Utforskaren i Windows 11 får nytt utseende

Permalänk
Melding Plague

Utforskaren i Windows 11 får nytt utseende

Microsoft planerar ytterligare ändringar i filhanteraren med mer omfattande integrering av Microsofts applikationer och molntjänst.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Flikarna ser najs ut, dock lite väl mycket webbläsare feeling vilket gör mig orolig att det bara är en tidsfråga innan dom börjar mygla in reklam och annat där.

Permalänk
Medlem

Vad politisk screenshot:en är. Behöver den vara det?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Ser mer eller mindre ut som google drive. Hade önskat dom bara snodde dolphin från kde, då hade jag varit riktigt nöjd.

Visa signatur

How do 'Do Not Walk on the Grass' signs get there ?

Permalänk
Medlem

Känns som att det är ett nytänkt som är väldigt plottrigt med olika färger. Jag vill ha detaljerad info där filer är nära varandra för att jämföra storlek, filtyp etc.
Håller med om att det ser ut att vara väldigt likt en webbläsare.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Som nämnt ovan, blir lite orolig att man måste installera en ad-blocker på sina windowsburkar snart. Fattar att de måste få in pengarna någonstans, jag har fått mina licenser uppgraderade utan kostnad genom flera hårdvarubyten sen åtminstone Windows 7. Men är rädd att man inte kommer att kunna betala för att slippa få ett reklamfinansierat OS om man så önskar.

Permalänk
Medlem

Har inget problem med det så länge man har möjligheten stänga av outlook kopplingen. Har också en känsla att dem kommer tvingas integrera gmail mm. i framtiden ifall de inte ska bli stämda eller att detta blir en opt-in och inte standard.

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2, Meta Quest 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av DerpMcDerp:

Som nämnt ovan, blir lite orolig att man måste installera en ad-blocker på sina windowsburkar snart. Fattar att de måste få in pengarna någonstans, jag har fått mina licenser uppgraderade utan kostnad genom flera hårdvarubyten sen åtminstone Windows 7. Men är rädd att man inte konomer att kunna betala för att slippa få ett reklamfinansierat OS om man så önskar.

Ta av dig foliehatten! (sarkasm, reklamen är här snart)
POPUP
Vill du köpa denna fantastiska brödrost? Det ser ut som du också behöver en prenumeration på office 365!

Men detta utseende ser hemsk ut. Klart de ska pilla på det som redan fungerar bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DerpMcDerp:

Som nämnt ovan, blir lite orolig att man måste installera en ad-blocker på sina windowsburkar snart. Fattar att de måste få in pengarna någonstans, jag har fått mina licenser uppgraderade utan kostnad genom flera hårdvarubyten sen åtminstone Windows 7. Men är rädd att man inte konomer att kunna betala för att slippa få ett reklamfinansierat OS om man så önskar.

Fast fanns väl ingen reklam i detta screenshot?

Visa signatur

Win 10 maskin: Core 2500 | Integra M 550W | Ryzen 5 3600 | MSI B450 A Pro max | GTX 1060 6GB | Vengeance LPX 2x16GB
Win XP maskin: Core 1100 | 550W | AMD Athlon II | MSI GF615M-P33 | ATI HD5670 | 2x2GB
Laptop: Lenovo Flex 3-1580

Permalänk
Medlem
Skrivet av AReal_Human:

Fast fanns väl ingen reklam i detta screenshot?

Befarar inte reklam (än) från yttre annonsörer utan att det blir ett evigt pushande för prenumerationer av Windows egna tjänster om de ska integreras hårt i Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DerpMcDerp:

Befarar inte reklam (än) från yttre annonsörer utan att det blir ett evigt pushande för prenumerationer av Windows egna tjänster om de ska integreras hårt i Windows.

Jag hoppas att det kommer en seriös utforskare, gärna en ny version av Norton Commander - utvecklad av Norton (gärna även Norton Utilities;) Bara en sån enkel sak som compare av mappar och filer saknas i MS-utforskaren, och sökfunktionerna är rent bedrövliga!

Permalänk
Medlem

Det explorer behöver för att bli användbar är dual-pane view och möjligheten att få se storleken på mappar. Storleken på mappar må låta rätt random, men ack vad guld värt det är så fort man vants sig vid det från Directory Opus. Även möjligheten att gå upp ur mappar genom att dubbelklicka på nåt tomt ställe i fönstret är också väldigt smutt, men inte alls lika stor dealbreakar som avsaknade av dual-pane o mappstorlek.

Permalänk
Medlem

väldigt spammig

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Ser väl bra ut, bara man kan ta bort "Recommended".

Angående gnället om agenda och liknande så är det rätt uppenbart en bild från MS med tanke på Contoso och så, så gnäll på dem i så fall.

Permalänk
Medlem

Fint med fler attack-vektorer för ransomware och annat kul!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av underd0g76:

Fint med fler attack-vektorer för ransomware och annat kul!

Hur menar du? Förhandsvisning av dokument har väl funnits i rätt många versioner nu, och annars ser jag inget som innebär större risker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Vad politisk screenshot:en är. Behöver den vara det?

Microsoft vill visa att de står på Rätt sida™

Det här borde läggas till i 10 också egentligen men det går väl emot strategin för W11, oavsett hur microsoft sminkar grisen ligger Directory Opus ljusår före.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Jahapp, nu ska även utforskaren "O365":fieras. Tycks va något genomgående att alla O365 program ska få samma utseende och kanske nu Windows oxå så småningom va gäller menyerna.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Varför så jäkla glest mellan raderna? Vill de att vi ska slita ut scrollhjulet?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av PerWigren:

Varför så jäkla glest mellan raderna? Vill de att vi ska slita ut scrollhjulet?

Ja det här var intressant!

Man ser en fillista - som får plats att visa 8 filer på en hel skärm...
Det ser faktiskt inte riktigt klokt ut.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerWigren:

Varför så jäkla glest mellan raderna? Vill de att vi ska slita ut scrollhjulet?

Det har ju länge redan funnits i W11 och används som standard men man hittar ju "kompakt" läget i menyn som är samma som tidigare. Men har nog oxå funderat på vem riktigt denna ändring ska gynna. Tycks va nån psykologisk tro att desto mindre "klåtter" (mindre rader i detta fall) på skärmen desto enklare att använda, varför de säkert gömt undan de väsentliga funktionerna i högerklick menyn oxå. Tror detta har väl någon botten i samma design tänk eventuellt...

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

@Enviro Tycker det är rätt så oansvarligt av er att publicera sådana bilder utan varning. Ni borde ta lite redaktionellt ansvar här. Det är rätt så uppenbart av kommentarerna att döma att skärmdumpen i artikeln inte är för känsliga läsare.

Själv kör jag annars med Directory Opus, men jag tackar inte nej till en mer intelligent explorer, för det är ju ändå ganska ofta man sitter vid en dator man själv inte har konfigurerat.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem

Kör insider och har haft flikarna ett tag nu men inte sett nått av det andra som visas i bilderna utan utforskaren ser i stort sätt ut som vanligt, har den iofs inställd på detaljerad lista.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerWigren:

Varför så jäkla glest mellan raderna? Vill de att vi ska slita ut scrollhjulet?

Anpassning för touch screens (vilket för övrigt är svaret på de flesta frågor gällande UI-designen i W11). Varje enskilt objekt måste vara tillräckligt stort för att kunna urskiljas med ett fingertryck.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem

Antar att nyaste windows inte fått NÅGOT som helst liknande "Treesize free"s enkla visuella storleks-sortering ?

Permalänk
Medlem

Ser ju rätt snyggt ut men vet inte om jag kan påstå att det tex är bättre än W10 på något vis. Återstår väl att se den dagen man byter till W11. Blir väl om några år 😜

Skrivet av Rixxz:

Va? Sitter du och lusläser titlar på exempelfiler för att hitta något att bli upprörd över?

Gjorde inte det först i mitt fall. Såg det när jag läste kommentarerna här. Men det är klart man blir lite förvånad när jag såg det i efterhand.

Det kunde lika gärna stått lorem Ipsum överallt eller något slumpvis valt strunt med lite humor eller något. Istället valde de dessa saker, högst högst medvetet från Microsoft och det är ju bara skitnödigt.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Har varken microsoft-konto, onedrive eller 365 så man får väl hoppas denna uppdatering inte ställer till något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av psilobe:

Flikarna ser najs ut, dock lite väl mycket webbläsare feeling vilket gör mig orolig att det bara är en tidsfråga innan dom börjar mygla in reklam och annat där.

Skrivet av Ldarax:

Kör insider och har haft flikarna ett tag nu men inte sett nått av det andra som visas i bilderna utan utforskaren ser i stort sätt ut som vanligt, har den iofs inställd på detaljerad lista.

Flikarna specifikt är ju en befintlig funktion som vi haft en tid nu (även utan att köra någon insider build).

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Avstängd

Det finns folk som fortfarande använder utforskaren regelbundet? Jag använder den lika villigt som jag avänder edge/internet explorer. Bara precis när jag absolut måste och inte orkar installera total commander eller liknande.

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Jag tycker nog också att det blev lite väl "luftigt". Känns inte riktigt som att man kommer utnyttja skärmytan väl på en traditionell laptop.

Rekommenderat-fliken fungerar faktiskt bra på office.com (åtminstone om man kör engelskspråkigt) då den verkar lyckas rätt fint med att bedömma vilka dokument jag behöver jobba med idag baserat på vilka dokument som ändrats sedan sist, mötesbokningar med länkar till dokument etc. Så den kan nog vara smidig.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A