Telefonleveranser gör största tappet på 10 år

Permalänk
Melding Plague

Telefonleveranser gör största tappet på 10 år

Även mobilbranschen tog en smäll 2022 och nya rapporter pekar på leveranssiffror som inte skådats sedan 2013.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Den största skillnaden mellan årets version av en mobil och föregående års version är att den nya har blivit dyrare. Ja, då blir försäljningen därefter.

Angående stagnering. Så om man bortser från de vikbara som det finns mycket att utveckla på.
Så ser jag följande saker som kan komma på mobilerna.

  • Budget till mellanklassmobiler i runt 5000kr klassen. Deras cpu&Gpu är ofta i slöaste laget för spel, det finns bättre men då blir mobilen dyrare. Ofta saknar dessa mobiler trådlös laddning och variabel uppdatering på skärmen.

  • Dyrare mobiler. Bättre optisk zoom.

Så mycket mer större saker som kommer ser jag inte som håller på att komma, visst usb c på iPhone.
Det leder till att om en ny mobil släpps och inget av det ovanför har förbättras så blir det ett gäsp för nästan alla anser jag.

Andra saker:

  • Selfikamera bakom skärm hoppas jag på. Jag själv använder denna kamera högst 1 gång vart 20:e år, det är otroligt störande med ett gigantisk hål hela tiden i skärmen för detta. Men denna sak lär gå trögt.

  • Solid State batterier kommer vilken dag som helst, ja jag har hört detta i 20år.

Permalänk
Medlem

Så blir det när mobilerna varit i princip samma samma de senaste 5 åren... Bra för miljön iallafall!

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Avstängd

"Vid sidan av detta är stagnering i mobilutvecklingen ytterligare en faktor."

Det har väl inte hänt något uppseendeväckande på hur många år som helst?

Batteritid fortsatt usel, skärmar spricker bara någon får högt blodtryck inom 100 meters radie etc.

Efterlevnaden av autodiscoverprotokollet fungerar fortfarande inte som det ska år efter år. Hur svårt ska det vara att få rätt på.

Vid senaste androiduppdateringen fick min telefon en annan bakgrundskulör när jag ringde upp någon. Det är stort.

Permalänk
Snusfri

99.9% av folk idag klarar sig utmärkt med typ en Pixel 6A eller Samsung A53.

Sedan har behovet av att byta telefon varje år minskat rejält och folk prioriterar överlevnad istället för att flasha med senaste iPhonen på jobbet.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Jag misstänker att de jobbat mycket på att få mobilskärmarna precis lagom sköra för att få sprickor i sig inom 2-3 år (för att locka till att köpa en ny). Man kan ju konstatera att det är otroligt vanligt på folks mobiler iaf.

Annars är det ju surf och appswitchande som man vill ska gå rappt på mobilen och så snabba är de ju redan sedan ett par år.

Permalänk
Skrivet av THB:

99.9% av folk idag klarar sig utmärkt med typ en Pixel 6A eller Samsung A53.

Sedan har behovet av att byta telefon varje år minskat rejält och folk prioriterar överlevnad istället för att flasha med senaste iPhonen på jobbet.

Problemet med det sista är att de flesta inte ens ser skillnad och det blir som denna klassiker: https://www.youtube.com/watch?v=HxXbrnJ6l4A

Permalänk
Hedersmedlem

Med tanke på att priserna sprungit iväg fortare än den tekniska utveckligen är det knappast konstigt.

Är man hyggligt försiktig av sig och undviker att slänga mobilen i golvet varje dag så klarar de sig lätt i 3-4 år, ibland mer.

Bytte ut min Oneplus 5 förra året till en Oneplus 9. Största skillnaden i upplevelse som användare är att den nya är tjockare och bättre kamera. Jämförelsevis är kameran fortfarande inte tillräckligt bra men duger för vardagsdokumentation.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

"Vid sidan av detta är stagnering i mobilutvecklingen ytterligare en faktor."

Det har väl inte hänt något uppseendeväckande på hur många år som helst?

Batteritid fortsatt usel, skärmar spricker bara någon får högt blodtryck inom 100 meters radie etc.

Efterlevnaden av autodiscoverprotokollet fungerar fortfarande inte som det ska år efter år. Hur svårt ska det vara att få rätt på.

Vid senaste androiduppdateringen fick min telefon en annan bakgrundskulör när jag ringde upp någon. Det är stort.

Fast att de spricker? Jag har haft mobiler ända sedan de kom och jag har aldrig lyckats med konststycket att spräcka en endaste skärm.

Visa signatur

Intel Core i5-6600 Skylake, ASUS B150M-A Socket-1151, MSI GeForce GTX 960 2GB TIGER 2X, HyperX Fury DDR4 2133MHz 8GB kit, In Win 503 Midi Tower, Corsair CX 500W PSU, Samsung 850 EVO 500GB SSD , G402, Win10 64-bitHome, Creative T5900 5.1 , Logitech G15 , Sony DVD/RW , bredband , Netgear N300

Permalänk
Medlem

Jo visst köpte man ny mobil förra året, blev en iphone 13 pro max. Efter snart 1 år användning är batterihälsan nere på 91%. blir väl ny mobil igen i höst eller början av nästa år om batteriet blir för dåligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrester:

Fast att de spricker? Jag har haft mobiler ända sedan de kom och jag har aldrig lyckats med konststycket att spräcka en endaste skärm.

Du vet när du kastar telefonen i marken? Du behöver ta i hårdare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Du vet när du kastar telefonen i marken? Du behöver ta i hårdare.

ha ha eller hur

Visa signatur

Intel Core i5-6600 Skylake, ASUS B150M-A Socket-1151, MSI GeForce GTX 960 2GB TIGER 2X, HyperX Fury DDR4 2133MHz 8GB kit, In Win 503 Midi Tower, Corsair CX 500W PSU, Samsung 850 EVO 500GB SSD , G402, Win10 64-bitHome, Creative T5900 5.1 , Logitech G15 , Sony DVD/RW , bredband , Netgear N300

Permalänk
Medlem

inte så konstigt kanske. kostar som en månadslön för många.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Jo visst köpte man ny mobil förra året, blev en iphone 13 pro max. Efter snart 1 år användning är batterihälsan nere på 91%. blir väl ny mobil igen i höst eller början av nästa år om batteriet blir för dåligt.

@Megacrash

Ett batteribyte inte aktuellt framöver om du är nöjd med luren i övrigt?

Sists jag kollade en bråkdel av kostnaden samt mindre e-waste etc. Kört liknande fast mörka sidan (Samsung) och tycker det fungerat prima fram tills mjukvara/säkerhets uppdateringar sätter stopp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Jo visst köpte man ny mobil förra året, blev en iphone 13 pro max. Efter snart 1 år användning är batterihälsan nere på 91%. blir väl ny mobil igen i höst eller början av nästa år om batteriet blir för dåligt.

Går att lämna in den och få batteriet bytt. T.ex. hos våra 3 Apple Store butiker i Sverige. Du kan antingen gå till en butik, eller skicka in telefonen. Behöver inte byta den bara för att batteriet är lite sämre

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Problemet med det sista är att de flesta inte ens ser skillnad och det blir som denna klassiker: https://www.youtube.com/watch?v=HxXbrnJ6l4A

Yep, körde min Samsung A52 i tvättmaskin, fick en A53 på försäkringen. Det finns fyra skillnader mellan A52 och A53.
1. Sidoknapparna sitter lägre och sämre placerade
2. Simkortet sitter i botten istället för toppen
3. Hörlursjacket är borta
4. Cirka 20 extra bloat appar installeras vid första setupen jämfört med A52, flera av dessa är spärrade från att avinstalleras och kan endast 'inaktiveras'

en klar nedgradering, och mycket mer intrusiv bloat att avinstallera/blockera för att få en användbar telefon. Men det är samma telefon, det finns ingen skillnad förutom dessa små justeringar från en användares perspektiv.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chrester:

Fast att de spricker? Jag har haft mobiler ända sedan de kom och jag har aldrig lyckats med konststycket att spräcka en endaste skärm.

Det beror nog på att både du och jag kan se skillnad på en basketboll och en telefon
Den färdigheten undfly många ser det ut som.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Jo visst köpte man ny mobil förra året, blev en iphone 13 pro max. Efter snart 1 år användning är batterihälsan nere på 91%. blir väl ny mobil igen i höst eller början av nästa år om batteriet blir för dåligt.

Varför inte bara lämna in den och få batteriet utbytt när det är kass istället för att köpa en helt ny telefon?

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Innovationen har ju avstannat, en lite bättre kamera är ju i princip det som erbjuds och vartannat år en snabbare cpu (inte så att den föregående hackade sig fram direkt). Däremot har prispåslagen varit rejäla vid varje generation och förr eller senare så tröttnar folk. Skenande inflation gör ju att man lätt prioriterar bort en telefon man villhöver och antingen sparar pengarna eller lägger det på något mer intressant.

Känner att det är samma med PC-sidan, även om innovationen och prestandaförbättringarna fortfarande finns. Känner hellre att jag lägger pengarna på annat.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

De två stora tappar -4% ändå relativt litet tapp. Med tanke på "lockdown" i Kina långa perioder så är det väl förståeligt att typiskt inhemska märken tappar mer. För egen del lär jag inte byta på länge då Iphone 13 uppfyller mina behov med råge, enbart en skada skulle få mig att köpa nytt.

Permalänk
Skrivet av Megacrash:

Jo visst köpte man ny mobil förra året, blev en iphone 13 pro max. Efter snart 1 år användning är batterihälsan nere på 91%. blir väl ny mobil igen i höst eller början av nästa år om batteriet blir för dåligt.

Varför köpa ny när du kan lämna in den till tillverkaren och byta ut det för en spottstyver jämfört med vad en ny telefon kostar? Sedan är det klart att om man har ekonomi till att byta varje eller vartannat år så gör man kanske det, och det är väl precis det tillverkarna vet och tjänar pengar på.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Frux:

Jag misstänker att de jobbat mycket på att få mobilskärmarna precis lagom sköra för att få sprickor i sig inom 2-3 år (för att locka till att köpa en ny). Man kan ju konstatera att det är otroligt vanligt på folks mobiler iaf.

Annars är det ju surf och appswitchande som man vill ska gå rappt på mobilen och så snabba är de ju redan sedan ett par år.

Är glaset mjukt och flexibelt tål det stötar men inte repor, är det hårt står det emot repor men inte stötar. Så ja det är precis vad de har gjort. Det är därför det tweakas fram nya versioner gorillaglas hela tiden, för blir telefonen repad av fickludd gnäller folk över det istället.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Jo visst köpte man ny mobil förra året, blev en iphone 13 pro max. Efter snart 1 år användning är batterihälsan nere på 91%. blir väl ny mobil igen i höst eller början av nästa år om batteriet blir för dåligt.

Vet att det är en placeboeffekt, men sitter med min 3,5 år gamla 11:a som fortfarande anger 100%
Visst lockelsen finns hos en ny, men så länge denna håller så byter jag inte.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Jag har lite svårt att förstå vilka sorters personer tycker att nya mobiltelefoner är det mest spännande som finns, hela den industrin är ju stagnerad. Om någon skulle flasha senaste telefonen på jobbet eller på festen så skulle de ju vara direkt pinsamma, det är inte 2013 längre.

Permalänk
Medlem

Tack vare att apple uppdaterar sina modeller 5+ år så är det egentligen bara batteriet som kan få mig att byta, vilket var fallet med min Xs. 13 Pro har sååå mycket bättre grundkapacitet att jag kan ha den i 5 år lätt.

Tänker inte heller betala dessa höga nypriser längre. Håller mig till begagnat istället.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

Sitter fortfarande på en iPhone X. Ser ingen riktig anledning att byta. Visst, vidvinkelkamera skulle vara kul, men kameran är rätt bra som den är. Lite bättre batteritid vore också najs, men kommer inte köpa en helt ny telefon för det.

Förstår att folk inte köper nya mobiler när man får betala 10k för i stort sätt samma produkt som man redan har.

Permalänk

Och fortfarande läser jag många här på swec som införskaffar sig mobiler för nära tiotusen som bara har två års uppdateringar se Asus Zenfone 9 t ex en mycket bra telefon i övrigt. Det är tragiskt hur kortsiktigt sådana köpare är tyvärr.

Försök läs på om modellerna innan ni trycker på köpknappen när ni ska punga ut tiotusen kronor för en mobil. Tänk lite mer ekonomiskt och framtidssäkert tack!

Permalänk
Medlem

Finns ju noll anledning till att uppgradera.
Min 12 Pro kommer jag säkert ha minst 2 år till.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Skrivet av Boggus:

Jag har lite svårt att förstå vilka sorters personer tycker att nya mobiltelefoner är det mest spännande som finns, hela den industrin är ju stagnerad. Om någon skulle flasha senaste telefonen på jobbet eller på festen så skulle de ju vara direkt pinsamma, det är inte 2013 längre.

Många säger detsamma kring vanliga persondatorer.
Det jag själv stör mig mest är att saker som borde finnas inom mellansegmentet aldrig kommer, de står kvar och blir ofta bara dyrare. De exklusiva mobilerna är svåra att vidareutveckla.
Och jag själv hade faktisk kunna tänka mig köpa en riktig dyr mobil nu, för just nu så får man en mobil som håller länge. Det som hindrar mig är dock det extremt störande kamerahålet i skärmen.

Permalänk
Medlem

Samsung S20+, nu tre år gammal. Jag kan uppriktigt inte komma på en enda sak som finns på de senaste telefonerna som jag vill ha. Faktum är att jag kan inte komma på en enda sak på de senaste telefonerna som min inte redan har... FFS, hur svårt ska det vara att komma på lite nya roliga funktioner?

Jag älskar ju mobiler, men det känns totalt meningslöst att uppgradera. Det hade sannolikt dessutom blivit en nedgradering då senare modeller har tagit bort 3D-kameran som min har som är rätt kul.

Batteritid? Har ju en trådlös laddpunkt på skrivbordet så där lägger jag luren ibland... det räcker.

I-landsproblem.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."