Krävd på pengar i efterhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conqvistadoren:

Halva beloppet är INTE tvistigt och för den betalningen är TS redan i dröjsmål.

klart det är en tvist när företaget bara säger Du är skylldig oss XX pengar. Men inte säger varför. Då när man frågar varför har tvisten startat o dom har fortfarande inte kommit med underlag på papper.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

klart det är en tvist när företaget bara säger Du är skylldig oss XX pengar. Men inte säger varför. Då när man frågar varför har tvisten startat o dom har fortfarande inte kommit med underlag på papper.

TS säger ju att han är skyldig halva beloppet och således är halva beloppet inte tvistigt. Rätt självklart kan tyckas. Huruvida bolaget producerat tillräcklig dokumentation är en helt annan fråga och saknar här betydelse eftersom TS själv vitsordar halva skulden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Conqvistadoren:

TS säger ju att han är skyldig halva beloppet och således är halva beloppet inte tvistigt.
Om du köpt något för en miljon och ni är oense om 1 000 kan du inte strunta att betala in 999 000. Ganska självklart kan tyckas.

Det är ingen som struntar i något.

Varför läser du inte alla inlägg innan du kommenterar?

Han har ju skickat en sammanställning till företaget och väntar på att de ska bekräfta, vilket är betydligt mer än jag tycker att han behövde göra.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Det är ingen som struntar i något.

Varför läser du inte alla inlägg innan du kommenterar?

Han har ju skickat en sammanställning till företaget och väntar på att de ska bekräfta, vilket är betydligt mer än jag tycker att han behövde göra.

Jag har läst alla inlägg. Tyvärr hann jag redigera mitt inlägg efter ditt svar.
Man är alltid betalningsskydlig för en fordran, det finns inga speciella formkrav för det. Det innebär precis som jag skriver att du ska betala den del av en skuld som INTE är tvistig. Om TS anser att han är skyldig halva summan (parterna är där överens) är det precis det han ska betala medan resterande del är tvistig (parterna är här inte överens = tvistig).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Conqvistadoren:

Jag har läst alla inlägg. Tyvärr hann jag redigera mitt inlägg efter ditt svar.
Man är alltid betalningsskydlig för en fordran, det finns inga speciella formkrav för det. Det innebär precis som jag skriver att du ska betala den del av en skuld som INTE är tvistig. Om TS anser att han är skyldig halva summan (parterna är där överens) är det precis det han ska betala medan resterande del är tvistig (parterna är här inte överens = tvistig).

Men varför skulle man betala en del av skulden innan man är överens och företaget lagt fram underlag för sitt krav?
Det är helt orimligt.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Men varför skulle man betala en del av skulden innan man är överens och företaget lagt fram underlag för sitt krav?
Det är helt orimligt.

Dte finns mycket i den här sagan som kan diskuteras fram och tillbaka men just den biten är väl ganska självklar. Du kan inte hålla inne med pengar som båda är ense om att du är skyldig, bara för att motparten dessutom säger att du är skyldig mer. Vad skuylle bevekelsegrunden för detta beteende ens vara. Vad skulle du vinna eller tjäna på det?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av guermantes:

Dte finns mycket i den här sagan som kan diskuteras fram och tillbaka men just den biten är väl ganska självklar. Du kan inte hålla inne med pengar som båda är ense om att du är skyldig, bara för att motparten dessutom säger att du är skyldig mer. Vad skuylle bevekelsegrunden för detta beteende ens vara. Vad skulle du vinna eller tjäna på det?

Fast båda är ju inte ense eftersom företaget inte lagt fram något underlag för fakturan

Ni räknar ju med att TS har 100 % rätt i det han kontrollerat, jag hade inte betalat en krona förens företaget bekräftat att det jag räknat ut stämmer. Ser verkligen inte problemet. Det handlar inte om att hålla inne eller lura någon, det handlar om att det ska bli rätt och inte ge pengar till ett företag utan att veta att de blir nöjda.

Precis som att företaget inte hade betalat ut en krona innan de bekräftat att allt stämmer.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Har för mig att resningstiden för fakturor är i storleksordningen 3 år. Så att det gått ett år och kund tagit bort faktura bör vara oväsentligt ur den aspekten. Sedan förväntar man ju sig att ÅF sköter det snyggt och inte bara slänger ut ett belopp på hopp.

Ja det verkar stämma med tre år, men det är väldigt dåligt skött om man dyker upp efter 35 månader och vill ha mer betalt. Då kan jag tycka att företaget får stå för den smällen (beroende på individuell situation och belopp såklart).

Permalänk
Medlem

@Jumpcut
Som Stockholmsbaserad med intresse för inredning vill man gärna veta vilka det är som beter ser så där oproffsigt. Är det nån av mina favoritbutiker, månne?

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

@Jumpcut
Som Stockholmsbaserad med intresse för inredning vill man gärna veta vilka det är som beter ser så där oproffsigt. Är det nån av mina favoritbutiker, månne?

Ja, som jag skrivit tidigare vill jag inte hänga ut någon, särskilt inte innan det är löst iaf.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

En update är att jag nu fått lite mer vettig kommunikation med företaget och jag tror vi kommer lösa detta inom någon dag.

Har tagit fasta på en del av råden i denna tråd. Kanske mest specifikt att se till att ha allt 100% klarlagt och dokumenterat innan jag betalar något. Jag hatar, verkligen HATAR att vara skyldig pengar eller tjänster så min första instinkt blir ju att bara betala för att "bli av med problemet". Så STORT TACK för de tipsen

Några säger att jag inte ska göra företagets jobb. Men jag tänker att vi är två parter i detta. Så bättre att båda jobbar på och vi kommer fram till en bra lösning.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Sötast
Skrivet av Defender:

Varför skulle man ha kvar dom ?

Finns absolut ingen vinst på att lägga sin fritid på att frigöra 0.2KB diskutrymme per sekund för sin emailprovider direkt.

Kan förstå att man inte vill ha papper på sitt skrivbord men epost som är virtuellt och sökbart ser jag bara inte varför man skulle vilja hantera manuellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

En update är att jag nu fått lite mer vettig kommunikation med företaget och jag tror vi kommer lösa detta inom någon dag.

Se också till att få en skriftlig bekräftelse på att ingenting ofakturerat eller obetalt kvarstår, samt att företaget inte har några andra fordringar gentemot dig.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Se också till att få en skriftlig bekräftelse på att ingenting ofakturerat eller obetalt kvarstår, samt att företaget inte har några andra fordringar gentemot dig.

Exakt! Den här grejen hade jag garanterat missat utan tipsen i denna tråd! Det är det steget jag väntar på nu

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Om det till slut visar sig att företaget ställt oriktiga krav på dig, begär då någon slags kompensation för nedlagt arbete och "FYSISKT lidande" (Du har säkert sovit dåligt i.o.m. detta.)
De är säkert beredda på att ge dig 10% på ditt nästa köp.........
Jag skulle föreslå att de skickar en stor blomma att ställa på vad det nu var du köpte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Nej, jag har lagt ganska mycket tid på detta köp och tänker inte göra något mer än vad jag exakt måste. Det var extremt struligt att få alla mina varor från första början. Det tog så lång tid att jag t.o.m. han flytta innan jag fått allt, vilket jag ringde och meddelade två ggr. Ändå levererade dom två ggr till fel adress. Varje gång jag ringde och frågade om status var det "1-2 veckor sen har du grejerna" ändå tog det totalt 7 månader.

Tror det det är rimligt med 7000 kr rabatt med 7 månader sen leverans. De har redan gått cirka 20 lax vinst på dig. Det här är ett vinstdrivande företag utan ryggrad som behandlat dig som en loppa.

Det är i deras affärsmodell att missa några fakturor då och då. De har aktivt valt att inte sköta allt ordentligt. Antagligen har de skippat att köpa någon tjänst för 17 miljoner och istället cashat ut pengarna i aktieutdelning medans du sitter här och räknar tusenlappar medans de sitter i Hawaii på stranden och räknar vågor.

Nää låt dem ta snacket med Klarna så får miljardärerna snacka sinsemellan. Ingenting du behöver tänka på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Men varför skulle man betala en del av skulden innan man är överens och företaget lagt fram underlag för sitt krav?
Det är helt orimligt.

Det kan tyckas orimligt, men det är så det juridiska fungerar. För egen del tycker jag det är rimligt eftersom en annan reglering skulle upphov till ännu orimligare situationer. Det är ju oftast så med lagstiftning och rättstillämpning att den ska försöka balansera olika parters motstridiga intressen så man kan inte bara se till en enskild situation (som detta fall) för i ett annat fall kan det ju vara helt tvärtom att köparen är den som agerar "dåligt" och säljaren råkar illa ut. Men nog om detta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

När jag renoverade badrummet i förra lägenheten för antal år sedan begärde firman 2 månader efteråt 15000kr till för de glömt fakturera saker de köpte när det de köpte först inte räckte.

Första faktura som jag betalade var redan rejält över deras offert. Minns inte exakt men tror de hade sagt 60-70k men blev 100k. Så jag vägrade betala de extra 15k när jag redan hade betalt betydligt mer än offerten var och tyckte de var sena att komma med mer. Efter några veckor gav de upp.

Låter inte som affären i detta fall kan göra något.

Om det inte varit något extra så hade jag lagt på 10 - 15% extra på offerten och bestridit resten på första fakturan.
Ev kan man höra med konsumentverket innan också.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av dagas:

När jag renoverade badrummet i förra lägenheten för antal år sedan begärde firman 2 månader efteråt 15000kr till för de glömt fakturera saker de köpte när det de köpte först inte räckte.

Första faktura som jag betalade var redan rejält över deras offert. Minns inte exakt men tror de hade sagt 60-70k men blev 100k. Så jag vägrade betala de extra 15k när jag redan hade betalt betydligt mer än offerten var och tyckte de var sena att komma med mer. Efter några veckor gav de upp.

Låter inte som affären i detta fall kan göra något.

En offert är ju ett fast belopp. Har hantverkarna lagt en "ungefärlig prisuppgift" och inga ändringsordrar skett så är det max +15% som gäller.

Skrivet av abki:

Om det inte varit något extra så hade jag lagt på 10 - 15% extra på offerten och bestridit resten på första fakturan.
Ev kan man höra med konsumentverket innan också.

typo
Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Exakt! Den här grejen hade jag garanterat missat utan tipsen i denna tråd! Det är det steget jag väntar på nu

Hur slutade röran tillslut?

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Hur slutade röran tillslut?

Vi hade lite mer korrespondens, allt via e-post. Blev skriftligen överens först. Såg till att dom skickade ordentliga betalningsinstruktioner, OCR-nummer etc. Dom tog bort det dom skickat till Klarna. Därefter betalade jag det jag var skyldig och alla parter är nöjda.

Jag fick en hel del bra råd i denna tråd och stannade upp gjorde saker i rätt ordning när min "inre röst" bara skrek att jag skulle betala för att bli av med problemet. Så tack till alla som kom med konstruktiva förslag och tips! (Y)

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Jag fick en hel del bra råd i denna tråd och stannade upp gjorde saker i rätt ordning när min "inre röst" bara skrek att jag skulle betala för att bli av med problemet. Så tack till alla som kom med konstruktiva förslag och tips! (Y)

Inga problem, alltid intressant att hjälpa till.

Permalänk

Skummat tråden lite. Men efter 36mån om man köpt något och ej fått faktura så är man säker?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av _Fredrik_:

Skummat tråden lite. Men efter 36mån om man köpt något och ej fått faktura så är man säker?

Ja troligen, i vart fall om säljaren inte avbrutit preskriptionen genom att skicka ett krav, du måste alltså inte ha fått en faktura utan har du fått ett krav så gäller det också för att starta om preskriptionstiden.

Preskriptionslag (1981:130)
Preskriptionstid

2 § En fordran preskriberas tio år efter tillkomsten, om inte preskriptionen avbryts dessförinnan.

Preskriptionstiden är dock tre år för fordran mot en konsument, om fordringen avser en vara, tjänst eller annan nyttighet som en näringsidkare i sin yrkesmässiga verksamhet har tillhandahållit konsumenten för huvudsakligen enskilt bruk.

Preskriptionsavbrott

5 § Preskription avbryts genom att
1. gäldenären utfäster betalning, erlägger ränta eller amortering eller erkänner fordringen på annat sätt gentemot borgenären,
2. gäldenären får ett skriftligt krav eller en skriftlig erinran om fordringen från borgenären eller
3. borgenären väcker talan mot gäldenären eller annars åberopar fordringen gentemot gäldenären vid domstol, hos Kronofogdemyndigheten eller i skiljeförfarande, konkursförfarande eller planförhandling under företagsrekonstruktion. Lag (2022:976).

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Fredrik_:

Skummat tråden lite. Men efter 36mån om man köpt något och ej fått faktura så är man säker?

Nej, sist jag kollade med jurister på vårt företag (erkänner att det är över 10 år sen nu, men dessa lagar ändras ganska sällan) så hade vi rätt att debitera 5 år bak i tiden. Och av en händelse så kan deklarationer justeras 5 år bak i tiden av privatpersoner. Slump? Troligen inte

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Inga problem, alltid intressant att hjälpa till.

Du hjälpte inget alls. Du ville bara tjafsa.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Skrivet av Jumpcut:

Har inte följt det här men jag bytte mc på en firma i Gbg för en del år sedan och vi skrev på allt osv.
Ett tag senare kom att jag hade en skuld på Nordax? bank på 5000kr som de undrade hur jag ville betala.
Mcfirman hade med mitt personnummer skickat in en kreditansökan till banken.
Problemet var att de aldrig skickat in den utan den fanns bara som en digital förfrågan som de gör direkt i butik.
Banken hävdade att jag skulle betala och sedan lösa det med firman vilket jag vägrade.
Jag skickade in polisanmälan och banken med sina jurister såg till att killen som hade firman fick näringsförbud och firman kursade.
Allt för att firman ansåg att jag fått för mycket för min hoj jag lämnade i inbyte..

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Inga problem, alltid intressant att hjälpa till.

Skrivet av Jumpcut:

Du hjälpte inget alls. Du ville bara tjafsa.

Jag har läst denna tråden, med lite igenkännande skratt ibland och tyckt att det var intressant att se hur det skulle sluta, samtidigt som jag hoppades lite på att företaget skulle outas också.

Men det bästa i denna tråden är ju ändå @lindahlj och hans totala brist på insikt i när man hjälpt till eller ej, två dryga sarkastiska kommentarer, som dessutom saknade verklighetsförankring då TS redan gjort klart för alla som orkade läsa att han tänkt göra rätt för sig. Så suger man åt sig äran efteråt, på det också! Tack för dagens skratt, självklart helt på din bekostnad @lindahlj!

Och härligt svar på tal, kort, koncist och lite lagom elakt!

Jag vill också ta åt mig lite ära, jag var ändå inne och skrev säkert 6 ord! 🤣

Visa signatur

Small minds discuss people, bigger minds discuss events & great minds discuss ideas!
På den första dagen skapade Gud Datorn, på den andra skapade Bill Gates CAL-licensen
Inga elaka länkar. /Aphex

Permalänk

Tog ut ett serie x med all access runt nov 2020. Som är 24mån avbetalning. Har aldrig fått en faktura och jag kollar med jämna mellanrum tjänsten så man inte missar något. Rent teoretiskt så löpte allt ut nu nov 2022. Har skrivit lite om detta förut och jag är faktiskt inte ensam som är med om detta

Så peppar peppar om man har flax

Var inte meningen att kapa tråden.

Felstavat
Permalänk
Medlem
Skrivet av _Fredrik_:

Tog ut ett serie x med all access runt nov 2020. Som är 24mån avbetalning. Har aldrig fått en faktura och jag kollar med jämna mellanrum tjänsten så man inte missar något. Rent teoretiskt så löpte allt ut nu nov 2022. Har skrivit lite om detta förut och jag är faktiskt inte ensam som är med om detta

Så peppar peppar om man har flax

Var inte meningen att kapa tråden.

Edit. Vill bara förtydliga att jag inte lägger nån personlig åsikt om huruvida vad som är rätt eller ej. Säger bara vad som hände mig.

Jag hänger inte med riktigt....Så du beställde ett Series X november 2020, och har aldrig fått en faktura...och du hoppas att dom missar det hela? Har du kontaktat butiken i fråga?
Jag hade en liknande händelse alldeles nyligen med ett företag i fråga som jag beställde en reservdel till min klocka utav. Företaget hade skickat ut varan, men då det var ett så litet paket så försvann det nånstans under vägen och dök först upp nära 50 arbetsdagar efteråt, vid vilket ordern var annullerad och min faktura struken. Kunde då ha hämtat ut paketet utan att nämna nåt då jag tänkte att då det är ett stort företag så kanske dom inte märker någonting, vilket jag inte gjorde. Kontaktade istället företaget och berättade att jag hade hämtat ut paketet och undrade hur vi skulle göra då jag inte hade några betalnings uppgifter eller liknande kvar (raderat automatiskt via outlook).
TLDR Företaget lät mig behålla varan pga. ärlighet. Varans värde var ca 1000:-

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X