Veckans fråga: Har elpriserna påverkat ditt datoranvändande?

Permalänk
Medlem

Brukade ha på min dator 24/7 men nu går den ner i sömn efter 30 min.
Sänkte elförbrukningen per månad med ca 40 kWh.
Jag betalade med alla avgifter och skatter ca 4,5 kr/kWh för December så jag sparade 180 kr den månaden. =P

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Fast det är väldigt ovanligt att inte ha sitt egna elavtal även i hyresrätter. Det är mer speciella situationer som om man hyr en del av en villa eller liknande som man kan gå på hyresvärdens avtal. Eller jag hade en polare där hushållselen ingick i hyran trots allmännyttigt bolag och så, men det var något specialavtal för bara det huset och de var väldigt petiga med förbrukningen, och oavsett så tjänade han ganska kraftigt på att ha det jämfört med ett eget avtal.

Är det verkligen ovanligt? Tycker jag har hört från många jag känner att elen ingår om dom bor i hyreslägenhet. Syrrans nybyggda lägenhetshus (några år sedan byggt) har inte eget elavtal iallafall

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Datorn som förr men mycket annat har vi blivit duktigare med.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Är det verkligen ovanligt? Tycker jag har hört från många jag känner att elen ingår om dom bor i hyreslägenhet. Syrrans nybyggda lägenhetshus (några år sedan byggt) har inte eget elavtal iallafall

Jag har bott i 5 olika hyreslägenheter tidigare och endast 1 hade så att elen ingick i hyran, i dom resterande fick man teckna eget elavtal. Av alla jag känner och har pratat med så är det endast 1 till som har varit med om att elen ingick i hyran. Detta är alltså Stockholm, på olika ställen och med olika hyresvärdar.

Permalänk
Medlem

Jag har el som ingår i hyran och hyran har inte höjts sen förra året vad jag märkt än så länge.

Men när det larmades om höga elpriser och varnades om nedsläckningar så anpassade jag mig ju lite, dock så drar ju inte en liten lägenhet så mycket i sig.

Min dator drar en del, men jag lämnar den inte på i onödan.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jnsson:

Är det verkligen ovanligt? Tycker jag har hört från många jag känner att elen ingår om dom bor i hyreslägenhet. Syrrans nybyggda lägenhetshus (några år sedan byggt) har inte eget elavtal iallafall

Jag vet inte hur vanligt det är egentligen, utan bygger mitt antagande på alla lägenheter jag har bott i och alla lägenheter som de jag känner har bott i. I "allmännyttan" så går man ju mer åt andra hållet med individuell mätning av vattenförbrukningen och så snarare än någon form av gruppavtal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Är det verkligen ovanligt? Tycker jag har hört från många jag känner att elen ingår om dom bor i hyreslägenhet. Syrrans nybyggda lägenhetshus (några år sedan byggt) har inte eget elavtal iallafall

Uppvärmning brukar ingå, men gör inte alltid det. Hushållsel ingår nästan aldrig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Uppvärmning brukar ingå, men gör inte alltid det. Hushållsel ingår nästan aldrig.

Syrran säger iallafall att elen ingår i hennes hyresavgift

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Ja allt är väl relativt.
Men om man som mig som bor i hyresrätt (radhus) och har i normalfall en elräkning på 600kr och sen nästa månad/månader får en räkning på 2500 kr så är det ju en märkbar kostnad.
Det är ju inte heller så att man kan påverka det så himla mycket. Inte som i en matbutik att man kan välja att inte köpa något för att man anser att priset inte är skäligt.

Jag LER snarare åt alla goda råd om att spara el. Vi gjorde ett försök en månad och sparade hela 100kWh på den månaden. Men att leva så va inte att leva. Man vill ju inte direkt sitta inomhus med vinterkläder och i skenet av stearinljus spela kort 4 månader om året.

I mitt inlägg så pratade jag om människor som bor i små lägenheter, det låter som du bor i en större hyresrätt som ett radhus så det är ju en annan situation. Håller med om sparandet, inte värt lidandet att kapa nån grad hemma då komforten blir så dåligt och vinsten försumbar. Värt några hundralappar att slippa gå runt i sin bostad och vara på konstant dåligt humör för att man fryser.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Syrran säger iallafall att elen ingår i hennes hyresavgift

Misstänker att om elpriserna håller i sig så kommer många hyresvärdar framöver att vilja flytta ut denna kostnad ur hyran alternativ göra rejäla påslag på hyran. Svårt att se att hyresvärdarna har lust att betala för detta.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Du har ju så klart rätt i att den värmer och det brukar kunna värma rätt bra
Dock måste man tänka på att om effekten datorn utger överstiger vad rummet den står i kräver för önskat temperatur blir det en ineffektiv direktvärkande värmekälla.
Sedan värms ditt boende upp av någon slags värmepumpslösning som är mer enerfieffektiv än direktverkande värme förlorar du på detta med.

Utanför kommentar.
Själv stänger jag av mer av mina datorer och elektronik när de inte används.
Försöker hålla koll på att inte använda ugnen och spisen mer än nödvändigt och försöker stänga av dem lite tidigare och använder eftervärmen bättre.
Ställt om temperaturen på kyl frys någon grad upp också.

Vi har det värmt till 22,5 grader C i vardagsrummet, där även datorerna är. Det är en bra temperatur till vardags tycker vi.

Exempel: När vi har spelhelg så värms det rummet rätt snabbt upp till c a 25,5 (av speldatorerna). Det tycker vi är en lämplig temperatur att sitta och spela i. Skönt att inte behöva bli frusna än om vi sitter still. Man kan så klart kalla det ineffektivt då frånluftsvärmepumpen kunde göra ett effektivare jobb med uppvärmningen men samtidigt kan vi inte byta ut våra GPUer mot denna pump och förvänta oss någon grafik på skärmarna. När CPU- och GPUer tar över uppvärmningen så blir de ordinarie värmekällorna kopplade till frånluftsvärmepumpen kalla. Termostaten på dem fungerar alltså som de bör. Överskottsvärmen går under spelande nog mest till att hålla varmvattnet varmt genom frånluftsvärmen.

För oss är det vår dröm att kunna leva i det vi har ordnat till oss. En hel gaming-helg för två kostar oss mindre än 300kr sammanlagt, och då ingår all elektricitet till nära konstant gaming under helgens alla vakna timmar (inkl fredag kväll), läcker Hue-belysning som vi varierar med tiden på dygnet + olika scener i spelen, massor av hemgjord läsk, snacks och mat. En bonus med denna värme är att vi kan sitta lättklädda vilket inte helt ovanligt "råkar" leda en och annan vinnar-high five till seriöst cuddle. Fullständigt värt pengarna om du frågar oss.

Jag har polare som föredrar att gå ut och käka under helgens kvällar, och hänga på diverse ölhak efteråt. En enda utekväll i detta tecken kostar lätt över 300kr i Sthlm, per person.

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570