Geforce RTX 4090 omvandlas från jätte till kompakt kraftpaket

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Jag instämmer delvis i vad du skriver, men det är faktiskt ovanligt med ett vattenblock där flödet är på kortsidan, det i sig gör det ännu smidigare.

Mvh

Ja, gör den längre men inte bredare.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Denna "nyhet" är den formen av kuriosa som Sweclockers har börjat röra sig mot senaste 1-2 åren, där Sweclockers endast blir en förmedlare av andras skapade innehåll.

Det i sig är inte särskilt märkligt, de kan omöjligt göra allt själva.

Däremot hade jag önskat att redaktionen börjar hitta tillbaka till sidans rötter, och det i sig är "lättare sagt än gjort" givet att vi ej har någon insyn i anställningsgrader, etc, tiden kanske inte finns.

Om vi tar detta som exempel så hade jag gärna sett att Sweclockers bygger ihop en egen vattenkyld dator varje år. Det skulle kunna göras som en serie i fyra delar där en del läggs upp varje kvartal. Längre videos där man diskuterar ex. själva valet av delar först i 30-45 minuter, går igenom dem osv. Del två kan vara första bygghalvan, del tre kan vara slang/rör etc, och del 4:a slutlig installation av fläktar, konfiguration i Windows, mjukvara etc. Detta hade säkert Corsair, EKWB eller andra företag gärna sponsrat

Det vore inte heller särskilt tidskrävande med en överklockningsvideo med nya grafikkort, allt måste inte vara så perfekt hela tiden, spontanitet och bloopers är bara trevligt.

I min värld så kan nyheter som dessa skrivas av icke avlönade, dvs frivilliga skribenter som kanske får någon form av sponsring eller merch, så kan anställda ägna sig åt andra saker som de jag nämnde ovan.

Mvh

Du får väl fråga @Zoyadog busig och häftig tjej. Sedan får du nog fråga Koben @Jacob och kanske @JonasT så kan det säker bli ekonomiskt hollbart. Alla tre kan nog få sponsorer. Men det kan nog de jag inte kan namnen på. Vad är det man säger ingen nämnd ingen glömd. Typ. För jag har glömt.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Taget!
Anställ mig Swec, så bygger jag vattenkylnings datorer och överklocka gpuer! Min referens hittar ni i galleriet i sign! 😉

Ett 4090 utan vattenblock är jag osäker om jag får in pga cylindertanken i chassit. Klart det ska vara vattenkylning. 🙂

Detta hade säkert flera medlemmar kunnat tänka sig att ställa upp på pro bono i utbyte mot delarna

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Arkimedes vände sig i sin grav.

Arkimedes skruvade sig i sin grav.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Om vi tar detta som exempel så hade jag gärna sett att Sweclockers bygger ihop en egen vattenkyld dator varje år. Det skulle kunna göras som en serie i fyra delar där en del läggs upp varje kvartal. Längre videos där man diskuterar ex. själva valet av delar först i 30-45 minuter, går igenom dem osv. Del två kan vara första bygghalvan, del tre kan vara slang/rör etc, och del 4:a slutlig installation av fläktar, konfiguration i Windows, mjukvara etc. Detta hade säkert Corsair, EKWB eller andra företag gärna sponsrat

Det artiklar om vattenkylning och byggen jag kan minnas var de Frida gjorde för 3-4år sedan så det sker inte speciellt ofta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Sweclockers. Här ska vi inte uppmuntra vanligt folk till investera i vattenkylning, för att krympa en fönande värmehärd - till att bli ett oskyldigt litet lamm, då hingsten tyglas via en bättre kylningsmetod, som därtill gör att kortet rymmer i nästan vilket chassi som helst.

Dessutom har du lite roligt också, medan du skapar detta custom-bygge, helt enligt dina preferenser och börs.

Fler behöver sporras till att bli bekväm med den här tekniken, redan från unga år, så produkter inom vattenkylning fortsätter att utvecklas och kan därmed luta mot att bli billigare då konkurrensen blir större. Men främst så vore det nyttigt om fler blir kunniga inom den här genren - för jag vill inte vidröra din nedlusade dator.

Äh de kunde gjort lite recensioner och tester själv här istället. Händer fan inget här längre mer än att man länkar vidare till andras nyheter eller tråkiga youtube klipp. De som jobbar på SweC verkar ju helt ointresserade av hårdvara.
Någon monterar ett block ingen kommer köpa till ett kort extremt få har råd med. HELT meningslöst.

Jag gillar f.ö vattenkylning. Kör två rejäla loopar själv i mitt tower, med två matiga 480 rads.

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eqlzr:

Jag har ingenting emot artikeln, däremot folks trötta kommentarer.

Håller helt med dig på den punkten. Man blir lite mörkrädd faktiskt när man läser igenom alla inlägg i tråden.

Många som rentav kallar en annan för dum enbart för att de påpekar kring dimensionen av radiatorerna har för effekt på temperaturen. Ja, för alla er entusiaster må det vara klockrent. Som exempel tror jag knappast ni vet något specifikt kring en liten del i NASAs system, men inte tror jag att dem kallar er dum för det...

Optimum Tech's publik är troligen bredare än den lilla andelen entusiaster som vi alla tillhör och därmed riktar han sig till alla. Vilket även jag personligen kanske inte alltid har koll på allting och då sitter det inte helt fel med en liten påminnelse ibland. Men gör det mig eller honom dum för detta? Nej.

Att vara ödmjuk kostar ingenting, men man kommer långt med det. Ingen gillar någon som tror att dem är bäst på allting, för ingen är det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Det artiklar om vattenkylning och byggen jag kan minnas var de Frida gjorde för 3-4år sedan så det sker inte speciellt ofta.

Kollar man profilen så verkar hon inte varit aktiv sen 2019.

Eller ja 2st inlägg under 2020 och ett inlägg under 2021.
Men 1-2 inlägg per år är inte vad jag kallar aktiv.

Om den "Senast aktiv" är när man var inloggad sist så är det ca 22 månader, nästan 2 år sen sist hon var inloggad.
Men det går ju att läsa saker på SweClockers utan att logga in. Så det kanske hon gör?

Minns att jag sett henne i någon video på SweClockers tidigare och tyckte att hon verkade cool.

Skrivet av Dawelio:

Att vara ödmjuk kostar ingenting, men man kommer långt med det. Ingen gillar någon som tror att dem är bäst på allting, för ingen är det.

Permalänk
Medlem

Jag är för lat för bygge av custom loop, gränsen går vid AIO, så jag skulle föredra att det togs fram en standard för grafikkortskylare som är förberedda för valfri AIO-montering (med adaptrar för olika AIO-tillverkares lösningar, om de inte kunde enas om något gemensamt).

Det har ju åtminstone funnits något sådant, var det kanske NZXT (tillägg: japp, Kraken G12, dock anpassad för deras egna AIO förstås), men jag önskar att det blev (öppen) standard.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Jag är för lat för bygge av custom loop, gränsen går vid AIO, så jag skulle föredra att det togs fram en standard för grafikkortskylare som är förberedda för valfri AIO-montering (med adaptrar för olika AIO-tillverkares lösningar, om de inte kunde enas om något gemensamt).

Det har ju åtminstone funnits något sådant, var det kanske NZXT (tillägg: japp, Kraken G12, dock anpassad för deras egna AIO förstås), men jag önskar att det blev (öppen) standard.

Var det inte någon tillverkare som hade en paketlösning.
Liknande AIO.
Men med skillnaden att det var expanderbart, att det gick att byta olika delar och bygga ut.
Lite cool idé ändå.
Att om man tycker det är lite för mycket att sätta sig in i från början, att få ihop en komplett loop och alla delar man behöver.
Men om man redan får något som funkar och sen kan expanderas och man bara behöver klura ut vad man ska expandera med.
Då är man ju redan lite inne i det om man senare vill bygga custom loop från scratch i någon ny dator.

Men prismässigt så är det troligtvis mer prisvärt med antingen luftkylare eller en AIO lösning som inte är gjord för att expanderas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Var det inte någon tillverkare som hade en paketlösning.
Liknande AIO.
Men med skillnaden att det var expanderbart, att det gick att byta olika delar och bygga ut.
Lite cool idé ändå.
Att om man tycker det är lite för mycket att sätta sig in i från början, att få ihop en komplett loop och alla delar man behöver.
Men om man redan får något som funkar och sen kan expanderas och man bara behöver klura ut vad man ska expandera med.
Då är man ju redan lite inne i det om man senare vill bygga custom loop från scratch i någon ny dator.

Men prismässigt så är det troligtvis mer prisvärt med antingen luftkylare eller en AIO lösning som inte är gjord för att expanderas.

Alphacool har typ sådana lösningar.

Visa signatur

Processor: Intel i7-13700K överklockad + EK vattenblock Moderkort: Asus Z790-E Strix Grafikkort: Nvidia RTX4090 FE + EK vattenblock RAM: G.Skill Trident DDR5 6400MHz CL32 Trident Z5 32GB Systemdisk: Samsung Evo 980 NVME 2TB M.2 Spel SSD: 2 x Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB Övrigt SSD: Crucial P3 4TB M.2 PCIe Gen 3 NVMe SSD Skärm: Dell Alienware AW3418DW 34" 3440x1440p G-Sync + Dell Alienware AW3423DW 34" 3440x1440p G-Sync Ultimate VR: Valve Index + FBT

Permalänk
Medlem

Många som redan har koll på vattenkylning och har byggt egna eller använt färdiga lösningar glömmer nog lätt att tröskeln kan vara hög för en del att hoppa på det tåget. Jag har aldrig sysslat med vattenkylning och därför blir denna video intressant.

Sweclockers skribent som fattade pennan denna gång verkar i alla fall inte förutsätta att alla medlemmar har stenkoll på detta.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO