Quiz: Kan du mer än Komplett om att bygga dator? Prova dina kunskaper här!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Mitt resultat: 12/13.

Missa den första.
Så alla datorer som jag bygger kommer då helt enkelt att kortslutat av statisk elektrisitet 😅👍

Nejdå. Vid normal försiktig hantering är det mycket sällsynt med ESD-skador. I alla fall att du bränner komponenter/kort direkt. Men du riskerar skada komponenter som rasar långt efter skadetillfället - och varför ta den risken? Ett adekvat esd-skydd kostar i princip ingenting, medför ytterst lite merarbete men kan spara dig timtals av felsökande och höga kostnader för att byta dyra komponenter. Se det som en försäkring.

/ B

Permalänk

Fick göra quizet två gånger då jag inte var inloggad första gången och när jag loggade in så kom jag till startsidan. Fick dock 13/13 båda gångerna och behövde inte gissa en enda gång.

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Corsair P600 1024GB, HDD *8, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bill50x:

Nejdå. Vid normal försiktig hantering är det mycket sällsynt med ESD-skador. I alla fall att du bränner komponenter/kort direkt. Men du riskerar skada komponenter som rasar långt efter skadetillfället - och varför ta den risken? Ett adekvat esd-skydd kostar i princip ingenting, medför ytterst lite merarbete men kan spara dig timtals av felsökande och höga kostnader för att byta dyra komponenter. Se det som en försäkring.

/ B

Jo jag vet.
Men jag valde inte chassit, jag valde en jordad grej.
Vet dock inte varför chassit är mer rätt än jord ?
Men men 😊

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Skrivet av Mega-Dark:

Jo jag vet.
Men jag valde inte chassit, jag valde en jordad grej.
Vet dock inte varför chassit är mer rätt än jord ?
Men men 😊

Tanken med esd-armbandet är att en eventuell laddning långsamt ska urladdas. Därför ska du och det chassi du arbetar i ska vara anslutna tillsammans. Samma sak med esd-påsar, de laddas ur kontrollerat.

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Corsair P600 1024GB, HDD *8, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Skrivet av Freezer64Pro:

Tanken med esd-armbandet är att en eventuell laddning långsamt ska urladdas. Därför ska du och det chassi du arbetar i ska vara anslutna tillsammans. Samma sak med esd-påsar, de laddas ur kontrollerat.

Så ska chassit ha PSU monterat och det ska vara inkopplat i väggen. Kan ju lika gärna tejpa fast en gaffel i pannan.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av Knotvillage:

Så ska chassit ha PSU monterat och det ska vara inkopplat i väggen. Kan ju lika gärna tejpa fast en gaffel i pannan.

Svaret här är, i chassiet ja och ett stort NEJ med att ha PSUn inkopplat i väggen. Inkopplingen i väggen är det sista du gör och endast när du anser dig vara klar med bygget. Endast du och chassiet ska vara anslutet via esd-armband/esd-matta. Att ta i element eller annat kan göra att din laddning blir ännu större än förut och gör att du får en stöt. Den stöten har då garanterat skadat något, är dock ej säkert att skadan märks direkt utan flera år senare.
//Freezer

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Corsair P600 1024GB, HDD *8, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Hedersmedlem

Den var inte svår för den som håller på med datorbyggande.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Jäkla ATX standarder...

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem

Roligt test

Permalänk

Missade den om övertryck.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-6600K | Moderkort: Asus Z170 Pro Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB (2x8) | Grafikkort: Geforce RTX 3050 | Kylare: Be Quiet Pure Rock | SSD: Samsung 850 EVO 500 GB | Hårddisk: WD Blue 3TB 7200rpm 64MB | Chassi: NZXT S340 Elite | Nätaggregat: Corsair RM750x 750 W

Permalänk
Medlem

Nej tack, jag har redan verktyg i överflöd.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 Mobo: Asus Prime X470 PRO Ram: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz PSU: Cooler Master 700 W GPU: XFX Radeon RX 5700 XT 8 GB SSD: Samsung EVO 850 500 GB SATA 2.5" HDD: Massa diskar Chassi: Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

13/13

Visa signatur

--------------------
Intel i7-6700K, 64 GB RAM, RTX 2070 Super, Dell 32", Dell 27", TCL 55", Win10Pro.
--------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Jörgen Städje har skrivit en väldigt bra artikel om ESD och går igenom grunderna. I korthet handlar det om att potentialutjämna, det vill säga att du och komponenterna som du arbetar med har samma potential eller "laddning".

Länk: https://www.sweclockers.com/artikel/18813-esd-eller-elektrost...

Vad många ofta missuppfattar är begreppet "jord", vilket egentligen är en godtycklig referenspunkt. Jord är alltså inte synonymt med den skyddsjord du har i eluttaget. Chassit alternativt en ESD-matta (eller motsvarande) ska vara jordpunkt när man bygger dator hemma i stugan. Vad skyddsjord har för potential blir därför helt ovidkommande i detta sammanhang.

En annan sak som ofta kommer upp är jämförelser med hur det fungerar i elektronikindustrier och andra ESD-säkrade miljöer. Även om principerna är desamma blir det lätt äpplen och päron, eftersom hela lokalen är anpassad för att på ett säkert sätt minska risken för elektrostatiska urladdningar. I det ingår elinstallationer, inredning, verktyg, maskiner etc.

Tack för en intressant länk!

Skrivet av Thomas:

ESD-band är inte en ypperlig ledare, anledningen att vi ens använder dem är att de begränsar strömmen och ändrar vad som annars hade varit en snabb urladdning vid potentiellt hundratals ampere till något långsamt som komponenterna tål. Detta genom att det sitter ett motstånd i armbandet, oftast 1 Mohm eller så.
Ett band som INTE har högt motstånd gör inget nytta.

OT: Det var VÄLDIGT länge sedan man såg till dig i forumet (10-15 år?), blev lite glad när jag såg din avatar.

Där har vi förklaringen till varför jag kände mig så förvirrad. Vid något tillfälle läste jag att ett ESD-armband ska ha ett motstånd på mellan 1 och 10 Ohm. Kan vara att ett M gick miste i texten. Har klurat på det här i dagar nu - TACK!

OT: Det var absolut ett tag sedan. Daglig lurker, men dåligt med aktivitet utöver det. :-| Kul att fortfarande se gamla bekanta profiler, som dig själv!

Skrivet av Bill50x:

I ESD-sammanhang är människor ganska bra ledare. Det handlar om några få kOhm kontaktresistans. Med typ 5-10 kV urladdning kan det mycket väl ge tillräckligt ström för att knäcka elektronikkomponenter. Har exempel från mätningar på Saab i Gbg där man mätte 3Kv och över 10A vid en urladdning. Vad som inte orsakar katastrofer är att dessa urladdningar är så kotrvariga, ett par millisekundeer typ.

/ B

Tack, då fick jag det bekräftat. Schysst med lite real world-erfarenheter i tråden!

Framtida process för mig personligen blir:
1) Säkerställ högt motstånd på ESD-band 1 och ESD-band 2 med multimeter,
2) Koppla ESD-band 1 till eluttaget/referenspunkt och sedan ben 1,
3) Koppla ESD-band 2 till isolerat chassi/ESD-matta och sedan ben 2,
4) Plocka fram komponenter ut ESD-påsar och/eller mecka.

Visa signatur

qw q b

Permalänk
Medlem
Visa signatur

ASUS TUF Gaming Z590-Plus WIFI ; ASUS Strix GTX1080 ; Intel i7-11700k ; Scythe Mugen 5 Rev.B ; Kingston HyperX 2x8Gb DDR4, 2666MHz ; Corsiar 850W ; Samsung 850Evo, 500Gb SSD ; 1,5Tb + 2Tb HDD ; Define R5 Black ; någon DVD läsare ; Blackstorm Mus ; Corsair Raptor Gaming K30 Tangentbord

Permalänk
Medlem

Lärde mig nåt faktiskt, rolig quiz!

Visa signatur

Louqe Ghost S1 | Ryzen 5600X | 32 GB DDR4-3600 | Asus Strix X470-I | RTX2080Ti FE

Permalänk

Uh sen till kalaset men såg roligt ut så klickade lite.

Permalänk
Visa signatur

Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero...AMD Ryzen 7 5800X @ 4600MHz / 1.23V...Hyte Y60
G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3600MHz CL14...Sapphire Radeon RX 7900XT Pulse Gaming OC
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys...Logitech MX Master 3S...Corsair RM750x
Kingston KC3000 2TB M.2 + Kingston KC3000 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 4

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Laptop: HP zBook Studio G5 (i7 8850H, 32gb, Quadro P1000)
eGPU: Razer Core X Chroma, Asus RTX 2080 Super Dual OC
Router: Fujitsu Futro S920, 2x4gb DDR3, 60gb mSata, OPNSense
Serverkluster: 4xLenovo M710Q (G4400T/16gb/120gb SSD), Proxmox VE

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Tack mycket bra artikel av Jörgen.
Potentialskillnad mellan komponenter är visst det viktiga inte jordpunkt så som element eller elskåp, aja jag fattar...

Tack!

Visa signatur

LianLi O11XL 3900x RTX3090 TUF OC under ekwb + (under service)
[Phantek P600s 5800x3D EKWB 4090]
[Tower900 5600x 2x3090 Aorus xtreme allt med EKWB] obyggd

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Citat:

Om våra snittpoäng hamnar högre lovar @Komplett att bjuda på en trevlig överraskning i forumet

Har inte hittat något avsluts-datum på denna Quiz. Så, så länge Swecs medlemmar kan få snittet upp över 11/13… eller har snittet uppnåtts?

Ingen fara. Förstår såklart att denna troligen är slut.

(Har kanske missat det i tråden, men hittar inte ”överraskningen i forumet”.
+Kan inte se mer än det nuvarande snittet. Det enda inlägget från Komplett jag hittade i denna tråden var avseende tröstepriset med 40% rabatt på iigloo toolkit, länk)

Permalänk
Medlem

13 av 13, första fullpottaren

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Komplett.se
Skrivet av AlexCooper:

Mitt resultat: 13/13.

Har inte hittat något avsluts-datum på denna Quiz. Så, så länge Swecs medlemmar kan få snittet upp över 11/13… eller har snittet uppnåtts?

Ingen fara. Förstår såklart att denna troligen är slut.

(Har kanske missat det i tråden, men hittar inte ”överraskningen i forumet”.
+Kan inte se mer än det nuvarande snittet. Det enda inlägget från Komplett jag hittade i denna tråden var avseende tröstepriset med 40% rabatt på iigloo toolkit, länk)

Quizen finns tillgänglig "för evigt" men erbjudanden och belöningar dyker upp några dagar /en vecka efter publicering och gäller sedan ca en vecka.
Nuvarande snitt ser du om du kör quizen. Efter ca en vecka brukar vi anse att vi har ett så pass bra underlag att kunna avgöra om SweClockers community lyckades nå målet eller ej. Denna gång så blev det , som du konstaterade, ett tröstpris

Vi ser själva tävlingen som avslutad men du kan alltid quiza igen Men håll utkik här på SweC för vi återkommer löpande med nya utmaningar där det finns chans till vinster.

//Erik

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Skrivet av Komplett:

Quizen finns tillgänglig "för evigt" men erbjudanden och belöningar dyker upp några dagar /en vecka efter publicering och gäller sedan ca en vecka.
Nuvarande snitt ser du om du kör quizen. Efter ca en vecka brukar vi anse att vi har ett så pass bra underlag att kunna avgöra om SweClockers community lyckades nå målet eller ej. Denna gång så blev det , som du konstaterade, ett tröstpris

Vi ser själva tävlingen som avslutad men du kan alltid quiza igen Men håll utkik här på SweC för vi återkommer löpande med nya utmaningar där det finns chans till vinster.

//Erik

👍