Discord inför stöd för streaming med AV1

Permalänk
Melding Plague

Discord inför stöd för streaming med AV1

På Twitter berättar Nvidia att grafikkort ur Geforce RTX 4000-serien får stöd för streaming genom Discord i 4K-upplösning med AV1.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Spännande! Synd bara att det är helt p2p och alltså verkar dikteras av lägsta gemensamma nämnare - så om någon inte har stöd för AV1 så får alla AVC istället? Aja, inte hela världen, framåt går det oavsett. Blir ju sjukt kul med AV1 på Twitch!

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Medlem

"Eftersom långt från alla enheter kan avkoda AV1 ska en stream som använder det endast fungera så länge samtliga tittares enheter stödjer funktionen. Om någon av åskådarna inte stödjer det ska streamen automatiskt övergå till H.264, ett äldre och betydligt mer väletablerat codec."

Kommer du leda till AV1 aldrig används. Med tanke på hur många olika människor kollar på streams kommer det alltid finnas minst 1 utan möjlighet för AV1.

Vad ger AV1 för fördel? Högre kvalite?

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

"Eftersom långt från alla enheter kan avkoda AV1 ska en stream som använder det endast fungera så länge samtliga tittares enheter stödjer funktionen. Om någon av åskådarna inte stödjer det ska streamen automatiskt övergå till H.264, ett äldre och betydligt mer väletablerat codec."

Kommer du leda till AV1 aldrig används. Med tanke på hur många olika människor kollar på streams kommer det alltid finnas minst 1 utan möjlighet för AV1.

Vad ger AV1 för fördel? Högre kvalite?

Tolkar det som att streamen ändras enbart för den användaren, inte alla.

EDIT: Trött idag, läste helt fel

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem

Men det är bara grafikkort som används för att att avkoda AV1?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

Tolkar det som att streamen ändras enbart för den användaren, inte alla.

Det står ju klart o tydligt att det ändras för SAMTLIGA användare.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

Tolkar det som att streamen ändras enbart för den användaren, inte alla.

Nä, det skulle innebära att den som streamar behöver köra två parallella encodes. Och så är det inte.

Permalänk
Medlem

Det är ju ett steg i rätt riktning. Känns dock ovärt för egen del att pröjsa en hundring i månaden för att streama på Discord, istället för att bara dra igång det på Twitch/FB/Youtube.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Livsnjutare 😎

Var / är det inte AV1 som Intel Arc hade som ess i rockärmen ?!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

"Eftersom långt från alla enheter kan avkoda AV1 ska en stream som använder det endast fungera så länge samtliga tittares enheter stödjer funktionen. Om någon av åskådarna inte stödjer det ska streamen automatiskt övergå till H.264, ett äldre och betydligt mer väletablerat codec."

Kommer du leda till AV1 aldrig används. Med tanke på hur många olika människor kollar på streams kommer det alltid finnas minst 1 utan möjlighet för AV1.

Vad ger AV1 för fördel? Högre kvalite?

Är det så förbannat många som ser en stream på en förmodad låst Discord?

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Rätta mig om jag har fel men detta är det som gäller va?

AV1 Decode
RDNA2, RDNA3, RTX 3000, RTX 4000, Arc

AV1 Encode
RDNA3, RTX 4000, Arc

Lade till Arc
Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Rätta mig om jag har fel men detta är det som gäller va?

AV1 Decode
RDNA2, RDNA3, RTX 3000, RTX 4000

AV1 Encode
RDNA3, RTX 4000

Intel Arc stödjer bådadera.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X (Arctic Liquid Freezer II 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 32 GB G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6400 C32 | ASRock B650E PG-ITX WiFi | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P (Galleri)

Permalänk
Medlem

Undrar vad som händer när någon då joinar som inte kan decodea AV1 och strömmen måste ändras (för alla tittare) till h264.. om de lyckats få det sömlöst eller om det "blinkar till" för alla.

Hur som, ingen som kommer veta för ingen köper Nitro och bara sweclockare har så pass nya grafikkort

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Undrar vad som händer när någon då joinar som inte kan decodea AV1 och strömmen måste ändras (för alla tittare) till h264.. om de lyckats få det sömlöst eller om det "blinkar till" för alla.

Hur som, ingen som kommer veta för ingen köper Nitro och bara sweclockare har så pass nya grafikkort

Det går att göra sömlöst, precis som man idag kan ändra upplösning/bitrate sömlöst så kan man växla mellan codecs på exakt samma sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Var / är det inte AV1 som Intel Arc hade som ess i rockärmen ?!

Arc är riktigt effektiva på att köra AV1 men det var inte unikt för Intel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quenya:

Intel Arc stödjer bådadera.

Just ja, uppdaterade både mig själv och mitt inlägg

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Är det så förbannat många som ser en stream på en förmodad låst Discord?

XD Jag tänkte nog fel. Tänkte på Twitch.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Vad ger AV1 för fördel? Högre kvalite?

x264, som är Discords fallback och som Twitch använder, är väldigt grovt sett hälften så bra på komprimering som AV1. Med andra ord så behöver en given Twitch-stream (vid en given bildkvalitet) ungefär dubbelt så hög bandbredd som samma stream i AV1.
Alltså kommer vi få bra databesparingar med AV1, och förhoppningsvis även bättre bildkvalitet. Twitch kommer ju definitivt få en jättestor uppgradering när de går över ordentligt till AV1.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Men det är bara grafikkort som används för att att avkoda AV1?

Intel quicksync i nyare generationer av CPU med inbyggd grafik fixar avkodning av AV1 (intel 11:e generation eller nyare). Går även att avkoda AV1 enbart med mjukvara men det kräver ganska mycket processorkraft.

Osäker på vilka grafikkort som har AV1-avkodare men åtminstone Intel Arc och nvidia 4000 serien har det (just dessa har också AV1 encoder). Finns nog andra grafikkort som bara har avkodningsstöd men jag har inte kollat vilka. En del androidenheter har också AV1-stöd för uppspelning. Man får kolla specar noga innan man köper något.

Jag lyckades få intel quicksync hantera avkodningen av AV1 via min iGPU på 13700K och sedan skicka ut bilden på mitt AMD 5700XT grafikkort (som saknar inbyggt AV1). Jag kör Linux så fick pilla en del med inställningarna men det gick bra via mpv player och lite trixande. Så det är tekniskt möjligt att avkoda video med iGPU även om man har ett grafikkort i datorn, men man får se till att aktivera iGPU i bios och installera de drivrutiner som behövs.

Permalänk
Medlem

Bra steg i rätt riktning, men ett litet sådant.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mullvaden83:

"Eftersom långt från alla enheter kan avkoda AV1 ska en stream som använder det endast fungera så länge samtliga tittares enheter stödjer funktionen. Om någon av åskådarna inte stödjer det ska streamen automatiskt övergå till H.264, ett äldre och betydligt mer väletablerat codec."

Kommer du leda till AV1 aldrig används. Med tanke på hur många olika människor kollar på streams kommer det alltid finnas minst 1 utan möjlighet för AV1.

Vad ger AV1 för fördel? Högre kvalite?

Allt är bättre än dagens kvalisort.
Det är typ bara 16 pixlar som syns på Discord streaming idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Osäker på vilka grafikkort som har AV1-avkodare men åtminstone Intel Arc och nvidia 4000 serien har det (just dessa har också AV1 encoder). Finns nog andra grafikkort som bara har avkodningsstöd men jag har inte kollat vilka. En del androidenheter har också AV1-stöd för uppspelning. Man får kolla specar noga innan man köper något.

Nvidia och AMD införde stöd för AV1-avkodning med RTX 3000-serien respektive RX 6000-serien.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Allt är bättre än dagens kvalisort.
Det är typ bara 16 pixlar som syns på Discord streaming idag

jo jag har tänkt på twitch hela tiden när jag skrev inlägget.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Chibariku:

Arc är riktigt effektiva på att köra AV1 men det var inte unikt för Intel.

Har för mig att jag såg nån LTT video där de hyllade ARC just för AV1 kontra Nvidia /AMD.
Men det kanske var innan de släppte 4000-serien hos lag grön och 7000-serien för lag röd ?!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Har för mig att jag såg nån LTT video där de hyllade ARC just för AV1 kontra Nvidia /AMD.
Men det kanske var innan de släppte 4000-serien hos lag grön och 7000-serien för lag röd ?!

Såg också något om det. Men minns inte detaljerna.
Men har för mig att om det var AV1 man var intresserad av så hade Intel Arc överlägset bättre pris/prestanda förhållande mot Nvidia.
Minns inte om de jämförde mot RTX 3000 eller RTX 4000 serien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Går även att avkoda AV1 enbart med mjukvara men det kräver ganska mycket processorkraft.

Det krävs rätt mycket processorkraft om vi pratar om 8K med HDR och grejer, men en vanlig simpel 1080p-stream klarar en 15 år gammal dator av utan problem.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Avstängd

Om bara twitch möjliggjorde 12-20000kbit i bitrate.

Hur många streamar på discord annat än typ att visa youtube o annat?

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Lodisen:

Det är ju ett steg i rätt riktning. Känns dock ovärt för egen del att pröjsa en hundring i månaden för att streama på Discord, istället för att bara dra igång det på Twitch/FB/Youtube.

Beror ju lite på vem man streamar för, samt varför.

Gratis-funktionen av streaming är ärligt talat rätt klappkass med 720p@30fps, speciellt om källan är UW. Sedan är det just att det är privat som är styrkan med Discord. Ibland kanske man suttit med något projekt eller bara kör en "let's play" med de man spelar med och inte vill ha en publik stream liggandes på Twitch/YT. Bara några exempel på varför jag själv anser det kunna vara värt den där slanten ibland, dock inte en löpande kostnad för egen del, utan blir mest att man köper en månad vid behov.

Sedan är det rätt trevligt om flera kan gå ihop på en server och använda sig av Nitro-funktionen för att öka storleken på filer som kan delas o.s.v. Är inte alltid man vill hålla på att böka med att "länka in" från OneDrive/Google Drive som är så populärt, ibland man vill man bara skicka saker rakt av.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Intel quicksync i nyare generationer av CPU med inbyggd grafik fixar avkodning av AV1 (intel 11:e generation eller nyare). Går även att avkoda AV1 enbart med mjukvara men det kräver ganska mycket processorkraft.

Osäker på vilka grafikkort som har AV1-avkodare men åtminstone Intel Arc och nvidia 4000 serien har det (just dessa har också AV1 encoder). Finns nog andra grafikkort som bara har avkodningsstöd men jag har inte kollat vilka. En del androidenheter har också AV1-stöd för uppspelning. Man får kolla specar noga innan man köper något.

Jag lyckades få intel quicksync hantera avkodningen av AV1 via min iGPU på 13700K och sedan skicka ut bilden på mitt AMD 5700XT grafikkort (som saknar inbyggt AV1). Jag kör Linux så fick pilla en del med inställningarna men det gick bra via mpv player och lite trixande. Så det är tekniskt möjligt att avkoda video med iGPU även om man har ett grafikkort i datorn, men man får se till att aktivera iGPU i bios och installera de drivrutiner som behövs.

okej tack för ett väldigt utförligt svar
Så summeringen är att det funkar bäst på nyare system både vad gäller grafikkort och processor

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

okej tack för ett väldigt utförligt svar
Så summeringen är att det funkar bäst på nyare system både vad gäller grafikkort och processor

Ja fast kör man inte höga upplösningar så kan det nog funka bra att spela upp ändå med bara CPU så som tidigare påpekats i tråden.
Man får väl testa vad som funkar på datorn man har.