Allt från Computex 2023

Råkade beställa FiberKoax istället för FiberLAN, vad gör man nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Inkommande internet via fiber är förmodligen WAN1 som i nuläget är kopplat till LAN4 uttaget som går till ett annat rum. WAN1 ska du istället koppla till routern, och från routern kopplar du patch-kabel till alla uttag som går till andra rum som du vill ha internet via kabel i respektive nätverksuttag.

Det ser för övrigt ut som att något har brunnit i ditt fiberskåp? Kanske bra att kolla upp.

Skrivet av Mullvaden83:

6 o 7 finns ju inte i patchpanelen. Alltså skåpet i hallen. Det är ju tomt i rutorna.

Och varför i hela friden skulle man vilja ta bort kontakter som du sa i nåt annat rum? Det är väl bara o låta dom sitta på väggen tills man en dag behöver dom.

Och. som nån annan nämde. Det ser ju ut som nån nätadapter har brunnit i skåpet. Vet du nåt om det?

Har fått den nya routern nu, att ta bort det gamla abennomanget var inga problem förutom att de glömde skicka med fraktsedel i den nya boxen så att man skicka tillbaka den gamla.

Tänkte koppla in den i Wan1 uttaget. Men just den kabeln sitter fast. Det går inte att dra ut den.
Och sen att nummer 6 och 7 saknas i skåpet. Där jag vill koppla en av patchkablarna.

Så vet någon var man ska vända sig för hjälp med sådant problem? Tele2 har hemfixarna som kostar 500 per timme.

Permalänk
Skrivet av vega724:

Har fått den nya routern nu, att ta bort det gamla abennomanget var inga problem förutom att de glömde skicka med fraktsedel i den nya boxen så att man skicka tillbaka den gamla.

Tänkte koppla in den i Wan1 uttaget. Men just den kabeln sitter fast. Det går inte att dra ut den.
Och sen att nummer 6 och 7 saknas i skåpet. Där jag vill koppla en av patchkablarna.

Så vet någon var man ska vända sig för hjälp med sådant problem? Tele2 har hemfixarna som kostar 500 per timme.

Kan du inte dra ur kabeln ur LAN4 uttaget och koppla den änden till routern istället då? Eller var hade du tänkt ha routern? I/bredvid "fiberskåpet/patchskåpet"?

Visa signatur

Macbook Pro 14"

Permalänk
Medlem
Skrivet av vega724:

Problem med inkommande uttag anmäler du alltid till din leverantör.

Om omvandlaren som sitter bakom plåten bara har ett nätverksuttag kommer den vara för 100 Mbit/s och inte fungera med högre hastigheter alls, alltså som att du inte kommer få något internet.

Kan du inte dra ur kabeln ur LAN4 uttaget och koppla den änden till routern istället då? Eller var hade du tänkt ha routern? I/bredvid "fiberskåpet/patchskåpet"?

Kan han göra för att testa, men om mediaomvandlaren är för 100 Mbit/s kommer det inte fungera om abonnemanget är mer än 100 Mbit/s.

Permalänk
Medlem

Skrivet av Petterk:

Problem med inkommande uttag anmäler du alltid till din leverantör.

Om omvandlaren som sitter bakom plåten bara har ett nätverksuttag kommer den vara för 100 Mbit/s och inte fungera med högre hastigheter alls, alltså som att du inte kommer få något internet.

Kan han göra för att testa, men om mediaomvandlaren är för 100 Mbit/s kommer det inte fungera om abonnemanget är mer än 100 Mbit/s.

Testade koppla patchkabeln till routern, det funkade inte, den blinkar orange.

Med leverantören, menar du då Tele2 eller är det någon annan? På lägenhetspapprerna står det att föreningen har avtal med Comhem för bredband och Stokab för FiberLAN , jag antar att det är Stokab man ska kontakta då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av vega724:

Testade koppla patchkabeln till routern, det funkade inte, den blinkar orange.

Med leverantören, menar du då Tele2 eller är det någon annan? På lägenhetspapprerna står det att föreningen har avtal med Comhem för bredband och Stokab för FiberLAN , jag antar att det är Stokab man ska kontakta då?

Din internetleverantör. De som hanterar infrastrukturen vill inte prata med dig.

I de flesta fibernät får du en ip-adress utan fungerande tjänst, har du loggat in i routern och kollat eller direktkopplat en dator och kollat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Din internetleverantör. De som hanterar infrastrukturen vill inte prata med dig.

I de flesta fibernät får du en ip-adress utan fungerande tjänst, har du loggat in i routern och kollat eller direktkopplat en dator och kollat?

Hur menar du? Jag kan koppla datorn till den men det står oidentifierat nätverk. Om jag går till "information om nätverksanslutningen" hittar jag en ip adress, ska jag göra något med den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av vega724:

Hur menar du? Jag kan koppla datorn till den men det står oidentifierat nätverk. Om jag går till "information om nätverksanslutningen" hittar jag en ip adress, ska jag göra något med den?

Om du får en ip-adress som inte är 169.254.x.x så fungerar din mediaomvandlare, men är förmodligen begränsad till 100 Mbit/s.

Du ska inte göra något annat än att ringa din internetleverantör och säga att internet inte fungerar.

Permalänk
Medlem

Det ser för övrigt ut som att något har brunnit i ditt fiberskåp? Kanske bra att kolla upp.

Ja det kanske är den adapter som sitter där som blivit för varm någonstans? Värt att kolla upp absolut.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Ja det kanske är den adapter som sitter där som blivit för varm någonstans? Värt att kolla upp absolut.

Vill egentligen byta ut hela skåpet. När vi rengjorde var det något sorts fett/kladd på hela skåpet då de förra ägarna hade gasspis.

Permalänk
Skrivet av vega724:

Vill egentligen byta ut hela skåpet. När vi rengjorde var det något sorts fett/kladd på hela skåpet då de förra ägarna hade gasspis.

Säkert matfett, kanske det som brann t.o.m om något blev för varmt i skåpet. Spekulerar förstås.

Visa signatur

Macbook Pro 14"

Permalänk
Medlem

Felanmäl till tele2. De kan se vissa saker i systemet men sedan behöver de eskalera till stadsnätet. Med tanke på att det ser lite bränt ut kanske nätadaptern till CPEn är trasig tex

Permalänk
Medlem

Föreningen kontaktade tekniker som bytte mediakonverteraren eller vad den nu heter (den var trasig), så fick en extra box innuti skåpet. Han trodde också att brännskadan bara var av en adapter.

Så allting fungerar nu, både trådlöst och trådat, tack för hjälpen allihop!