Fractal Design North – trävligt möter stiligt

Permalänk
Melding Plague

Fractal Design North – trävligt möter stiligt

Fractal Design förenar nytta med estetik i nykomlingen North. Calle har tagit sig en titt på den mesh- och ekbestyckade skönheten.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Du heter ju inte Jonas, är detta tillåtet?

Bra recension, saknar dock lite B-rulle och närbilder. Svårt att se när det är mycket svart mot svart i det ljuset (i videon alltså)

Permalänk
Medlem

Snyggt chassi men mycket för litet. 4000 serie får ej plats om du inte monterar in vinklade GPU kablar. Tänkte själv köpa det, men efter en del recensioner inser jag att detta är för litet chassi.

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

Snyggt chassi men mycket för litet. 4000 serie får ej plats om du inte monterar in vinklade GPU kablar.

Stämmer det? Enligt artikeln är det ett RTX 4090 FE som används, är det en typo?

"När man monterar av den främre sidopanelen är montering av riktigt stora grafikkort inga som helst problem, eftersom det finns tillgång till hela insidan. North sväljer vårt Geforce RTX 4090 med enkelhet.

För den som ämnar använda ett grafikkort som går varmare än RTX 4090 i Founders Edition-skrud kan det vara en god idé att lägga till fler fläktar för att öka ventilationen i chassit. "

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Stämmer det? Enligt artikeln är det ett RTX 4090 som används, men det kanske är en typo?

"När man monterar av den främre sidopanelen är montering av riktigt stora grafikkort inga som helst problem, eftersom det finns tillgång till hela insidan. North sväljer vårt Geforce RTX 4090 med enkelhet. "

"Det ska dock föras till protokollet att jag främst använt en enkel 12VHPWR-kabel till grafikkortet, men när jag senare testade med tre stycken vanliga strömkablar kändes inte heller det svårt att föra igenom."

https://youtu.be/vWtPDCCkHko?t=312 det ser tight ut enligt mig. Riktigt trångt med sånt kort som på videon i alla fall. Jag vill gärna ha lite avstånd till främre fläktarna. Och helst 360MM top ^^

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

https://youtu.be/vWtPDCCkHko?t=312 det ser tight ut enligt mig. Riktigt trångt och varmt lär det bli med sånt kort som på videon i alla fall.

Ska kolla. Har funderat på att byta till ett Fractal Design när jag uppgraderar CPU/moderkort, kanske Torrent är bättre isf.

Permalänk
Medlem

Har aldrig använt reset-knappen någonsin på mina datorer.. :/

Visa signatur

🡇

• R7 5800x3D • Sapphire Radeon RX 7900 XT •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Ska kolla. Har funderat på att byta till ett Fractal Design när jag uppgraderar CPU/moderkort, kanske Torrent är bättre isf.

Dock måste jag tillägga att de e det snyggaste chassit jag någonsin skådat. Den mörka hade passat perfekt till mina möbler och skrivbordet

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem

Jag ser egentligen bara två stora nackdelar med chassit.... avsaknad av 3,5mm kombijack och priset.. Ja och placeringen av frontknappar och uttag
Jag har haft behov av att kunna hänga min dator under skrivbordet många gånger och det blir inge bra när usbjack, knappar och 3,5mm jack hamnar mot bordsskivan. Chassit i övrigt hade ju vart en utmärkt kandidat just för ett sådant arrangemang.

Permalänk
Medlem

Saknar test av ljudnivå och temperatur.

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt chassi. Nästa gång jag bygger nytt blir det utan tvekan ett sånt här som det ser ut nu 😎

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Tråkigt att det typ blev en papperslansering på det här chassit...

Visa signatur

SPELDATOR
FRACTAL NORTH MESH BLACK ASUS ROG STRIX B550-E GAMING AMD RYZEN 7 5800X3D FRACTAL LUMEN S36 V2 ASUS TUF GEFORCE RTX 3070 8GB GAMING OC G.SKILL TRIDENT Z NEO 32GB 3600MHZ KINGSTON KC3000 M.2 GEN 4 1024GB CORSAIR RM750X

KRINGUTRUSTNING
LG OLED42C2 HP X27Q VORTEX TAB 75 LOGITECH G303 SWECLOCKERS MUSMATTA HEXAGON LOGITECH G PRO X WIRELESS YAMAHA YAS-207

Permalänk
Medlem

Vill ha-faktorn på denna är stor!
Min 12 år gamla i7-2600K gav till slut upp och en helt ny burk med en i5-13600K är nu beställd. Tyvärr verkar det som att jag kommer få bygga nya datorn i mitt gamla chassi då North inte finns att få tag på. Men så fort det går kommer jag köpa en North (svart med glas) och flytta över nya datorn i. Längtar!

Visa signatur

Workstation: i7 2600K @ 4.2GHz - Zalman 9900 MAX | MSI P67A-GD65 B3 | Corsair XMS3 1600 (16GB) | MSI GTX 1070 Gaming X | Samsung 860 EVO 1TB | Antec P280 | Corsair HX 850W
Server: Atom C2750 (ASRock C2750D4I) | Kingston 2x8GB 1600 ECC | Intel S3500 160GB | 26TB WD Red | Silverstone DS380 | Silverstone SFX ST45SF-G

Permalänk

Var är de vita skärmarna som skulle matcha? Skärmar i snyggt trä och lack-vitt? (möjligen med grå ram runt skärmen).

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem

North ITX - Ni kan få alla mina pengar!

Visa signatur

{|XSX|PS3|PS4|}

Permalänk
Medlem

Gillar utseendet. 👍

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Du heter ju inte Jonas, är detta tillåtet?

Sånt går ju att fixa... @crispvandahl https://www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/namn/bytafor...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wixner:

North ITX - Ni kan få alla mina pengar!

Jag håller med dig! Denna i ITX eller max M-atx. Svart med glasruta! Detta chassit gör att jag överväger att få en stor klump igen efter att ha haft itx i massa år. Så snyggt är det!

Sedan är det tråkigt att det blev en typ papperslansering, skulle nog impulsköpt ett chassi om det skulle funnits att köpa.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wixner:

North ITX - Ni kan få alla mina pengar!

Inte exakt samma men här är nya Ridge från Fractal Design som jag gjort en mockup på i Photoshop inspirerad av just North. Kommer bygga denna så fort jag får chassit om ca 2 veckor. Ett ganska litet ingrepp men tycker det adderar mycket flavour

(Ska dock sägas att jag kommer använda det svarta chassit men i övrigt inga större förändringar)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Jag håller med dig! Denna i ITX eller max M-atx. Svart med glasruta! Detta chassit gör att jag överväger att få en stor klump igen efter att ha haft itx i massa år. Så snyggt är det!

Sedan är det tråkigt att det blev en typ papperslansering, skulle nog impulsköpt ett chassi om det skulle funnits att köpa.

Jag överväger också (riktigt starkt) att kasta ut mitt Node 804-bygge för ett klumpigare bygge i detta

Skrivet av anon242437:

<Uppladdad bildlänk>

Inte exakt samma men här är nya Ridge från Fractal Design som jag gjort en mockup på i Photoshop inspirerad av just North. Kommer bygga denna så fort jag får chassit om ca 2 veckor. Ett ganska litet ingrepp men tycker det adderar mycket flavour

(Ska dock sägas att jag kommer använda det svarta chassit men i övrigt inga större förändringar)

Snyggt, men jag vill ha kubformat (i alla fall för min server) - passar perfekt in i Ikeas hyllkombinationer

Visa signatur

{|XSX|PS3|PS4|}

Permalänk
Medlem
Skrivet av THURGOOD:

Tråkigt att det typ blev en papperslansering på det här chassit...

Det fanns rätt många på webhallen och jag lät min order gå ut för jag tänkte att jag kan köpa det en vecka senare.
Så här senare så var det inte ett smart val

Permalänk
Medlem

wow ingen reset knapp på framsidan, varför ??

Permalänk
Medlem

"lagomt"

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas13:

Saknar test av ljudnivå och temperatur.

Jag med, det är ju kanske det viktigaste när man väljer chassi!

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Skrivet av anon242437:

<Uppladdad bildlänk>

Inte exakt samma men här är nya Ridge från Fractal Design som jag gjort en mockup på i Photoshop inspirerad av just North. Kommer bygga denna så fort jag får chassit om ca 2 veckor. Ett ganska litet ingrepp men tycker det adderar mycket flavour

(Ska dock sägas att jag kommer använda det svarta chassit men i övrigt inga större förändringar)

Ser ut som ett element av någon slag. Men ett snyggt sådant.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

En kompakt M-Atx version hade verkligen lockat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wixner:

North ITX - Ni kan få alla mina pengar!

Man kan ju hoppas då hade jag bytt mitt nr200p direkt ☺️

Visa signatur

X570 Asus Crosshair VIII Dark Hero/ Ryzen 5800X3D / 32GB 3200 MHz CL16/Noctua U12A/ 7800 XT Nitro + / Kingston KC3000 1TB x2, /Corsair RM850X V3/ Asus 27GP850P/ Samsung Odyssey G5 27”/ Fractel Design North

Permalänk
Medlem

Denna behövs i ITX!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sjoooberg:

Har aldrig använt reset-knappen någonsin på mina datorer.. :/

Då har du aldrig haft problem att nå BIOS.
Testar några av dem vanliga knapparna, ser OS ladda? Reset.

Permalänk
Medlem

USB A och inte trrs. Att det alltid ska falla på små detaljer