra branscher, men också på grund av att spelmotorer och verktyg verkligen har sänkt ribban för vad som krävs av programmerare, samtidigt som ribban höjts mångfalt för vad som krävs av tex grafiker och animatörer rent kvalitetesmässigt.

Edit: ser att ni redan avhandlat utvecklare vs programmerare, låter posten vara kvar ändå.

Och värt att nämna i sammanhanget är ju att "dataspelsbranchen" är en lobbyorganisation, som genom att extrapolera korkat kommer fram till en stor siffra om 10 år, med mål att just skapa rubriker etc.
Vill man se de faktiska siffrorna så finns spelutvecklarindex 2022 att ladda hem på deras site dock verkar det som:
https://dataspelsbranschen.se/spelutvecklarindex

Permalänk
Medlem
Skrivet av flexm:

Njae, branschstandard är att om du för spel gör saker som direkt går in i slutprodukten så som design, musik, ljudeffekter, grafik, animation, manus, producent etc så jobbar du som spelutvecklare. Och räknar du ihop dom i sverige så landar du väl på >7k pers. Givetvis räknas ju inte ekonomi eller IT etc till det.

Det verkar som att du tänker man med "spelutvecklare" menar enbart "spelprogrammerare", men så har ingen använt uttrycket sedan 90talet.

För all del, men en "utvecklare" är för mig nån som aktivt kodar. Inte nån som gör andra saker i projektet, som t ex projektledare, producent, testare, grafiker, musiker, ljudläggare, ekonom, m m.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

För all del, men en "utvecklare" är för mig nån som aktivt kodar. Inte nån som gör andra saker i projektet, som t ex projektledare, producent, testare, grafiker, musiker, ljudläggare, ekonom, m m.

Nu har dom djävla samhällsutvecklarna comittat något som krashar byggen igen, och organisationsutvecklarna vägrar följa kodstandarden D:

Nä men allvarligt, det är vanligt att folk utanför branschen tänker som du tror jag och det är inte så konstigt, men just i nyheten i fråga så menar dom spelutvecklare som alla discipliner och inte bara programmerare, så vi kan ju vara överens om hur korkade deras extrapolerade 10års siffror är i förhållande till det, och inte till något annat lixom.

Permalänk
Medlem

Innan det här blir en "så mycket tjänar man" 2.0 så kommer här riktiga siffror på vad en mjukvaruutvecklare FAKTISKT tjänar:

https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/lonesok/...

Ingångslön dryga 30, snittlön (jobbat 15 år minst) ca 48k

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Jag jobbar inom industrin på ett av våra större spelbolag. Jag vet inte vad alla tjänar men jag vet vad några tjänar. Vi har ett par som har sitt första jobb hos oss och de ligger runt 27-30 och dessa personer är yngre än 30 år. Flera av våra seniora ligger runt 43-46 och alla på bolaget har övertidsersättning och vi undviker crunch så mycket det går.

Jag har kollegor som lämnat och börjat hos King istället och de har betalt en bra bit över vad vi gör, men som någon annan skrev i tråden, dom utmärker sig nog positivt på den fronten.

Jag har även vänner som jobbar på andra mindre studios där den som är mest senior har 46 i månaden.

De som tjänar bäst hos oss är programmerarna. Det har varit väldigt svårt att hitta nätprogrammerare. Vi fick tag i en till slut och han kostade väldigt mycket. Så där finns det helt klart ett hål för de som vill tjäna bra pengar.

Själv jobbar jag inom it i ledande befattning men min roll är mer hands on och kräver mycket mer av mig kring tekniskt kunnande än min förmåga att hantera vår personal. Inom it börjar lönerna runt 31 och går upp beroende på vad din roll är på företaget.

Fast om man kan sluta prata om pengar en kort stund så måste jag ändå säga, jag som kommer ifrån marknad tidigare, personer som jag lärt känna inom industrin, är sjukt glada människor som har genuint roligt och älskar det dom gör. Även de som varit verksamma inom yrket i över 20år+. Denna typ av glädje har jag aldrig upplevt när jag va IT chef inom marknad. Där va det mest ett kneg för alla och mycket fokus på sälja företagets tjänster. Ingen pratade om jobbets tjänster utanför arbetstiden.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Fantasisiffra….

25.000 ??

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Jaa nu är ju allt relativt men det jag mena är att en konsult går väldigt enkelt o räkna på ens värde då de är inga omkostnader med verktyg o material utan är endast personen själv som producerar för ett timpris.

45k är nog snittet för de flesta men för en senior ses det inte som en "bra" lön utan där är de mer 55-65k som anses bra.

Jag jobbar själv provisionsbaserat och med mina ynka 725kr i timmen då jag går som underkonsult ger mig 63k i lön.

Så de konsulter som drar in vanligt timpris på runt 900kr i timmen borde kunna ha en lön långt över 65k. Alltså helt baserat på vad företaget är villigt o betala dig. Sen finns det givetvis andra omkostnader för företagen men många skulle kunna få en mycket högre lön.

Att konsulter kostar är jag med på men blir ändå förvånad över att det var så här pass mycket.

Visa signatur

CPU: 5600X - NH-D15S. GPU: 3070Ti
RAM: 16GB DDR4 3600MHz Cl 14-15-15-35.
Moderkort: MSI X570 Tomahawk.
Nätagg: Corsair RMX 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av aradove:

Kan du länka till någon bra resurs?

Jag kika på CppCon 2014: Mike Acton "Data-Oriented Design and C++"

Han är väldigt svår att lyssna på, tror jag vet vilken video du menar och det är bara en liten del där som är bra och går att förstå såvida man inte sitter i hans hjärna och hänger med i snacket.
Ett problem med "Data-Oriented Design" är att det ofta är nördar som förstår tekniken, de är inte duktiga på att förklara (de är inte språkligt begåvade, de har annan typ av begåvning).

Han som jag tycker förklarar bäst är troligen Yehonathan Sharvit men det är inte samma sak som att han är duktig, ok enligt mig men ingen stjärna.
https://www.youtube.com/watch?v=Vz9rkr_p3Ts

Första kapitlet i den här boken är bra också: https://www.dataorienteddesign.com/dodmain/node3.html

Skrivet av aradove:

och det som jag tog med mig var att man ska optimera för common case, fokusera på hur du vill transformera data, samt se till att du inte får cachemisses, om det nu är så på L2 cache/RAM nivå till nätverks requests. Datan är det du vill transformera, d.v.s att om du ser datan och vad du vill få ut i slutändan så förstår du problemet.

Mike Acton är för mycket inne i sina "egna" utmaningar inom programmering. Viktigt att förstå.
Annars så de som måste få ut så mycket prestanda som möjligt tvingas till att programmera "data-orienterat", de måste anpassa sig efter processorn och skriva kod som fungerar smidigt i processorn. Så han beskriver sina utmaningar och blandar in lite data orienterat och det blir bara en stor röra.
Det är detta vi programmerare gör, vi översätter en komplex mänsklig värld till något en stenkorkad processor kan förstå. Processorer är otroligt korkade men det lilla de klarar av att göra är de supersnabba på och de gör inte fel.
Viktigt att tänka på det.

Förstår man det så förstår man hur man skriver kod för processorn bättre. Programmerare måste föröka hitta mönster i data människor hanterar som passar processorn och kräver minimalt med kod.

DDD (domain driven design) gör inte det, där tänker man som "människor" gör så långt som möjligt. Det blir mängder med kod för ganska lite funktionalitet och som måste ändras stup i kvarten.

Exempel på DOD är saker som xml, json, csv, sql databaser. Dessa har slagit igenom för att man har ett "mönster" som är applicerbart på väldigt många problem.

Permalänk
Medlem

Om det är hög efterfrågan bör det synas på lönen, gör det det? Annars är det bara det gamla vanliga, företag vill anställa men inte betala för sig.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av liten_lemmel:

Att konsulter kostar är jag med på men blir ändå förvånad över att det var så här pass mycket.

Konsulter är ju en guldgruva i Sverige.

Mycket hänger ju på våra extremt trygga anställningar, vilket gör många projekt alldeles för riskfyllt o anställa en person så man tar hellre in konsulter för 3-4 gånger priset som man på 1 månad enkelt kan bli av med.

Förlust för företagen, vinst för konsultföretagen. Så de ska man väl ha i åtanke med den trygghet vi har, de har en kostnad.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Det är som Sverige i övrigt, det saknas personal och kompetens inom flera brancher.
Helt otroligt att brancher som inte ens kräver speciellr hög kompetens saknar folk.
Samtidigt sitter massvis med folk som bor i sverige på sina arslen outbildade och arbetslösa.
"Finns inga jobb", det är årtiondets floskel.

Det saknas jobb för de som inte har en specifik utbildning i vad som efterfrågas.

När en livsmedelsbutik öppnade för några år sedan där jag bodde då hade de 10000 sökande.

Jag försöker hitta en utbildning till något som efterfrågas vad det än är men inte så lätt när man har barn att ta hand om och jobb man inte har råd att vara ledig från dessutom kan jag inte få mer CSN. frun går upp 4 på morgonen och kommer hem halv sex sen äter hon mat och sedan måste hon sova för att orka upp igen så tidigt. Hon behöver pendla långt med tåg och buss för inte hittar jobb närmare oss ännu sedan vi flyttade till småstad för vi inte hade råd att köpa hus i storstaden. Så hon har knappt någon tid att ta hand om barnen för att jag skulle kunna plugga så jag får bättre jobb.

Det känns som man ska välja redan när man är 15 vad man ska göra och sen är hela ens liv ”förstört” om man väljer fel. När jag skulle börja gymnasiet för 20 år sedan var alla på mig att välja högskoleförberedande. Det var vad man skulle få jobb på och det var slöseri med bra betyg att ta något mer praktiskt. Nu ser man ens gamla klasskamrater som knappt klarade av att få godkänt i skolan som tjänar massor som elektriker och bilmekaniker och järnvägsarbetare och annat och ingen arbetsgivare bryr sig om att jag läste filosofi på universitetet för att alla sa till en att studera vad man gillade istället för vad som gav jobb.

När jag var liten drömde jag om att göra spel men när jag skulle välja gymnasium var det ingen som rekommenderade det. Spelmarknaden var otroligt mycket mindre 2002 speciellt i Sverige. En kompis som faktiskt gick spelutvecklareutbildning fick jobba med att dela ut tidningar sen. Han kanske har jobb nu dock.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Det saknas jobb för de som inte har en specifik utbildning i vad som efterfrågas.

När en livsmedelsbutik öppnade för några år sedan där jag bodde då hade de 10000 sökande.

Jag försöker hitta en utbildning till något som efterfrågas vad det än är men inte så lätt när man har barn att ta hand om och jobb man inte har råd att vara ledig från dessutom kan jag inte få mer CSN. frun går upp 4 på morgonen och kommer hem halv sex sen äter hon mat och sedan måste hon sova för att orka upp igen så tidigt. Hon behöver pendla långt med tåg och buss för inte hittar jobb närmare oss ännu sedan vi flyttade till småstad för vi inte hade råd att köpa hus i storstaden. Så hon har knappt någon tid att ta hand om barnen för att jag skulle kunna plugga så jag får bättre jobb.

Det känns som man ska välja redan när man är 15 vad man ska göra och sen är hela ens liv ”förstört” om man väljer fel. När jag skulle börja gymnasiet för 20 år sedan var alla på mig att välja högskoleförberedande. Det var vad man skulle få jobb på och det var slöseri med bra betyg att ta något mer praktiskt. Nu ser man ens gamla klasskamrater som knappt klarade av att få godkänt i skolan som tjänar massor som elektriker och bilmekaniker och järnvägsarbetare och annat och ingen arbetsgivare bryr sig om att jag läste filosofi på universitetet för att alla sa till en att studera vad man gillade istället för vad som gav jobb.

När jag var liten drömde jag om att göra spel men när jag skulle välja gymnasium var det ingen som rekommenderade det. Spelmarknaden var otroligt mycket mindre 2002 speciellt i Sverige. En kompis som faktiskt gick spelutvecklareutbildning fick jobba med att dela ut tidningar sen. Han kanske har jobb nu dock.

Ja man kan råka bo på fel ställe.
Jag vet inte vart du bor men flytta upp till norra norrland hittar du både jobb och bostad som du kommer ha råd med att köpa och bo i med lönen du tjänar.
Kan folk från utlandet komma hit "outbildade" men lär sig, och jobba borde svenskar kunna komma hit och jobba också.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Om det är hög efterfrågan bör det synas på lönen, gör det det? Annars är det bara det gamla vanliga, företag vill anställa men inte betala för sig.

Givetvis kan det vara så, men det är också konkret brist på folk som kan rätt grejer.

Till exempel om det finns 50pers i sverige som är tillräckligt bra tekniskt på niagara och houidini för att gå direkt in i en live-produktion och dom har tillräckligt bra konstnärlig bakgrund och smak för att art-directas vettigt, och alla dom har jobb redan så spelar det ju ingen roll om jag erbjuder 100k i månaden för att få någon att gå från ett annat företag till mitt.
Bristen kvarstår i branschen för nu behöver företaget som personen lämnade rekrytera istället.

Som det ser ut nu så måste man helt enkelt i många fall anställa juniors och träna upp dom inhouse, vilket är kostsamt då det tar lång tid innan dom blir bra nog för att göra saker som går att skeppa (och tar givetvis tar tid från andra i produktionen som måste hjälpa dom), och det är hög osäkerhetsfaktor för hur bra personen faktiskt blir och hur lång tid det tar, risker som man föredrar att undvika om det går.

Som det står i artikeln så var ju 40% av personaltillväxten i branschen 2021 från utlandet, det är ju inte för att man gillar att gå igenom härket med visumprocesser, betala för relocation paket osv, det är ju för att kompetensen FINNS INTE i sverige, hur mycket man än skulle vilja betala.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Det är som Sverige i övrigt, det saknas personal och kompetens inom flera brancher.
Helt otroligt att brancher som inte ens kräver speciellt hög kompetens saknar folk.
Samtidigt sitter massvis med folk som bor i Sverige på sina arslen outbildade och arbetslösa.
"Finns inga jobb", det är årtiondets floskel.

Problemet är att politikerna förstört arbetsmarknaden totalt och inte har några som helst idéer som löser problem. Skyhög arbetslöshet och brist på arbetskraft....??

Som någon skrev tidigare, har man en hel bransch som saknar personal så startar man upp egna utbildningar och sätter krav på Regeringen att skärpa kraven på de arbetslösa så det lönar sig för dem att utbilda sig/ söka jobb...

Egentligen är hela problemet lättlöst, tillsätt en grupp arbetslösa och låt dem sköta arbetsmarknadens problem. De har erfarenheter och idéer.

I dag missar ett stort antal personer möjligheter till arbete pga. dumma regler. Arbetslöshets marknaden är det mest diskriminerande vi har i landet. ALLT de erbjuder grundar sig på folks ålder, kön, etnicitet... Precis som allt annat i samhället..

Exempelvis då de för länge sen köpte in en massa utbildningsplatser inom data. De fick inte fullt pga. kraven gällande bl a ålder, men de valde då att låta betalda utbildningsplatser stå tomma och neka "överåriga" att delta...

I mitt fall så sökte jag efter en Starta Eget utbildning i 10 år innan det startades en där SVENSKA MÄN fick deltaga... Det fanns för kvinnor och utlänningar...
När utbildningen var färdig blev vi erbjudna ett Starta Eget lån. Vi svenska män var då tvungna att ta ett lån på minst 350 000 kr från Industrifonden, själv behövde jag ett på 35 000...
Däremot erbjöds kvinnorna lån på 25 000 kr, utbetalt direkt utan krav...

Så ngt Starta Eget blev det inte, istället hittade jag precis en sådan utbildning som jag beskrev ovan.

Anläggningsbranschen med storföretag som Skanska, PEAB, NCC etc som anordnare startade egna utbildningar och erbjöd anställning efter färdig utbildning.
På så sätt fyllde sina behov efter årtal av brist på arbetskraft och flera tusen arbetslösa fick jobb..

Från arbetslös till betald utbildning och fast arbete med full lön, bättre kan det inte bli när man gått arbetslös länge och utnyttjats av samhället som en modern slav i åratal...

Alla problem går att lösa om rätt personer får komma till tals...
Hur ska en person som lullar omkring i Riksdagen och vänder papper förstå hur samhället fungerar? En som tjänar 150 000 + i månaden, vad vet han/hon om hur det är att behöva slita på heltid för kommunen för 68 kr per dag som jag fick göra?

Om politikerna tvingades leva efter de regler de tillskriver oss andra hade samhället sett betydligt annorlunda ut. Hade det dessutom ställts kompetenskrav på de som sitter i Regeringen hade landet inte sett ut som det gör i dag...

Arbetslösheten är inget annat än ett politiskt påhitt, reglerna ändras efter partiets behov utan minsta tanke på de som drabbas...

Det är väl klart att man kan få ihop ekvationen arbetskraftbrist och anställning när det finns behov av personal och tillgång till tusentals arbetslösa..
Men, någonstans gynnar det partierna att ha hög arbetslöshet...
Förutom inför valen, då skjuter de till resurser för att försöka rätta till arbetslöshetssiffrorna så de har ngt att peka på för att dra röster..

Se er om i samhället och fråga er, hur mycket sanning ligger det i sossarnas mantra : Vi som byggde landet? Snarare de som rev ner landet och välfärden.
Naiva idioter som tror att ökade bidrag över hela linjer bygger upp ngt...

Permalänk
Medlem

Aningens OT.

Skrivet av dagas:

Det känns som man ska välja redan när man är 15 vad man ska göra och sen är hela ens liv ”förstört” om man väljer fel. När jag skulle börja gymnasiet för 20 år sedan var alla på mig att välja högskoleförberedande. Det var vad man skulle få jobb på och det var slöseri med bra betyg att ta något mer praktiskt. Nu ser man ens gamla klasskamrater som knappt klarade av att få godkänt i skolan som tjänar massor som elektriker och bilmekaniker och järnvägsarbetare och annat och ingen arbetsgivare bryr sig om att jag läste filosofi på universitetet för att alla sa till en att studera vad man gillade istället för vad som gav jobb.

Jag började gymnasiet 01 och jag vet inte om det är samma syn på de praktiska utbildningarna nu som det var på den tiden. Om det är så så tycker jag väldigt synd om barnen.
Av någon konstig anledning så var det nästan stigmatiserat att välja en praktisk utbildning, som att de som gick där enbart gjorde det pga dåliga betyg/ointelligens. Som tur är så upplevde jag ingen sådan fördom från mina närmaste och jag läste elprogrammet. I vår stad, fördelat över alla gymnasieskolorna, så fanns det då i vår årskull 3 elklasser med olika inriktningar (vår klass hade 10 personer). Samtidigt fanns det 6 (fulla) naturklasser på de kommunala skolorna samt några till för friskolorna som jag inte hade så bra koll på. Jag slår vad om att om du kollar inkomst per kapita så slår elklasserna förmodligen natur med råge över ett arbetsliv.
Och vad gör jag nu då? Utan att plugga vidare jobbar jag idag som elingenjör.

Kontentan/TLDR; synen på utbildning i sverige var/är otroligt snedvriden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Han är väldigt svår att lyssna på, tror jag vet vilken video du menar och det är bara en liten del där som är bra och går att förstå såvida man inte sitter i hans hjärna och hänger med i snacket.
Ett problem med "Data-Oriented Design" är att det ofta är nördar som förstår tekniken, de är inte duktiga på att förklara (de är inte språkligt begåvade, de har annan typ av begåvning).

Han som jag tycker förklarar bäst är troligen Yehonathan Sharvit men det är inte samma sak som att han är duktig, ok enligt mig men ingen stjärna.
https://www.youtube.com/watch?v=Vz9rkr_p3Ts

Första kapitlet i den här boken är bra också: https://www.dataorienteddesign.com/dodmain/node3.html

Mike Acton är för mycket inne i sina "egna" utmaningar inom programmering. Viktigt att förstå.
Annars så de som måste få ut så mycket prestanda som möjligt tvingas till att programmera "data-orienterat", de måste anpassa sig efter processorn och skriva kod som fungerar smidigt i processorn. Så han beskriver sina utmaningar och blandar in lite data orienterat och det blir bara en stor röra.
Det är detta vi programmerare gör, vi översätter en komplex mänsklig värld till något en stenkorkad processor kan förstå. Processorer är otroligt korkade men det lilla de klarar av att göra är de supersnabba på och de gör inte fel.
Viktigt att tänka på det.

Förstår man det så förstår man hur man skriver kod för processorn bättre. Programmerare måste föröka hitta mönster i data människor hanterar som passar processorn och kräver minimalt med kod.

DDD (domain driven design) gör inte det, där tänker man som "människor" gör så långt som möjligt. Det blir mängder med kod för ganska lite funktionalitet och som måste ändras stup i kvarten.

Exempel på DOD är saker som xml, json, csv, sql databaser. Dessa har slagit igenom för att man har ett "mönster" som är applicerbart på väldigt många problem.

Tack!

Jag ska kika på dessa när jag har tid!

Permalänk
Skrivet av Superfrog:

Det enda det råder brist på är juniora utvecklare med senior kompetens och juniora lönekrav.

Gråter företagen tillräckligt mycket om att det saknas kompetens, så startas det utbildningar som pumpar ut nya utvecklare, vilket leder till högre konkurrens och därmed lägre löner och förmåner - precis det företagen vill.

Såhär har det varit sedan jag började jobba i slutet av 1990-talet. Det har varit svår brist på kompetens i hela eller delar av IT-branchen i princip så länge den existerat. Det man egentligen skulle vilja är att det finns minst fem sökande till varje tjänst som utlyses och att minst tre skall vara överkvalificerade men ändå vara beredd att jobba för den lön som erbjuds.

Varenda ställe jag jobbat på har kämpat som galärslavar för att försöka få bort fokuset på vad man tjänar och istället försöka få det till att man arbetar där för att det är så vansinnigt kul och för alla andra förmåner än just lönen.

En vacker dag kanske någon kommer på att man förmodligen lätt hittar rätt kompetens om man bara kommunicerar följande: " - Vi ställer höga krav men vi betalar också jävligt bra. Välkommen att söka!"

Det borde vara som i andra delar av världen där man helt enkelt annonserar lönespannet man kan förvänta sig när man söker och kommer på fråga. Istället är det i Sverige så att själva lönen är det sista man får veta. När man i princip redan gått igenom hela rekryteringsprocessen. Vilket egentligen är rätt absurt.

Visa signatur

||Wintel PC|3*Mac mini|Xbox One S|Synology DS918+||

Permalänk
Medlem

Det är väl bara att rekrytera från närmaste lagret. Finns många utbildade utvecklare och nätverkstekniker på lager. Dom kör numera truck. Årsta och jordbro är rena silicon valley, hahaha

Visa signatur

MSI GT73VR Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonteponte:

Såhär har det varit sedan jag började jobba i slutet av 1990-talet. Det har varit svår brist på kompetens i hela eller delar av IT-branchen i princip så länge den existerat. Det man egentligen skulle vilja är att det finns minst fem sökande till varje tjänst som utlyses och att minst tre skall vara överkvalificerade men ändå vara beredd att jobba för den lön som erbjuds.

Varenda ställe jag jobbat på har kämpat som galärslavar för att försöka få bort fokuset på vad man tjänar och istället försöka få det till att man arbetar där för att det är så vansinnigt kul och för alla andra förmåner än just lönen.

En vacker dag kanske någon kommer på att man förmodligen lätt hittar rätt kompetens om man bara kommunicerar följande: " - Vi ställer höga krav men vi betalar också jävligt bra. Välkommen att söka!"

Det borde vara som i andra delar av världen där man helt enkelt annonserar lönespannet man kan förvänta sig när man söker och kommer på fråga. Istället är det i Sverige så att själva lönen är det sista man får veta. När man i princip redan gått igenom hela rekryteringsprocessen. Vilket egentligen är rätt absurt.

Det är ganska likt El-branschen. Jag vet inte hur många enmansfirmor det finns i Hälsingland. Men det är många! Och hela tiden hör man folk som undrar varför alla startar eget för? Kanske för att 30k i lön var ok för 10år sedan?

Visa signatur

MSI GT73VR Titan

Permalänk
Skrivet av talonmas:

Innan det här blir en "så mycket tjänar man" 2.0 så kommer här riktiga siffror på vad en mjukvaruutvecklare FAKTISKT tjänar:

https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/lonesok/...

Ingångslön dryga 30, snittlön (jobbat 15 år minst) ca 48k

För att ge lite kontext. Jag började jobba 1999. Då var rekommenderad ingångslön för en civilare 28K i månaden. Det var nästan ingen som fick det. De som fick bäst var de som gick till de Amerikanska managementkonsulterna. 35K. Med då var man i praktiken tvungen att ha både Ingenjörs- OCH Ekonomiexamen för att komma på fråga. Jag fick själv 19K på första jobbet. Men då var det inte i en storstad.

Det är ärligt talat chockerande hur lite det har hänt med snittlönerna sedan dess. Det är trots allt snart 25 år sedan! Dvs nästan en generation. Det talar väl snarare för att det INTE varit någon kompetensbrist i branchen. Annars hade väl lönerna dragit iväg betydligt mer sedan dess?

Visa signatur

||Wintel PC|3*Mac mini|Xbox One S|Synology DS918+||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonteponte:

För att ge lite kontext. Jag började jobba 1999. Då var rekommenderad ingångslön för en civilare 28K i månaden. Det var nästan ingen som fick det. De som fick bäst var de som gick till de Amerikanska managementkonsulterna. 35K. Med då var man i praktiken tvungen att ha både Ingenjörs- OCH Ekonomiexamen för att komma på fråga. Jag fick själv 19K på första jobbet. Men då var det inte i en storstad.

Det är ärligt talat chockerande hur lite det har hänt med snittlönerna sedan dess. Det är trots allt snart 25 år sedan! Dvs nästan en generation. Det talar väl snarare för att det INTE varit någon kompetensbrist i branchen. Annars hade väl lönerna dragit iväg betydligt mer sedan dess?

28k då motsvarar 40k idag. Samma som facken rekommenderar men ingen får

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Skrivet av Alphahanne:

Lite väl cyniskt kan jag tycka. Under en period när jag gick arbetslös sökte jag i runda slängar 800 jobb, fick svar på två av dessa varav båda var "tack för visat intresse"

Då är det jävligt lätt bli blasé, varför ens försöka när man bara blir ratad hela tiden. Då var det verkligen inga kvalificerade jobb jag sökte utan det var lite allt möjligt.

Nu är jag för gammal för att utbilda mig till någon slags spelutvecklare, det finns ingen som skulle anställa mig som 55-åring även om jag skaffade mig hur bra kompetenser som helst. Det vore ett enormt slöseri av tid och pengar. Där har vi nästa problem, den utbredda åldersfientligheten på svensk arbetsmarknad. Jag är tyvärr dömd att avsluta mitt arbetsliv som bussförare.

Det sagt, visst finns det de som inte vill men tycker inte man ska dra alla över en kant. Det finns många som verkligen vill ha ett jobb men som inte har en chans på arbetsmarknaden, trots att de besitter kompetenser som behövs.

I den åldern är det bättre att jobba som specialistkonsult t.ex..som spelutvecklare. Inom konsulter finns ingen åldersnoja och man får bara tidsbestämda uppdrag. Går utmärkt att kombinera som bussförare de perioder man är utan uppdrag.

Permalänk
Medlem

Spelutvecklare

Skrivet av raGGGe:

Tror mer på att man vill göra det lättare att anställa arbetskraft från andra länder.

Självklart är det så. Men problemet förflyttas enbart genom att folk flyttar. Tror inte att Afrika som ett exempel, på något sätt gynnas av att ungt folk där drar till andra länder. Särskilt inte dom unga. Människor är nästan enbart kostnad och utgifter sina första 20 levnadsår. Fatta vilken investering att mata och lära en lirare att leva, och sen när den ska ge sin kraft till samhället så drar den utomlands. Riktigt dålig deal....

Vore bättre att byta folk med varandra, den vinsten skulle gå åt båda hållen. Typ "utbytesstudent" men vad det nu heter i tech termer. Det borde vara något EU eller handelsorganen kunde skapa ramar för, så att inte länder med dåliga framtidsutsikter, får fatalt sämre förutsättningar ännu längre fram.

Spel kan väl utvecklas vartsomhelst? Behöver vi verkligen fokusera på att locka hit fler för digitala jobb? Kan inte staten bara skicka en massa modem till Island så fixar dom våra mobilspel till toaletten och mmorpg till pojkrummet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megaforce:

I den åldern är det bättre att jobba som specialistkonsult t.ex..som spelutvecklare. Inom konsulter finns ingen åldersnoja och man får bara tidsbestämda uppdrag. Går utmärkt att kombinera som bussförare de perioder man är utan uppdrag.

De kunskaper jag har i detta område är urgamla, sedan tidigt 90-tal. Då måste jag uppdatera kompetensen först. Känner inte riktigt för att sätta mig på skolbänken nu för att möjligen hitta en ny karriär. Var lite det jag syftade på med mitt tidigare inlägg. Hade jag varit 20 år yngre hade jag nog satsat på det men det tåget känner jag har gått.

Lite synd att jag tappade bort det där, vi var ändå ett gäng som höll på lite med att utveckla idéer i slutet av 80-talet men det kom annat mellan och sedan rann allt ut. Det senaste jag över huvud taget kodat är diverse Arexx-script till den BBS jag körde på 90-talet, det kommer jag inte långt med idag.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2