Permalänk
Medlem

Angående kondens i VP rören:

Om det inte cirkulerar luft genom rören, kan det inte bildas kondens.
Dvs, täta rören i ändarna så är det eventuella problemet löst.
(Nb: I ena änden räcker om det är helt tätt)

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

@Baxtex har du krypgrund kan det vara lättare dra kablarna där. För att få in kablarna tar man dem ut från krypgrunden till utsidan för att sedan ta sig en bit upp och sedan in igen via ytterväggen och till innerväggen. Man kan montera dosa där om man vill eller utanpåliggande uttag.

Förutsatt att du kan montera bort delar av ytterfasaden, kan det bli lättare att hantera fuktspärrar och annat den vägen in i huset och återställa allt när man är klar. Det är ofta enkelt att montera saker i krypgrunden som t.ex större VP-rör etc. Du kanske behöver fixa ström för att kunna montera en switch där, då kan du även montera upp 230v belysning så kommer du ha ljus där nästa gång du ska in där och göra något.

Är det typ torpargrund kan det vara för trångt att ta sig in där men eftersom du anger krypgrund så antar jag att det finns tillräckligt med utrymme även om det är trångt. Klättra på vinden är det värsta som finns när det är sommar om du inte har byggt ett enklare golv. Du kommer bli grillad på nolltid om du är där uppe sommartid, det blir bastuvärme. Jag fick göra mina ingrepp på vinden höst och vår, det gick inte att vara där uppe på sommaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

@Baxtex har du krypgrund kan det vara lättare dra kablarna där. För att få in kablarna tar man dem ut från krypgrunden till utsidan för att sedan ta sig en bit upp och sedan in igen via ytterväggen och till innerväggen. Man kan montera dosa där om man vill eller utanpåliggande uttag.

Förutsatt att du kan montera bort delar av ytterfasaden, kan det bli lättare att hantera fuktspärrar och annat den vägen in i huset och återställa allt när man är klar. Det är ofta enkelt att montera saker i krypgrunden som t.ex större VP-rör etc. Du kanske behöver fixa ström för att kunna montera en switch där, då kan du även montera upp 230v belysning så kommer du ha ljus där nästa gång du ska in där och göra något.

Är det typ torpargrund kan det vara för trångt att ta sig in där men eftersom du anger krypgrund så antar jag att det finns tillräckligt med utrymme även om det är trångt. Klättra på vinden är det värsta som finns när det är sommar om du inte har byggt ett enklare golv. Du kommer bli grillad på nolltid om du är där uppe sommartid, det blir bastuvärme. Jag fick göra mina ingrepp på vinden höst och vår, det gick inte att vara där uppe på sommaren.

Vår krypgrund är ganska stor, kanske 80cm höjd så finns ganska gott om plats. Har en redan 230V draget till två uttag, används av luftavfuktaren som står där. Men det blir väl samma problem där ang fuktspärr osv? Jobbigt att klättra ner om man behöver resetta någon del av utrustningen också?

Permalänk
Medlem

@Baxtex nja, du kan placera utrustningen nära där du tar dig in, då kommer man åt den lätt.

Det stämmer vad gäller just väggarna, fuktspärr osv. Fördelen med krypgrunden jämfört med vinden är lättare åtkomst och att det är enklare nå utrymmen inomhus med TP-kabel. Man slipper även hålla på med väggarna och taket inomhus. Om du redan har 230v är det bra, då kan man enkelt fixa belysning med knapp och kan även driva en utrustningen som ska användas för datanätet.

Frågan som kvarstår då är om du ska fråga någon snickare eller annat kunnigt folk vad du behöver göra för att inte förstöra väggarna utifrån och i efterhand kunna återställa allt till så gott som ursprungligt skicka. Jag tror inte det är så farligt, det är nog lättare än vad du tror. Du behöver inte ta upp stora hål utan det är smala kablar som ska tas in till utanpåliggande uttag, det går att sätta brunn etc men det blir betydligt mer jobb.

Permalänk
Medlem

Så länge man borrar rätt så kan man borra från krypgrunden upp i rätt vägg. Sedan peta upp en vp-rör, till ett doshål där man sätter en senildosa.

Där du har inkommande fiber och nätverkscentral samlar du alla kablar i en patch-panel. Så du har ingen utrustning där nere.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

@Baxtex nja, du kan placera utrustningen nära där du tar dig in, då kommer man åt den lätt.

Det stämmer vad gäller just väggarna, fuktspärr osv. Fördelen med krypgrunden jämfört med vinden är lättare åtkomst och att det är enklare nå utrymmen inomhus med TP-kabel. Man slipper även hålla på med väggarna och taket inomhus. Om du redan har 230v är det bra, då kan man enkelt fixa belysning med knapp och kan även driva en utrustningen som ska användas för datanätet.

Frågan som kvarstår då är om du ska fråga någon snickare eller annat kunnigt folk vad du behöver göra för att inte förstöra väggarna utifrån och i efterhand kunna återställa allt till så gott som ursprungligt skicka. Jag tror inte det är så farligt, det är nog lättare än vad du tror. Du behöver inte ta upp stora hål utan det är smala kablar som ska tas in till utanpåliggande uttag, det går att sätta brunn etc men det blir betydligt mer jobb.

Skrivet av jocke92:

Så länge man borrar rätt så kan man borra från krypgrunden upp i rätt vägg. Sedan peta upp en vp-rör, till ett doshål där man sätter en senildosa.

Där du har inkommande fiber och nätverkscentral samlar du alla kablar i en patch-panel. Så du har ingen utrustning där nere.

Jag har tyvärr tummen mitt i handen så känner nog att jag skiter i detta. 🤣 Är det typ elektriker som borde kunna dra det jag vill eller nätverkstekniker? 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jag har tyvärr tummen mitt i handen så känner nog att jag skiter i detta. 🤣 Är det typ elektriker som borde kunna dra det jag vill eller nätverkstekniker? 🤔

Elektriker

Permalänk
Medlem

Elfirmor fixar detta.

Vad är det du vill ha däremot?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Elektriker

Skrivet av Petterk:

Elfirmor fixar detta.

Vad är det du vill ha däremot?

Alright. Några uttag som är dragna ner genom väggar, 2 hål i taket, flexrör draget på vinden med mera. Se första inlägget.

Permalänk
Medlem

Men i rummet i vänstra nedre hörnet har jag antennuttag (blått) och rör från vinden. Precis bredvid finns även telejack som är seriekopplat till rummet bredvid badrummet. Har ryckt lite i kablarna och ser att det rör sig. Kanske kan pråla ner två kablar i antennröret, sätta ett uttag och sedan dra en kabel i telejacket till andra rummet? Är egentligen de två rummen som är största problemet.

Sen på kontoret så vill jag ju också ha uttag men där får jag nog dra utanpåliggande i en hörna, har solida väggar.

Permalänk
Medlem

@Baxtex tja, elektriker och snickare men det beror på vilka firmor det är. En del är bättre än andra, beror lite på vad man vill göra. Sedan kan man självklart göra en del själv och överlåta det man inte kan till firman.

Oavsett om man går från krypgrund eller från vinden är det viktigt att man inte förstör den biten. Fukt i VP rör osv är inget som du kommer behöva oroa dig för, den utfällning av vattendroppar från fukt som bildas är så pass lite och kommer knappas orsaka vattenskador. Om det ens blir några vattendroppar. Jag har själv ett VP-rör genom isoleringen och ner genom taket till en utanpåliggande dosa, vp16 rör tror jag det är.

Hålet uppe i vinden runt vp-röret och isoleringen är inte så stort men jag har kollat där några gånger genom åren, i stort sett ingen utfällning av fukt. Jag förlorar nog mer värme den vägen, borde nog stoppa ner lite mer isolering där man glömt bort det dom gånger jag varit uppe på vinden. Inte ens vindsluckan som bara är en lucka utan isolering på sidan mot vinden får någon kondens, däremot är jag säker på att mest värme smiter ut den vägen vintertid.

Det är betydligt vanligare med kondensproblem i dåligt ventilerad krypgrund eller om det kommer upp fukt från marken. Då kanske man måste skaffa avfuktare eller fixa bättre ventilation.

Att utnyttja befintliga rör kan vara en bra ide, det kan bli lite svårt att få ner två kablar men det går att få in i ett litet vp-rör bara man är försiktig och inte sabbar kabeln vid installationen för att man rycker och är hårdhänt. Det är inte några problem med att dra utanpåliggande på vissa ställen, det viktiga är att själva stamnätet dra mer permanent. Det finns många olika varianter av lister etc på olika byggvaruhus och andra försäljningsställen.

Tänk på att det kan vara bra ha en visuell kabeldragning på viden där man tydligt ser vilka rör som är vad, vilka kablar det är osv så slipper man eventuella problem i framtiden, om man ska göra någon annan på vinden. Själv drog jag belysning, eluttag, monterade golv, stege som tas ner med luckan. Använder det som förråd för saker, antagligen mycket skräp men vem har inte skräp.

Det var sjukt jobbigt när jag försökte göra det sommartid, fick ge upp för det gick inte att jobba i 35 graders värme och svettas så man blir tokig. Det var mycket bättre på vår och höst när det var 10-15 grader.

Permalänk
Medlem

Var uppe på garagevinden igår och inspekterade läget. Blev Lite för bluffar att elkablar var dragna ovanpå isoleringen.

Kan det inte bli kondensproblem där också? Kan det räcka att pula in lite isolering i den grå pex slangen och lite i dosorna? Som jag förstått uppstår väl problemet främst om luft rör sig.

Permalänk
Medlem

Sweclockers bild bugga ur.

Permalänk
Medlem

Du har helt rätt att det kan ge problem med kondens på sikt i rören eftersom de ligger i en kall zon. Precis som du är inne på är det cirkulation av luft i rören som gör att det blir ett problem över tid då varm och fuktigare luft från insidan hamnar i de kalla rören ovanför isoleringen kommer det vatten som finns i luften att kondensera. Håller det på tillräckligt länge kan det börja droppa vatten ur rören ner i dosorna.

För att förhindra detta kan du i dosorna försöka förhindra att luften kan cirkulera upp i rören.

/z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Var uppe på garagevinden igår och inspekterade läget. Blev Lite för bluffar att elkablar var dragna ovanpå isoleringen.

Kan det inte bli kondensproblem där också? Kan det räcka att pula in lite isolering i den grå pex slangen och lite i dosorna? Som jag förstått uppstår väl problemet främst om luft rör sig.

Du skall inte isolera i slangen, isoleringen läggs utanpå slangen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Du skall inte isolera i slangen, isoleringen läggs utanpå slangen.

Normalt sett ja. Men i detta fallet fungerar faktiskt lösningen att stoppa luftcirkulationen i rör/slang genom att sloppa lite isolering i ändarna. Därgenom undvika kondens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zonar:

Du har helt rätt att det kan ge problem med kondens på sikt i rören eftersom de ligger i en kall zon. Precis som du är inne på är det cirkulation av luft i rören som gör att det blir ett problem över tid då varm och fuktigare luft från insidan hamnar i de kalla rören ovanför isoleringen kommer det vatten som finns i luften att kondensera. Håller det på tillräckligt länge kan det börja droppa vatten ur rören ner i dosorna.

För att förhindra detta kan du i dosorna försöka förhindra att luften kan cirkulera upp i rören.

/z

Skrivet av Cerb:

Normalt sett ja. Men i detta fallet fungerar faktiskt lösningen att stoppa luftcirkulationen i rör/slang genom att sloppa lite isolering i ändarna. Därgenom undvika kondens.

Super! Då får jag göra det nån dag när det blir lite svalare väderlek. 😂 Jag är ingen elektriker 😂 men går resten av elen från dosorna till eluttag, taklampa osv? Behöver jag göra samma sak på taklampa etc eller räcker det i dosorna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Super! Då får jag göra det nån dag när det blir lite svalare väderlek. 😂 Jag är ingen elektriker 😂 men går resten av elen från dosorna till eluttag, taklampa osv? Behöver jag göra samma sak på taklampa etc eller räcker det i dosorna?

Javisst är det så. Om du vill förhindra kondens genom att täta i rören så måste du såklart täta från alla möjliga håll där varm luft kan stiga i rören till en kallare plats.

För mig så verkar det som väldigt mycket jobbigare att göra det jämfört med att köpa någon liknande dessa och trä runt redan befintliga rör.

https://www.bauhaus.se/rorisolering-pe-o22-13mm-2m

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBoy:

Javisst är det så. Om du vill förhindra kondens genom att täta i rören så måste du såklart täta från alla möjliga håll där varm luft kan stiga i rören till en kallare plats.

För mig så verkar det som väldigt mycket jobbigare att göra det jämfört med att köpa någon liknande dessa och trä runt redan befintliga rör.

https://www.bauhaus.se/rorisolering-pe-o22-13mm-2m

Skumisolering har rätt kasst isolervärde, så det bästa, men jobbigaste är att skära ett snitt i isoleringen på vinden och trycka ner rören så de går under isoleringen istället.

Ska TS använda rörisolering så får det bli isover rörskålar av grov diameter, vilket är riktigt dyrt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBoy:

Javisst är det så. Om du vill förhindra kondens genom att täta i rören så måste du såklart täta från alla möjliga håll där varm luft kan stiga i rören till en kallare plats.

För mig så verkar det som väldigt mycket jobbigare att göra det jämfört med att köpa någon liknande dessa och trä runt redan befintliga rör.

https://www.bauhaus.se/rorisolering-pe-o22-13mm-2m

Är ju inte super komplicerat(tror jag), rör sig om ca 5 uttag och kontakter.

Skrivet av Cerb:

Skumisolering har rätt kasst isolervärde, så det bästa, men jobbigaste är att skära ett snitt i isoleringen på vinden och trycka ner rören så de går under isoleringen istället.

Ska TS använda rörisolering så får det bli isover rörskålar av grov diameter, vilket är riktigt dyrt.

Ja det har slagit mig att lägga det under isoleringen. Men det är inte så lätt. Behöver ju borra hål i bjälkarna för att komma igenom. Kommer ju även behöva koppla ur kablar för att lyckas med det osv.

Ja, eller typ armaflex? Men det är ju svindyrt och jag behöver ganska mycket.

Samtidigt ska sägas att det varit såhär i 20 år sedan det byggdes. Har bara bott här ett år men ej märkt några fuktproblem. Men man vill ju förhindra att det eventuellt sker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Skumisolering har rätt kasst isolervärde, så det bästa, men jobbigaste är att skära ett snitt i isoleringen på vinden och trycka ner rören så de går under isoleringen istället.

Ska TS använda rörisolering så får det bli isover rörskålar av grov diameter, vilket är riktigt dyrt.

Är det verkligen så att det är kasst?

Jag läser på produktsidan "Flexibelt isoleringsmaterial, bra isoleringsvärde och enkel bearbetning."

Jag hittar värdet:

Isoleringsvärde: 0,040

Jag tror att Isolering träregelskiva isover har motsvarande värde på 0,037
https://www.bauhaus.se/isoleringsskiva-isover-easy-95x560x116...

Och att cellplast (det som t.ex. ligger under en gjuten husgrund) har motsvarande värde på 0,037
https://www.bauhaus.se/cellplast-xps-300-falsad-1185x585x100m...

Här finns andra jämförvärden:
https://www.energihandbok.se/konstanter/varmeledningsformaga-...

Så visst är det inte lika bra som vanlig isolering, men om TS beskriver sig själv som att hen har "tummen mitt i handen" och alternativen står mellan att:
1. öppna alla uttag och täta i dem
2. gå upp på vinden och skära upp isoleringen som finns där, kanske borra upp hål i bjälkarna, bryta isär rör och dra om kablar
eller
3. Köpa rörisolering och trä runt och fixera med tejp

Ja då vet jag vad jag hade valt.

Om man är orolig så kan man komplettera rörisoleringen med t.ex.
https://www.bauhaus.se/byggmatta-isover-p36-45x1200x11000-13-...
Och dra lite tejp runt. Då får man utseendet så som det ser ut på den första bilden i tråden. Jag gissar att det är ventilationen som är isolerad där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBoy:

Javisst är det så. Om du vill förhindra kondens genom att täta i rören så måste du såklart täta från alla möjliga håll där varm luft kan stiga i rören till en kallare plats.

För mig så verkar det som väldigt mycket jobbigare att göra det jämfört med att köpa någon liknande dessa och trä runt redan befintliga rör.

https://www.bauhaus.se/rorisolering-pe-o22-13mm-2m

Det spelar egentligen inte någon större roll vad det är för isolervärde. Detta eftersom det i praktiken inte tillförs någon värme i rören då cirkulationen som tur är går långsamt (stor cirkulation skulle medföra mycket vatten i rören). Därför kommer det garanterat att bli kalt i el-rören efter några dagar.

Normalt ligger rören under isoleringen och värms därför upp av husets värme så att temperaturskillnaden blir liten från insidan rummen till rören på vinden. Detta gör att risken för kondensering blir marginellt då temperaturskillnaden är liten.

mvh
z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem
Skrivet av zonar:

Det spelar egentligen inte någon större roll vad det är för isolervärde. Detta eftersom det i praktiken inte tillförs någon värme i rören då cirkulationen som tur är går långsamt (stor cirkulation skulle medföra mycket vatten i rören). Därför kommer det garanterat att bli kalt i el-rören efter några dagar.

Normalt ligger rören under isoleringen och värms därför upp av husets värme så att temperaturskillnaden blir liten från insidan rummen till rören på vinden. Detta gör att risken för kondensering blir marginellt då temperaturskillnaden är liten.

mvh
z

Så du menar att det kvittar hur bra man isolerar egentligen då elrören kommer bli kalla ändå tillslut?

En annan grej att poängtera är att vi inte har värme i garaget, så diffen blir nog inte så stor. Men vi har ett litet extrarum i anslutning till garaget som då också har el draget från garaget och där har vi värme på, är mitt kontor så där blir ju diffen större. Men i detta rummet finns enbart eluttag och taklampa, själva kopplingsdosorna är i garaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBoy:

Är det verkligen så att det är kasst?

Jag läser på produktsidan "Flexibelt isoleringsmaterial, bra isoleringsvärde och enkel bearbetning."

Jag hittar värdet:

Isoleringsvärde: 0,040

Jag tror att Isolering träregelskiva isover har motsvarande värde på 0,037
https://www.bauhaus.se/isoleringsskiva-isover-easy-95x560x116...

Och att cellplast (det som t.ex. ligger under en gjuten husgrund) har motsvarande värde på 0,037
https://www.bauhaus.se/cellplast-xps-300-falsad-1185x585x100m...

Här finns andra jämförvärden:
https://www.energihandbok.se/konstanter/varmeledningsformaga-...

Så visst är det inte lika bra som vanlig isolering, men om TS beskriver sig själv som att hen har "tummen mitt i handen" och alternativen står mellan att:
1. öppna alla uttag och täta i dem
2. gå upp på vinden och skära upp isoleringen som finns där, kanske borra upp hål i bjälkarna, bryta isär rör och dra om kablar
eller
3. Köpa rörisolering och trä runt och fixera med tejp

Ja då vet jag vad jag hade valt.

Om man är orolig så kan man komplettera rörisoleringen med t.ex.
https://www.bauhaus.se/byggmatta-isover-p36-45x1200x11000-13-...
Och dra lite tejp runt. Då får man utseendet så som det ser ut på den första bilden i tråden. Jag gissar att det är ventilationen som är isolerad där.

Jag kör nog på lite rörisolering, blir ju bara några hundra och hyfsat enkelt att göra. Bara vänta på svalare väder nu. Ska även plocka av en slang och kika, kanske den redan är tätat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

<Uppladdad bildlänk>

Ja okej. Såhär ser det ut, antar att man kommer in i väggen under takstol och isolering där.

Får se om jag orkar göra det själv. Om man vill ha hjälp, är det elektriker som gör sånt då? 😃

Måste bara fråga: Är vinden verkligen färdigisolerad? Jag vet inte hur alla system fungerar eller hur alla hustillverkare gör, men vår vind är lösullsisolerad upp i kant med takstolen (hanbjälken). Ser lite tunt ut hos dig. Helt Off topic men kanske är något att kolla på.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrnez:

Måste bara fråga: Är vinden verkligen färdigisolerad? Jag vet inte hur alla system fungerar eller hur alla hustillverkare gör, men vår vind är lösullsisolerad upp i kant med takstolen (hanbjälken). Ser lite tunt ut hos dig. Helt Off topic men kanske är något att kolla på.

Kan mäta. Detta är ju dock skivor inslagna i papper. Kanske man sparat in på garagetillbyggnad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jag kör nog på lite rörisolering, blir ju bara några hundra och hyfsat enkelt att göra. Bara vänta på svalare väder nu. Ska även plocka av en slang och kika, kanske den redan är tätat?

Det finns krav på att kunna dra om kablage i rör/slang för en elinstallation, t.ex. för det fallet att man råkar borra eller skruva något mitt i slangen eller röret.

Om det finns isolering inne i slangen så känns det omöjligt att kunna dra om kablaget och därför är det ingen som gör så.
Så om du inte har problem med din el behöver du inte lägga tid på att ta isär rören.

Permalänk
Medlem

Har du kollat vad för kabel det är framdraget för telejacken? Kan vara Cat5e och då kan du bara kontaktera om dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBoy:

Det finns krav på att kunna dra om kablage i rör/slang för en elinstallation, t.ex. för det fallet att man råkar borra eller skruva något mitt i slangen eller röret.

Om det finns isolering inne i slangen så känns det omöjligt att kunna dra om kablaget och därför är det ingen som gör så.
Så om du inte har problem med din el behöver du inte lägga tid på att ta isär rören.

Jaha okej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Kan mäta. Detta är ju dock skivor inslagna i papper. Kanske man sparat in på garagetillbyggnad?

De skivorna är med största sannolikhet tätare än lösull så det är inte omöjligt att det räckte med dom. Jag bara reagerade på det. De flesta fyller nog upp isolering kant i kant med hanbjälken men en skiva kanske har samma värde som den tjockleken lösull! Vi hade ju en firma som sprutisolerade men kan ju lika gärna vara en billigare lösning än din!

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q